La marraskuu 2016

Mulla tosi vaikeat päivät henkisesti sen jälkeen, kun määrättiin vuodelepoon. Lohduton olo, itkettää ja huolestuttaa vaan. Supistuksia tulee levossakin vaikka olisin maannut koko päivän tai siis vatsa pingottuu kovaksi, on kivulias, ja jää päälle moneksi tunniksi. Viime yönkin tila oli päällä. Lisäksi ollut torstaista lähtien kipu oikealla puolella lantiossa, kova pistävä kipu. Eniten sattuu kylkeä kääntäessä mutta muutenkin. Eilen kipu oli monta tuntia, rauhouttui Panadolilla mutta yön aikana tuli takaisin eli kun lääkkeen vaikutus lakkasi. Tänä aamuna pistäviä viiltokipuja ihan alavatsaan, eilen oli viiltävä kipu monta tuntia kohdunkaulalla.

Täysmakuu tästä eteenpäin tuntuu lohduttomalta ja yksinäiseltä. :'(

Mulla tulee myös kylkeä kääntäessä/jalkoja venyttäessä suoriksi tosi kipeä ja viiltävä kipu alavatsaan. Jotain repäisykipuja? Sattuu ihan hirveästi, mutta menevät sitten ohi.

Koita jaksaa Browneyedgirl!

Rv 24+1

Voi marre :sorry: myötätunnot! Jotenki kuitenki kiva lukea sun päivityksiä etenkin kun itselläkin alkoi kaksoisraskautena (epäidenttiset). Sulla on varmasti vähän vielä tukalampaa kuin meillä muilla.

Mulla tuo kipu oikealla lantiossa on sellainen, että on koko ajan hallitsevana, ei helpota levossa ja eilen helpotti vasta gramman Panadolilla yli neljä tuntia kivun jatkuttua... Viime yön vaivasi tosiaan niin että alkoi keskellä yötä Panadolin vaikutuksen hellitettyä ja heräilin siihen ja jatkui niin kauan kunnes otin jälleen Panadolia. Tosi pistävä kipu ja samaan aikaan kun kipu lantioon tulee, kohdunkaulalla on sellainen viiltävä kipu koko ajan. Ja lantiokivun ollessa päällä erityisesti pissatessa se kipu on tosi kovaa, silloin sattuu vielä enemmän.

Mulla tuo kipu oikealla lantiossa on sellainen, että on koko ajan hallitsevana, ei helpota levossa ja eilen helpotti vasta gramman Panadolilla yli neljä tuntia kivun jatkuttua... Viime yön vaivasi tosiaan niin että alkoi keskellä yötä Panadolin vaikutuksen hellitettyä ja heräilin siihen ja jatkui niin kauan kunnes otin jälleen Panadolia. Tosi pistävä kipu ja samaan aikaan kun kipu lantioon tulee, kohdunkaulalla on sellainen viiltävä kipu koko ajan. Ja lantiokivun ollessa päällä erityisesti pissatessa se kipu on tosi kovaa, silloin sattuu vielä enemmän.

Onko sulta tutkittu ettei sulla vaan ole munuaiskiviä? Nuo kivut kuulostaa enemmän joltain sellaiselta, mun sisko joutui pari vuotta sitten Briteissä päivystykseen noiden virtsakivien takia ja sanoi silloin että ehkä nyt tietää miltä tuntuu synnyttää. Virtsakivet tuli lopulta pissatessa pois ja sehän oli ihan helvettiä. Anopilta ne taas jouduttuin leikkaamaan. Ja kun taas miettii, että tulehdukset voi aiheuttaa niitä harkkasupistuksia... Tekee vaan niin pahaa sun puolesta jos kivut on noin pahat :(

Oliko täällä muita joilla oli tupkakointi historiaa ennen raskautta? Miten on mennyt ja onnistuiko lopetus? Minä poltin ennen raskautta säännöllisen epäsäännöllisesti reilu viis vuotta ja pari kk ennen raskautta siirryin sähkötupakkaan. Sitten kun plussan tein niin jätin myös sen. Itselle tuli yllättyksenä kuinka helppoa lopettaminen olikaan. Olin kuitenkin tupakointi historiani aikana lopettanut useampaan otteeseen ja taas repsahtanut. Kaippa se toisen terveys motivoi kovemmin kuin oma! Ja jos jotain hyvää pahoinvoinnista niin kellon ympäri oksentaessa ei käynyt mielen vieressäkään että pitäs tupakkaa saada :D Täytyy vain muistaa pysyä kyseisestä myrkystä erossa raskauden jälkeenkin!

