La marraskuu 2016

Hei te joilla on kotidoppler! Mitenkäs te oikein ootte saanu sen sykkeen kuulumaan? Mulla siis jo neuvolassa pari viikkoa sitten oli vahva syke. Nyt kuitenkin tuolla dopplerilla näen oman sykkeen ja aina välillä saan näyttöön vilahtamaan hetkeksi korkeamman sykkeen, mutta en siis kuule mitään selkeää jumputusta vain kohinaa ja istukan viuhunaa. Pitääkö tässä jo huolestua? :o

Pikkumyy 11+6

Mie en saa miun dopplerilla ees omaa sykettä näyttöön, kuulen sen kyllä sillä mutta ei näy lukemaa. Sikiön sykettä en oo löytäny, enkä vissii istukan viuhumisiakaan, oma syke kuulostaa miun mielestä viuhumiselta. Näytössä vilahtelee vaa jotai korkeempia lukemia kun liikuttelen anturia. Meinasin huomenna pyytää neuvolan ekalla käynnillä kokeilee löytyiskö niiden laitteella syke vaikka on vasta rv 9+5 sillon. Kova huoli siitä miten tuolla kohdussa voi mikään elää kun tää raskaus on alkanu n. 1v1kk edellisen synnytyksen jälkeen ilman yksiäkään kuukautisia välissä..

Heippa :) Olen seuraillut keskustelua, mutta en ole halunnut kirjoitella, koska en oikein uskalla uskoa siihen, että vauva saataisiin marraskuussa kotiin asti. Ollaan jo useampi vuosi toivottu lasta ja pari vuotta sitten olin viimeksi raskaana, jolloin homma päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon. Sen jälkeinen kaavinta sekä "hoito" ovat jättäneet aikamoiset pelot.

No mutta asiaan. Eli päätin kirjoitella teille dopplerin kanssa pähkäileville. Tsekatkaa ensin, että etsitte sikiön sykettä oikeasta kohtaa. Itse nimittäin etsin väärästä paikasta (olevinaan alavatsalta mutta kuitenkin aivan liian ylhäältä) ja vasta youtube-videon neuvoilla löysin :-D Eli itselläni ihan tosi alhaalla ja melko keskellä, pikkasen vasemmalla ehkä, löytyy syke suht helposti. Vähän joutuu painamaan ja kohdistamaan alas viistoon "anturia". Anturia kannatta pitää aina välillä paikallaan pikkasen käännellen ja liikuttaa muutenkin älyttömän hitaasti. Itse pyrin kuuntelemaan vaan silloin kun suurin epätoivo iskee, sillä luin sivustoja, joissa ei suositella ollenkaan kotidopplereita, sillä äidille ja sikiölle ei ilmeisesti ihan täysin vaaratonta jatkuva ja pitkäaikainen laitteen käyttö.

Lisäyksenä vielä, että lääkärin mukaan mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, mutta olen kyllä kolme viikkoa sitten ekan kerran sikiön sykkeen löytänyt...en olisi ilman sitä videota onnistunut löytämään. Tietysti tosi yksilöllistä varmasti miten kuuluu eikä kannata hermostua jos ei löydä itse.

Tsemppiä sykkeiden etsintään ja muutenkin kaikille odotukseen!

11+4 ja maanantaina ultraan pelosta täristen...

Muokattu viimeksi:
Mä en ole vielä löytänyt dopplerilla sydänääniä vaikka tarpeeksi alhaalta olen etsinytkin.. Hieman aikaista se kyllä vieläkin on. Kokeilkaa muutaman päivän päästä uudelleen. :)

Hui, mua jännittää ihan hirveästi. Huomenna ultra yhdellä todella kehutulla lääkärillä. Pahoinvointi on kadonnut, muutenkin olo epäilyttävän normaali.. Mietin jatkuvasti onko meidän pieni vielä elossa, lyökö sydän, onko kaikki hyvin.. Voi tätä murehtimisen määrää, en varmaan saa edes nukutuksi. :(

Huh mikä aamun aloitus.
Olin koiran kanssa tunnin kävelyllä, jossa tuntui koko ajan, että tulee oksennus.
Kotiin kun pääsin söin aamupalaksi raejuustoa, satsumaa ja tuoremehua. Ei mennyt ruuan aloittamisesta kuin 5minsaa kun käsi suu edessä juoksin vessaan ja hela aamupala ja vähän yli tuli ylös.
Kerran aikasemmin tullut oksennus. Muuten ollut vain huono-olo.
Ekan kerran tuli töissä, mutta sain sen selitettyä (ainakin luulen niin) parhainpäin. Olen äidilläni töissä, joten arvatkaa mikä Kysely tulva siitä tuli?:D

Nyt jäin kotii lepäämään sillä kamala päänsärky vaivaa myöskin.

