Oireet

Onko teillä muilla ollut kylkiluut kipeänä? (Kuulostaapa oudolta näin kysyttynä:hilarious:) Mulla nyt pari päivää tuntunut ihan älyttömän aroilta vasemmanpuoleiset alakylkiluut. Pahinta istuminen kun meen jotenkin lysyyn, kumartuminen yms. Voisiko johtua ihan vaan vauvan kasvusta ja potkuista?

Mulla ollut muutamia päiviä sellaista pientä ylävatsakipuilua, minkä lisäksi röyhtäyttää paljon jne. Onko vaan niin, että kohtu ja vauva painaa nyt kovasti palleaa ja kaikkea muuta ylävatsasta löytyvää?

Joo kylkiluuthan saattaa ihan pysyvästi erkaantua raskauden seurauksena kun kohtu tekee tilaa. Olis ihme jos se ei missään tuntuisi. Mulla esikoisesta erkani ihan selvästi ja nyt jos laihdun niin mun kylkiluut töröttää jotenkin selvästi ulospäin. Myös rinnanympärys suureni tästä hyvästä pysyvästi 75->80.

Miulla alko tiheempi neuvolaseuranta, mahollisesti alkavan raskausmyrkytyksen takia.. verenpaine noussu, pääkivut pahenee(näköhäiriöitäkin on mutta niin ollu pelkän päänsäryn yhteyvessä muissaki raskauksissa) ja turvottaa. Proteiinia ei onneks pissassa oo. Seuraava neuvola 2viikon päästä. Nyt rv 31+3.

Hillevi, hyvä kuulla. Olin kyllä tietoinen tuosta rintakehän laajenemisesta mut jotenkin olin ajatellut sen tapahtuvan about suht kivuttomasti. Ja nyt kipuilee vain nuo toisen puolen alakylkiluut. Mutta mistä tässä nyt ei kipuilis? :hilarious:

Jenni89, tsemppiä ja toivottavasti ei ainakaan mene oireet pahemmaksi, jos on raskausmyrkytys! :Heartred

jenni89, täällä sama juttu. Mulla jatkuvasti on epäilty raskausmyrkytyksen mahdollisuutta, pari kertaa oon tästä jo äippäpolilla käyny tarkistuttamassa tilanteen. Nyt TAAS labraan toksemiakokeisiin ja sitte parin tunnin päästä tulokset.

Minnie89, Mulla kans kylkiluita särki aikaisemmin, lähinnä oikealta puolellat, koska vauva on selkeesti siellä puolella selkä oikeaa kylkeä vasten. Nyt kivut on hellittänyt, kun vauva on laskeutunut ja on paljon helpompi olo (vaikka vasta rv31+5). Joten eiköhän se sullakin sitte aikanaan helpota.
Jenni89 Toivottavasti ei oireet pahene. Kohonneet paineet, turvotus ja päänsärky ei kuulosta kivalta, vaikka ei proteiinia pissassa ookaan. Mulla on ollu jäämiä proteiinista pissassa jo kahdella vika neukkakäynnillä, mutta kuittasivat sen sillä, että jos on ollu valkovuotoo niin se selittää jäämät. Kun muuten on ollu ihan ok verenpaineet ja muut eikä turvotusta pahemmin oo. seuraava neukka kans vajaan kahen viikon päästä. Mutta täällä surataan muutenkin näin loppuajasta kahen viikon välein.

Tänään kans soittelin labralähetettä maksa- ja sappikokeisiin. Toivottavasti ny ei oo mitään raskaushepatoosia tässä kiusana. Alkanu täs parin viikon sisällä kutittaa vähän sieltä sun täältä. Voikai tää olla keleistäkin johtuvaa, mutta haluan varmistua mieluummin ku pohtia keskenäni ja odotella pahempia oireita.

jenni89, täällä sama juttu. Mulla jatkuvasti on epäilty raskausmyrkytyksen mahdollisuutta, pari kertaa oon tästä jo äippäpolilla käyny tarkistuttamassa tilanteen. Nyt TAAS labraan toksemiakokeisiin ja sitte parin tunnin päästä tulokset.

Mitkä oli tulokset? Miulla helpottamaan päin, pääkipua nyt on jokatapauksessa, mutta turvotus laskee juomalla ja verenpainekki oli normaalii alempi. Onko teillä kellään tullu semmosta että tuntuu ku taju lähtis mutta tuntuu ihanku silmien takana ois kauhee paine. Hankala selittää. :D miulla ollu nyt kahesti samana päivänä, melkeen lähtiki taju, muttei onneks ku olin meijän pienimpien tyttöjen kans kotona kolmistaan. Oiskohan vaan laskenu verenpaine noppeesti?! Pelottava tunne..

Taas neuvolassa onneks turhaan stressasivat, ei ollut toksemia-arvoissa mitään häikkää. Hyvähän se on, että huolehtivat. Kaikki oireet mulla on jatkuvasti raskausmyrkytykseen, mutta puhkea se ei kuitenkaan. Onneks jenni89 sulla on jo parempaan päin, kuulostaa ilkeeltä kyllä toi paineen tunne!

