Neuvola jutut

Tänään käyty neuvolassa. Sydänääniä yritettiin kuunnella tovin, kaveri karkasi aina anturin alta ja potki kovasti. Neuvolatätiä ja harjoittelijaa nauratti kovasti kun masussa kävi mahdoton myllerrys! Lopulta sykkeey kuului hetken, 140 oli kuulemma.
Hb oli 134, eli ei tarvitse lisärautaa onneksi. Verenpaineet vastaanotolla 130/98..mutta oikeasti ne on kotona mitattaessa 120/72 luokkaa. Aika huima ero siis, ärsyttävää kun se vastaanotolla nousee noin!!:D

Lähetteen laittavat sairaalaan, koska verensokerit aamupaastossa vähän koholla. Saa nähdä, että joudunko insuliinille. Hyvä puoli on se, että pääsee extra ultraan! En tiedä miten päin tuolla masussa ollaan..sitten sekin selviää! :)

Winnie, täällä menee sf-mitta ja rv. samoilla numeroilla :) Vaikka vauva laskeutui viime viikolla silminnähden, oli sf-mittä 32+1 sen 33 cm. Mikähän metri-Pirkko sieltä syntyykään. Kasvukontrolliin vielä 7 päivää ....
Mulla ei oo sokeriylityksiä, silti on iso vauva tulossa. Pidän kerran viikossa koko päivän sokeriseurannan, jos yhtäkkiä tilanne menis huonompaan. Ei noista koskaan tiedä. Ihan viime metreillä voi tilanne muuttua huonompaan ..
Katjusha rv. 32+4

Winnie, täällä menee sf-mitta ja rv. samoilla numeroilla :) Vaikka vauva laskeutui viime viikolla silminnähden, oli sf-mittä 32+1 sen 33 cm. Mikähän metri-Pirkko sieltä syntyykään. Kasvukontrolliin vielä 7 päivää ....
Mulla ei oo sokeriylityksiä, silti on iso vauva tulossa. Pidän kerran viikossa koko päivän sokeriseurannan, jos yhtäkkiä tilanne menis huonompaan. Ei noista koskaan tiedä. Ihan viime metreillä voi tilanne muuttua huonompaan ..
Katjusha rv. 32+4
Minulla on tuota ylimääräistä rasvaa tuossa vatsassa muutenkin, että sf-mitta selittyy varmaan osin silläkin. En usko, että iso vauva masussa mutta onneksi sen pian sitten tiedän. Esikoisen aikaan olin loppuraskaudesta insuliinillä ja pieni vauva tuli, 2885g. Varmaan menee samaa rataa nyt, ehkä.

Mulla oli eilen neuvola ja kaikki meni ihan tosi kivasti. Paino oli pudonnu reilu 2kg, mutta ei neuvolan täti ollu huolissaan, kun tiesi, että kuitenkin syön. Ja kun varaakin vähän on... :happy:
Paineet oli hyvät, Hb hyvä ja pissakii puhdas.
Vauvan sykkeet oli 150, mut sf mittaa ei voitu ottaa, koska koko kohtu oli vielä todella kosketusarka.
Et ei vaan provosoida supistuksia takaisin...
Puhuttiin paljon mm parisuhteesta ja seksielämästä. Ihanaa kun on tommonen neuvolan täti kenen kanssa voi puhua avoimesti ihan mistä vaan. *tykkään tosi paljon
Ja tulevasta synnytyksestä ja sairaalastakin puhuttiin.
Mietittiin esimerkiksi, että mikä olisi minulle se paras kivunlievitysvaihtoehto/-vaihtoehdot synnytyksessä.
Miten teen synnytystoivelistan ja miten varaan ajan sairaalaan tutustumiskäynnille jne.
Enkä tiennyt sitäkään, että meidän sairaalasta voi saada perhehuoneenkin koko sairaalassaoloajaksi.
Eli oltais siellä kaikki yötä!
Minä ja isi ja vauva... :Heartpink
Mutta edellyttää sitä, että kaikki menee hyvin, eikä sen kummempaa seurantaa tarvita.
Siis en voi kyllä muuta kuin kehua tätä toimintaa.
Ja sain vielä ison pinon papereitakin mukaan kotiin. Niissä kerrotaan vielä tarkemmin ko sairaalasta, synnytyssalista ja itse synnytyksestä ja sen vaiheista, osastojaksosta jne.
Että mitä kaikkea siellä oikein tapahtuu ja mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon.
Ja uskosin, että nämä samat tiedot löytyvät myös sairaalan nettisivuilta??
Ehkä muidenkin sairaalojen sivuilta löytyy??
Mutta näin meillä.
Ja lepäily jatkuu...

