Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä siellä neuvolalääkärissä noin niin kuin tehdään? Itse olen ollut nyt 2 kertaa neuvolassa, eikä kummallakaan käynnillä mainittu lääkäristä. Seuraava käyntikin on varattu ihan neuvolaan ja sillon on viikkojakin jo yli 20..

Just ite kävin ylimääräisellä neuvolakäynnillä. Neuvolantäti halusi nähdä ennen heinäkuun lomia (seuraava neuvola vasta 15/8) ja tarkistaa varuiksi verenpaineen juurikin sen takia että mulla on ollut taipumus korkeaan verenpaineeseen ja haluaa olla varman päälle ettei se nouse liikaa. Onneksi ei ollut nyt korkea, kuulemma alempi kuin viime käynnillä.
Sanoi että voin käydä lomallakin mittauttamassa varuiks jos itseäni huolestuttaa tai jos alkaa silmissä välkkymään ;)
Lisäksi piti pissata tikkuun ja sain ekaa kertaa kuunnella sydänäänet :D
Mä käyn kyllä ihan mielelläni neuvolassa just siksi että parempi omasta mielestä pelata varman päälle näiden arvojen, hemoglobiinin ym kanssa. Toisaalta mulla on kyllä tosi mukava neuvolantäti :)

Mitä siellä neuvolalääkärissä noin niin kuin tehdään? Itse olen ollut nyt 2 kertaa neuvolassa, eikä kummallakaan käynnillä mainittu lääkäristä. Seuraava käyntikin on varattu ihan neuvolaan ja sillon on viikkojakin jo yli 20..

Ekalla kertaa lääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen ja ultraa. Tokalla tarkastaa kohdunsuun tilannetta, ultraa ja tekee synnytystapa-arvion. Näin oli ainakin esikoista odottaessa.

Mulle lääkärissä mitattiin verenpaine ja paino. Kuunneltiin sydänäänet ja lääkäri teki sisätutkimuksen; limakalvojen ja kohdun tarkistus. Toisella kerralla katsoo uudestaan+vauvan asento ka synnytystapa arviointi.

Kyllä minäkin ihan mielellään käyn neuvolassa. Mutta että jos siellä pitäs kaikkien juosta useammin, niin saattas ärsyttää, siis tämä ajatus lähti siitä, että täällä jotkut odottajat toivoivat tiheämpiä käyntejä, minä en. Mulle tuo normaaliraskauden 13 käyntiä riittää ihan hyvin. Olen jo ruokavaliolla (vapaaehtoisesti) ja verenpainetta on käsketty seurata kotona. Pissanäytteet ja hemppari ja sietysti sf sellaisia joita itse ei voi seurata ja hyvä niitä on tarkkailla.

Tänään kävin vapaaehtoisesti puntarilla ja -1kg ekaan neuvolaan :D

Mun oli pakko soittaa tänään neuvolaan kun alkoi tulla niin kummallista vuotoa: kirkkaan keltaista ja tosi runsasta. Heti sain mielenrauhan. Päätin, että mieluummin kysyn tyhmiä kysymyksiä kuin googlaan :D Seuraava neuvola itselläni on 14.7. Kaksi käyntiä takana ja seuraava onkin lääkärille.

meillä ei oo erillisiä lääkärikäyntejä, paitsi nämä ultrat. Esikosta mulla oli loppupuolella selkä töiden vuoksi niin kipeä että sain sen vuoksi ajan nla lääkärille vaikka periaatteessa olisi voinut olla työterveydenkin asia. Mutta sen käsityksen olen saanut että neuvolalääkärille meillä pääsee jos on tarvetta :) se on hyvä juttu!

Eilen neuvolassa piti käydä vain puntarilla ja mitattiin verenpaine, lääkäri kuunteli sydänäänet ja teki sisätutkimuksen. Kaikki tuntui olevan niin kuin pitääkin tässä vaiheessa..
Meidän neuvolatäti jäi eläkkeelle nyt alkukesästä niin varmaan vaihtuu terkkari monta kertaa ennen kuin saavat vakituisen jatkajan.. Myös lääkäri vaihtelee, sanoikin eilinen lääkäri että esimies määrää aina kuka milloinki tulee lääkäripäivänä..

Piti oikee kysyä terkkarilta, et tuleeko mulle sisätutkimus, ku monella on ilmeisesti ollut jo. Raskauden loppupuolella vast. Prkl. Ja mä jo luulin pääseväni ilman :D
Meillä otetaan verenpaine, paino ja hb. Sit jos on terkkari, ni otetaan lisäks pissanäyte.

Mulla katsottiin ultrassa vaan kohdunsuu. Noin muuten ei ollu mitään tutkimuksia kyllä ultran lisäksi. Et varmaan sitä loppupuolella noita enempi katotaan.

Toinen neuvolakäynti takana, sieltä ne jumputukset löyty pienen etsinnän jälkeen. Itellä meinas jo hätä tulla etteikö niitä sykkeitä enää löytyiskään, mutta siellä ne tosiaan kuulu ja pyöri siinä 160:n päällä.

Lisäks saatiin tietää riskiluvut, down 1: 960 ja trisomia 1:100 000

Paino ei ollut tippunut viime käynnistä kuin 200 g, mutta terkka oli tästäkin tyytyväinen.

Nyt voi hyvillä mielin juhlia juhannusta :)

Neuvolalääkäri-käynti takana, olipa kiva nähdä ultrassa (4 peräkkäisen keskenmenon jälkeen), että kaikki edelleen hyvin, vauva oli kasvanut hienosti ja vastasi viikkoja (16+1). En osannut odottaa, että neuvolassa ultrataan, en muista vastaavaa esikoisen odotuksesta. Tämä vaihe on jotenkin niin epätodellinen, kun en ole vielä tuntenut mitään liikkeitä, potkuja jne. ihanaa, että siellä ollaan kuitenkin :)

Hyvää juhannusta kaikille!

Meilläkin on aikaisemmin joka käynnillä katsottu paino, verenpaine, hb ja pissanäyte, johtunee siitä että oli sijainen niin jäi puolet mittauksista tekemättä.. toivottavasti tuleva vakituinen on mukava, meidän neuvolassa on vain yksi terkkari kun on ns. maalaiskunnan neuvola niin ei voi sitten vaihtaa jos ei natsaa..

On se hyvä että äitiysavustusten saanti vaatii neuvolakäyntejä. Miettikääs kun neuvolan tehtävä on myös löytää perheet, joissa on ongelmia esim alkoholia ja huumeita. Sit jos joku äiti päättää että käy silloin vaan kun pystyy olemaan selvänä tai naaman mustelmat on hävinneet. Onhan se toisaalta mukava tukea tätä järjestelmää ja näyttää et meillä on kaikki asiat näiltä osin hyvin. Ei sitä yhdestäkään pariskunnasta voi suoraan sanoa että onko asiat oikeesti hyvin, vai tarvitaanko tukea.

Ja voi "ns" hyvissäkin perheissä olla naisia, jotka viimeseen asti pinnistelee esim. jaksamisen kanssa tai jonkun muun asian kanssa, jonka voi sitten toivottavasti tutulle neuvolan terkalle kertoa, jos tarvitsee apua.

Takaisin