Pikkumyy 26+2

Oliko täällä muita joilla oli tupkakointi historiaa ennen raskautta? Miten on mennyt ja onnistuiko lopetus? Minä poltin ennen raskautta säännöllisen epäsäännöllisesti reilu viis vuotta ja pari kk ennen raskautta siirryin sähkötupakkaan. Sitten kun plussan tein niin jätin myös sen. Itselle tuli yllättyksenä kuinka helppoa lopettaminen olikaan. Olin kuitenkin tupakointi historiani aikana lopettanut useampaan otteeseen ja taas repsahtanut. Kaippa se toisen terveys motivoi kovemmin kuin oma! Ja jos jotain hyvää pahoinvoinnista niin kellon ympäri oksentaessa ei käynyt mielen vieressäkään että pitäs tupakkaa saada :D Täytyy vain muistaa pysyä kyseisestä myrkystä erossa raskauden jälkeenkin!

Pikkumyy 26+2
On 17 vuotta tupakointihistoriaa ikävä kyllä.. Esikoista odottaessa lopetin ja olihan se helpompaa kuin olin ikinä kuvitellut. Jotenkin minulta ei yhtään riitä sympatiaa heille, jotka eivät lopeta raskaana ollessaankaan. Lapsihan ei voi itse valita. En ole sortunut tässä välissäkään, enkä varmaan tule enää sortumaankaan. Elämänlaatu on kuitenkin parantunut, eikä lasteni tarvitse haistella tuhkakupin hajuista äitiä.

Onko sulta tutkittu ettei sulla vaan ole munuaiskiviä? Nuo kivut kuulostaa enemmän joltain sellaiselta, mun sisko joutui pari vuotta sitten Briteissä päivystykseen noiden virtsakivien takia ja sanoi silloin että ehkä nyt tietää miltä tuntuu synnyttää. Virtsakivet tuli lopulta pissatessa pois ja sehän oli ihan helvettiä. Anopilta ne taas jouduttuin leikkaamaan. Ja kun taas miettii, että tulehdukset voi aiheuttaa niitä harkkasupistuksia... Tekee vaan niin pahaa sun puolesta jos kivut on noin pahat :(

Oon itsekin miettinyt munuaishäiriöitä kivun aiheuttajiksi. Toivottu kivut otettaisiin huomenna polilla tosissaan ja tehtäisiin tarvittavat tutkimukset eri syiden poissulkemiseksi. Kiitos kommentistasi ja siskosi kokemuksen jakamisesta! <3

Oliko täällä muita joilla oli tupkakointi historiaa ennen raskautta? Miten on mennyt ja onnistuiko lopetus? Minä e ennen raskautta säännöllisen epäsäännöllisesti reilu viis vuotta ja pari kk ennen raskautta siirryin sähkötupakkaan. Sitten kun plussan tein niin jätin myös sen. Itselle tuli yllättyksenä kuinka helppoa lopettaminen olikaan. Olin kuitenkin tupakointi historiani aikana lopettanut useampaan otteeseen ja taas repsahtanut. Kaippa se toisen terveys motivoi kovemmin kuin oma! Ja jos jotain hyvää pahoinvoinnista niin kellon ympäri oksentaessa ei käynyt mielen vieressäkään että pitäs tupakkaa saada :D Täytyy vain muistaa pysyä kyseisestä myrkystä erossa raskauden jälkeenkin!

Pikkumyy 26+2

Minä lopetin tupakoinnin yli 1,5 vuotta sitten! :) Mies polttelee satunnaisesti, jos vaikka juo, mutta muuten on kyllä ollut ilman :) Minullekin tuli yllätyksenä se miten helppoa todellisuudessa siitä tupakoinnista oli päästä irti! Sähkötupakkaa polttelin alussa ja ehkä kuukauden käytin nikotiinikorvaustuotteita, mutta se sähkötupakkakin jäi pois jo yli puoli vuotta sitten. Poltin yhteensä n. 10 vuoden ajan ja yritin sinä aikana vain muutaman kerran lopettaa, mutta tällä kertaa oikeasti halusin sitä! Olen kyllä ollut onnellinen päätöksestäni. Kyllähän minä sillon joskus aikasemmin vielä tupakoidessani sanoin, että lopetan sitten ainakin kun raskaaksi tulen ja sillon ei todellakaan lähitulevaisuudessa ollut vielä mielessäkään vauvan hankinta. Pääsin onnekseni eroon siitä jo pitkän aikaa ennen tämän raskauden alkua. :)

Rv 22+3

Auttaisko jos menis päivystävään silloin kun kivut on ? Esim. Sun alueen äitiys polille?

Ne voi ehkä laittaa sut niihin laitteisiin jotka mittaa supistus käyriä, niin sais varmuuden onko ne supistuksia.. tai en ole tästä varma , mut kysäse huomenna ku meet sinne :)

Pikkumyy tupakka asiaa :
Mä oon alottanut polttamisen jossain 10 vuotta sit mut välissä ainaki kaks kertaa vuoden pätkät ilman.. Viimeiset kaksi vuotta pelkällä ykkös tupakalla selvisin. Aloin lopettamaan ennen kun oltiin edes päätetty yrittää lasta , meni pari kuukautta niin että lauantaisin poltin sen 1-4 tupakkaa.. Kun sain tietää olevani raskaana jätin nekin pois.

