Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi perhanan ukko! Kolme kuukautta... KOLME... Olen luonut pojalle yörytmiä... Siinä myös oikeastaan hyvin onnistuen. Yhdessä illassa tuo hyväkäs romutti koko systeemin! Tää on aika pitkäveteinen juttu mut alunperin motkotin että hiukan enemmän vois olla mukana tässä kotitöissä ku tuppaa unohtuu sinne koneen ääreen helposti. No hän niin tomerasti otti onkeen... Että... Poika hiukan itkunen ollu illan, voi olla ihan vaan ku erilainen iltarytmi ollu ku mies valveilla aamuvuoroviikon jälkeen. Alunperin jouduin ottamaan pojan takasin pois sängystä ottamaan uuden maitotilkan ja mies ei tajunnu millään kuin koitin sanoa että valot pois (en koskaan pidä poikaa yöllä /nukkumaanmenon jälkeen valoisassa) ja ihan tiedossa kyllä miehellä mut en tiiä oliko väsyny vai mikä.. No eihän toi mitään. Aloin pulloja pesemään ja steriloimaan ja poika alkoi taas sängyssä itkeskelee... Mies lähti katsomaan ja mitä se tekee... Tuo pojan alas ja laittaa sen sitteriin! Mä en voinu ku tuijottaa ku olin niin hölmistynyt. Maitoja olis kuulemma pitäny laittaa, vaikkapa poika oli just syöny puolisen tuntia sitten ja siinäkin satsista jätti suurimman osan syömättä. Nyt se nukuttaa sitä poikaa tuolla sylissään... Mutta koko yö meni jo piloille... En tajua mitä ihmettä oikein ajatteli!! Ja no, ne kellä on tarkkarytminen lapsi, tietää mitä mä tarkoitan pilallemenolla... Toivottavasti ei menis monta yötä korjatessa!! En viittiny ees sanoa mitään ku toinen auttaa koitti. Huomenna otan puheeksi sitten ku on kumpikin ehkä pirteempi. No ainakin mies on jos mulla menee pojan kanssa yö valvoessa... Nää on näitä ku ei tajua miesaivoja :D

Oih mikä yö... Pikkunen huusi/pieri koko yön, vissiin vähän kuumettakin:( kylläpä rokotteet sai sopan aikaseksi....

Angelique80, ymmärrän kyllä ketutuksen! Toivotaan, ettei rytmi menisi heti päin mäntyä ja jos menee, niin sen korjaamiseen ei menisi kauaa aikaa.

Te keillä on vielä jälkivuotoa, tsemppiä ja pitkää pinnaa teille!

Sairasteleville (niin aikuisille kuin lapsillekin) paranemisia!

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille! :)

Warheart, mitä toi ylijäntevyys tarkoittaa? Kun meidänkin pieni on tommonen jäntevä, eikä relaa juuri koskaan...

Äippäx4, meillä aaaaivan sama homma. Ollu nyt kaks yötä samaa meininkiä, ja päivisin saa ihmeellisiä itkukohtauksia :/ tarvii tehdä tänään illalla vyöhykehierontaa, jos se auttais.

Tytsy, meillä tyttö silleen jäkitti koko ajan, näytti siltä ku jännittäs hartioita korviin, kädet jatkuvasti nyrkissä ja ei kamalasti ollut kiinnostunut liikkumisesta. Fyssarilla sit jumpalla saatiin rennommaks. Isän puolelta koko veljeskartas oli samaa sarjaa vauvana, että kaikki fyssarin avulla jumpattu liikkuvaisimmiksi.

Mäkin oon miettinyt tota ylijäntevyyttä. Välillä sylissä tyttö on aika jäykän tuntunen (ei haluis olla selkä pyöreenä) ja kääntää päätä enemmän toiseen suuntaan mahalla ollessaan. Selällä ollessa ollaan saatu pois asentohoidolla ja aktivoinnilla toiseen suuntaan. Yrittää kyllä kovasti liikkua. Neuvolassa vaan todettiin puolieroon, että oikein ollaan tehty. Otettiinko teillä asia esiin neuvolassa? En tajunnut viimeksi kysyä tosta jäykkyydestä siellä.

