Neuvola jutut

Ei oo antanu kukaan mitään arvioo vaikka joka kerta on tunnusteltu vatsaa, viimeks oli neuvola viime torstaina ja nyt tänä torstaina seuraava. Neuvolalääkärissä kysyin koosta niin totes vaan epämääräisesti ettei tunnu liian isolta :O Täytyy toivoa että ei oo mikään jättiläinen, oisin ihan valmis puskemaan tään jo pihalle :D

Jeanney, just noin se taitaa monesti mennä, että summittaisesti neuvolassa/lääkärillä kokeilevat olisiko tarkemmalle tutkinnalle eli ultralla tarvetta. Samoin kuin tänään kopeloitiin vauvan kokoa niin tulee arvioitua onko lapsivettä yli oman tarpeen tai liian vähän.
Mä kans tiedän perheitä, joissa on pitkät vanhemmat - mutta pienet vauvat. Lapset ovat kasvaneet sitten syntymän jälkeen yläkäyrillä. Mun sisarukset on synnyttäneet 4-kiloisia lapsia ja lapset ovat olleet pitkiä aikuisuuteen asti.

En usko Jeanney että mitään hätää on vauvan koon puolesta :) Etköhän sie sen ulos saa :grin Juuri niin menee kun Katjusha sano että kokeilevat, ja jos on epäilystä isosta koosta ni sit ihmetellään, ei kummempia arvioita muuten anneta. Kannattaa kysyy nyt seuraavassa neuvolassa taas koosta jos on yhtään asiansa osaava th, kyllä ne jotain arvioo sit heittää, ainakii osaavat aika hyvin sanoo jos tuntuu kovin isolta. Miulla kokoarvio esikoisesta siis oli että ei yli 4kg ja niinhän se meni :) Ja sillonkii muistaakseni ite vielä ihan viimesillä käynneillä kysyin että eihän kovin iso ole kun kans pelkäsin pojan kasvavan yhtä isoksi kun isänsä ollu syntyessään...

Kun olin taysissa kasvukontrolliultrassa viime viikolla,niin siinä oli lääkäriopiskelija mukana. Sattui kysymään,kuinka tarkkoja ovat käsintehdyt arviot vs. Ultrat,niin kuulemma loppuraskaudessa käsin saa yhtä luotettavan arvion. Lisäksi kysyi,että kuinka paljon arviot muuten yleensä eroavat syntymäpainosta, niin kuulemma 10 % heitto on yleinen arviossa.

Neuvola vasta ensi viikolla mutta tänään käyty taas äitiyspolilla raskausdiabeteksen takia. Kaikki hyvin, vastaa täysin viikkoja ja ei ole mitään merkkejä ainakaan vielä, että tulisi sokerivauva.
Lisäksi pyysin vilkaisemaan, jos rakenneultran varovainen tyttölupaus pitää paikkansa...pitihän se paikkansa! Jee, ihanaa! Ei olla turhaan hankittu pinkkiä tupa täyteen. :D

Olipa vähän tyhmä neuvolassa käynti tavallaa. Mulla ei oo mitään opiskelijoita vastaan, mutta kun sattui olemaan vanha puolituttu ihminen niin oli hieman omituista.
Mulla myös alkanut olemaan mahan, jalkojen, käsien kutinaa joten verikokeeseen lähete. Samalla veriryhmän takia vika näyte ja streptokokkinäyte. Kutina voi hyvinkin johtua hormooneista.
Mulla on kahdessa raskaudessa ollut se streptokokki. -08 odottaessa lääkärit arpoi milloin mitäkin raskausaikana käytettävästä lääkityksestä. -09 odottaessa ei määrätty lääkkeitä, mutta en myöskään ehtinyt saada ab-tippaa synnytyksen yhteydessä kun oli niin nopea.

