Hankinnat

Meillä oli esikoisen kanssa käytössä (ja tulee nytkin käyttöön) semmonen Ikean perus yövalo, joka näyttää vähän Pikatsulta :p Tarvittaessa heitin harson päälle, mutta itse valonkin saa tosi himmeäksi.
 
Meillä on yölamppuna sellainen pieni valkoinen otus joka vaihtaa hissukseen väriä - tosin sen saa myös stopattua mieleiseensä väriin. Kaveri on ladattava ja toimii täten langattomana. Helppo siirtää haluamaansa paikkaan ja ladata pöydällä niin ettei lapsi pääse räpeltämään johtoa. Itse tykkään nukkua sysipimeässä ja otus ei ole mun unta häirinnyt.
Ikeasta ja muistaakseni ei ollut edes hirveän kallis, about 15€.
 
Kävi hyvä munkki sattumalta eksyin Lindexiin, jossa on loppuunmyynti. Tein esikoiselle ja vauvalle hyviä löytöjä (mm. kaaaaauheen kasan sukkia) -70% ja -50% ja siskon tulevalle kesävauvalle ostin myös helleasun. Tänään (eli noin viikko myöhemmin, terve vaan hitaat aivot... :D ) tajusin käydä kurkkaamassa naisten puolen ja sieltä löytyi kasa imetysliivejä ja yksi imetystoppi samoilla aleprossilla. :)
 
Rahanmenoa ei voi estää... parin päivän sisään ostettu turvakaukalo, hoitoalusta, leikkialusta ja yhet imetysrintsikat (tosin vaikka otin suuremman kuppikoon mitä nyt niin saattaa käydä ettei mene enää kun maito nousee...) kaikkihan Tuurista suhteellisen halvalla ja tilasin turvakaukalon jolle hintaa vaan 111e vaikka alkuhinta oli parisataa mutta töitten kautta onneks sai ihan mahtavat alennukset ozbabylta. Nyt kaikki suuret huonekalut ja tarvikkeet taitaa olla hommailtuna ja pitäis alkaa kerää listaa pienemmistä ostoksista kuten vaipparoskis jne :D

Ja vielä lisäyksenä tähän loppuun pieni valitus. Todella peestä että ite joutuu jo ennen vauvatuloa ostamaan monilla sadoilla tavaraa ja lapsen isän perheeltä saatat sitten saada sen pari bodya kun vauva syntyy :mad: kun hekin ovat ilmaisseet haluavansa olla mukana niin mun mielestä olisi vain reilua heidän perheensäkkin osallistua kuluihin...
 
Muokattu viimeksi:
Teettekö Gagezzz lapsen isän kanssa elatussopimuksen? Hänenhän se kuuluu osallistua lapsen elatukseen ja hankintoihin.

Meillä isovanhemmat on jonkin verran olleet hankinnoissa mukana. Mitään ei ole pyydetty. Miehen vanhemmat osti vaunut, mun äiti on neulonut vaatteita vauvalle. Tämä riittää hyvin meille, ei olla odotettukaan että kukaan sponsoroisi vauvan hankintoja. Uskon että kaikenlaista pikku lahjaa tulee kun vauva syntyy. Ihan pienikin muistaminen kyllä ilahduttaa :happy:
 
Olivia: rahan aion saada joko isältä mikäli hänen perheensä haluaa saada olla mukana todella. Siinä vaiheessa jos isä ei aio maksaa niin rahan saan kelaltakin mutta siinä tapauksessa aion ilmoittaa hyvin selvästi ettei kenelläkään hänen perheessään ole asiaa vauvan elämään mistä kyllä hänen äitinsä suuttuisi, kun tosissaan lapsenlasta innoissaan odottaa. Kuulostaa karulta kiristämiseltä, mutta kiristämällä isä on koittanut saada tekemään aborttia, antamaan adoptioon yms... tai esimerkiksi "oon mielelläni mukana teidän elämässä jos et pakota mua maksamaan"... niin olen todennut että jos on niin paska ettei tahdo isänä osallistua elämään vaan vierailevana setänä niin pysykööt sitten poissa.
 