Warheart, ei meillä sit taida ihan tommosta. Hansu, ehkä tää jäntevyys ja tiettyihin asentoihin hakeutuminen liittyy "koliikkiin"? Nyt kun meillä on refluksi vähentynyt ja ilmavaivatkin, ja tänään helpotti rotarokotteen oireetkin, niin tyyppi on paljon rennompi ja ei enää vänkää itseensä vasemmalle kaarelle. Ehkä tää tästä. Osteopaatti teki kyllä hyvää ja kai mun omakin hieronta.

Mun mielestä tuo itseänsä kaarelle vääntäminen on ollut yhteydessä siihen että maito on noussut kurkkuun ja vauva yrittää sitä estää siten miten vaan voi.

Jaksamista rokotteiden vaikutusten kanssa painiville. Meillä ne onneksi ohi tällä erää.

Me saatiin ohjeet liikaan jäntevyyteen neuvolasta että kun vauvaa kantaa niin kantaa lonkalla ja toinen jalka aina koukussa niin menee selkä pyöreeksi.

Tyttö nyt 14 vk ja tuntuu että kaikki illat on nykyään yhtä huutamista :( ja ei suostu syömään vaan riehuu tissillä. Mikään ei auta paitsi valkoinen kohina.

Ja syöntivälit on lyhentyneet päivisin max 2 h ja öisin pitkä pätkä max 4 h ja muut max 2. Ärsyttää kun ehti jo ajatella että menee jo ihan kivasti. Ja eihän noissa syöntiväleissä muuten mitään mutta kun imettminen sattuu edelleen ihan kamalasti :( plaah

Meillä kanssa syöminen yhtä raivoamista, poika huomenna 12vk. Imaisee nopeasti tissistä helpot maidot ja sitten raivoaa. Täytyy vaan luottaa siihen, että se saa sieltä tarvitsemansa. Että syöminen käy vaan nykyään niin paljon nopeammin ja toisella ei ole kärsivällisyyttä makoilla siinä yhtään pidempään, kuin on tarve. Välillä vaan itsellä jaksaminen koetuksella, kun vain jokin tietty imetysasento tms. sopii pojalle. Yleensä onnistuu, kun mennään makoillen syömään.

Tsemppiä muillekin raivopäiden syöttäjille :)

Nuppu, ootteko jo aloittaneet soseet? Minä alottaisin jos syöntivälit lyhenisi noin, mun mielestä se voi kertoa siitä ettei maito yksinään enää riitä ravinnoksi?

Meillä tyttö 9vkoa ja alkanut tehdä syönnin alkaessa niin että ei meinaa millään huolia tissiä. Yrittää vaan kääntyä pois tai käyttää nänniä vähän suussa ja sitten rimpuilee pois. Ei siis kerkeä alkaa edes vielä herua että ei voi liittyä siihen että maitoa tulisi liikaa tms. Ihan kun ei olisi nälkä mutta pienen suostuttelun jälkeen syö kumminkin ihan normaalisti. Muutenkin on niin kiltti ja rauhallinen vauva ja syö nyrkkejä/sormia nykyään koko ajan niin ei anna paljon merkkejä nälästä. Tuntuu että pitää itse tarjota maitoa että saa imetyskertoja vuorokauteen kun yötkin nukkuu vaan yhdellä syönnillä niin ei päivällä viitsi pitää hirmu pitkiä välejä syönneissä. Monesti teidän vauvat ruokailee vuorokaudessa?

