Lokakuun löpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anhe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten muilla sf-mitta? Miulla kun neuvolassa ihmetteli th-miten menee niin alhaalla(tänään rv 26+1 on 22cm).. itellä vaan nousee huoli onko kaikki mahassa kunnossa, toimiihan istukka kunnolla yms. Onko kellään kokemusta?! Aiemmissa 3:ssa raskauksissa ollu suurin piirtein päälle keskikäyrän ja hypänneet yläkäyrän päällekkin..

Mulla oli maanantain neuvolassa sf-mitta 21.5 ja sillon rv 26+4. Ihan alakäyrällä, samoin kuin kuukausi sitten. Ensimmäistä odotan joten ei vertailukohteita aiemmista.
Mulle ei terkkari sanonut siihen mittaan mitään. Ja kun kysyin, epäili että johtuis siitä kun mä oon niin pitkä. Mä sitten vähän tiedustelin, että voisiko tarkempaan kokoarvioon päästä, jos sf-mitta ei kerro koko totuutta mutta kuulemma tulee vasta vkolla 35 tai 36 se lääkäri ja nekään kuulemma ei kaikki arvioi kokoa kun sitä ei pysty aina luotettavasti tekemään :confused: Sanoiko Jenni89 sulle siis että pitäisikö tuosta olla tässä vaiheessa huolissaan? Mites muilla? Tuntuu tosi pitkältä ajalta toi 10 viikkoa ainakin.

Mulla oli 26+3 sf-mitta muistaakseni 24cm, mikä osui ihan keskelle käyrää. Oli eka kerta, kun mitattiin, eikä tosiaan vertailupohjaa kun ekaa odotan. Ens ma seuraava neuvola, katsotaan mihin suuntaan kehittyy.
Sisko on joutunut molemmissa raskauksissa kasvukontrolli ultriin, kun sf-mitta on ollut pienehkö, ja molemmilla kerroilla on kyllä syntynyt ihan normaalikokoiset vauvat (3200 gr ja 3700 gr). Sisko on vaan aika pitkä, ja maha oli molemmista malliltaan siro.

Jenni, miulla oli viime viikolla 26+1 niin sf mitta 23cm, ja niin on edellisissäkin ollu samaa luokkaa. Normikokoset vauvat on syntyny. Onko siul edellisten neuvolakortteja tallella, oisit niistä kattonu vähä niitä sf mittoja..

Mulla mitataan tänään neuvolassa ekaa kertaa sf mitta :) nyt 28+1

Mulla oli 22+3 17 cm eli alakäyrällä vaikka edellisessä odotuksessa oli koko ajan yläkäyrillä. Voi olla mittaajastakin kiinni. Mittauksessa olis minusta pitänyt olla enemmän jalat koukussa, mut mä enemmänkin makasin siinä tasolla. Veikkaan, et se olis vaikuttanut. No mut jokatapauksessa ei ollut terkka siitä huolissaan enkä minä. Kuitenkin oli 20+ viikoilla ultrassa ollut vauva muutamaa päivää isompi kun viikot ja vettä hyvin.

Ja tuohon sf mittaan vaikuttaa niin moni asia, esim. lapsiveden määrä ja vauvan asento :)

Miulla edellisten aikaan ollu jo tässä vaiheessa joku 27cm, mutta niin siihen vaikuttaaki moni asia. Kaippa se vauva vaan on enempi tuolla lantiossa eikä niin ylhäällä ku muut. On muutenki paljon pienempi maha ku muita oottaessa. saattaahan tää olla pienempi ku muut tytöistä ollu :)eikä tosiaan sanonu, että tarviis olla huolissaan. Kaikki kasvaa omalla käyrällään ihan mahassa olosta asti. Meillä ku ei oo ees ultraa enää, ni ei tiiä sitte mitä oottaa. Jos sais avauduttuu lääkärille 15.11 tästä..

Mä kävin tänään neuvolassa ja sf-mitta on ala-ja keskikäyrän välillä eli 29+0 ja mitta on 25 cm. Mulle vaan terkka tuumasi, että kun on jo kolmas raskaus niin maha jää ehkä vähän alemmas...

