La marraskuu 2016

Niin se kuivausrumpu. Aikasemmin olin sitä mieltä että ei meille, oon itekkii melko tarkka sähkön kulutuksesta. Mutta niin kävi että kun vauva tuli taloon niin sitä pyykkiä vaan tulee, nyt toisen lapsen myötä vielä enemmän. Se pyykin ripustaminen vie hirveesti aikaa niin mie käytän sen ajan mieluummin lapsen (/lapsien) kanssa, jossain kohtaa tehtävä ympäristölle haitallisia ratkaisuja... Ja onhan ne vaatteet tietty ihanan pehmeitä nyt aina kuivausrummun jäliltä :) Kiva laittaa vauvallekin pehmee vaate päälle ja kuivata takapuoli pehmeellä harsolla, narulla kuivattaessa kaikki vaatteet vaan jää vähän koppuraisiks kun huuhteluainemyrkkyjä en käytä.

Mun raskautta edeltänyt nopea painonnousu ajoi mut jopa terapeutille asti, ei ole kivaa nähdä kun vaa'an lukema näytti eräs aamu 80kg.. Mutta nyt mä sallin sen itelleni paremmin, koska tähän on hyvä syy. Paino tulee olemaan mulle aina tosi herkkä aihe. Ennen olin aina se siro tyttö ja yhtäkkiä ylipainoinen. Enkä tiennyt miten julmia ihmiset voivat olla pyöreämpiä ihmisiä kohtaan!!! Sitä kuvitellaan että toisen painonnousua voi arvostella ihan päin naamaa. Jos joskus ennen olin pinnallisempi ja itsekin kauhistelin ihmisiä jotka olivat lihonneet huomattavasti, niin en kyllä enää.

Rv 25+5

Mulla tosiaan lähtöpaino 53kg ja pituus sen 160cm. Mutta mulla vaikuttaa varmasti se liikkumattomuus, kun en tän vuoden aikana ole harrastanut ( tankotanssit ja ratsastukset jäänyt ) ja nyt ei sit kamalasti pysty kun alkaa supistelut ja selkäkivut. :( pienissä määrissä toki yritän välillä kävellä että liikuntaa ja raitista ilmaa saisi edes vähän !

Sanoivat yksityisellä että mulla on napakka ja kova kohtu , mikä vaikuttaa siihen että selkäkipeytyy herkemmin ja voi vaikuttaa kai supistelu herkkyyteen?

Niin ja tosiaan, minä ainakin luotan että veroprosentti ois nyt laskettu sitte sillai että mätkyjä ei tulis.. Tuntuu jotenkin vaan hullulta että pienestä rahasta vietäs 25 prossaa veroja :o nyt kun olen ollut pari kk työttömänä ja liiton päivillä niin havahduin vasta kaksien rahojen jälkeen että niistäkin olin tempastu se 25 % veroa, no samalla verotoimisto puhelulla korjaantui sitten sekin asia. Kiva muuten ku veronpalautukset tulee just vähä jälkeen vaavin syntymän niin on vähän "ekstraa" siihen alkurumbaan erityisesti näin esikoisen tulevina vanhempina kun ei vielä oikein tiedetä mitä tullaan oikeasti tarvimaan peruskamojen lisäksi. Saadaan miehen kans molemmat ihan kivat palautukset :)

Kiitos Lakritsin soitin heti verotoimistoon ja koska mulla ei oo mitään verotettavia tuloja (osa-aikaisen mikroyrittäjän, joka aloitti opiskelun ja meni vieraalle töihin ja liiketoiminta on nyt seis määräämättömän ajan vaimona en ole oikeutettu työttömyysturvaan, koska mun pitää työllistyä ensisijaisesti puolisoni sivutoimiseen yritykseen, joka ei siis työllistä tällä hetkellä edes puolisoa)... äippärahojeni veroprosentti on pyöreä 0!