-30+0-

Mulle tuli viime viikolla sitä beigeä vuotoa seurauksena vauvan laskeutumisesta, oletan. Otettiin perjantaina neuvolassa kokeita, ja eilen vein pissapurkin labraan. Tulokset hiivasta, emättimen bakteeritulehduksesta tai pissanäytteestä olivat negatiiviset. Eli tähän ei nyt kuuri auta. Luulen, että kyseessä oli kohdunkaulan muutosten aiheuttama pieni verituhruttelu, joka värjäsi valkkarin, edelleenkin se on kellertävää. Ensi maanantaina on seuraava polikäynti, jossa kohdunkaulan mittaa ja vauvan kokoa tarkastellaan.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Katjusha, noniiin hyvä kuulla! Tosiaan tässä vaiheessa erilaiset vuodot taitavatkin olla aika yleisiä. Ja hyvä että seuraava käyntikin on jo piakkoin! :)

Täälläkin oli tänään neuvola, nyt on sf-käyrä tasoittunut kun viimeksi otti ison harppauksen. Verenpaineet oli vähän normaalista koholla mutta kotona kun mittasin (oli pakko hankkia mittari reilu viikko sitten kun aina stressasin noista paineista) oli normaalit paineet. Jostain syystä mullakin aina neuvolassa nousee ihan älyttömästi. Pissassa näkyi vähän proteiinia ja se alkoi huolettaan.. Neuvolatäti kyllä sanoi että niin pieni määrä että voi johtua ihan mistä tahansa. Ja kun ei muita oireita ole niin ei tarvi miettiä sitä. Ihmettelin kun ei mitattu hemoglobiinia.. Sanoi että mitataan ensi kerralla. Tähän mennessä mitattu aina. Painoa tullut viime mittauksesta 100g mutta siitä onkin vain vajaa kaksi viikkoa kun kävin äitiyspolilla. Jotenkin en saanut tästä käynnistä niin paljon irti kun terkka neuvoi vähän väliä harjoittelijaa. No seuraava käynti kolmen viikon päästä jo.

Ainiin, minunkin neuvolakäynnillä harjoittelija. Hänet jätettiin yksin minun kanssa, vasta lopuksi tuli oikea hoitaja huoneeseen. Vähän turhauttavaa sanoa asiat kahteen kertaan mutta pakko heidänkin on saada harjoitella työtä oikeassa todellisuudessa. :)

Eilen oli taas neuvola rv 32+6. Tasaisesti kasvaa sf mitta keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Hemoglobiini 124 eli aika samoissa mennään kun vaihdoin viime mittauksen jälkeen rautalisän 50->100mg, edelliset mittaukset 122 ja 120. Lääkäri kirjoitti sairasloman parin viikon päähän, äitiysloman alkuun asti, ei tässä mihinkään töihin kykene kun kotona ollessakii jatkuva harjoitussupistus päällä ja selkä hirmu kipee. Kaikki vauvalla hyvin ja äiti yrittää jaksaa marraskuuhun :grin

Mulla oli tänään neuvola rv34+4. Pissa ok, verenpaine 117/71 ja vauvalla kaikki hyvin. Mutta! Paino nousee ja tällä kertaa ihan turvotuksesta; oon nyt ollut ilman sormuksiakin tällä viikolla kun ne painaa niin paljon. Ja hemppari vaan jatkaa laskemistaan vaikka olen nyt syönyt rautaa. Eli ei oikein kiva tilanne...Ja sf-mitta ei ollut kasvanut kahdessa viikossa yhtään, terkan piti oikeen kahteen kertaan mitata, että pitääkö paikkansa. Aiemmista lapsista sf-mitta on lakannut kasvamasta/pienentynyt vasta rv37-38 eli ehkä voisin varuilta sen sairaalakassin pakkailla viikonloppuna. Kahden viikon päästä seuraava neuvola ja nyt ohjeena juoda vihreää teetä (poistaa nestettä) ja levätä, jotta munuaiset ehtii paremmin hoitaa suodatustehtävänsä.

