La marraskuu 2016

Meillä on vauvalle kaikki kolme nimeä valmiina. En usko, että enää tullaan nimeä muuttamaan (no okei sitten muutetaan, jos pojan sijasta tuleekin tyttö mutta tytölle ei olla edes mietitty nimeä). Aina nimi on ollut valmiina ennen vauvan syntymää ja ollaan joka kerta pitäydyttykin siinä suunnitellussa nimessä syntymänkin jälkeen, ei ole käynyt mitään sellaista, että vauva ei näytäkään nimeltään tms.

Mäkin hain viime viikolla Kelasta kaikki mahdolliset etuudet. Ainoastaan on tullut päätös, että joustava hoitoraha päättyy 1.10. alkaen kun samalla ilmoitin, että se lakkautetaan eli siinä ne oli nopeita :grin

Ellukkainen rv23+3

Itteeni just harmittaa ku oisin saanu suht samanlaiset äippärahat kun Nunutin jos ois saanut laskea v. 2015 tuloilla, mut v. 2014 tulot ei ollu kun 22 000€.. noh, silläkin lasketulla äippärahalla kyllä ihan hyvin eletään :)

Tänään oli sokerirasitustesti. Yllättävän nopeasti se aika kului terveysasemalla. Oletteko muut olleet ja missä vaiheessa? Mulla nyt 23+4. Tuloksia sit vaan odottelemaan.
Niin ja Kelasta tuli kirje että äitiyspakkaus tulee kahden viikon sisällä lähimpään Matkahuoltoon
Mä sain eilen lähetteen neuvolasta ja aloin itkeä. En ole koskaan ennen ollut ja jotenkin koen epäonnistuneeni. Menee kuulemma painoindeksin mukaan, raja on 23 ja mulla 24. Kyllä ottaa päähän, miten sen ajan saa kulumaan terkkarissa? Oliko karmeeta litkua? Ja elokuussa pitäisi varata aika.

Muokattu viimeksi:
Miten useasti teillä katotaan neuvolassa esim hb? Multa ei ole mitattu kertaakaan! Tai siis silloin viimeksi kun otettiin niitä seulontaverikokeita rv 10. Olen valittanut huimausta ja kaikkea muutakin ja neuvolasta sanottiin että saattaa johtua siitä kun mun verenpaine on alkanut laskemaan tai sitten johtuu alhaisesta hemoglobiinista. Mutta silti mitään ei testattu! :/ Pitääköhän alkaa ottaa rautaa ominpäin pikkuisen..

Onpa outoa, kyllähän normaalisti pitäisi neuvolakäyntien yhteydessä katsoa hb. Näin jopa minullekin on tehty vaikka neuvolamme toiminta on ollut muutoin hyvin heikkoa, josta tein valituksenkin jo. Missä kaupungissa neuvolassa asioit?

Mä joudun sokerirasitukseen jo pelkän iän takia :sad001 Ei siinä, onhan tässä ylipainoakin ja sukurasitetta, että en olisi selvinnyt ilman edes nuoremmalla iällä.

Rv 19+6

meillä ei ole hb-mittaria edes neuvolassa..vaan lähete tulee aina erikseen terv.kesk. labraan.. :wideyed:
se mitattiin muiden verikokeiden yhteydessä ja ilmeisesti vain tarvittaessa jatkossa. :oops:

20+0 !!

Meillä on vauvalle periaatteessa kaikki kolme nimeä valmiina. Ensimmäinen, kutsumanimi, on ollut meille selvä jo vuosia. Toinen nimi tulee minun ukilta (jos joskus tulee toinen poika niin hänen toinen nimi tulee sitten miehen ukilta) ja kolmas nimi on muuten vaan kiva ja sopiva. Tosin täysin varmoja on vain nuo kaksi ensimmäistä nimeä, kolmatta voidaan vielä muokata jos siltä tuntuu, kun siihen ei sillä tavalla ole mitään erityistä tunnesidettä tms. Sen nimen kohdalla voidaan halutessa vähän katsoa myös vauvan persoonaa ja olemusta.

Sen sijaan sukunimestä käydäänkin nyt sitten yllättävän isoa keskustelua. Oltiin jo ajat sitten päätetty että lapselle/lapsille tulee mun sukunimi (ollaan naimisissa mutta pidin oman nimeni), mutta ilmeisesti tosipaikan tullen ei olekaan miehelle niin helppo juttu. Ja mikä lie lepsuus muhun on iskenyt, kun enää ei omakaan kanta asiaan ole ihan niin jyrkkä kuin ennen... On tässä onneksi muutamia kuukausia vielä aikaa saada joku lopputulos asiaan. Miehen sukunimi vaan on suomen yleisimpien joukossa, omani huomattavasti harvinaisempi (ja lisäksi lyhyt ja neutraali).