Onneksi ensi viikolla odotettu nt-ultra!

11+3

Maanantaina olis sit se eka neuvola käynti :) siellä saan ajan sit siihen rakenne ultraan odotan kyllä sitä tosi kovasti näkis sen pikkusen jo ihan ihmisen muodossa kun varhaisultrassa se oli vain selkanen pikku papu jolla sydän sykki <3 jäin tänään pois töistä siis sairaslomalle soitin esimiehelleni et olen kuumeessa. Saa pitkän vk lopun levätä on niin väsy ja oksettava olo, eilenkin töissä tuntui että ei vasn pysy hereillä :(

Tämän päivän neuvola siirtyikin sitten maanantaille, silloin on siis molemmat niin terkkarilla kuin lääkärillä käyntikin =) Olo on täällä edelleen oireeton, flunssakin alkaa helpottaa. Itsestä oon yrittänyt oikein etsiskellä näkyisikö jo millään että odotan van ei niin ei =D rinnat on kyllä suurentuneet, mutta mahasta kyllä ei huomaa yhtään mitään =)

Auringonkukka rv 9+5

Kiitos Mnou doppler vinkeistä, varmasti ovat jollekin hyödyksi :) Ite oon ettiny just noin kun kuvailit, tosin on kokemusta edellisestä raskaudesta neuvolasta mistä kohtaa sitä sykettä etitään ni tiesin oikeen kohan, varmistin vielä youtubesta, mut silti ei mitään! Rasvakerrosta ei mahassa pahemmin ole joten senkään ei pitäisi olla esteenä. Kohdun asentoa en tiedä kun ei ole ikinä missää katottu mihin suuntaan kallellaa on. Tänään neuvola niin pyydän edes kokeilee kuuluisko syke heidän laitteellaan.

Onnea Mnou ultraan! Toivottavasti uskallat sen jälkeen tänne joukkoon mukavaan liittyä turisemaan :) En voi edes kuvitella miten rankkaa teillä on ollu yritys aika ja kkm on varmasti jättänyt jälkensä... Tämä vauvan alku syliin asti :wink

IceQueen rv 9+5

Eilen eka neuvola rv 10+2 , terkkari ei saanut sydänääniä kuulumaan. Varoitteli etukäteen, että paljon mahdollista ettei kuulu mutta halusin että kokeillaan kuitenkin. Olisi ollut niin huojentavaa. Nyt on yhtä piinaa odottaa viikko siihen nt-ultraan.

Täälläkin huomenna eka terkkarin neuvola =) ultrassa olen jo käynyt ja seuraava onkin sit maanantaina. Tulee varmaan käytyä ultrassa useasti, kun on näitä omia terveysongelmia.. tai no miksikä niitä nyt kutsuisi. Ensin oli parvorokko epäily tytöllä (osoittautui kuitenkin negatiivisiksi verikokeet) mutta sen takia katsoivat vauvan ja seuraavat minun verikoetuloksia vielä yli puoleen väliin ilmeisesti.. Sitten on tää kilpirauhasen vajaatoiminta sekä verenpainetauti, joista johtuen oletan että seuraavat tarkempaan. Olisi kyllä ihana itsekkin päästä vain normikäynneillä ilman näitä ylimääräisiä huolia, mutta jospa kaikki hyvin menee kaikista huolimatta ja saatais terve pikkuinen syliin marraskuussa <3

Auringonkukka rv 9+4

Mullakin on auringonkukka82 verenpainetauti, mikä aiheuttaa huolta. Lääkkeet ei meinaa auttaa. Jos annostusta nostetaan kovin suureksi niin mulla nousee maksa-arvot korkealle. Eikä ole oikein muuta kun toi Albetol mitä raskauden aikana saa syödä. Kauhea pelko on että tulee raskausmyrkytys sen takia eikä kaksosraskaus helpota asiaa yhtään.

marre 11+2

Enää alle viikko nt-ultraan... Jännittää! Mitä jos sieltä ei löydykään mitään elävää :O nyt tarvittais jotain tsemppaavia faktoja siitä kuinka harvinaista kkm tai tuulimunan löytyminen viikolla 12 on! Kiitos :D

10+6

Enää alle viikko nt-ultraan... Jännittää! Mitä jos sieltä ei löydykään mitään elävää :O nyt tarvittais jotain tsemppaavia faktoja siitä kuinka harvinaista kkm tai tuulimunan löytyminen viikolla 12 on! Kiitos :D