Hyvä että turhaa huolehtimista, että ei ollu mittään häikkää niissä! Toivottavasti ei sitten puhkeekkaa. :)joo se on kyllä. Toivotaan että niitä ei enää tuu, pelottaa vaan mitä sitte jos makkaan täällä taju kankaalla ja pikkuset yksin. Pienimmät siis 2.5v ja 1.5v.

Taas unettomuudesta :banghead: Onko näin raskausaikana 'väkisin' valvominen kovin vaarallista? Sillä mun yöunet on kaikkea muutako yöunia :meh: Nukahan illalla joskus 22-23 aikaan, herään 1-2 aikoihin. Sitten siinä tulee valvottua ilman minkäänlaista väsymystä klo 6-8 asti :shifty: Nukahdan ja herään kymmenen aikoihin. Sillä vaa mietin tota väkisin valvomista jos koittais olla ollenkaan nukkumatta sen yö yhen tai kahen jälkeen. Että tavallaan valvois sen koko vuorokauden seuraavaan iltaan asti :D

Mä sanoisin, että nuku vaan ilman stressiä rikkonaisesti. Eli nuku kun nukuttaa, ilman että yrität valvoa väkisin saadaksesi rytmin mieleiseksi. Ei tässä kauaa mene, kun synnytetään ja rytmit muuttuu kuitenkin. Hormoneista tämä vaan johtuu.

Osaisitteko jo synnyttäneet sanoa, onko nämä nyt supistuksia vai vaan jotakin tehokkaampia harkkasuppareita?
Eli eilen ensimmäistä kertaa tuli supistus, jonka aikana tuntui että alaselän lihakset meni aivan kramppiin. Maha ei ollut kauhea kipeä, about normaalin menkkakivun rajoissa.
Noita tullut nyt muutaman kerran, ja esim nenän niistäminen laukas uuden.
Kivuttomia tullut pidempään ja ne kyllä luulen tunnistavani.

Kuulostaisi supistukselta mun mielestä. Mitä sulla oli viikkoja? Yksittäisistä en vielä huolestuisi, mutta sano ens kerralla neuvolassa, ja jos alkaa tulla enemmän sarjoissa, niin soittasin synnärille (tai ainakin neuvolaan jos sattuu soittoaika kohdille).

Zeni kiitos vastauksesta, nyt viikot 32+5.
Jos nämä jatkuu/alkaa tulla säännöllisesti niin kysyn kyllä neuvolasta, jos vaikka tsekkatais kohdunsuun tilanne. Mut sinänsä helpottavaa tietää et nyt tunnistaa ne, kun oon monen ensisynnyttäjän tavoin miettinyt sitä et mistä ne oikeat supparit tunnistaa.

Samaa mieltä että on supistuksia, mut tommosista yksittäisistä en huolestuisi. Mullakin tulee silloin tällöin.

Kuulostaa samanlaisilta ku mulla oli kun olin vielä töissä. Välillä tuli tunnin-pari sarjana muutaman minuutin väliajalla ja sitten loppuivat. Mulla sai rehkiminen ne aikaan. Nyt kun olen jääny töistä pois pari viikkoa sitten en ole enää huomannu muuta kuin pari yksittäistä kivutonta harkkasupistusta. Kävin kahteen kertaan tarkistuttamassa tilannettakin ja 10pv aikana kohdunkaula oli lyhentynyt reilun pari senttiä. Ensin oli vajaa 5cm ja seuraavalla kerralla <3cm. Mutta kuulemma 3cm on ihan hyvä, joten ei huolta. Ei vaan saa kovin raskaita touhuilla enää. :)

Tuntui eilen autossa niinkuin vauva ois laskeutunu alaspäin. En tiiä voiko sellasen käytännössä tuntea ja voiko niin käydä vielä tässä vaiheessa. 400km ajelua ja siinä jossain välissä oli pakko irvistää ja aivan hypähtää penkissä kun tuntui että nyt tulee joku osa mun hanurista läpi :hilarious: Sanoin miehellekin siinä että onneks on penkki vastassa ni ei kovin rytinällä pitkälle pääse. Viikkoja vasta 32, joten saa Pulla kestää uunissa vielä tovin. :eek: Omassa olossa oon kyllä huomannu että ihan niinku ois helpompi hengittää. Jopa toissa iltana esikoiselle iltasadun lukeminen oli hengästyttävää ja nyt ei mitään ahtauden tuntoja (paitsi esim sohvalta ylös noustessa kun maha on eessä ja tuntuu muutenki niinku jonku pallon päältä yrittäs nousta :shifty: )

Mullakin supistelee pisteliäästi ja menkkamaisesti. Neuvolatäti totesi, että kunhan viikon vielä pysyis mahassa :D

Takaisin