Sain juuri Kelalta päätöksen äippärahoista ja ilmoituksen, että äitiyspakkaus on nyt noudettavissa! Jee! Todella nopeeta toimintaa, tein hakemukset 7.7. ja seuraavana päivänä he jo laittoivat päätökset tulemaan. :) Oon suorastaan yllättynyt kuinka "hyvin" rahaa tuleekaan, ekat 56 päivää n. 2600e ja sitten loppuaika ens vuoden elokuun puoleen väliin himpun vajaa 2000e.

Elokuun puoleen väliin asti? Eikö se oo vaan ne 105 päivää?

Kiki80, ei sokerirasituksen takia kannata kokea olevansa epäonnistunut! Lapsen parastahan siinä vain ajatellaan :) minäkin siellä sukurasitteen vuoksi kävin ja vaikka ei olis yhtään napannut niin olen valmis tekemään mitä vain tämän pikkuisen hyvinvoinnin eteen <3 ja litku oli kyllä valitettavasti karmeaa, mutta keskittyy johonkin muuhun niin kyllä se alas menee. Aikakin kului yllättävän nopsaan, mulla oli aikuisten värityskirja mukana niin värittelin sitä ja selailin nettiä puhelimella :)

Pikkumyy 23+5

Minulla vasta ensi viikolla kela neuvola ja kolmen viikon päästä se rakenneultra... Miten minusta tuntuu, että teidän raskaudet etenee, mutta meillä on vaan jääty junnaamaan paikoilleen :wideyed:

Kyllähän se neuvolan terkkarin homma on huolehtia tuosta hb:n seurannasta. Täälläpäin se otetaan joka kerta. Samalla tavalla kontrolloidaan kuin vaikka verenpaine. Onhan ne molemmat hurjan tärkeitä äidin ja lapsen hyvinvoinnin kannalta.

Nimiasioista sen verran, että tytölle olisi nimi valmiina ja pojallekin puoliksi. Minä olin niin itsekäs, että en suostunut että esikoinen saisi miehen sukunimen. Päätin sen jo raskausaikana, koska eihän se nyt voi olla niin että miehellä on kaikki oikeudet, ilman velvollisuuksia ja äidillä raskauden ja synnytyksen lisäksi vain velvollisuuksia :eek: Olihan se kova paikka miehelle, mutta kaikkea vaan ei voi saada!

Rv 20+5

Muokattu viimeksi:
Elokuun puoleen väliin asti? Eikö se oo vaan ne 105 päivää?
Niin siis se loppuraha jostain helmikuusta eteenpäin on sitä vanhempainrahaa tai millä nimellä nyt olikaan. :) 14.8.2017 on viimeinen maksuerä jonka jälkee tipun kotihoidontuelle.

Huomaako kukaan mitään eroa omassa miehessään nyt raskauden aikana?
Meillä on isäntä nykyään lähes koko ajan ihan kamalan negatiivinen.
Mikään ei suju ja kaikki menee hänen mielestään aina väärin ja pieleen ja on ihan paska ja huono, vaikka kuinka nätisti yritän jostain ihan pienestäkin asiasta sanoa jotain.
Eikä minun aina tarvitse edes sanoa. Se vaan tulee...
Mut on siis välillä ihan tosi kiukkunen ja ihan huutaa ja töksäyttelee useinkin semmosia aika tetäviäkin "piikkejä", jotka oikeesti satuttaa ja loukkaa.
En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä tai ajatella, mutta nukkunut olen nyt ihan toisessa huoneessakin, kuin tämä "myrskypilvi".
Sille kun on aivan sama jääkö jollekin paha mieli vai ei ja vetää peiton korviin ja kääntää selän ja käy nukkumaan.
Itse kun en sitä meinaa kestää.
Ja olen huomannut, että on paljon helpompaa ja mukavampaa ottaa silloin kunnolla etäisyyttä ja mennä ihan toiseen huoneeseen itekin nukkumaan.
En oikein tiedä mitä on tapahtunut...??
Ei se ennen ole ollu tommonen.
Ei oo kiwaa.....
Raskauskin alkoi tosi hyvin ja ollaan oltu tosi onnellisia, mutta nyt on joku pahasti pielessä.
Ei kiinnosta enää kuunnella yhdessä sydänääniä tai puhua paljon muustakaan vauvaan liittyvästä. Hermostuu vaan, jos hehkutan ja suunnittelen kaikenlaista kivaa, ja töksäyttää vaan taas jotain "todella mukavaa", mikä romuttaa minut ja saa usein ihan kyyneliin asti.
En tiedä...
Ehkä sitä vaan pelottaa, vaikka ei sitä myönnäkkään??
Mut joku nyt mättää ja pahasti...mutta mikä??
Ja anteeks ku näin yllättäin purkaan, mut...tuli vaan semmonen tunne, että pakko saada kertoa jollekin...
Ja...toivottavasti tämä kaikki on ohi menevää...
Naimisiinmenostakin ollaan puhuttu ennen kuin vauva syntyy, mut...en kyllä nyt uskalla odottaa liikoja.......harmittaa....ja paljon.....
Kovasti yritän tässä miettiä, että olenko minä itse jotenkin syypää tähän, mut....en minä ainakaan omasta mielestäni ole hänelle ilkeä ollut. Joskus tietty vähän kiukuttaa ja ärsyttää kaikki, mut...se nyt on ihan asiaan kuuluvaa ja osaan kyllä pyytää anteeksikin.
*huokaus.....
En tiedä....... :sad001
Haluaisin vain...olla onnellinen taas......