Meillä ei ole kuivausrumpua ja näillä näkymin ei ainakaan heti tule. Pyykki kuivaantuu hyvin narulla ja kestot varmaan saa leviteltyä saunan lauteille kuivamaan. En ole näiden kolmenkaan lapsen kanssa kaivannut.

Meidän vieressä on joku sähkötyö ja sen takia kuulemma esikoinen nukkunut huonosti ja ihan mahdoton. Huhhuh, onneksi esikoinen lähtee kouluun ensi viikolla. Mies tulee tänään kotiin.

Eilen illalla olin ihan älyttömän väsynyt ja supisteli jonkun verran. Katotaan mitenkä tänään.

Uusperheellinen 26+1

Täälläkin tänä vuonna onneksi ollaan palatuksia saamassa =) johtunee minulla siitä etten uskaltanut kotihoidontuelle jäädessäni veroprosenttia pienentää ettei uudelleen mätkyjä tulisi =D ei pysty jatkossakaan omaa veroprosenttia laskea alemmas, vaan tarkoituksena ois nyt nostaa sitä hiukan ylemmäs jos nyt sattuu tosiaan samat vanhempainpäivärahat saamaan kuin viime kerralla. Viimeksi kun tosiaan menin liian pienellä prosentilla..

Muokattu viimeksi:
Mä olen niin pihalla noista kela-asioista, et aattelin huomenna marssia ihan toimistoon kyselemään ja ottaa kaikki palkkalaput ja liput n. vuoden ajalta mukaan mitä löytyy. Mulla siis ongelmana se, et olen sellaisella alalla missä tarjolla lähinnä pätkätöitä. Olin viime vuonna töissä syyskuusta vuoden loppuun, sitten tammikuussa oli vähän töitä ja sitten taas n. kaksi ja puoli kuukautta maalis-kesäkuussa töissä. Muutin siis tälle paikkakunnalle n. pari vuotta sitten ja aloin hiljalleen saada jalansijaa oman alan työpaikasta, josta on vaikea saada töitä, nyt syksylle olisin voinut saada töitä ellei olisi tullut tätä raskautta. On kuitenkin myös fyysinen homma ja ymmärrän hyvin, että ei kannata palkata jos en raskauden takia saa hommia kunnolla tehtyä. Ensi kesälle onneksi olisi mahdollisesti yksi työkeikka jo tiedossa ja jos sen saan hyvin hoidettua niin en nyt kokonaan tippuisi tuolta pois.

Jotenkin mulla on ihan ammatillinen kriisikin tässä menossa, kun en jotenkin tiedä onko toi nyt sellaista hommaa sittenkään, jota tahtoisin lopun elämää tehdä, siinä pitäisi olla jotenkin erilainen mentaliteetti, tosi kova kiinnostus ja palo siihen hommaan ja mulla ikävä kyllä toi palo melko hiipunut. Ongelma onkin sitten mitä sitä haluaisi tehdä vai saisiko tota paloa vielä kasvamaan? Musta tuntuu, etten perheen pyörittämisen ohella jotenkin jaksa enää hirveästi paneutua tähän mun alaan. Pitäisi jaksaa lastenhoidon, kotitöiden ja parisuhteen hoidon ohella vielä hulluna lukea ja mielellään kirjoittaakin oman alan artikkeleita ja kokoajan sivistää itseään jne. Mä en vaan ole niin hyvä organisoija, et osaisin repiä jostain aikaa tällaiseen.

