Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppejä teille keillä maitoallergisia/masuvaivoista kärsiviä lapsia!

Ei meilläkään pinsettiotetta tule, mutta kädet löydettiin aikaisin ja osataan hienosti tarttua leluihin, rätteihin, kirjoihin, vaatteisiin, oikeastaan mihin vaan ja viedään suuhun. :)
Nyt on myös omat varpaat löydetty, poika aina repii sukat pois ja kippurassa tunnustelee ja tutkiskelee omia varpaitaan, ne ovat mielenkiintoisia tällä hetkellä. :p

Meillä velli alotettiin yks aamu ja annettiin ekana 40ml ja sitte siitä noustiin vähitellen. Meillä nyt annetaan illalla sekä aamulle sen 140ml velliä. Meinaan kyllä sen lopettaa iltasin ja annan maidon koska meillä ei ainakaan yöunet oo mitenkään pidentyny. Samalla rytmillä edelleen mennään. Aamuvellin aattelin kyllä antaa vielä. :)

Tuli mieleen noista päiväunista. Meillä kans nukutaan 45 minuutin unia mutta. Jos oon laittanu ulos ja meen vaan hyssyttää ja keinuttaa ni nukahtaa uudelleen ja nukkuu putkeen vaikka 4 tuntia. No sitte ei kyllä nuku enää yöllä. Nyt ajattelin kokeilla 1½ tuntia ja herättää, kuitenkin toisen ja kolmannen kerran vielä nukkuu unet... Mut mä luulen että toi aika on johonkin univaiheeseen liittyvä kun monella sama aika. Jos mahdollista niin kannattaa kokeilla jos toimii muillakin tää "systeemi"...

Tuota velliä ei taideta suositella sen takia kun ei se periaatteessa ole kuin maustettua korviketta. Muutama prosentti lisätty jotain jauhoa tms. makuainetta, ei varmaan juurikaan lisää yöunien pituutta jos sitä hakee. Että mieluummin antaa sitten puuroa kun saa antaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Huh, mulla alkaa leuka ja hammas parantua, kauan siihen meniki!

Tuota velliä ei taideta suositella sen takia kun ei se periaatteessa ole kuin maustettua korviketta. Muutama prosentti lisätty jotain jauhoa tms. makuainetta, ei varmaan juurikaan lisää yöunien pituutta jos sitä hakee. Että mieluummin antaa sitten puuroa kun saa antaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Huh, mulla alkaa leuka ja hammas parantua, kauan siihen meniki!

Hihii! Nelikuispäiviensä kunniaksi poika kääntyi ekaa kertaa mahalleen! Jäi vaan multa näkemättä, kun kävi niin nopeasti. Vaikka vieressä olinkin... Pojan ilme oli kyllä aika hämmästynyt, ihmetteli itsekin, et mitä tässä kävi :D sopivasti oli lelukaaren lelu sivussa, että joutui kurottamaan ja sitten kyljeltään jo kiepsahtikin ympäri. Yritti nimittäin uudestaankin temppua, mutta ei päässyt kuin kyljelleen. Sitten ei enää väsyltään jaksanut jatkaa harjoituksia niin piti viedä päikyille.

Mä annan vellin ihan vaan siksi että on helpompi iltapala kun sose. Ja meillä on toiminut hyvin, illalla velli 9 aikaa ja herää 5 aikaan. Sosetta jos antaa niin poika siitä piristyy kun se syöminen on aina niin hauskaa. Eihän siitä vellistä kaikille oo hyötyä mutta meillä ihan positiivinen kokemus :)

Voi hitto tuota meitin poikaa. Alkanu raapimaan päätään niin että tulee kamalat naarmut päähän, välillä ihan vertakin tulee. Vaikka oonki leikannu kynnet joka päivä ni silti niitä vaan tulee.. ääh..

WopWop, tuttu juttu toi raapiminen. Ja nimenomaan noita verisiä naarmuja! Meillä on raavittu päätä varmaan 2kk jo. Koko ajan yrittää raapia itteään. Saa katsoa koko ajan niiden käsien perään. Saattaa nimittäin raapia silleen vaivihkaa, muka venyttelee ja sit ne kädet eksyykin jo päänahkaa raaputtamaan. Yölläkin pidetään yhä edelleen tumppuja just sen takia ettei sit yöllä raavi itteään ihan hirveen näköseks. Tälläkin hetkellä meillä on taas pää täynnä syviä verisiä naarmuja kun oikeen repii kynsillään päänahkaa niin et iho menee rullalle. Ihan järkyttävä toi sen pää taas..se niin nopeesti käy kun se raapasee ettei aina ehi ite edes huomata kun on jo taas uutta naarmua jossain ihmeen välissä tullu.
Meillä myös päänahka koko ajan kuivuu vaikka sitä öljyyn ja rasvaan, mut aina siihen tulee sellasta valkosta kuivaa joka hilseilee. Monta kertaa viikossa saa vauvaharjalla harjata päänahan puhtaaks. Tiiä sitte mistä sekin johtuu. Ja ei todellakaan kylvetetä liian usein et sen takia kuivuis..ihan voi kahden käden sormilla laskee ne kylvetyskerrat mitä ollaan ylipäätään kylvetetty.