Moona78
Stressiä tulevasta? Huoli siitä miten taloudellisesti pärjäätte? Onko teidän eka lapsi?
Olisko miehellä töissä jotain huolia? Onko lomaa voinut pitää?
Vaikka ärsyttäis eikä edes tekis mieli koskea toiseen, niin mitäs jos vaan meet ja halaat. Et sano yhtään mitään.
Toivotaan et tilanne helpottuu. Nainen on etenkin raskaana tosi herkillä ja varmaan ottaa itteensä kaiken.

Muruliini83
Perässä tullaan täälläkin :) sentään jo huomenna rakenneultra. Edelleen ihmettelen et onpa myöhään kun 3 aiempaa raskautta se on ollut rv 19+
Ja 2 vko päästä "kela" neuvola.
Toivottavasti edellisten 6kk mukaan tulee äippärahat ja paremmat kun 2014 kun silloin pääasiassa opiskelin ja nepä ei häävit tulot ollu.

21+1

Täällä ei nimiä olla vielä mietitty laisinkaan =D pitäisi varmaan joskus aloitella.. lopullinen etunimi ollaan päätettty joka kerta vasta lapsen syntymän jälkeen kylläkin joten aikaa on.

Täälläkin tuo hb on mitattu säännöllisesti, tällä kertaa otettu usein ihan labrassa muiden verikokeiden ohella kun nuita kilppariarvoja seuraillaan muutenkin ja sokerirasitukseenkin joudun tällä kertaa.

Itelläkin ois "kela-neuvola" parin viikon päästä ja siitä sitten etuuksia hakemaan. Hieman asia mietityttää kyllä joo, mutta oletan/toivon että se niillä samoilla menee ku aiemmin (laskettiin silloisten työtulojen mukaan) ku tää tuleva vauva syntyy ennen ku nuorin täyttää 3v. Tässä välissä en oo töissä käyny vaan olen ollut kotiäitinä.

Auringonkukka rv 21+5

Moona78, onhan tämä lähestyminen uutta elämänvaihetta, että kyllä se yksi elämän suurista stressitekijöistä on - turha kieltää, vaikka miten olisi toivottu ja rakastettu lapsi tulossa. Voin kuvitella, että itse alan jossain kohti kiukuttelemaan, kun tulevaisuus pelottaa (miten kaikki menee nähdään käytännössä vasta ensi talvesta alkaen).
Meillä mies veti herneet, kun pistin sille tekstarilla tyttöjen nimiä ja läpällä loppuun kivan yhdistelmän, jossa oli minun sukunimi. Sieltä tuli isoilla kirjaimilla, että ennen avioliittoa on jo sovittu, että lapsilla on hänen sukunimi. No, odotellaanpa sitten. Häneltä olen saanut yhden käsittämättömän ehdotuksen tähän mennessä, mutta parempi antaa hänen huseerata tässä, niin ei hermostu totaalisesti :) Mun ykkössuosikki etunimeksi on hylätty, "koska kaverin vaimo on sen niminen"... Joopa joo, muakin vois haitata, jos joltais jossain tekemisissä!
Mitens te olette ajatellut noita vanhempainvapaita käyttää ja jakaa? Olisin mielellään halunnut iskälle antaa mahdollisuuden osallistua lapsen kotihoitoon, mutta yllätyksekseni hyvin nihkeesti suhtautuu. Kai se täytyis hakiessa tietää, kuka tuota vanhempainvapaata käyttää. Meillä on todella pitkät matka töihin, joten emme voi viedä alle vuoden ikäistä hoitoon missään tapauksessa. Ilmeisesti 25.8.17 lähtien on kotihoidontukea ja se haetaan sit erikseen myöhemmin. Jaa-a, kai se ukko miettii, että kun on töitä, niin niitä on tehtävä. Eihän tästä maailmasta koskaan tiedä, joka firmassa pyörii YT:t (kuten missä itse juuri nyt työskentelen)
Mulla on Kela-neuvola 19.7. eli ensi viikon tiistaina.
Katjusha rv. 22+0