Ellukainen, ehkä se pieni painu sinne alas, ja siksi sf ei nouse?
Pitäisiköhän minunkin alkaa vihreää teetä juomaan, kun paino vaan kipuaa, ja lapsivettä luultavasti on yli oman tarpeen. Vajaa kaksi viikkoa pitäisi töissä olla, eikä nää mitään lomaa tule todellakaan olemaan, kun teen siirtoa töistä sijaiselle. Tässä tulee taas koko työhistoriansa firmassa edellisen 1,3 vuoden osalta täydellisesti läpikäytyä...

Ellukainen, ehkä se pieni painu sinne alas, ja siksi sf ei nouse?
Pitäisiköhän minunkin alkaa vihreää teetä juomaan, kun paino vaan kipuaa, ja lapsivettä luultavasti on yli oman tarpeen. Vajaa kaksi viikkoa pitäisi töissä olla, eikä nää mitään lomaa tule todellakaan olemaan, kun teen siirtoa töistä sijaiselle. Tässä tulee taas koko työhistoriansa firmassa edellisen 1,3 vuoden osalta täydellisesti läpikäytyä...

Siis lapsi on tuossa luun päällä päänsä kanssa ja koska olen uudelleensynnyttäjä niin mulla lapsi ei välttämät kiinnitykään sen enempää. Mutta tosiaan mulla on aiemmista lapsista sf-mitta ruvennut laskemaan 1-2 viikkoa ennen synnytystä ja en mä tätä kolmosta vielä ihan 1-2 viikon päästä haluaisi synnyttää vaikka haaveilenkin lokakuun lapsesta. Esikoisesta aikanaan sentään irtos limatulppaa jne ennen synnytyksen käynnistymistä mutta tokan synnytys käynnistyi ihan yllättäen keskellä yötä ja oli ohi alle viiteen tuntiin. Sen takia vähän pakko nyt pakkailla sairaalakassia jne kun ei varmaan tälläkään kertaa voi yhtään ennakoida milloin tämä syntyy.

Ja siis tietysti turvotukseen tuli ohjeeksi juoda vaan reilusti ihan vettäkin.

Aamusta oli neuvola rv 35+4. Pissat oli puhtaat, paino 68,7kg ( edellinen 33+3 oli 68kg ja lähtö 58kg) verenpaine 132/80 (kotona 115/78) sf mitta 32, vauvan syke 157 ja nyt oli raivotarjonnassa. Toivotaan että nyt pysyy noin eikä enää kääntyilisi. Lääkärineuvola ensi viikolla ja seuraava neuvola 38+3, hui sillon ollaanki jo pitkällä :o

Neuvolassa käyty täälläkin. Painoa ennen raskautta oletettuun lähtöpainoon +4,9kg ekaan neuvolapunnitukseen +2,7kg.

Paineet oli mulle oikein hyvät, 115/86 mikä oli jopa todella korkea, kotona ovat edelleen <100/<80 luokkaa ja välillä on menty hyvin matalilla paineilla. Mutta täti oli tähän kehitykseen tyytyväinen, koska korkeampi paine oli myös rauhoittanut sykettä ja mua ei nyt huimaa/heikota. Pissat nyt on olleet aina ok ja turvotusta ei ole.

Hemppa edelleen jäätävä 150 (ei mulla oo koskaan alle 130 ollukaan kyllä), sf-mitta vaatimaton 27 (tyrä hämää mittauksessa), mutta keski ja alakäyrän välissä pysyy, aikaisemmissa raskauksissa on menty heti laukalle yli käyrien.

Vauva rt-tilassa edelleen, syke tasainen 145 ja liikkeet erittäin selviä kuulemma. Koko vaikuttaa viikkoihin nähden optimaaliselta ja tilaa on vieläkin pienen heilua miten haluaa.

Kävelyä edelleen oman voinnin mukaan, mutta sanoi kyllä, että jos apua on mahdollista saada, niin ainakin osan pakollisista viemisistä/hakemisista vois delegoida. Mulla on nyt tän viikon aikana toi kävely alkanut vähän sattumaan ja tuntuu epämiellyttävältä.

Seuraava neuvola on kolmen viikon päästä ja se on lääkäri ja th.