Me ollaan miehen kanssa viimosia kaveripiirissä jotka lapsia rupes hommaamaan, (meille kun niitä ei meinannu tulla sit millään) niin vaunut oli ainut mitä hommasin uutena. Kaikki muu saatu. :)
 
Gagezzz, joo ei munkaan mielestä oikein toimi tommoinen ajattelu että voi olla (oman) lapsensa elämässä mukana omilla ehdoillaan niin, ettei joudu mitään ikävää tekemään, kuten maksamaan lapsesta koituvia pakollisia kuluja. Ja eikös ne elatusavut oo ihan naurettavan pieniä, verrattuna paljonko siihen lapseen oikeasti menee... :shifty: Ikävää, että oot saamassa lasta noin (lievästi ilmaistuna) lapsellisen, vastuuttoman ja itsekkään miehen kanssa. Toivottavasti miehen vanhemmat sit ottais vähän enempi vastuuta tulevasta lapsenlapsestaan ja paikkaisivat poikansa puutteita...
 
Mun viimeaikaisiin hankintoihin kuuluu mm. hoitolaukku ja vaunuverhot, joilla saa kivasti väriä mustiin vaunuihin :happy: Myös jotain vaatteita raaskin ostaa cubukselta ihan uutena jopa, koossa 56 kun niitä oli aika vähän. Kokoa 52 pienempiä vaatteita ei taida olla kuin ihan 2-3 kpl, mutta en oikein osaa kuvitella että meille tulis niin pieni vauva (koska radi), mut ehkä pitäis varmuuden vuoksi etsiä käytettynä joku vaatepaketti ihan pikkasia vaatteita...:rolleyes:

Eilen haettiin käytetty pinnasänky, joku ikean gulliver tms johon tuli mukaan juniorilaita, joten tolla pitäis nyt pärjätä aika pitkään. Oli ihan priimakuntoinen ja valkoinen niin kelpas mulle hyvin.

Ostoslista on kyl viel aika pitkä: amme & kylpytuki, vaipparoskis tms, imetystyyny, imetysliivit, kaukalolämpöpussi, petivaatteita kehtoon... Eniten aiheuttaa päänvaivaa itkuhälytin! Semmonen kuitenkin on pakko hommata kun vauva nukkuu partsilla tai ulkona ikkunan alla, mutta valinnanvaraa on liikaa ja vaikea tietää mikä ois hyvä ja luotettava ja millanen sen pitäis olla ja pitäiskö olla yhteensopiva kännykän kanssa jne... Luulin että ne maksais jotain 30e mut ilmeisesti pitää pulittaa ainakin 100e :eek:
 
Mekin kuulu meidän sukujen ja kaveriporukoiden viimiesiä saada lapsia (ei vaan tärpännyt...) Vaunut ja ensisänky on tilattu uutena, ja joku harva vaippa roskis ja hoitoalusta on ostettu alennusmyynnistä, "turhakkeita" kuten vauvanpesää aion askarella/omella itse. Loput on ostettu kirppareilta tai saatu tuttavilta.

On se hienoa että pystyy säästämään kun näissä vauvantavaroissa on melkoisia hintalappuja. Toisaalta, välillä tuntuu siltä että meidän kodista on tullut kaatopaikka huonokuntoisille vauvantavaroille (esim todella vanha oudonmerkkinen turvaistuin ilman ohjekirja, pikkulasten astmalääkeannostelija, vaatteitta jossa on 10 v vanhoja puklausjäämiä jne). Pakko myöntää että osaa tavaroista on mennyt suoraan roskikseen tai kierrätys keskukseen kun muualta on tarjottu hyvää tavaraa eikä on sellaista tarvetta säästää että olisi pakko käyttää epäilyttäviä tuotteita....
 