Todella helppoa ollut !!! En voisi edes uskoa.. kyllä se välillä tulee mieleen , mutta mieli tupakkaa ei tee.. isäntä lopetti vk 12 ultran jälkeen seinään. Helpolla päässyt hänkin.

Toivon todella että emme kumpikaan enään tupakkaan sorru, mutta olen kuullut sanonnan : " kerran tupakoitsija, aina tupakoitsija"

Lakritsi, kyllähän se joo täytyy päivystykseen mennä, jos Panadolilla kivut ei helpota. Olen ymmärtänyt, että se on se mittari. Tähän mennessä oon saanut Panadolin avulla tilanteen rauhoittumaan, joten nyt odottelen huomista polin aikaa.

Hienoja tupakoinnin lopettamis suorituksia teillä vaikka noinkin pitkiä tupakointi historioita osalla! En sanan varsinaisesti tuomitse niitä jotka raskaana polttavat, jokaisen oma asia, mutta kyllä mielestäni pitäisi tosissaan edes yrittää lopettaa saati vähentää. Mulla on tuttava piirissä monta, jotka ovat polttaneet raskaus aikana ja esimerkiksi oma äitini on tupakoinut kaikkien meidän neljän raskaus ajat. Noh, jokaisella meillä on astma ja lukuunottamatta minua kaikki sisarukseni ovat jääneet kerran luokalleen ja kahdella diagnosoitu adhd. Eihän yhteyttä näihin voi tietenkään sataprosenttisesti näyttää, mutta en kestäisi ajatusta että olisin omalla toiminnallani aiheuttanut lapselleni tilanteen jossa hänellä ei olisi esimerkiksi samanlaisia edellytyksiä oppimiseen kuin muilla ikäisillään.

Täälä mies on myöskin tupakoinut, mutta hänkin on päässyt hyvin irti raskauden myötä, polttaa enää vain noin 1 kk, jos ottaa pari olutta. Enkä edes vaatinut häntä lopettamaan, koska sisäinen motivaatio on tällaisissa asioissa ratkaiseva tekijä.

Pikkumyy 26+2

Ite en tupakka-asian kanssa kamppaile, mut meillä mies poltti noin 15 vuotta ja lopetti alkuvuodesta kokonaan, kun saatiin plussatesti tehtyä. Hetken käytti nikotiinipurkkaa, ehkä yhden kaks pakettia, jotka vaihtoi normaaliin purkkaan. Sen jälkeen sauhutellut joskus humalassa muutaman tupakin.

Huippua ku joku keksii aina näitä jutun aiheita ☺

tupakasta: oon polttanu noin 13 vuotta. Lopetin noin 2 vk ennen ekaa raskautta joka sit meni kesken syksyllä. Sit vuoden vaihteessa vähä tuli tupakoitua mut heti plussattua pysty kuiten lopettaa. Nyt kesä oli/on paha.... aina tekee mieli ku muut tupakoi lämpimällä kelillä. Oon vitsaillu kaverille et saa tuoda synnärille mulle röökiaskin :hungover::hilarious: mut totta puhuakseen tietenkin imetyksen oon tupakoimatta ja voi että sitä toisaalta toivoo totisesti että ei enää alottaiskaan. Mut oln määki kuullu sen kerran tupakoitsija niin aina tupakoitsija

Rv 26+6

Kävin äsken max 1km pituisella lenkillä, ja sivulle mahaan alkoi koskemaan niin per.....sti. Mistä ihmeestä se johtuu?! Kävelin loppumatkankin ihan kumarassa. Näin käy aina kun lähden lenkille, tämän takia en paljoakaan liiku, mikä ei ole kylläkään kovin hyvä juttu..

Rv 24+1

Huh, viikon veneilyreissusta selvitty! Mukavaa oli, mutta selkä ei tykännyt kyllä yhtään..alaselkä menee välillä ihan jumiin kun yritän nousta makuasennosta ylös ja tekee todella kipeää :yuck: ja ehkä ensimmäistä kertaa huomasin harkkasupistuksen parin kilsan kävelylenkin jälkeen! Nytkö ne vaivat sit mullakin alkaa, kun oon niin helpolla tähän saakka päässyt :joyful: kädet puutuu yöllä niin että pitää ihan aamulla tarkistaa onko sormet tallessa..