Heippa :)

Oon taas päivittäin lukenut ja seurannut. Mutta tänään mulla on ihan kirjoitettava , koska mennään tänään sinne ultraan! Toisaalta jännittää ja toisaalta on luottavainen olo. Nyt tuntunu liikkeitä hyvin , se helpottaa hieman :)

Jossain välissä täällä puhuttiin nukkumisesta. Musta paras asento on jalka ja käsi miehen päällä ;) se on sellainen unikeko ettei se pieniin heräile tai valita. Pyydän sitä aina kääntää selän mulla ja antaa alempaa jalkaa muhun päin, mihin isken sit oman jalan päälle. Tyynyjä myös löytyy sängystä extra määrä niin saa niitä sinne tänne tukemaan :)

Kyllä mustakin tuntuu että toi mies ei oikein tajua ihan mun tilaa ja kiukuttelee välillä herkästi.. mutta ehkä sekin yrittää ottaa omaa aikaa ennen ku vauva vie sen ?

Mua rassaa eniten työt. Miten te muut pärjäätte? Loma loppu ja joka päivä töissä jalkoja särkee ja selkä ihan rikki poikki.. vatsa reagoi helposti ja kovettuu. :( ei kyllä jaksais olla töissä. Kamala kiire koko ajan , ja koko päivä jalkojen päällä. Sit pitäis jaksaa hymyillä asiakkaille. En tykkää.

Ellami
Kaikki noi sun kysymykset natsas kyllä hyvin mieheeni. Niin ku varmaan moni muukin kysymys...
Ja usein kaikki onneksi päättyykin siihen, että lopulta halataan, ja varmasti puhutaan, vaikka mieheni valittaisi miten, sillä minä en vaan enää omista sellaista mattoa, jonka alle asioita voisi vain lakaista. Ja uskon, että samoin käy tälläkin kerralla.
Mutta ei ole kivaa.
Jatkuvaa riitelyä. Ja ihan pienistäkin asioista.
Eilen pyysin vain, kun jouduin turvautumaan hänen apuunsa koirien ruoan ja päivälenkin kanssa, kun tyttäreni on reissussa, joka niistä yleensä huolehtii, että mieheni varaisi vähän enemmän kuin tyyliin 3min aikaa koirien ulkoiluttamiseen ja laittaisi niille sadetakit päälle jos sataa, kun oli niiden kanssa raivonnut, eikä kumpikaan ollut sitten tehnyt juuri mitään.
Koirani ovat karvattomia ja toinen vielä 14 vuotias sokea ja kuuro sydänvikanen, eikä ne todellakaan tykkää sadepisaroista ihollaan.
En olis saanut sanoa...
Ja taas sain kuulla vaikka ja mitä ei niin mukavaa raivoomista asiasta ja asian vierestä.
Noh...nukuin yön toisessa huoneessa ja otin tänään koirat mukaan ja toin ne tänne 60km päähän äidin luokse hoitoon, kun itse olen tässä lähellä töissä.
Kurjaahan tämä vähän on, mutta...ei voi mitään.
Ja eilen tosiaan mieheni raivosi mm.siitä miten hänellä on omakin elämä.
Hmmm...en tiedä...täytyy yrittää taas puhua sen kanssa....

Moona78,luulen kans että miehesi käytös voi johtua valmistautumisesta tulevaan. Muistan kun odotimme esikoista niin oli jonkun verran riitoja raskausaikana,en enää muista mistä koska aikaa siitä on jo niin kauan. Yhtäkkiä ymmärtää,että kohta on yksi uusi "tuntematon" ihminen lisää perheessä,elämä muuttuu paljon,on todellakin vastuussa uudesta ihmisestä 24/7. Oma vapaus tulla ja mennä muuttuu. Itse muistan,että olin aluksi mustasukkainen miehestäni,koska vauva muutti alkuviikkoina niin radikaalisti elämän. Miehesi purkaa sitten nämä tunteet sinuun,tuttuun,rakkaaseen ja turvalliseen ihmiseen. Vaikka eihän se mukavalta tunnu. Itsekin sorrun joskus samaan,mutta pyydän kyllä mieheltäni anteeksi,jos joskus kaadan kaiken oman stressin hänen niskaan. Puhukaa ja halatkaa ja koittakaa olla avoimia omista ja toisten tunteista. Ehkä miehesi kaipaa huomiotasi enemmän,jos nyt aika menee keskittyessä uuteen tulevaan vauvaan. ( en tietenkään tiedä onko tilanne teillä näin,mutta omiin kokemuksiin peilaten mietteitäni jaan,jospa jotain apua saisit)

Takaisin