WopWop, tuttu juttu toi raapiminen. Ja nimenomaan noita verisiä naarmuja! Meillä on raavittu päätä varmaan 2kk jo. Koko ajan yrittää raapia itteään. Saa katsoa koko ajan niiden käsien perään. Saattaa nimittäin raapia silleen vaivihkaa, muka venyttelee ja sit ne kädet eksyykin jo päänahkaa raaputtamaan. Yölläkin pidetään yhä edelleen tumppuja just sen takia ettei sit yöllä raavi itteään ihan hirveen näköseks. Tälläkin hetkellä meillä on taas pää täynnä syviä verisiä naarmuja kun oikeen repii kynsillään päänahkaa niin et iho menee rullalle. Ihan järkyttävä toi sen pää taas..se niin nopeesti käy kun se raapasee ettei aina ehi ite edes huomata kun on jo taas uutta naarmua jossain ihmeen välissä tullu.
Meillä myös päänahka koko ajan kuivuu vaikka sitä öljyyn ja rasvaan, mut aina siihen tulee sellasta valkosta kuivaa joka hilseilee. Monta kertaa viikossa saa vauvaharjalla harjata päänahan puhtaaks. Tiiä sitte mistä sekin johtuu. Ja ei todellakaan kylvetetä liian usein et sen takia kuivuis..ihan voi kahden käden sormilla laskee ne kylvetyskerrat mitä ollaan ylipäätään kylvetetty.
Meillä ihan sama homma ton päänahan kanssa. Semmosta valkosta kuivaa mikä hiseilee.. vaikka öjyyn ja rasvaan ni ei auta.. mekää ei kylvetetä ku kerran viikossa..

Meillä löytyi poju vatsaltaan pari yötä sitten (4,5kk) pikkuisen säikähdin kun ei ollut siten miten jätin :D nyt oottelen että pääsen näkee kääntymisen. On niin lähellä!! Painopiste kun liikahtaisi kyljeltä pari milliä. Ja se käsi menisi edeltä! :D

Monilla kuulostaisi olevan maitoallergiaa. Meillä oli epäily mutta paljastui neonataaliproktiitiksi. Hyvälaatuinen imeväisen suolenherkkyys ja menee itsestään ohi. Oireina oli reagointi maitoon, itkua, ilmavaivoja, veriviiruja ja limaa kakassa. Nyt olen taas maidottomalla ja poju voi paljon paremmin :)

Ei meillä onnistuta ku jalkoja raapii. Kutiaako kenties jos sillee raapii? Ehkä mä pesisin useammin jos tollee hilseilee ja varsinkin jos öljyää päätä niin ensin pestä? En tiedä nykyisiä suosituksia mut mielummin pesen vaikka voiteella tai öljyllä kuin antaisin kuivua? Meillä kun tulee "ihottumaa" kaulalle ja jalkoihin niin pesen aqualan L rasvalla... Pysyy parempana iho. Pahimmillaan laitoin sooda/rasva seoksen iholle ni punotus lakkas sillä.

Miten rasvalla pestään..? Mä oon pojan päähän kokeillu just tota Aqualan L voidetta, rasvannu aamuisin, mut ei se ainakaan sitä hilseilyä oo lopettanu. Nyt oon kokeillu ihan vauvaöljyä, mut hilseilee edelleen. Sillon ku oon harjannu niin oon laittanu ensin vauvaöljyä ja sit harjannu kuivan ihon pois, huuhdellu vedellä hilseet pois päästä ja kuivaamisen jälkeen laittanu vielä uudelleen öljyä päänahkaan. Mut hilseily jatkuu vaan.

Miten rasvalla pestään..? Mä oon pojan päähän kokeillu just tota Aqualan L voidetta, rasvannu aamuisin, mut ei se ainakaan sitä hilseilyä oo lopettanu. Nyt oon kokeillu ihan vauvaöljyä, mut hilseilee edelleen. Sillon ku oon harjannu niin oon laittanu ensin vauvaöljyä ja sit harjannu kuivan ihon pois, huuhdellu vedellä hilseet pois päästä ja kuivaamisen jälkeen laittanu vielä uudelleen öljyä päänahkaan. Mut hilseily jatkuu vaan.
Sama homma....

Eihän se hilseyly vaan karstaa ole? Ku meille neukkutäti sanoi, ettei kannata liiaksi rapsutella ku muuten tulee vaan lisää...

Mut ilmeisesti kyse teillä on ihan kuivasta ihosta... Mainitsin vaan varuiksi.

Ei tuo kyllä karstaa oo.. pojalla siis on lisäks karstaa vähäsen. Luultavasti vaan kuiva. Pitänee vaa rasvailla :)

Miten rapsuttelu lisää karstaa??? Kumma, kun mulle ohjeistettu, että öljyllä pehmittää ja harjalla harjailee pois sitä. Ja joissain ohjeissa puhuttiin kammalla rapsuttamisesta. Mä oon kyllä ilman lupaa rapsutellu kynnelläkin, kun niin ihanasti irtoaa. Ja sillä nimenomaan oon saanu sitä karstaläikkää pienennettyä.

Takaisin