Raskausarpia ei ole tullut, enkä oo kyllä rasvaillutkaan. Mulla on tosi paljon isoja lihomisesta ja laihtumisesta tulleita arpia niin kyllä sinne joukkoon vielä pari raskausarpeakin mahtuu, jos on tullakseen :hilarious:

Vauva potkii mahassa jo niin kovaa että yhtenä iltana kännykkä ponnahti mahan päältä lattialle ja äippylin uimisesta tykkäsi potkuista päätellen kovasti :Heartred

Tänään tajusin että nythän lähti viimeinen raskauskolmannes käyntiin, eli viikolla 25+0 täällä mennään!!:hello2

Ja vähän ehkä säikähdin kun laskin kuinka monta viikkoa enään suunnilleen olisi jäljellä...tuntui etten oo ees yhtään valmistautunut tähän laughing7

Kävin äsken max 1km pituisella lenkillä, ja sivulle mahaan alkoi koskemaan niin per.....sti. Mistä ihmeestä se johtuu?! Kävelin loppumatkankin ihan kumarassa. Näin käy aina kun lähden lenkille, tämän takia en paljoakaan liiku, mikä ei ole kylläkään kovin hyvä juttu..

Rv 24+1

Siis onko se sellainen perinteinen pistos kyljessä -tyyppinen kipu? Mitä osalla ihmisistä (mullekin joskus) tulee juostessa. Siihen ei kai ole mitään yhtä tiettyä selitystä olemassa, itse ehkä kiinnittäisin huomiota hengitykseen tuossa tilanteessa. Ja kaikenmaailman vaivat ja kolotukset vaan helpommin puskee päälle raskaana ollessa...

Itse olen lopettanut tupakoinnin 8,5 vuotta sitten. Poltin 14 vuotiaasta asti ja olin reilu 20v kun lopetin ja poltin todella paljon. Sen jälkeen olen polttanu ehkä viisi kappaletta tupakkaa. Minulla on hyllyssä ollut aski monta vuotta,mutta ei ole niin kovasti tehnyt mieli,että olisin polttanut. Mies lopettanut reilusti yli 10v sitten. En itse voisi kuvitella polttavani raskaana tai imettäessäni. Monesti ärsyttää,jos lasten isovanhemmat ovat tulleet vauvaa katsomaan,kun juuri on ovella vedetty röökit ja heti otetaan vauva syliin.. Se haju on minusta niin ällöttävä,saati sitten pienen vauvan nenään mille se haisee. Isommat lapseni välillä leikkivät tupakan polttamista ja yrittivät kadulta kerätä tumppeja ja muka niitä polttaa,koska ukkikin tekee niin :/ ei minusta hyvää esimerkkiä anna,jos ei voi sen aikaa olla polttamatta,kun silloin tällöin lastenlapsien kanssa on. Mutta jokainen tekee,kuin parhaaksi näkee.
26+6

Minunkin historiasta löytyy 13 vuotta sauhuttelua. Esikoisen odotuksessa en osannut/tajunnut lopettaa heti alussa -ei ollut suunniteltu lapsi, ja jotenkin en vain raskautta sisäistänyt :sorry: Vasta rakenneultrassa asia siirtyi ns. kovalevylle asti ja raskaus konkretisoitui, jonka myötä sitten lopetin, eikä lopulta tehnyt edes tiukkaakaan! Nyt asia harmittaa ja hävettää, mutta toki parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Tässä raskauksien välissä tuli myöskin sauhuteltua enempi tai vähempi aktiivisesti, enimmäkseen kuitenkin olin "viihdekäyttäjä". Plussattuani tupakit sai taas jäädä, ja lopetus oli edellistäkin kertaa helpompi. Näin syksyisin kyllä kaipaan sitä savuketta, niin hullulta kuin se kuulostaakin o_O Tässä oon fiilistellyt jo pimeneviä mutta lämpimiä iltoja, olisi niiiiin ihana mennä terassille kylmän siiderin kanssa, laittaa lyhtyyn kynttilä, kääriytyä vilttiin, haistella tulevan syksyn tuoksua ja vetää ketjussa röökiä :grin Typerää, tiedän. Mutta mieliteko on mieliteko, vaikkei rehellisesti tee sitä tupakkia mieli yhtään! -Sitä fiilistä vaan :hilarious:

Siis onko se sellainen perinteinen pistos kyljessä -tyyppinen kipu? Mitä osalla ihmisistä (mullekin joskus) tulee juostessa. Siihen ei kai ole mitään yhtä tiettyä selitystä olemassa, itse ehkä kiinnittäisin huomiota hengitykseen tuossa tilanteessa. Ja kaikenmaailman vaivat ja kolotukset vaan helpommin puskee päälle raskaana ollessa...

Joo just ehkä semmonen kipu! Alempana vaan. Hengityksen kanssa mulla on ollutkin ongelmia, tuntuu että välillä saa ihan sohvalla maatessakin haukkoa henkeään kun happi ei vaan kulje.

Takaisin