Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei mammat, mitenköhän tuo ulkoilmaan totuttelu hoituisi, 5-15 min pari kertaa päivässä aluksi ja sitten enemmän pikkuhiljaa? Vauveli 2 vkoa ens lauantaina, jos pakkasraja alittuu niin haluaisin mielelläni vaunuttelemaan. Miten teillä?

Lumitar, meillä keskonen totutettiin marras-joulukuun lauhilla säillä kärrilenkkeihin varmaan alkaen 15min!!! :O Pisimmillään lenkit on kestäny melkeen pari tuntia. Nyt ei tietenkään kärritellä kun ulkona niin kylmä.

Mulla vuoteli jälkivuotoo noin viis viikkoo. Pääasiassa aika niukkaa, välillä ei mitään ja välillä sitte kerrasta isommat löntsit. Olin lukenu aiemmin, että voi sitä veren määrää jälkivuodossa ja ajattelin, että sektion takia vuoto oliki niin niukkaa. Mutta kuulostaa, että normi alatiesynnyttäjilläkin vuoto ollut pientä?

Kyllä mä kävin jo viikon ikäisen kanssa, tosin ei ollut pakkasta...Alottele ihmeessä, kylmällä ilmalla harso vaunun aukkoon suojaksi...

Me lähdettiin ulkoilemaan 1 1/2 viikon iässä, neuvolasta jo suosittelivat sitä kun oltiin päästy reilusti yli syntymäpäinon. Ensimmäinen vaunuttelu kesti varmaan 10 minuuttia ja tyttö pysyi hyvin lämpimänä. Seuraava lenkki oli jo varmaan 20 + 20 minuuttia kun käytiin lähikaupassa. Tuolloin oli tietenkin aika lämmintä, eli nyt pakkasilla ehkä lähtisin vähän lyhyemmille retkille.
Tänään ei ole viety tyttöä ulos, kun pakkasta on ollut alle -10. Miten kovilla pakkasilla te muut ootte vielä vienyt ulos?
Ei näytä lupaavalta, että tällä viikolla pääsisi vaunulenkille.

Me käytiin eilen lenkillä vähän alle tunti. Pakkasta noin miinus 8-9. Mulla tuo -10 taitaa olla pakkasraja. Tai ehkä jonku helevetin nopian suihkasun voisin tehä nippanappa alle miinus kybän.

Höpö höpö... Me oltiin puolen tunnin lenkillä, pakkasta - 15, mutta ei tuullu. Harso vaan siihen tuulen suojaksi vaunun "aukkoon". Poskissa voi tuntua viileiltä, mut ihan lämmin oli muuten... Kyllä uskaltaa liikkua pakkasellakin kun sitä ennen on totutettu ulkoilmaan. Harsoa suojana käytetään ihan yleisesti, että ei oo mikään mun päähänpinttymä. Joskus paksumpaakin liinaa pidetty kun aikanaan oli pakko liikkua vaikka oli pakkasta... Lenkillä voi hyvin käydä kun lapsella lämmintä päällä!

Miten saataisiin tuo syntyneet listaus päivitettyä? Pitäisikö tehdä uusi syntyneet ketju, vai miten pitäisi menetellä?

Tässä meillä koliikkiin välillä enemmän ja välillä vähemmän auttaneet keinot:
-Kantoliina ihan ehdoton! Sekä vauvan rauhoittumiseen että siksi että pystyy itsekin tekeen ees jotain muuta ku kanniskeleen vauvaa sylissä.
-Riittävä elämän rauhoittelu ja sen varmistaminen että vauva nukkuis tarpeeksi.
-cuplaton joka aterialla
-vauvan pitäminen lämpimänä

Täällä hyviä vinkkejä:
http://www.vauva.fi/keskustelu/253102/ketju/tassa_ratkaisu_koliikkiin

http://vaestoliitto-fi-bin.directo....f/3226422/Itkuinen_vauva_ja_koliikki_2014.pdf

Muutama päivä uv tienoilla olikin jo parempi, nyt taas itketty pari yötä ja päivällä ihan riittävästi. Välillä tuntuu ettei jaksais ja miettii et miks pitää olla tämmöstä. Ei oo paljoo hymyjä vauvan naamalla näkynyt. Joko teillä on ekat hymyt saatu?