10+6
Eiköhän se aika harvinaista ole jos olet jo pienen nähny varhaisultrassa <3 tsemppiä ja laitahan heti ultra kuulumisia meille

Joskus doblerin käyttöä helpottaa, että makaa ns. puoliksi sängyllä niin, että jalat ovat lattialla. Eli vähän kuin jumppapallon päällä selällään. Ja tosiaan aina ei tule ajatelleeksi että oikea kohta alku kolmanneksella on melkeinpä häpykumpu kuin vatsa. :rolleyes: Tai oikeataan niiden vaihtumiskohta. :grin

8+1

Multa on tainnut nyt mennä jotain ohi, mutta pahoittelut niille, jotka ovat saaneet nt-ultrasta ahdistavia uutisia, ja onnentoivotukset heille, jotka pääsivät puhtain paperein kyseisestä sessiosta! Täällä edelleen väsymys ja väsymyksen läpi puskeminen jatkuu. Töitä teen entiseen malliin, ja näköjään myös muiden töitä, mikä ottaa päähän... Olen ruvennut myös miettimään, että entä jos vaan on kilpirauhasessa jotain vikaa. Sitä on joskus tutkittukin, mutta ei sitä laajaa settiä otettu. Toisaalta teen myös paljon ja olen aika työorientoitunut ihminen noin muutenkin. Se vaan, kun kaikki on ärsyttävää ja epämiellyttävää, kun on niin vetämätön olo. Neuvolasta sanottiin, että lisärautaa ei saisi vielä ottaa, vaikka hemppa oli alhaalla. Aina on.

Mäkin katsoin sitten opastus videon youtubesta ja johan onnistuin sykkeen löytämään! Aikasemmin liikuttelin ultra päätä liian äkkinäisesti, joilloin kohina oli niin voimakas että peitti allensa muut äänet. Nyt liikuttelin rauhallisesti ja siellähän se jumputus oli :) kuului aina noin 15 sek kerrallaan yhdestä kohtaa ja sitten lähti taas sukeltelemaan jonnekin päin, liikkuvainen kaveri :D ihana vekotin tuo doppler!

Pikkumyy 11+6

Minäkin ensiodottaja :) ja salmiakista: mies osti merkkaripussin ja kyllä minäkin niitä söin muutamia useampanakin päivänä. Joku rajahan siinä salmiakin syönnissä oli, mut onneks ei oo usein meillä muuta herkkua kun suklaata :D

Miulla nt-ultra reilun viikon päästä, jännää :)

Ja sit vielä noista raskausviikoista. Minuu vähän hämmensi se, kun olin kans olettanut ja lukenut, että olen nyt 12. Raskausviikolla kun on 11+ . Soitin sillon viikko sitten sitä ultra-aikaa ja sieltä hoitaja sanoi että "varataan aika tuonne kun tuo raskausviikko 12 on saatu taputeltua, eli 2.5". Sillonhan on jo 13+0 ja kaiken järjen mukaan raskausviikko 14. Lähtee käyntiin..

Mileim rv 11+3

Muokattu viimeksi:
Mulle tuli tänään töissä näköhäiriöitä ja lähdin kotiin. Otin 500mg panadolin ja menin pimeään huoneeseen nukkumaan. Herätessä oli huono olo ja hieman pää kipeä. Tosi harvoin kärsin migreenistä mutta se kait se oli... Vähän on "huono omatunto" tuosta lääkkeen syönnistä :/ onko muut joutuneet käyttämään särkylääkettä miten paljon raskausaikana?

9+5

Mä olen ottanut 1g panadolia parina iltana hammassärkyyn. Onneksi pääsin nopeasti hammaslääkärille ja pääsin eroon särystä. Aika "huoletta" olen tota panadolia syönyt silloin jos tarvetta mutta juuri tuossa hammassärky tapauksessa mietin että ei varmaan kovin hyvä ole jos monena iltana putkeen ottaa. eilisestä asti olen kärvistellyt flunssassa mutta en särkylääkkeitä ole ottanut vaikka olo on voimaton ja koko kroppaa särkee/kolottaa

Rv 11+0

varpahat panadol on sallittua raskauden aikana, sitä suositellaan ottamaan muiden särkylääkkeiden sijasta. Migreeniin neuvo raskaana on ottaa 1g panadolia kerralla kun ei muita lääkkeitä saa siihen ottaa.
Lisäys: Lääkkeille on muuten myös oma ketju. Ite tykkään kirjotella useemmassa ketjussa eri aiheista ni jokainen löytää helposti tarvitsemansa tiedon myöhemminkin :)

Takaisin