Lääkärineuvola on jo ensi viikolla.
Hb vain 105 :/
Obsidan ei ehdi edes imeytyä kun pistää vatsan sekaisin ja kipeäksi. Pakko kai kokeilla jotaon muuta. Mua vaan ällöttää ajatuskin nestemäisestä valmisteesta.
Henkisesti ihan hyvä olo, kun jaksoin kävellä neuvolaan ja takas, jee. Virtaa oli vielä vähän siivoilla ja järjestää makkari/vauvan jutut uusiks. Mutta loppupäivän onkin selkä sitten ollut niin kipeä että huh.
Viimeksikin olin vähän huolissaan neuvolan jälkeen vauvan matalahkosta sykkeestä ja nyt se oli tänään vain 115.
Eikä paljoa oo liikkunut. Toki itse olen touhunnut paljon jolloin masukas kaiketi tyytyväisenä nukkuu....mutta nyt iltasella yhden liikelaskennan aikana sain muutaman pienen liikkeen. Täytyy ottaa vielä uusiksi. Yleensä myöhään illalla kyllä touhuaa mahassa.
Ja ällöjuttua pissasta :D ihan kauhistuin neuvolassa näytteen kun jätin. Miltei oranssia pissa! :0 ikinä ollu semmosta. Tosi hailakan keltaista normaalisti. Mietin oonko juonu vettä vähemmän (mielestäni en), voiko se vadelmanlehtitee vaikuttaa? Ite hoitajana tulee tarkkailtua :D puhdas näyte oli kuitenkin. Eikä th sanonut väristä mitään. Se nyt oli vähän sekava käynti kaikinpuolin...

Muokattu viimeksi:
Ellami suosittelen kyllä sitä nestemäistä Maltoferia. Mullakaan ei obsidanista ollu mitään iloa. Vasta 40 tippaa maltoferia päivässä alko nostaa arvoja. Se sekotetaan veteen eikä maistu pahalta.

Mä juon sitä Hubner Iron F -nestettä. Taidan ihan oikeasti tykätä myös sen mausta, imeytyy hyvin eikä mulla ainakaan mene maha sekaisin tai kovetu. Suosittelen!

Mulla oli maanantaina rv 35+3 lääkärineuvola.

Verenpaineet oli ekaa kertaa koholla ja niitä nyt kotona seurailen ja arvot olleet täysin normeja :)

Kohdunsuu oli pehmeä ja 2 cm kaulaa jäljellä. Ulkosuu sormelle auki. Ihanaa että paikat alkaneet kypsyä!

Vauva rt, mutta yleensä majailee selkä mun selkärankaa vasten. Alan nyt tekee asentoja ja istua eri tavalla, et kasvot kääntyisi selkärankaa vasten. Ollu su asti selkäsuppareita tästä asennosta johtuen ja kroppa koittaa vauvaa kääntää.

Sain lähetteen ultraan ja pelkopolille. Vauva siis viime ultrassa yksityisellä sen verta iso. Arvio la 4,6kg.

Lääkäri oli mukava, empaattinen ja loi positiivista tunnetta! :) jäi hyvä keventynyt fiilis.

Nyt sit rv 35+5

Eilen kävin neuvolalääkärissä. Koska pikku takamus löytyy yhä useimmiten oikean puolen kylkiluiden alta, on pääkin oikeassa suunnassa, vaikkei vielä kovin alhaalla. Painoarvio tällä hetkellä 2700g, eli ehtii hyvin lähemmäs 3500g vielä kasvamaan.