Mulla oli yläkäyrillä tässäkin odotuksessa toi sf

Mulla oli viime perjantaina sf-mitta 31cm ja tänään olin kasvukontrolliultrassa niin vauva oli ihan täysin normaali kokoinen kasvukäyrien keskellä. Painoa hänellä oli 1280g. Olen ylipainoinen joten siksi tämä kontrolli oli, ja hyvä että oli niin oma mieli rauhottui taas kun näki että pikkuisella oli kaikki hyvin :happy: tänään rv 28+5

Sf mittaan vaikuttaa huomattavasti myös äidin pituus. Jos äiti on lyhyt, jolloin maha/yläkroppa on lyhyt niin täytyy mahan kasvaa enemmän eteenpäin kun ei mahdu kasvamaan pituussuunnassa. Jolloin myös sf mitta helposti isompi.

Sf mittaan vaikuttaa huomattavasti myös äidin pituus. Jos äiti on lyhyt, jolloin maha/yläkroppa on lyhyt niin täytyy mahan kasvaa enemmän eteenpäin kun ei mahdu kasvamaan pituussuunnassa. Jolloin myös sf mitta helposti isompi.
Mut eikö sulla oo aika pieni nyt

Sf mittako? 26, eilen ekan kerran mitattu. Keskikäyrällä menee, viimeks kasvo myös koko raskauden keskikäyrällä.
Tarkoitin, ettei se heti oo merkki vauvan koosta :)

Viimeks siis myös meni ihan keskikäyrällä koko ajan, vauva paino syntyessä 3400grammaa.

Mulla paino 39+1 3790 g ja yhen lääkärin mukaan oli ihan keskikokoinen vauva vaikka mun käsittääkseni lapset on keskimäärin 3500 g painavia ja syntyy keskimäärin käsittääkseni 40 +0

Mulla viimeks sf mitta ihan vähän keskikäyrän alapuolella, vauva syntyi 41+5 ja paino 3354g.

Miulla ollu kaikista viimesillään sf-mitta 30cm yläpuolella ja painaneet 3190g, 3435g, 3535g.

Mulla paino 39+1 3790 g ja yhen lääkärin mukaan oli ihan keskikokoinen vauva vaikka mun käsittääkseni lapset on keskimäärin 3500 g painavia ja syntyy keskimäärin käsittääkseni 40 +0

Mä oon lukenut että pojat painaa keskimäärin 3800g ja tytöt 3600. Ja useimmat syntyy 40+2.

Mä oon lukenut että pojat painaa keskimäärin 3800g ja tytöt 3600. Ja useimmat syntyy 40+2.
Voi perse ompas ne isoja!!!! Mä oon kans lukenu et suurin osa syntyy 40+2. Mä olin ihan kauhuissani kun ala-asteaikasen tosi hyvänkin kaverin kuolemasta ois tullu tasan 10 vuotta tuollon 40+2 mut onneks synty jo aiemmin. Tytölle ois ollu vielä nimi joka sisältää tän edesmenneen kaverin nimen. Nyt on pari kirjainta muutettu mut edelleen sama. Mies taas jännäs et ehän esikoinen synny hänen lähiomaisen 5 v kuolemasta päivänä. Ei osunu onneks kumpaankaan. Mun yks isoisovanhempi jonka oon tavannu, en tosin muista on kuollu myös kyseisenä päivänä. Mies vielä ehotti pojalle hänen nimeä etunimeks, ei tosin sitä tienny eikä sitä et on itsemurhaan menehtyny hyvin hyvin iäkkäänä.

Ja ihan kaikista karmivinta reilu sitte kun oltiin anopilla ja esikoisella ei ollu vielä nimee niin sehän alko kutsua tota esikoista meiän suvun pethesurmassa ( siitä nyt on jo aikaa) kuolleen pojan nimellä. Meinasin anopille sanoo ihan suoraan et tälle lapselle ei tuu nimeks meiän suvussa tapahtuneessa perhesurmassa kuolleen pojan nimee. Eikä tule muuten tulevalle lapsellekaan.

Takaisin