Kiitos teille, kyllähän se oli hiukan outo se yö ja päivä vasta outo olikin :D Viimeyönä oltiin jo hiukan normaalimpia,että luultavasti selvittiin ihan vaan sillä :D Miehen kanssa otin asiaa hiukan puheeksi, ihan nätisti vaan, kun itekään en tykkää syyllistävästä puhetyylistä, ni kukapa siitä tykkäis... Hän ei tosiaan ollu ilmeisesti väsyneenä osannu ajatella miten paljon pienen rytmi menee sekasin niinkin "pienestä"... Toisaalta sanoin että on kyllä mukavampaa ku hänkin osallistuu ihan niinkuin omaksi ilokseen pojan kanssa olemiseen, ku muuten tässä tahtoo olla mun kontollani pelkästään... :D Noh, sattuuhan niitä, sapetti vaan väsyneenä niin pirusti toi homma, nyt lähinnä jo hävettää noinkin iso mesoaminen :D

Mut mä en ymmärrä... meidän 68cm bodyt alkaa kaikki käymään pieneksi!!! :O Ja neuvolassa mitattiin että olis "vaan" 62.5cm... että mitenkä pitkä selkänen kaveri meillä oikein on... nyt on justiinsa 62 housut vasta käyny pieniksi, enimmäkseen kyllä leveydestä :D pakkauksen bodyt (68) on ainoastaan vielä reiluja/sopivia... vähänkö höh, ku just nettikirppikseltä ostin ison kasan 68 bodeja, eikä ne nyt oikeen mee päälle...!!

Meillä tosiaan pitkäselkänen tyttö, mutta nyt myös hyvin syönyt (pullea) ja 74 on ahtaita. Ajattelin, et 74 on se koko joka menee pidempään mut tota joo... Ostan viisaana 80. Housuissakin 68 alkaa olee rajalla... Ja uskon et pituutta on noin 67cm (: viikon päästä 4 kk neuvola.

Vähän surku ku molemmat lapset on olleet kovia kasvamaan niin eipä oo näyttäneet pikkuvauvoilta enää 3 kk jälkeen. Ja vaatteist kasvaa ulos sekunneissa :D nyt onneks tasaantunut isoveikankin kasvu eikä tartte kokoajan uudistaa vaatekaappia.

Ihme iltahulinat on rantautunut tänne. Yöt on taas palautuneet siihen, ettei herätä, mut illalla saatetaan tunninkin verran kiukuta. Mietinkin oisko soseet syypäänä, vaikkei olla vasta ku maisteltu (pari teelusikkaa pvässä).

Nuppu, ootteko jo aloittaneet soseet? Minä alottaisin jos syöntivälit lyhenisi noin, mun mielestä se voi kertoa siitä ettei maito yksinään enää riitä ravinnoksi?
Painoa on kyllä tähän asti tullut ihan ok. Tiistaina on taas ekstraneuvola niin näkeepähän taas miten on painoa tullut viimeiseen kahteen viikkoon. Voi sitten tuotakin miettiä.

Miten te jotka imetätte, huoliiko teidän vauvat pulloa ollenkaan? Ja miten suuria määriä maitoa annatte pullosta jos se kelpaa? Oon yrittäny nyt vähän totutella tuota poikaa pullolle että voisin jossain vaiheessa käydä omilla menoilla(olen kyllä käynytkin jo hierojalla ja kampaajalla mutta vauva on nukkunut kun sitä on sen aikaa vaunuissa lykitty. :)) Olen antanut tahdistetusti sellaista 80-90ml kerralla mutta vähän nihkeästi huolii pullosta.

Kesäkirppu! Meillä vauva toisinaan tekee samaa, että ikäänkuin ei huoli tissiä ja kääntää päätä. Siihen on auttanut kaksi kikkaa täållä. Toinen on puristaa tissistä pisara maitoa esiin ja sitten heti hyväksyy sen suuhunsa. Joskus ei meinaa tulla vaikka kuinka puristelee, niin myös tutin/ tuttipullosta vettä, laittaminen suuhun et imeminen alkaa ja sit vaihtaa sen nänniin :)

Takaisin