La marraskuu 2016

Mä oon myös O- ja tosiaan on niitä extraverikokeita. Aiemmat lapset on O+ mutta vasta synnytyksen jälkeen olen saanut pistoksen. Se on siis vasta parin viime vuoden aikana muuttunut, että tutkitaan jo raskausaikana lapsen veriryhmä ja jos se on + niin sitten saa jo raskausaikana ekan pistoksen. Mulla on mennyt kaikki hyvin raskausaikana vaikka mä olen O- ja lapset O+.

Moi!

Miettinyt olen, että joko uskaltaisi liittyä mukaan.

Neljättä odotan (rv 13+1, tai ultran mukaan 12+4) ja tälläkin kertaa yhtä ihmeellistä, pelottavaa ja jännää on.

Olen näitä iäkkäämpiä äiti-ihmisiä, eli 39v ja vanhemmat lapset ovat 04, 07, 12 syntyneet.

Raskaus tuli pienoisena yllärinä, sillä edellisiä kahta raskautta/lasta yrittämällä yritettiin kumpaakin semmonen 8kk ja tämä raskaus alkoi yhdestä "heikosta hetkestä".

Väsymys alkaa väistyä, pahoinvointikin on vähän helpottanut. Pari kertaa on pientä ultrassa katseltu ja hyvältä on kaikki näyttänyt. Ei olla kerrottu kellekään, eikä vielä kerrotakaan. Sitten kun on mahaa ja asian väistely ei onnistu enää.

Täällä alkanut liikkeet tuntumaan jo ihan päivittäin. Yleensä kun syö tai heti syönnin jälkeen kun istuskelee niin alkaa naputtelu vatsassa tuntua. Raskaudesta olen alkanut pikkuhiljaa kertomaan tutuille tavattaessa,esimiehelle pitäisi kohta soitella,että jatkan taas äitiyslomalla. Olen ollut kohta 6 vuotta pois töistä jona aikana saanut 4 lasta ja nyt viides tulossa. Viihdyn kotona lasten kanssa,mutta välillä tulee ikävä jo töihin :) mutta en raski laittaa alle 2 vuotiaana kyllä ketään hoitoon ja onneksi on mahdollisuus olla kotona

Olikos täällä muita mahavaivaisia? Lähinnä niitä jotka ovat kärsineet vatsan liiallisen toiminnan takia jo ennen raskautta. Onko raskaus pahentanut oireita?

Lyhyesti selitettynä, mulla on todettu ärtyneen suolen oireyhtymä (koska lukuisissa testeissä eikä tähystyksessä näkynyt syytä) ja olen kärsinyt tästä jo vuosikaudet. Vatsa siis menee aivan totaalusen sekaisin missä tahansa ja milloin tahansa. Stressi, jännitys ja pelko pahentavat oireita. Siksipä raskauskin osaltaan pahentaa, ja olen huomannut että vatsa on taas useasti sekaisin. Mietin vain että mitenköhän mä sitten kärvistelen kaksinkerroin kun vatsa on niin iso :/

Kohtalotovereita?

Rv 13+1

Minulla ei ole mitään diagnosoitua, mutta erittäin nopeasti toimiva ja herkkä vatsa. Stressi ja jännitys pahentavat oireita, myös ruokavalio vaikuttaa. Kaikki raskaat ja rasvaiset ruuat tulevat läpi nopeasti. Nyt odotusaikana tilanne on pahentunut ja pahoinvointi sekä vatsavaivat ovat tehneet kyllä olon välillä surkeaksi. Nyt viikkoja 15+0 ja tilanne on hieman tasoittunut. Ruokaa pitää syödä vain pienissä erissä ja mahdollisimman kevyttä ruokaa, esim. salaatit pysyvät sisällä ihan hyvin. Kovin kauas vessasta ei kyllä kannata lähteä. :sad001

Mulla muuten veriryhmä AB-, joten lisäkokeita tulossa. Eka on jo otettu ja toinen on sitten 24-26 samalla kun menen sokerirasitukseen. :)

15+3

Huomenna vihdoin se nt-ultra mitä on odoteltu :) Oon menossa sinne yksin. Äiti on tänään tulossa meille kylään, mutta vielä ei olla kerrottu kenellekään mitään. Mietin et pitäiskö ottaa äiti huomenna mukaan ja yllättää ;) Toisaalta pelottaa et jos jotain onkin pielessä niin sitten on 'turhaan' kertonu.

