Sormiruokailu

hannanna

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Kesämammat 2017
Ajattelin nostaa tämän aiheen omaksi ketjukseen, ettei hyvät vinkit ja ideat mene ohitse jossain toisessa ketjussa :) Olisi kiva kuulla muiden heinäkuisten sormiruokailijoiden tai sitä suunnittelevien ajatuksia, vinkkejä ja parhaita reseptejä.

Meillä on nyt harjoiteltu kurkkutikuilla, höyrytetyllä parsakaalilla ja bataatilla, mistä tässä touhussa oikein on kyse. Välillä on natusteltu muutamia maissinaksujakin. Poika on todella innostunut itse syömisestä ja jo lyhyessä ajassa on tapahtunut huimasti edistystä! Toki suuri osa ruuasta menee lattialle ja syliin, mutta eiköhän sinne mahaankin asti jotain jo eksy. Ihan ehdottomia meillä ei olla, vaan aamuin & illoin menee puuro lusikoituna. Ei näytä haittaavan sormin syömistä. Seuraavaksi kokeillaan varmaankin joitakin hedelmiä sekä vähitellen otetaan mukaan myös lihaa tai kanaa.

Olen sormiruokailusta varmaan vähintään yhtä innostunut kuin poikakin. Jos tämä sujuu jatkossakin niin hyvin kuin miten lupaavalta alku vaikuttaa, niin tämä on juuri sitä mitä haluaisin ruokailuhetkien olevankin - innostunutta, ennakkoluulotonta ja mukavaa kokeilemista ja yhdessä oloa :)
 
Meillä ei olla sormiruokailtu muuta kuin naksuja ja kerran järsitty omenan lohkoa. Oon kyllä asiasta kiinnostunut, mutta en uskalla antaa mitään, kun pelkään että muksu saa palan irti ja tukehtuu.
 
Miulla on vielä tuo Omin sormin suuhun kirja kesken ja ikääki typyllä vast just se 5kk ni ei olla alotettu vielä. Maissinaksuja tuo mutustelee innolla. Kurkkuu ja kukkakaalia oon nyt parina kertana antanu lyhyen istunnon aikana (ei vielä uskalla pitkään istutella).
 
Ainakin tuo meidän poitsu työntää hienosti kielellä liian isot palaset pois suusta. Pari kertaa on ollut hieman enemmän kakomista, mutta poika ei ole siitä millänsäkään - itse vaan yritän pitää hermot kurissa, ettei tekisi kakomisesta mitään numeroa, vauva kyllä pärjää ja osaa hoitaa homman. Tarkkana pitää toki olla koko ajan.
 
Meil kans nois kokeiluis kurkku on tullu vauhdilla ulos :D
Muistaa sen et jos laps on oikeesti tukehtumas ni yleensä ei kuulu ääntä ollenkaa, et se kakominen ei ole vaarallista.. :)
 
Miullakin on taas uusintaluvussa tuo omin sormin suuhun. Esikoinen on sormiruokaillut, mutta just yritin ruveta muistelemaan miten aloiteltiin, niin en kyllä muista... Pojalla on nyt ikää 5,5kk ja istuminen ei oo vielä tukevaa, eli miulla on pari viikkoa aikaa muistella asiaa!

Sen muistan, että joku viikko mentiin pelkillä hedelmillä ja kasviksilla, raakana ja höyrytettynä. Siihen ne muistikuvat jääkin. :D
 
Meillä ei oo virallisesti aloitettu, koska ajattelin alottaa kasviksilla ja vasta on syöty banaania ja omenaa :'D ni ei lasketa. Mutta eilen ostin syöttötuolin, sen alan sitten tästä etiäpäin nostaa pöydän ääreen ja ruokaillaan yhdessä, tyttö syö jos syö :) ajattelin bataattia tarjota ja ehkä kurpitsaa, kun ensin tarkistan sen suosituksen täällä. Se olisi hyvä raudan suhteen, sitähän tuo tissityttö tarvitsee :) kurkkua on kyllä myös jäystetty sekä raakaa porkkanaa ikenien kutitukseen.