Sitä mietin, että olikohan tämä käynti nyt se synnytystapa-arvio? Ainoa siihen suuntaan viittaava tekijä oli kysymys, että pelottaako synnytys. No ei erityisemmin (ainakaan vielä) pelota vaikka jännittääkin, joten sen enempää aiheesta ei keskusteltu. Lääkäri oli sama, jolla kävin syyskuussa supistusten takia. Ei erityisen lämmin tai empaattinen, mutta asiallinen. Kohdunkaulan kokeileminen sattui jälleen yllättävän paljon ja mietin, että johtuuko vain hänen kovakouraisuudestaan vai onko normaalia. Jos se sattuu jo näin normaalitilassa, miltähän mahtaa tuntuakaan synnyttäessä..? :chicken: Kaula on pehmentynyt, mutta edelleen kolmessa sentissä, joten sen puolesta ehditte synnyttää hyvin vielä ennen mua. Ennen marraskuuta ei varmasti tapahdu mitään.

pianma 35+5

Minulla oli lääkärineuvola viime viikolla 35+4. Tai siellä oli joku lääkäri-harjottelijamies joka ikäänkuin veti kertaa ja "oikea" lääkäri istui nurkassa syrjässä. Ei vaan kauheena herännyt luotto tähän harjottelijaan kun ei esim tiennyt mitä rt (eli siis raivotarjonta) äitiyskortissa tarkottaa. Enkä aikaisemmin ole käynyt mies-gynellä joten sisätutkimus tuntui epämukavalta ihan vaan sen takia. Onneksi kyllä tämä oikeakin lääkäri teki sisätutkimuksen myös. Ihmeellistä ettei ollut kivuliasta nyt. Muistan viime raskaudesta että nämä loppuraskauden tutkimukset oli just sika-kipeitä. Ja yleensä sanoivat "ottavansa reilummin" kun voi käynnistää synnytyksen. Ehkä olivat nyt sitten hellempi kuin ei ollut rv37 täynnä.

Painoarvio tais olla 2600g tms. Samankokoista arveli tulevan kuin esikoinenkin joka oli 3.6kg ja 52cm.

Rv 36+3

Lääkärineuvola ollut mullakin juuri... Vauva rt ja noin 3000g eli noin 3800g ois laskettuna aikana. Tohtori mittasi koon ultralla ja katsoi istukan paikan vielä, ei mitään esteitä alatielle. Lantiokin on väljä, et mahtuisi kuulemma isompikin tulemaan... Paikat alkanut kypsymään, mut kaulaa vielä jäljellä ja kohdunsuu kiinni. Kaikki hyvin ja vauva saa kuulemma tulla. :wideyed::grin
Nyt sit vaan odotellaan... :)
Mun mielestä varsinainen sisätutkimus ei juuri sattunut, vaikka eihän se mielyttävää ole. Vauvan painaminen alaspäin sensijaan sattui ilkeästi, ja sen jälkeen selällään olo ultrausta varten oli aika epämielyttävää...

Onko siulla pianma ollu puhetta neuvolassa että synnytystapa-arvio ois sit tulossa? Veikkaisin että ei ollu arvio jos ei siitä mainintaa. Oliko ylimääräinen lääkärikäynti vai se normaali mikä loppuraskauteen kuuluu? Meillä päin ei ollenkaa arvioita tehdä jos ei oo erityistä tarvetta, ite meen tällä viikolla radin vuoksi, nyt rv 36+0. Ja tää miun arvio tehdään siis muualla kun neuvolassa, täytyy mennä synnärille lääkärikäynnille.

Neuvola 38+3 aamulla käytynä. Paino 69,9kg (viimeksi 68,7kg ja lähtö 58kg) rr 141/89 kotona 112/78. Pissa puhdas, hb oli laskenut 120,mutta kuulema ok. Rt edelleen ja syke 166. Vasta-aine verikokeissa ei ollut mitään erikoista,korttiin merkkasi Rh+ ja va-.Sf mitta 35. Seuraaa nla 2.11 ja varataan käynnistys aika jos ei siihen mennessä ole syntynyt. Ei tunnu kyllä että synnytys on ihan lähellä. Vatsa ei haittaa liikkumista yms.