Mulle raskaus ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, joten sen takia oon tosi varovainen kertomisen suhteenkin. Ja yritän salata sen niin pitkään kun pystyy.. Toisaalta olis kiva edes jonkun kanssa puhua ja suunnitella, vaikka oottehan te täällä ;)

Edellisestä raskaudesta kerroin perheellekin vasta viikolla 19. Sinne jos odottais niin pitäis odottaa vielä 7 viikkoa :o Tuskin pysyy niin kauan salassa kun näkyy varmasti aiemmin kuin edellinen.

12+0

Mango16, mä kerroin viimeksi omille vanhemmilleni kun olin 32 viikolla raskaana! Ei vaan tullut hyvää hetkeä kertoa ja sitä nyt voinut vaan töksäyttää.

Kaverit sai tietää/tajusi asian kun olin rv20 ja mentiin häihin. Siellä sit oli jo semmonen pieni pötsi, jonka kaikki tajus vauvamahaksi.

Mä olen myös huono kertomaan ja kun ekasta raskaudesta menin tyhmyyttäni kertomaan mutsille heti kun plussasin, se pilas mun mielestä paljon siitä ilosta kertomalla tyyliin satunnaisille vastaantulijoillekin asian, enkä sit saanut itse kertoa kenellekään, edes isovanhemmilleni.

Oho, viikolle 32 asti en varmasti malta olla hiljaa kun nytkin tavallaan tekis mieli kertoa. Tuntuu vaan, että on niin aikasta.. Meidän äiti osaa pitää salaisuuden, että sen puolesta ei mietitytä.

Ehkä illalla/aamulla sanon, että oon menossa lääkäriin ja kysyn mukaan (kertomatta syytä). Jos lähtee ni ehkä se siellä matkalla selviää ;) Vaikeeta on kun ei tiedä kertoako vai ei :D

Olis tänää ollu lääkärineuvola peruivat sen. Ärsyttävää. Kahella viikolla siirty..

Muutenki kiukuttaa ja stressaa tänään kaikki.

Rv 13+3

Joskus olen kuullu tähän myös et välttämättä ei ensimmäisen raskauden kohdalla sitä imm.glob.pistosta laiteta vaan se tilanne kehittyy jotenki sit sen raskauden aikana ja jos toisella sikiöllä ois sit kans plussa nii sitte sais pistoksen. Mut siis vain kuulin jostain. Itselläni on plussa joten en joudu tähän syyniin onneksi :wideyed:

Mulle on pistetty ekalla, tokalla ja kolmannella, eli aina. Siis synnytyksen jälkeen. Ei raskausaikana. En ollut kuullutkaan että raskausaikana jo pistettäis. Ei oo koskaan ollu mitään häikkää ton negan veriryhmän takia.

Ärsyttää kun ei vielä tiedä varmaksi pääseekö mies ultraan mukaan perjantaina :/ ei tiedä vielä saako vapaata.

Muokattu viimeksi:
Neuvolasta kotiuduttu. Ensimmäistä kertaa kuulin pikkuisen sykkeet ja olipahan topakat. Ihan erilaisen kuuloiset kun esikoiselta. En sitten tiedä voisiko se tarkoittaa että nyt olisi tyttö tulossa. Eikös joku uskomus ole että pojan syke muistuttaa junaa ja tytön taas hevosen laukkaa. Jos tuossa on mitään perää niin tämä olisi tyttö. Siihen sykkeen nopeuteen en oikein usko koska sanotaan että tytöllä on nopea ja pojalla hidas. Esikoisella kuitenkin oli nopea ja poika sieltä tuli :) tällä pikku asukilla tänään oli 150-170.
Hb oli 116 ja rauta tabletteja käskettiin syömään jokatoinen päivä. Ihan 100% en luota tuohon tulokseen koska mulla on aina ollut hb tosi hyvä, joskus jopa vähän liiankin hyvä eikä esikoisen aikaankaan tippunut lähellekkään tuota lukemaa.