Jälkivuoto jatkuu 1kk+ Ihan kypsä siihenkin, kun inhoon siteitä. Epparihaavan reunat repsottaa ja on kova, onko se normaalia? Ihan loppupää on siisti, mut sit siinä kohtaa ku menee sisälle. Miten sitä sais siistimmäksi ja pehmeämmäksi?

Meillä nyt tullut poikaselle vatsavaivoja. Paukuttelee paljon ja kakka tulee monta kertaa päivässä, mutta välillä sattuu silminnähden. On pääasiassa hyväntuulinen. Oon nyt yrittänyt selvittää apuja, eli mikä maitohappobakteeri olisi hyvä? eilen aloitettiin cuplaton, onkohan siitä nyt enemmän haittaa kuon hyötyä? Luin myös, että äidin syömänä mangnesium auttaisi? Kertokaahan vinkkejä? En ole vielä omaa ruokavaliota muuttanut ja poikanen saa myös NAN ha: ta lisäksi.

Voisin totuttaa ehkä ensin poikaa vähän kerrallaan ulkoilmaan vaikka tuossa lasitetulla parvekkeellakin, siihen ei tuule eikä ole niin kylmää. Mulla on vaunuihin sitten sellanen kangassuoja joka blokkaa tuulen. Oletteko käyttäneet jotain rasvaa poskiin ulkoillessa pakkasella, vedetöntä? Huomenna meille tullaan neuvolasta käymään, punnitaan vauva ja saa näitäkin kyseltyä terkaltakin. Mulla on jostain syystä jäänyt jännitys vauvan kylvettämisen suhteen, vähän arastelen ammeeseen ja sieltä pois nostamista, sekä mietin onko oikeat otteet..Vasta kahdesti kyllä kylvettänyt ja varmasti varmempi olo mitä enemmän tekee mutta harmittaa kun on tuollainen arkajalka olo.

Alle 2 viikon ikäisenä käytiin noin 30 minuutin lenkki tekemässä vaunuilla. Tänään oli joku 16 astetta pakkasta, mutta käveltiin reilu 3 viikkoisen kanssa lähikauppaan. suuntansa noin 20min. Lämpimästi vaan päälle ja lämpöpussiin sekä harsoa tai muuta eteen.

Meille sanottiin sairaalassa, että heti voi mennä ulos. Mentiin ekan kerran kävelylle kun tyttö oli 4 päivää. Käveltiin noin vartin verran. Tytt syntyi joulukuun alussa, että sää oli silloin aika lämmin. :)

Sen syntyneet-ketjun aloittajan olis tarkoitus sitä listaa päivittää, mutta ei ole oikein tontut listalle päässeet... Onkohan sappura vielä linjoilla? Tietääkö joku, voiko tota jotenkin muokata, vaihtaa ketjun aloittajaa tms.?

Tapahtuuko hirveitä, jos joka syöttökerran jälkeen ei röyhtäytä? Monesti yöllä kun syödään niin typy nukahtaa pullolle niin ei millään viittis alkaa kiskoo sitä siitä ylös, kun kuitenkin herää. Ja siis pääasiassa pullosta syö, jolloin ilmaa menee enemmän massuun kun tissiltä.

Kääk oli epparihaava tulehtunut
Nyt antibioottikuuri ja vähä jännittää tuleeko vauvalle mahaoireita. Ite syön maitohappobakteereita mutta kannattaisiko myös vauvalle antaa?

Eli tänne syntyi 3.1 klo6.40 pieni 3670g painava, 48cm pitkä nappisilmäinen tummatukkainen peikkotyttö <3 tyttö on terve ja ehtikin jo hämmästyttää kaikkia hurjan vahvalla imuotteella kun imaisi synnytyssalissa jo mulle muistoksi tissiin fritsun :'D tänään päästään mahdollisesti kotiin tutustuttamaan uusi nappisilmäämme karvaisempaan nappisilmäämme <3 :) taisinkin itte jäähä ainoaksi sinisilmäiseksi meidän pikku perheessä :)

Takaisin