Viikot nyt 32+1

Minun pitää käydä kahden viikon välein Oysin äitipolilla ja nyt kävin myös välillä neuvolassakin. Vauvalla kaikki hyvin, pissassa vaan on valkuaista aina ja nyt oli ketoaineet 4 plussalla niin sain mittaus sticsit mukaan siihenkin (on jo valkuaisen mittaukseen) ja välillä ollut sokeria pissassa, mutta nyt ei ollut sitä sentään, jotain hyvääkin pissasta tällä kertaa sanottavaa. :smiley-angelic002 Varmasti tämä yletön hikoaminen aiheuttaa tuota ketoa pissaan, pitäisi juoda varmaan litroittain vettä päivän aikana. Vaavi oli viime Oysin käynnillä 1930g ja nyt varmasti paljonkin yli pari kiloinen ensi viikon käynnillä. Meillä miehen kanssa on välillä sellaista leikkimielistä painoarvio 'kilpailua' :) Tässä lopussahan vaavi kasvaa nopeaa vauhtia.Ruokahalu on kyllä hyvä varsinkin iltaisin tuntuu että on vain nälkä ja voisi syödä ja syödä, muttei saa kun on diabetes ja sokerit kohonneet. Lapsi oli neuvolassa pää alaspäin ja syke hyvä. Kaikki olisi hyvin vielä ettei tarvinne joutua osastolle myrkytyksen vuoksi, mutta neuvolassa sanottiin että voi olla varalta mukana kassia jos joutuukin rutiinitarkastuksesta sinne, esim jos vauvan virtauksissa olisikin häikkää ja valkuainen koholla. Verenpaineet ovat olleet hyvät, eivät liian koholla. Toivotaan että saa kypsyä vielä vauva mahdollisimman pitkään. :angel8:angel13

Mom707, toivotaan että teillä menee kuitenkin mukavasti maaliin asti. Hyvä, että seuraavat, jos on tullu vaihtelevia tuloksia ...
Täällä on henkisesti valmistauduttu, että homma voi hetkessäkin kääntyä, kun on kohonnut raskausmyrkytysriski mm donor-IVF:n vuoksi. Toistaiseksi mikään mittari ei oo värähtänyt, paitsi paastosokeri rv 16 sokerirasituksessa. Kotona on mennyt mittaukset hyvin tuloksin, mutta muuten pitäis jaksaa valvoa niitä hiilareita ylenmääräisen lapsiveden vuoksi. Toivotaan, ettei vauvan kasvu kuitenkaan sen takia tyrehdy. Maanantaina kasvukontrolliin ...
Katjusha rv 33+2.

Eilen oli neuvola ja nyt on meidän keskikäyrän kasvu alkanut kääntyä laskuun. Ei vielä mitään hälyyttävää, mutta silti ensi viikon torstaina uusi neuvolakäynti, jossa tuota sf-mittaa katsotaan taas ja jos ei yhtään kasvua niin mahdollisesti lähete äitiyspolille tarkastamaan vauvan kasvua. Pää oli edelleenkin alhaalla niin kuin tähänkin mennessä. Voi olla myös, että sovittelee jo vähän nuppia tuonne kanavaan. Hb oli oikein hyvällä mallilla tällä kertaa ja hyvät voinnit on ollut muutenkin. Verenpaineet olivat minulle normaalit, paino oli parissa viikossa taas noussut pari kiloa ja ei kyllä tartteis enää yhtään nousta! Olen kyllä syönyt vähän holtittomasti viime aikoina, joten täytyy tosissaan alkaa kiinnittää huomiota taas ruokavalioon ihan oman jaksamisen ja hyvinvoinnin takia vaikkei neuvola tuosta painosta mitään sanonutkaan :) Katsotaan ensi viikolla mitä tulee, vauva liikkuu varsin vilkkaasti, ettei ole kyllä ollut syytä huolestua toistaiseksi :)

34+6

Onko jollain muullakin tilanne et vauva on perätilassa? :confused: Pikkusen alkaa jo jännittää et kääntyykö ite.. nyt kuitenkin jo 34+0 menossa. Sairaalaan on jo aika varattu 17.10 perätilan takia :sorry:

Marska, mulla ei taida olla perätilassa, mutta vaakatasossa. Tai huomenna ottakoot terkkari selvää neuvolassa. Muakin vähän jo jännittää tilanne, vaikka viikkoja 1 vähemmän kuin sulla.

Mrs V rv 33+0

Takaisin