TTiitu rv 14+4

Alkoi eilen illalla supistella säännöllisesti, pari tuntia supisteli minuutin välein. Muutama tosi hengästyttäväkin supistus :/ Aamulla soitin neuvolaan, laittoi labraan testeihin ettei oo mitään tulehdusta ja huomen aamulla lääkäri. Viikko sitten jäi supistus päälle, yksi supistus kesti 9h. Neljättä tosiaan odottelen, ei ole aiemmissa ollut mitään tällaista.
Nyt viikkoja 16+3.

Mulla ei ole pistelty ekasta, vaikka nega veriryhmä, tosin en muista tuliko jotain piikkiä synnytyksen jälkeen. Ainoa oli, et piti käydä muutaman kerran ylimääräisessä verikokeessa raskauden aikana.

Tervetuloa ErykahB! Täällä kans ikää jo 37v. Meille tämä raskaus tuli kanssa hiukan yllärinä, oikein iloisena sellaisena. Vielä puolisen vuotta sitten ajattelin, että mun biologinen lapsiluku taitaa jäädä yhteen, lisäksi perheessä miehen lapsi. Mies oli sitä mieltä, että kohta alkaa olla jo ikää hällä (10v. mua vanhempi) sen verran, ettei halua ihan ikäloppu isäkään olla ja itsellä vähän sellaiset fiilikset, että pitäisi kai keskittyä nyt työntekoon, kun vasta olen saanut jalansijaa oman alan töistä. Vaikka syvällä sisimmässään sitä kuitenkin mietti ja surikin, että tässäkö tämä nyt oli. Tossa ennen joulua, kun menkat oli pari päivää myöhässä (ne on yleensä lähes päivälleen tarkat), ehti jo ajatella mitä jos ja etenkin silloin huomasi mitä asia merkitsee, kun menkat sitten alkoivatkin ja miten se suretti.

Ylihuomenna vihdoin nt-ultra! Huh, kylläpä alkaa jännittämään. Piti yksiä työhommia saada tehtyä tänään, mut en ole saanut tehtyä mitään. Keskiviikkona pitäisi mennä ultran jälkeen suoraan töihin kattomaan noita työjuttuja ja jotain olisi saatava sitä ennen aikaiseksi. Tänään on vaan jotenkin väsyttänyt ihan kamalasti eikä jaksa mitään. Lisäksi harmittaa ihan älyttömästi, kun en kuule mun dopplerilla yhtikäs mitään. Vaihdoin siihen patteritkin, mutta ei mitään. Mietin onko se hajalla. Aiemmin ton kanssa käynyt niin, että ensin kuului hyvin vaikka mitä, paitsi ei vielä niitä sydänääniä, mutta sitten yhtäkkiä kesken kuuntelun lakkasi kaikki äänet. Sitten kun taas myöhemmin kuuntelin niin kuului taas. Nyt en ole vähään aikaan kokeillut ja odotukset olikin kovat, mutta ei kuulunut yhtikäs mitään. Sinänsä en ole huolestunut, ettei mahassa olisi mitään, koska toimiessaan kuului kuitenkin ääntä ihan siitäkin kun irrotti laitteen vatsan pinnalta jne, mutta nyt ei kuulu mitään ääntä eli pakko olla joku juttu laitteessa. Harmittaa kyllä ihan sikana sekin rahojen kankkulan kaivoon meno. Muutenkin harmittaa, kun rahaa palanut ihan älyttömästi mm. äitiysvaatteisiin, vaikka en mielestäni ole mitenkään paljoa tai kalliita ostellut. Jotenkin sitä aina kassalla järkyttyy, kun kuulee loppusumman. Noh, nyt täytyy olla tarkkana ja en oikeastaan itselleni enää mitään tarvitsekaan. Ensi viikolla alkaakin taas kahden viikon työpesti, joten onneksi jotain pientä tienistiäkin taas luvassa.