Neuvolassa käyty. Painoo oli tullu 650g/vk. Vieläkin lähtöpainoon -1,1kg.. rr oli taaaaaas korkee, 143/89 mut kotona ne on iha eri luokkaa. Ei kuitenkaa tarvii vieläkää huolestua.. hb:ta ei ees mitattu koska se oli viimekski 139.. vauva on rt ja sykevaihtelu oli 130-160.. saatii miehen kans influenssarokotuksetkin. Saatii myös kuulla et meillä on nyt jo hyvä suhde vauvaan,koska siliteltii molemmat masua paljon.. pakko tuota riehujaa oli koittaa rauhotella ku murjo minuu...

Seuraava käynti 2vk päästä.

Nempsu 36+0

Täällä myös lääkärineuvola takana. Ja oli ihana hyvä käynti!

Mulla kaikki hyvin. Ja närästykseen sain nyt semmosen lääkkeen, että jos se ei auta, niin järeämpää ei ole ja tää närästys lähtee sit vaan synnyttämällä.

Ja täällä ultrattiin taas! Ihanaa, kun molemmissa lääkärineuvolakäynneissä on ultrattu. Ihan odottamatonta luksusta.

Vauva on rt ja heiluu ja vipeltää menemään ihan hurjana. Mittoja oli vaikea saada kun sieltä tuli kättä eteen ja pää kääntyili. Tyttönä hän on pysynyt, joten kyllä sieltä nyt trinsessa on tulossa.

Kokoarvio oli ultran ja käsikopelon mukaan 2400g ja jos menee yhtä paljon yli kuin esikoinen, on samaa kokoa syntyessään eli 3,5kg suunnilleen jos sen karvan alta pari viikkoa yli mennään (mulle aika normi).

Sain myös perusvoiderepsun kun on kauhean kuiva iho kasvoissa ja käsissä ja kuivuuden takia kutisee iho.

35+0

Täälläkin neuvola takana, kaikki kunnossa sekä mulla että vauvalla. Tehtiin samalla isyydentunnustus ja yhteishuoltajuussopimus. Paineet oli taas koholla mutta kotona ihan normaalit. Vauva raivotarjonnassa ja pää jo ihan alhaalla! :) terveydenhoitaja sanoi vauvan olevan siro, se vähän ihmetytti kun esikoinen oli syntyessään nelikiloinen. Tosin se menikin melkein viikon yliajalle niin onhan siinäkin ehtinyt painoa kerryttää.. Kahden viikon päästä lääkärineuvola.

Onko siulla pianma ollu puhetta neuvolassa että synnytystapa-arvio ois sit tulossa? Veikkaisin että ei ollu arvio jos ei siitä mainintaa. Oliko ylimääräinen lääkärikäynti vai se normaali mikä loppuraskauteen kuuluu? Meillä päin ei ollenkaa arvioita tehdä jos ei oo erityistä tarvetta, ite meen tällä viikolla radin vuoksi, nyt rv 36+0. Ja tää miun arvio tehdään siis muualla kun neuvolassa, täytyy mennä synnärille lääkärikäynnille.

Juu ei, ihan neuvolan normiaikataulun mukainen lääkärikäynti oli. Jotenkin vaan omassa päässä ajattelin, et kai kaikkien osalta olisi järkevää tehdä jonkinlainen ennakkoarvio ja suunnitelma. Ilmeisesti mä en sit sellaista tarvitse, kun ei varsinaisesti ole ollut puhetta.

Ei ne pianma joka paikassa noin vaan arvioita tee :grin Kannattaa ottaa puheeks vielä neuvolassa jos mietityttää vauvan koko. Mut muuten sitä joutuu menee "sokkona" synnyttämään niinku moni muukin...

No tän tiedon perusteella haluan vastata lääkärille uudelleen, että kyllä pelottaa! :wideyed::grin Tai ainakin vähän huolestuttaa. Onhan se nyt ihan älytöntä, lähteä herran haltuun -taktiikalla puskemaan toista maailmaan ilman että olis tarkistettu faktoja, mun ja vauvan mittoja ton tarkemmin. No, onpahan influenssarokotuksen lisäksi nyt toinenkin asia puhuttavaksi ens viikon käynnillä.

Takaisin