Tosta wadalman listasta tuli mieleen et minkähänlainen hoitolaukko ois hyvä? Toisilla nään normaaleja käsiveskoja missä ei juuri ole mitään ja esimerkiksi siskolla on hervoton olkalaukku minkä kokoiseen pakkaan itselleni viikon loman verran tavaraa.
 
Tuli näin randomisti mieleen, että oletteko miettineet jos lähette käymään yökyläilemässä vauvan kanssa niin missä vauva nukkuu yökylän ajan? Vaunuissa sisällä vai pitäiskö hommata joku erillinen helposti mukana kuljetettava nukkumapaikka? :eek: Mie en uskalla ainakaan viereen ottaa kun en kotonakaan meinaa vauvan kanssa samassa sängyssä nukkua. olen niin levoton nukkuja ja tarvin huoletonta unta silloin kun pystyy nukkumaan.
 
Mä nään ainoana kyläilypaikkana näin alkuun ainakin vaan omat vanhempani niin siellä on erikseen matkasänky ja mummolarattaatkin hommattu jo edellistä lastenlasta varten niin eiköhän tämäkin bebe saa niitä käyttää :D mutta esimerkiksi sisko kun oltiin mökkeilemässä niin otti pelkän vaunukopan mukaan ja vauva nukkui siellä sitten.
 
Meillähän ei ole ole kannettavaa mallia se vaunukoppa :/ pitää varmaan joku kantokoppa erikseen hommata. Matkasängyt on hankalat kantaa kun ei ole autoa. Kuljetaan julkisilla : )
 
Meillä nukkui alkuun kylässä vaunukopassa ja sittemmin matkasängyssä :) Me ollaan aikamoisia reissuiitoja, on ollu todella hyvä ja paljon käytössä!
 
Tässä näkyy meidän hoitolaukkua, jonka bongasin torista edulliseen 15 e hintaan. En tiedä onko se hillittömän iso vai vaunut vaan snadit, mutta näyttää ainakin livenä aika massiiviselta.. :p Oon kuullu kaikilta tutuilta että hoitolaukku ei voi olla liian iso, vaan et se on aina täynnä kaikkee "tarpeellista"... Tonne mahtuu kyllä hyvin tavaraa, ja sisällä on termopussi tuttipullolle (tai kahvimukille miehen mukaan), ja on hoitoalustaa ja likavaatepussia jne.. toi olkahihna on aika hyvä kun on tosi leveä ja sen saa kiristettyä lyhyeksi tossa sivussa olevalla klipsillä niin ei roiku maassa. Mut väri oli tärkein kriteeri, kun halusin jotain piristystä mustiin vaunuihin :grin En myöskään halunnut mitään käsilaukkumaista hoitolaukkua, kun ne ei tuntunu kovin käytännöllisiltä ja miehellä meni raja tuon laukun kanssa, ei varmaan olis suostunut kannistekelemaan pinkkiä käsilaukkua... :rolleyes:

laukkuverho.jpg
 
Onko joku ostanut manducaa/tulaa? Haluisin kuulla teidän mielipiteitä...miksi päädyit jompaan kumpaan :)?
 
Manducan ostin kun ainoastaan siitä kokemusta. Esikolla oli se myös aikoinaan, eli sillä perusteella päädyin. Tula on ilmeisesti uudempi kantoreppu?

Meillä Manduca varmasti käytössä ainakin ensi kesänä kun retkeillään. Toivottavasti vauva viihtyy siinä.
 
Onko joku ostanut manducaa/tulaa? Haluisin kuulla teidän mielipiteitä...miksi päädyit jompaan kumpaan :)?

Meille hankittiin Tula, monet suositteli sitä niin sen takia päädyttiin siihen :) Manduca varmasti myös ihan yhtä hyvä, vois kuvitella että toisille istuu toinen malli paremmin kuin toinen. En kyllä kokeillut etukäteen kumpaakaan missään mutta hyvältä toi ainakin vaikuttaa. :)
 
Takaisin
Top