La marraskuu 2016

Poksis 33+0 pärähti mittariin aamulla:p

Vaikka mä oon voinu oikein hyvin moneen muuhun verrattuna niin nyt se sit vähä jo muaki vaivas tää raskaus viime yönä. Tuntu et pissalla ramppasin noin 1-2h välein ja ikävästi oikein pakotti ihan alamahaa. Huh! Nyt aamullaki varoen sai kävellä töissä.

Mut ei oo enää ku tää +9 työaamua :gen014:dance008 ne menee vaik pää kainalossa (sit ei ois yhtään saikkupäivää raskauden aikana... et vähän oon joutunu kokee mitää kipua tai poikkeavaa).

Siltikin kaikille isot tsempit joilla oikeasti kipuja tai muita "vaikeuksia ":Heartred ja on

Jaah... mitäs tää täällä uudelleen tekee?!?

Mie en kestä, näitä itkukohtauksia. Itkuherkyys on iskenyt minuun nyt loppuraskaudessa.
Siis, ekaluokkalaisen vanhempain illassa... ope oli tehny pienen videon pätkän lasten koulun alusta ni mie tippa silmässä sitä katoin!
Ja tänään ku poika kertoi että joku luokkakaveri olikin joutunut muuttamaan kauas ja ei tuu enää heidän kouluun, että kukas hänen vieressä sitten istuu. Sitä täällä nyt sit itku kurkussa mietin :0 Voihan raskaus! :D

Täällä kans yks itkuherkkä.. olin sitä jo alkuraskaudessa,ja mun mielestä se laantu jo jonkun verran mut kettu vieköö ku nyt on tullu taas itkut takasi.. se on nii ärsyttävää. Pienetki asiat saa kyyneleet silmiin ja mies tuntuu jo hermostuvan"elä nyt taaaaaas itke!" Ja sehä se vasta laittaaki itkettämää..

Mul on tänää ollu koko päivän tunne et kohta vetää suonta jalasta.. se alko jo yöllä,yöllä vetikin suonta kummastaki pohkeesta.. ja tosiaa koko päivän on tuntunu et kohta se taas iskee! Ja tuo jalkapohjan holvikaari mikä lienen,siitä kans vetää suonta vähä väliä... täytyy kokeilla laittaa magnesiumvoidetta nuihi kinttuihi jos se helpottais... ärsyttää!

Muokattu viimeksi:
Puolitoista viikkoa sain lisää sairaslomaa. Mulla oli kanssa lapsivettä vähän liikaa ja vauva vähän liian pieni. 1800 grammaa, viikkoja 30+5. Ensi viikolla uusi ultraus.

Varpahat: Joo olishan se kiva ostaa ihan upouus auto nii olis enemmän varmuutta, mut nyt tällähetkellä siihe ei oo mahista.. :/ ja oon kans vähä pihi näissä asioissa mut mielenrauhan kanssa se luotettavuus kyllä menis edelle :D
No nyt on auto kunnossa (toivottavasti kestääki) siinä oli starttimoottori rikki ja myyjä oli vaihtanu siihe vähänkäytetyn auton starttimoottorin (onneks se vielä makso sen ja toivottavasti se nyt kestää vaikka käytetty onki) :/ :)

Puolitoista viikkoa sain lisää sairaslomaa. Mulla oli kanssa lapsivettä vähän liikaa ja vauva vähän liian pieni. 1800 grammaa, viikkoja 30+5. Ensi viikolla uusi ultraus.

Apuva, mulla oli rv 30 painoarvio 1460g eli mun vauva on sit todella pieni verrattuna teidän vauvan kokoon? Ei neuvolalääkäri sanonu kokoon kyllä yhtään mitään..

Nyt vasta tuli mieleen et sano ultratessa et istukassa olis hieman kalkkeutumaa? Mitä täää tarkottaa?

Lisäyksenä et lapsivettä normaalisti ja sf 27cm

Mulla oli 32+0 vauvan painoarvio 1808g ja lääkäri sanoi,että hyvin kasvaa ja ei tarvitse enää seurata vauvan kasvua,koska kasvaa hyvin käyrillä. Että aika erilaiset on sitten nuo lääkärien mielipiteet :o

Apuva, mulla oli rv 30 painoarvio 1460g eli mun vauva on sit todella pieni verrattuna teidän vauvan kokoon? Ei neuvolalääkäri sanonu kokoon kyllä yhtään mitään..

Nyt vasta tuli mieleen et sano ultratessa et istukassa olis hieman kalkkeutumaa? Mitä täää tarkottaa?

Lisäyksenä et lapsivettä normaalisti ja sf 27cm

Ei mitään apua, täällä rv 30 + 5 ja vauva 1200 g. Joten kasvaa todellakin alaläyrän alapuolella ja sillä mennään. Mäkin oon kasvanu noin joten asia on täysin perinnöllistä sanoi minulle Kuopion kyssin erikoislääkäri juuri eilen kun kotiuduin kotilomalle.

POKS! RV 31 + 0.

Eihän päänsärky ilman muita oireita oo syy epäillä raskausmyrkytystä? Mulla on normaalistikkin suht korkea verenpaine, mutta neuvolassa se oli ainakin pari viikkoa sitten samoissa lukemissa kun yleensä. Nyt on parina päivänä ollut sellaista lievää päänsärkyä, mikä saattaa kestää ihan hetken ja tulla taas jonkun ajan päästä takaisin. Missään vaiheessa ei siis kestä pitkää aikaa. Jostain on tullut pelko raskausmyrkytykseen :nailbiting: tosin on mulla hartiatkin jumissa niin voihan sekin kai tuota aiheuttaa..

