Vauvan kehitys.

Vius

Sukkela juttelija
Joulumammat 2016
Joko vauvelit hymyilee tai heittää kuperkeikkaa? Tänne voidaan hehkuttaa vauvan uusia taitoja tai juttuja mitkä on ruvennut onnistumaan arjessa :)

Serkun tyttö 5v oli käymässä, kun vauva oli 4 viikkoa ja kysyi minulta että joko vauva konttaa? :D

En tiedä liittyykö tämä nyt enemmän minun oppimiseen mutta oon saanu jo toistuvasti vauvan lirauttamaan pissit lavuaariin. Poika lirautteli niin usein ollessaan nakuna vaipan vaihdon yhteydessä, että neuvolan täti kannusti laittamaan pojan lavuaarin päälle ja puhaltamaan kikulille. Tää kylmä tuulahdus saa pissireaktion aikaan. En nyt halua mitään ennenaikaista kuivaksi opettelua, mutta parempi pissa lavuaarissa kuin paidan helmalla :D
 
Meillä poika hymyilee usein (kun ei ole mahavaivaa) ja mies on saanu toistettua muutamaan otteeseen sellaisen että laittaa vauvan mahalleen lattialle ja poika ottaa toisella kädellä vastaan ja kellahtaa selälleen. Poika myös yrittää pönkeä käsillään ylös jos on mahallaan. Lisäks neuvolassa kehuttiin kun poika niin hienosti katsoo silmiin ja seuraa mitä tehdään.
 
Onneks tää vauveli ei kyynelehtinyt ensimmäisinä viikkoinaan, kun oisin varmaan kuollut liikutuksesta näihin vetisiin silmiin :D
Nyt vaihoin yöllä vaipan ja voi että miten hyytävää itkua :Heartred
 
Meillä on kyyneleet valunu jo alusta. Ei siis mitään vuolasta mutta selkeästi silmät kostuu. Hymy alkaa löytyä myös. Mä saan hymyn joka kerta kun vauvalle höpötän (jos ei siis satu huutamaan) isosisarukset on myös kivoja. Mulle juttelee vähän mut eniten juttelee sellaiselle isolle Bruno robotti nallelle joka kans puhuu ja räpsyttää silmiä :D
 
Huomasin kans että meillä pojulla alkaa silmät kostua aina itkiessä ja nyt on myös silmäkulmassa ollu muutamaan otteeseen tippa. Mut ei kyllä valu kyyneleet vielä meillä.
 
Meillä on ollutkin pari väsymysraivaria vaippaa vaihtaessa, niin siinä on kerennyt vuodattamaan paljon kyyneliä
 
Eipä valu kyyneleen meidän pojalla vaikka itkeekin paljon. Hmmmmm olenkin epäillyt tätä juoneksi, tekoitkua varmaankin :grin
 
Meillä kans tulee kyyneleitä kun oikeen kunnolla alkaa itkeen. Hymyjä tulee vielä vähän, varmaankin johtuen mahavaivoista, mutta jos kaikki on hyvin niin sillon hymyilee. Päätä nostelee mun sylissä kokoajan jos naama on minuun päin.
 
Täällä valuu kyyneleet mutta harvoin itkee niin paljon. Kannattelee jo hienosti päätä ja on tosi liikkuvainen. Sängyssä pyörähti vatsalleenkin jo mutta pää painaa paljon ja sänky pehmeä mutta hyvä alku!

Sofia 7vkoa
 
Meillä käännytään mahalta selälle pienellä avustuksella mutta ei toisinpäin. Poika myös käytännössä tarraa kiinni kaikkeen mihin vaan ylettyy :D
 
Meillä silmät kostuu mutta kyyneleitä ei vielä valu. Hymyjä tulee paljon ja naurua myös. :happy: Päätä on nostanut jo pariviikkoisesta, ja nyt on enemmän alkanut nousta myös käsien varaan nojaamaan. Kolme kertaa on pyörähtänyt masulta selälleen. Ja kova yritys on päästä ryömimään, mutta vielä ei oikein mitään etenemistä tapahdu.
 