Veropalautuksia tulee mullekin tänä vuonna ihan kivasti, et jotain tulossakin sentään näiden menojen ohella. :grin

Mä oon kans ihan pihalla noiden kela asioiden kanssa, oon ollu aina vähä jääräpää ja yrittäny tehdä opiskelun aikanaki mielummin töitä ku ottaa opintotukee ku inhoon papereiden täyttelyjä ja aina niissä on kuitenki jotain väärin tai tulee mätkyjä jne. Nytki tulee olee sekavaa ja sumplimista noiden täytössä ku joutunu olee töistä saikulla aika paljon, tälläki hetkellä jatkettiin saikkua pari viikkos supistelujen takii. . En tiiä pystynkö välttämättä edes töihin enää menee, haluaisin kyllä mut katotaan voinnin mukaan. Kohdunkaulansuu oli pehmentyny mutta vielä ainaki onneks kiinni :)
Tänää saatiin onneks rattaistaki päätös et ne lähettää suoraan uuden rungon ja me lähetetään rikkinäinen takas, ku ne meinas aluks et pitää lähtee ottaa videokuvaa siitä kuinka se etupyörä nyt ei pysy kiinni...:meh: ois ollu kyl aika säätöö...
Rautatableteista mulla ei ainakaa sopinu obsidan, retafer, maltofer tipatkaa et nyt syön nokkostabletteja ja sit kräuterblut mehua oon sitä koittanu vasta parikertaa et en osaa viel sanoo, hyvää se ei ainakaa oo :D

Hui kamala kun aattelee, et kohta on syyskuu ja sitä seuraavassa kuussa näitä voi alkaakin jo syntyä meissä marraskuisissa. Ja jotenkin aatellut, et tässä on vielä aikaa vaikka kuin. No toki oma voi syntyä hyvinkin vasta joulukuussa, mutta silti! :woot: Mies lähdössä marraskuun alussa vielä työmatkalle niin jännäilen sitten ehtiikö takasin ennen vauvaa.

Mä tulen aina olemaan käytännön yh noille kolmelle, vaikka oma mies auttaa paljon. Mies on muutamia öitä viikossa yleensä töiden takia yötä vanhemmillaan, mutta muun ajan täällä. Miehellä toisessa kaupungissa työt siis ja työpäivien pituus ja aika vaihtelee.

Koirat lenkitän lasten ollessa nukkumassa, niin että olen koko ajan max 10min päässä kotoa, jos mies on muualla. Miehen ollessa kotona en katso reittiä mitä kuljen. Yleensä lasten kanssa hoidetaan lenkit, niin että lapset pyöräilee. Mulla on 100kg painosarja kotona, seinälle nostettava penkki ja kaikkea muuta pientä. Pystyn täyden treenin tekemään kotona ongelmitta. Tuolta kaupungista löytyy myös sali, jossa on tiettyinä aikoina lapsiparkki, mutta sitä en oikeastaan tarvitse, kun kotona pystyy tekemään kaikki mitä tarvitsee.

Ai, se onkin kätevää kun pystyy kotosalla tekemään treenit ym. :happy: Pitäisköhän ite hankkia juoksumatto kotiin joskus niin ei tarvi lähteä muualle. Toki polkujuoksut ei sit onnistu siinä. :rolleyes: Mutta täytyy myöntää, että onhan toi melkoista sovittelua kun on yksin muksujen kanssa, mutta jotenkin sitä aina onnistuu asiat tekemään luovasti. Kaikenlaisiin elämäntilanteisiin tottuu ja niiden mukaan elää.

Meilläkään ei ole kuivausrumpua. En ole ikinä sellaista omistanut. Poppoon tiskitkin hoituu käsin. Toki haaveissa siintää keittiörempan yhteydessä sellainen luksustuote kuin tiskikone.
Kyllä sitä välillä on niin kurkkua myöten täynnä sitä tiskaamista, että ois niin ihanaa ku kone tekis sen välillä puolesta. :grin

Kelaan selitin, etten osannut täyttää minulle parasta vaihtoehtoa äippärahan suhteen joten lähetin heille verokortin 2014, viime vuodelta palkkalappuja ja vielä tämän vuoden viimeisimmän ansiopäivärahamaksutodistuksen, että laskevat niistä parhaan vaihtoehdon. Laitoin äitiysavustushakemuksen samalla. Saa nähä kauanko sitten näissä käsittelyissä menee, kun vasta viikonloppuna laitoin kaikki. Laskurin mukaan oma äitiysloma alkaisi 24.10.

