Vauvan ROKOTUKSET & Sairastelu

Tilkku77

Näppärä viestien naputtelija
Uusi aloitus, vaikka taitaa lokakuisissa olla hiljaista.
Mutta kuitenkin kysyn ja aloittelen. Eli ovatko muut saaneet sen ekan rokotuksen ? Ja mitä se on tuonnut tullessaan ? Meillä saatiin tänään ja vauva nukkui sitten alkuillan hyvin sikeästi, mutta nyt yöllä on alkanut ihan mahdoton itku, eikä tässä nyt oikein osaa auttaa vauvaa sitten millään tavalla. Täytyy aamuun odottaa ja soittaa sitten lääkärille, josko jotain apua osaisi aamulla antaa. Neuvolassa sanottiin, ettei näin pienelle oikein suositella mitään lääkkeitä. Mutta sekin tuntuu jotenkin "kidutukselta" jos toinen selvästi oirehtii.

Josko tähän alle hiukan vertaistukea ja ajatuksia vauvan voinnin kannalta tärkeisiin asioihin.
 
Tilkku jos puhut Rota-rokotteesta niin sen tuomaan masu vaivaan ei oikein auta muu kuin aika ja pierujumppa/masun silittely/lämmin kylpy/tms voi tuoda helpotusta. Jos vauva on rauhaton kannattaa kokeilla kapalointia/kanniskelua/sylittelyä/jumppapallolla pomputtelua/jne. Alle 3kk vauvoja ei suositella lääkittäväksi ilman lääkärin ohjeistusta.
 
Tietty jos kyse ihan ilmavaivasta niin disflatylia voi antaa... meille ei tullut mitään oireita, nä jatkuvat kakat ja paukut kun oli jo valmiiksi arkipäivää. Nyt on alkanut toinen silmä rähmimään, ilmeisesti ahdas kyynelkanava, koska ei punotusta, turvotusta eikä kovin keltaista rähmää.
 
Meillä sai Rota-rokotteen eilen, musta vaikutti eilispäivän väsyneemmältä kuin normisti, nukkui enemmän ja iltaa kohden väsykiukku vaivasi tavalliseen tapaan. Ilmaa on masussa ollut mutta sitä nyt on normaalistikin eikä oo pahemmin vaivannut. Kakka oli tänään vihertävää, se kuuluu kuulemma asiaan. Mutta siis helpolla (ainakin toistaiseksi) päästiin. Kuinkahan kauan sitä kakkaa piti varoa ettei itse saa virusta? Tietenkin muutenkin pitää pestä käsiä mutta nyt erityisesti.
 
Meillä kans rota-rokotus eilen. En huomannu eilen enkä liioin tänään mitään muutosta vauvan käytöksessä ja olotilassa. En osaa tuosta kakan välttämisestä sanoa. Niin kauan kenties, kunnes se normalisoituu?

Asiasta toiseen meillä Neuvoivat neuvolassa kyllä, että hakea apteekista nestemäistä panadolia valmiiksi, kun 3kk neuvolassa saa rokotteen joka usein nostattaa kuumeen :)
 
No meillä on kakka jumissa. Vauvalla siis toinen päivä jo kun ei tule mitään. Olin jo niin tottunut kun normaalisti se kerta päivässä tulee. Vaikka meillä on käytössä levolac sakeuttajan takia, niin siitäkään huolimatta ei tule. Kai on taas ostettava luumupilttiä josko se auttaisi. Nyt vaan koitetaan yöllä juoda hiukan vettä. Kakkaa odotellessa
 
Mä olen pienelle vauvalle varannut aina sekä nestemäistä että suppoversiota särkylääkkeestä. Joskus on hetkiä, kun suppo on hankala ja sitten jos ihan pieni vauva huutaa, niin koetappas siinä tunkea nestemäistä versiota sisään. Ja esim Panadolia menee aika suuri määrä kerralla. Ja tästä voi kai päätellä, että kyllä, meillä lääkitään lapsen kurjuus ja kipu. Lääkitty pienestä asti.
 
Muokattu viimeksi:
No meillä on kakka jumissa. Vauvalla siis toinen päivä jo kun ei tule mitään. Olin jo niin tottunut kun normaalisti se kerta päivässä tulee. Vaikka meillä on käytössä levolac sakeuttajan takia, niin siitäkään huolimatta ei tule. Kai on taas ostettava luumupilttiä josko se auttaisi. Nyt vaan koitetaan yöllä juoda hiukan vettä. Kakkaa odotellessa

Eikö vauvalla voi odotella yli viikon kakkaa, ennen kuin tarvii huolestua? Meilläkin kakka tulee noin 3 päivän välein tällä hetkellä.
 