Meillä käännytään mahalta selälle pienellä avustuksella mutta ei toisinpäin. Poika myös käytännössä tarraa kiinni kaikkeen mihin vaan ylettyy :D
Meil roikutaan mun hiuksissa! Pitäs oppia pitämään hiukset kii. Aina on pieni käsi mun niskavillojen ympärillä ja sit revitään. Ja mitä kiukkuisempi tyttö on niin sitä kovempaa repii :P aina näis tilanteissa päätän leikata lyhyet, puoleen selkään ei oo vauvaystävälliset!
 
Meil roikutaan mun hiuksissa! Pitäs oppia pitämään hiukset kii. Aina on pieni käsi mun niskavillojen ympärillä ja sit revitään. Ja mitä kiukkuisempi tyttö on niin sitä kovempaa repii :p aina näis tilanteissa päätän leikata lyhyet, puoleen selkään ei oo vauvaystävälliset!

Joo ite harkitsin jo kans samaa. Ja unohdan laittaa hiukset kiinni..
 
Meillä on hymyilty jo monta viikkoa ja yleensä aina imetyksen päätteeksi saan aivan ihanan hymyn.
 
Meillä on muutaman kerran vierinyt kyynel poskelle, mm eilen kun äiti teki monitoimikoneella porkkanaraastetta ja sitterissä nököttänyt vauva pelästyi :smiley-ashamed008

Hymyjä tulee myös, tänään vaippaa vaihtaessa vauva ehti vääntää hoitopöydälle kahdet kakat ja niiden välissä väläytettiin mulle hurmaava hymy :grin

Lisäksi ihan viime päivinä vauva on alkanut jokellella pidempiä litanioita sekä mulle, että leluilleen
 
Täälläkin parina päivänä on tullu ihan kyyneleitä. Juttelin pojalle, ettei saisi niin itkeä, kun äitiäkin alkaa aina itkettää. Ei taida totella :rolleyes: Ekasta hymystä on aikaa jo kohta 5 viikkoa! Hurjaa miten aika rientää. Päivät pitkät tulee juttua, öisinkin jos vaippaa tarttee vaihtaa, on vaikka miten paljon asioita kerrottavana :) ihan viime päivinä on nyrkki maistunu. On siis tainnut löytää kätensä ja syö nyrkkiään minkä kerkiää. Saa kohta kaivella kuolalapun esille, kun alkaa vaatteiden etumukset olla märkänä :joyful:
 
Täälläkin on nyrkit löytyneet. :D Tyttö höpöttelee leikkimaton kavereille pitkänkin tovin, ihanaa kun saa aikaa tehdä hommia. Tosin silmä tarkkana pitää olla vieressä kun isoveli häärää ympärillä! Meillä tyttö vieläkin räkäinen, pian jo kestänyt viikon!
 
Meillä myös nyrkki on uusi paras ystävä.

Mutta merkittävin kehitysaskel on kyllä se että poika nukkuu nykyään päiväunia ja nukahtaa itse sänkyynsä. Enää oikeastaan vaan öisin nukutan sylissä ja siirrän nukkuvana sänkyyn. Viihtyy myös vähän paremmin sylissä. Ja sitterissä viihtyy sen aikaa että yleensä saan syötyä, ihanaa!

Vatsallaan ei viihdy vaan hermostuu miltei heti. Sylissä kyllä kannattelee päätään hyvin. Jalkojaan myös jumppaa innokkaasti, hymyilee ja juttelee. Leluista ei vielä välitä, katselee mieluummin ihmisiä.

Iltakiukkuja tulee enää harvoin. Eilen huusi kaksi tuntia täyttä huutoa. Sitten nukahti hetkeksi ja kun heräsi oli hyvällä tuulella.

Yöllä nukutaan jo pitempiä pätkiä.
 
Takaisin
Top