Muruliini83, kyllä täällä kans oikein nolottaa oma käyttäytyminen välillä. Viime yönäkin olin lähössä vanhempieni luokse yöksi, kun miehen kanssa tuli vääntöä hellyydenosoituksista. Mies koki, että hän ei osaa ilmeisesti mua miellyttää eikä kelpaa sellaisenaan tms. kun yritin sanoa että olen todella hellyydenkipeä ja minulla itsetunto taas vähän huonompi kun tuntuu että minussa on jotain vikaa kun hän ei helli tarpeeksi. Minä siitä sitten peiton kanssa yläkertaan vollottamaan ja huusin, että hänen silmissään taidan olla niin kiittämätön paskiainen jolleka ei mikään ole koskaan hyvä ja lähden helvettiin hänen silmistään ettei hänen tarvitse katsella tämmöstä. :smiley-angelic002 Että näin...

Huomasin että lidliin vissiin tullut nyt vauva tavaraa :) pitää mennä katsomaan. Jos vaikka parit lakanat hankkisi.

Toi lidlin unikaveri tyyny ollut täällä kovassa käytössä :) hyvä on !

24+0

Ja minä kun ajattelin että huomenna lähden kaupunkiin katselemaan jos vaikka ostaisi jotain niistä Lidlin tarjouksista mutta eihän ne olekkaan kuin tänään voimassa! Viimeksi jäin ilman kokovartalotyynyä :(

Mä luulin, että ne tarjoukset on tästä päivästä lähtien voimassa. Toki tänään neljän jälkeen oli meillä ainaki jo tosi tyhjää. Joku muukin oli keksiny ostaa vauvan vaatteita.

Alotin täyttämää äsken äitiyspäivärahahakemusta, mutta piti jättää kesken kun siinä kysyttii että olenko ollut palkkatyössä välittömästä ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Ja enhän mä voi vielä sitä tietää :eek: Mun työsopimus on elokuun loppuun enkä vielä tiedä, että jatketaanko sitä tai löydänkö toisen työn tähän väliin. Tuskin, mutta..

:think005

Mä kävin ostamassa lidlistä harsoja ja sukkia. Ensimmäiset hankinnat vauvalle. Ja sitten innostuin kiertelemään kauppoja ja kirppareita ja löysin kantoliinan sekä samisteluvaatteita tytölle ja vauvalle. Olin jo ihan varma, etten innostu vaatteiden hankinnasta kun niitä on tarpeeksi esikoisen jäljiltä, mutta onhan lapsilla nyt oltava jotain samaakin kun vielä tyttöjä molemmat :p

Ja kuka tän verokeskustelun nyt aloittikaan, kiitos! En ole tiennyt että sitä veroprosenttia voi saada pienemmäksi, pitääkin hoitaa asia.

Siiis mitäää... Oisko mun pitäny tietää jotain verojuttuja ku tein hakemuksen?! Laitoin vaan automaattisesti että 2014 vuoden tulojen mukaan, koska olen ollut toukokuun puolesta välistä alkaen työttömänä. Mistä näen millä veroprosentilla verot otetaan?

Siiis mitäää... Oisko mun pitäny tietää jotain verojuttuja ku tein hakemuksen?! Laitoin vaan automaattisesti että 2014 vuoden tulojen mukaan, koska olen ollut toukokuun puolesta välistä alkaen työttömänä. Mistä näen millä veroprosentilla verot otetaan?

Soitat verotoimistoon ja katot etukäteen kaikki tän vuoden tulot ja veroprosentit niistä ja sit pitää tietää mikä oli se vuoden 2014 vuositulo josta ne nyt sen äitiyspäivärahan kelalta maksaa, niin ne laskee siulle äippärahaan suoraan veroprosentin ja laittaa sen kelalle suoraan. :)

Ja varpahat jos et hanki uutta verokorttia menee luultavasti se 25% mikä on automaattinen minimi prosentti jos et sit itse muuta sitä :)

Takaisin