Mulla ainakin tuttuja joiden vauvat kakkaa kerran viikossa... Meillä molemmat on tehneet 2-6 kertaa päivässä...
 
Meidän neiti kakkaa kerran viikossa, täysimetyksellä on [emoji3]
 
Yksittäisen 10 päivän jakson voi olla kakkaamatta mutta pitkiä jaksoja ei saa olla montaa peräkkäin. Meidän lapsi oli viikon kakkaamatta ja tuon ohjeen sain neuvolasta. Ja tämä siis jos lapsi on rintamaidolla ruokittu.
 
Meillä rotarokote annettiin viikko sitten.. oli pantannut silloin 5 päivää kakkaa ja sitten tulikin parina päivänä kunnon satsi. Oli koostumukseltaan ku vihreää savea... Nyt on masu selkeästi ollut kipeä ja illat menee kitisten, kunnes saadaan pierut pihalle.. nyt myös kakka aika vetistä ja sitä tulee joka toinen päivä tosi vähän. Noh toivottavasti kohta tasottuis pienen vatsa jo.. Aiemmin kun panttaili kakkaa ei vaikuttanut mitenkään kivuliaalta mutta rotarokote muutti hommaa :/
 
Koska meillä on korvike käytössä ja sakeuttaja niin kakka saa olla jumissa max 2-3 päivää. Maanantaina tuli kakka viimeksi ja tänään sitten taas. Meillä annetaan levolacia tuon sakeuttajan vuoksi joka ilta, mutta tänään annoin sitten aamulla exra-annoksen, niin johan se alkoi kulkemaan. Mutta valitettavasti taas vauva itkee toista tuntia, mies rauhoittelee vuorostaan. Eli vauvassa tosiaan huomaa tuon rota-rokotteen.. Mutta, toivottavasti pian taas normalisoituu. Tosiaan meille ei puhuttu mitään tuosta hygieniasta.. Joten ihan hyvä että tässä ryhmässä sekin asia selkeni. Mutta nyt öitä!
 
Pari viikkoa sitten tytön yhdessä kakkavaipassa oli hyvin pieni määrä limansekaista kirkasta verta. Seuraavana päivänä oli myös yhdessä kakkavaipassa. Neuvolaan asiasta tietenkin soitin, sanoi ettei tarvitse olla huolissaan jos veri on kirkasta kakan pinnalla olevaa, sitä ei ala olla joka päivä joka vaipassa ja kakka on normaalia maitokakkaa. Peräaukko voi kuulema joskus ärtyä. Useita päiviä on välissä ollutkin ettei verta ole ollut, sitten taas on yhdessä vaipassa, taas pari päivää väliä kunnes taas...välillä hyvin pieni viiru, välillä pikkasen enemmän. Ja kakkaa tältä tulee monia kertoja päivässä niin ei ole kuin siinä yhdessä vaipassa.
Mietinkin nyt onko tää miten yleistä, onko kellään muulla samaa? Ens viikolla 2 kk neuvola, otan siellä vielä puheeksi. :confused:
 
Tänään saatu noi 3kk rokotteet. Kuumehan sieltä tärähti eikä tunnu panadol oikeen auttavan :sad001 En muistanutkaan miten huolissaan voi äiti olla kun vauva sairastaa (ennen ku taas vähän tottuu), vaikka olisikin normaali rokotusreaktio. Saattaa jäädä mun unet vähäiseksi ens yönä.
 
Meillä ei ole ollut verta kertaakaan kakan mukana NaLi. Rotarokotuksesta en huomannut mitään muuta eroa kuin että kakan väri muuttui hieman vihertäväksi ja juurikin viikon verran meitäkin kehotettiin pesemään kädet kunnolla saippualla kakkavaipan vaihdon jälkeen..
 
Mua jännittää niin kovin kun tänään annetaan 3kk rokotukset :S imelda kuinka nopeesti kuume nousi?
 
Rokotukset annettiin n. 10.30 aamupäivällä ja ennen ilta kahdeksaa oli noussut, en tiedä tarkalleen milloin. Tänään mennään hoitajalle tarkastettavaksi koska olen itse kipeänä niin on vaikea sanoa onko tuo kuume rokotteista laisinkaan, meni meinaan pojan äänikin käheäksi. Uskon et kaikki on hyvin, on sit reaktio tai flunssa, mut että meninkin googlaamaan niin johan on vainoharhat tapissa.
 
Takaisin
Top