Mun kortissa lukee painoarvio 1934g ja kun siitä kuvaruudulta niitä mittoja seurailin, niin tuo perustui suunnilleen 32w+0-5d -keskiarvoihin. Se haitari, minkäkokoisia marraskuun vauvat on - on todella laaja tässä kohti. Koska meillekin sanottiin vaan että on keskiarvoa suurempi, mutta ei kummempaa.
Eilen siis meillä 30+4

Meillä oli ultra viime viikolla 28+2 ja vauva oli kokoa 1290g ja kuulemma ihan normaali.
Epäiltiin suurempaa, kun on tää radikin ja sf-mitta huitelee yli käyrien. Mutta hyvä näin.
Ja niin ku lääkäri silloin ihan alussa sanoikin, niin mulla on vaan niin iso kohtu.

Ja tässä aika hyvä linkki mistä näkee enemmänkin noita haarukoita:

http://www.raskauskiekko.fi/kiekko/

Ja tosta itkuherkkyydestä...oijvoij...
Kuinkahan monesti minä vielä lampsin itkien yläkertaan ja jonkun ajan kuluttua isäntä perässä kysymään, että mikä nyt taas oikein on?? o_O
Moon vaan niiiiiin raskaana! :joyful:

Voikukka9, tuskin mitään huolen häivää jos on vain päänsärkyä. Kyllä muitakin oireita pitäisi ilmaantua. Päänsärky muutenkin ihan normaali raskausoire.

Mulla ei mitään tietoa vauvan koosta. Eiköhän se kuitenkin kasva, sf mitta ainakin viime pe neuvolassa noussut ja menee melkein yläkäyrän tuntumassa.

Mulla kanssa itkuherkkyyttä. Kaikki liikuttaa tai itku tulee herkemmin väsymyksen seurauksena. Kokosin toissailtana vaunuja ja ohjeet oli jotenkin tosi epäselvät, että hermo meni. Sitten avasin turvakaukalon paketista. Katoin niitä turvalenksuja ja aloin itkemään miehelle, et näähän on ihan liian lyhyet, eihän sitä vauvaa näihin saa, tyhmä ostos BYÄÄÄH... :arghh: Mies siinä sit toppuutteli ja näytti, et niitä lenksuja pidennetään katsos täältä ja näytti miten homma toimii ja kappas, toimihan se. :oops::p

Mua alko eilen itkettää se toisenlaiset äidit :'( olipa helpon oloinen synnytys ! olis ihana katsoa nyt kaikkia raskaus ohjelmia , joskus kauan sitten tuli sellainen ihana sarja kun sydänääniä.

Mä täällä makoilen sokerirasituksessa. En muista ikinä ennen olleeni! Litku meni alas , mutta noiden supistusten takia pyysin makuupaikan :)

Lakritsi 28+5

Onks siulla Voikukka mahollista mitata verenpaine? Sehän voi nopeesti nousta vaikka ois edellisessä mittauksessa ollu normaali. Verenpaine nousee aina raskausmyrkytyksessä. Tuskin mitään hätää siulla kuitenkaan :) päänsärkyä voi tulla monesta syystä. Ite mittasin yks päivä verenpainetta kotona kun en ollu pariin viikkoon mitannu, oli päänsärkyä jonka tunnistin kyllä heti hartiajumista johtuvaksi mut olihan se silti varmistettava... Alhaalla oli lukemat edelleen.

Raskausmyrkytyksessä yksi isoimmista oireista taitaa olla turvotus? Siis sellainen tosi näkyvä sormissa, nilkoissa ja kasvoissa.

Ei oo mahollisuutta mitata, mutta torstaina kontrolliultra niin siellä varmaan mitataan. Enköhän sinne asti voi odottaa :)

Mulla ei oo kyllä ollut nyt yhtään turvotuksia, joskus aiemmin oli mutta meni ohi juomalla enemmän.

Pientä supistelua n.viikon ajan. Viime yö meni valvoessa kun vähän väliä oli pientä kipua.
Neuvolatäti suositteli käymään synnytyssairaalassa päivystyksessä.

Kävin siis viime viikolla lääkärissä jossa kohdunkaulaa oli mutta pehmentynyt.
Nyt supistelu hieman lisääntynyt.
Huolestuttaa..

30+4

Myrkytysoireet ovat tosiaankin mm. päänsärky, kova turvotus, korkea verenpaine, myös huimausta ja huonovointisuutta, pissassa proteiinit on monesti plussalla. Näin äkkiseltään ny omia oireitani ekasta raskaudesta muistelin. :)
Ja samaisessa raskaudessa oli myös istukassa kalkkeutumista, mikä havaittiin vasta istukan pois tullessa. Ilmeisesti vähäinen ei vaadi toimenpiteitä koska loppuvaiheessa sitä voi normaalistikin olla hieman istukassa. Googletin että suuremmat kalkkeutumiset ovat merkki istukan huonontuneesta toiminnasta ja ottavat seurantaan kyllä jos tarve vaatii.

Täällä kun olin viikko sitten 31+5 kontrolliultrassa, oli vauva 1703g ja lääkäri sanoi että aivan tismalleen keskikäyrällä. Ja näyttikin käyrän ja tosiaan aivan keskellä käyrää mentiin.
Mun mielestä toi käyrä on kaikilla sama - eli että se ei vaihtele.

Kuuluukohan noi kontrolliultrat kaikkialla johonkin neuvolaohjelmaan? Nimittäin mä olen saanut sellaisen käsityksen että seuraava ultra/lääkäri on joskus viikolla 34-36?

Rv 30+3

Takaisin