Mahan toiminnasta vielä sen verran, että mulla ei ole mitään diagnosoitua, mutta vatsa menee suht herkästi sekaisin, etenkin rasvaisista ja raskaista ruoista. Myös ruisleipä paljon syötynä sekoittaa vatsaa ja samaten normaalit jogurtit. Ummetuksesta kärsin normaalisti todella harvoin ja vatsa toimii tosi säännöllisesti. Nyt raskaudessa on kanssa ollut enemmän vatsaongelmia. Varmaan kun tulee syötyä enemmän ja mitä sattuu tekemään milloinkin mieli pahoinvointia ehkäistääkseen niin vatsa toimii entistäkin useammin ja on löysemmällä. Välillä taas on lähes koko ajan sellainen olo, että olisi juostava vessaan hädälle, mutta sitten tuleekin lähinnä vaan ilmaa. Mulla olikin tossa juuri viime viikolla vatsa sen verran sekaisin, et oli jotenkin jo tosi heikko olo ja kävin apteekissa ja siellä kysyin Imodiumista, mut farmaseutti sanoi ettei sitä suositella raskaana oleville, tosin olen lukenut, ettei satunnaisesta imodiumin käytöstä olisi haittaa ja näin siis sanoneet ihan terveysalan ammattilaiset, mulla jäi sitten imodium ostamatta ja ostin jotain savipohjaista porejuomaa (en muista nimeä), jota farmaseutti sanoi, et on ok käyttää ja lisäksi osmosalia. Otin vaan yhden niitä savijuttuja ja join tota osmosalia ja olo kohenikin päivässä ihan huomattavasti. Varmaan nyt raskaana ripuli ja oksentaminen aiheuttaa tavallista enemmän tota kehon kuivumista ja suolojen menettämistä, joten kannattaa olla tarkkana siinä.

Olis tänää ollu lääkärineuvola peruivat sen. Ärsyttävää. Kahella viikolla siirty..

Muutenki kiukuttaa ja stressaa tänään kaikki.

Rv 13+3

I feel you. Tänään ärsyttää ihan pienenkin asia ja niin myös itkettää. Ihan sama mistä kyse :D

15+3

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Onko kellään täällä päänsärkyä? Mulla nyt neljättä päivää ja alkaa jo usko loppua, kun ei viitsis koko ajan mitään särkylääkettäkään ottaa..

15+2

Onko kellään täällä päänsärkyä? Mulla nyt neljättä päivää ja alkaa jo usko loppua, kun ei viitsis koko ajan mitään särkylääkettäkään ottaa..

15+2

Mulla oli viime viikolla ton ripulin yhteydessä kolme päivää. Eka en ees ottanut särkylääkkeitä, kun aattelin et menee ohi. Kolmantena päivänä luovutin ja kävin ostamassa panadolia. Normaalisti mulla tosi harvoin päänsärkyä.

15+2

Mulla oli to-su päänsärkyä, yleensä jos särkee päätä niin nukkumisella menee ohi mutta tämä särky oli jo aamulla herätessä olemassa. Luulen, että osasyy oli niska-hartiaseudun jumit ja toinen syy liian matala verenpaine (juominenkaan ei auttanut mutta kun lauantaina söi sipsejä niin alkoi helpottaa). Lauantaina olinkin sitten ihan jo tosi väsynytkin. Tänään taas kuin uusi ihminen! :)

Tänään tuli sikiöseulontatulokset postissa ja oli onneksi negatiiviset. Nyt voi olla taas paremmalla mielellä tästä raskaudesta, eikä tarvi ootella niitä tuloksia.
Meidänkin pitäs kertoo tästä raskaudesta vielä vaikka kelle, koska tästä ei vasta tiedä kuin mun omat vanhemmat ulkopuolisena. Mies ei oo vaan saannut kerrottua omille vanhemmilleen. Sen jälkeen, kun toisille isovanhemmille kerrottu niin voi kertoo tuleville sisaruksille. Muuten lapset möläyttelis kaikille.

Mullakin oli viikonloppuna päänsärkyä,olen kärsinyt joka raskaudessa ko.vaivasta. Onneksi ei nyt ole montaa päivää putkern särkenyt. Mulla auttanut monesti lämpötyyny niskan alle ja pikku unet. Olen itse tehnyt kauratyynyn lasten sukkahousunlahkeesta,sen saa mukavasti aseteltua koko hartiaseudulle. Mahdollisimman vähillä särkylääkkeillä koitan pärjätä. Vettä pitäisi muistaa enemmän juoda päivittäin,varmaan auttas pääkipuun tai sitten ei :)

Takaisin