Puuroa koitin kerran syöttää, kaikki tuli ulos, koska pärisyttäminen on niin kivaa :D se taitaa olla meidän syöttökokeilu siinä :)
 
Mä en oo löytänyt noita mitään kirjoja kirjastosta, ärsyttävää! Joten jos sieltä löytyy jotakin hyviä pointteja, niin kertokaa. Lähinnä se, miksi sormiruokailu mua kiinnostaa, on se lapsilähtöisyys. Etten minä päätä, koska hän on valmis syömään kiinteitä ja kuinka paljon sekä juuri tuo yhdessäolo ja kokeellisuus, sekä tietysti oppiminen :)
 
Baby led weaning nimellä se englanninkielinen on.. Eikä noitakaan kirjoja täältä löydy ku käytettynä kun kaupasta ei saa
 
Jup kiitos Yomanda, tiedän miltä kirja näyttää ja minkä niminen, lainasin kerran baby led parentingin, mut se oli sarjan ainoa mikä löyty :sad001
 
Omppu puhelimiin ja tabletteihi löytyy myöski sovelluksia noilla sanoilla mut en tiiä tekeeks niillä mitää
 
Nyt meidän nassikka on keksinyt, että puurokin on kivempi syödä, kun sen kaapii itse lusikasta sormilla suuhun :D Alusta asti poika on itse halunnut tarttua lusikkaan ja viedä sen autetusti suuhun, mutta nyt ei lusikka kerkiä kuin huulille, kun pienet sormet kaapaisevat puurot suuhun. Ja sujuu muuten uskomattoman näppärästi, yllättävän vähän menee leualle tai poskille!
 
Nyt meidän nassikka on keksinyt, että puurokin on kivempi syödä, kun sen kaapii itse lusikasta sormilla suuhun :D Alusta asti poika on itse halunnut tarttua lusikkaan ja viedä sen autetusti suuhun, mutta nyt ei lusikka kerkiä kuin huulille, kun pienet sormet kaapaisevat puurot suuhun. Ja sujuu muuten uskomattoman näppärästi, yllättävän vähän menee leualle tai poskille!
Meilläki aamusin ku annan vitamiini lusikasta ni otetaan ite kiinni ja suoraan työntää suuhu sen nii et sormet on siin, varmaan tääki söis puurot nii sitte :D
 
Nyt meidän nassikka on keksinyt, että puurokin on kivempi syödä, kun sen kaapii itse lusikasta sormilla suuhun :D Alusta asti poika on itse halunnut tarttua lusikkaan ja viedä sen autetusti suuhun, mutta nyt ei lusikka kerkiä kuin huulille, kun pienet sormet kaapaisevat puurot suuhun. Ja sujuu muuten uskomattoman näppärästi, yllättävän vähän menee leualle tai poskille!
Alkuun; ihanaa että täällä aloiteltu omaketju sormiruokailulle! Ihan uusi asia mulle, mutta nyt kun poju jo alkanut istua töröttää niin meillä alkoi myös omin sormin syöminen! :) Meillähän ollaan tosiaan soseiltu jo 3kk.sta eteenpäin, mutta oma lusikka pitänyt omassa pienessä kädessä olla alusta alkaen.

Mutta sitten tuohon puuroasiaan; nyt kuukauden päivät aamu-ja iltapuuroa syöttäneenä olen viikon verran tarjonnut joko aamu tai iltapuuron sijaan seuraavaa:
http://jessicatestaa.blogspot.fi/2015/06/puuromuffinssit-sormiruokailijalle.html?spref=fb&m=1
On oikeesti nopea, simppeli ja näppärä, ja variaatioita on kokeiltu marjoista banaaniin :wink

Muutoin meillä ehditty lähinnä noita hedelmiä ja Naksuja syömään, tarkoitus olis huomenna tehdä bataattilohkoja. Oon tosiaan aikalailla itse asiaan perehtymätön muutoin, mutta asiasta myöskin aivan todella innostunut :) Antoikos kukaan muuten vielä tänä vuonna pikkuiselleen joulukinkun palasta?
 
Kinkussa on niin paljon suolaa että vaikka olis ollu jo lihoja ni en ois antanu, ees pientä palaa :)
Apinaeväs on hyvä vaihtoehto puurolle :)
 
En antanu kinkkua mutta (vauvan) riisipuuroa ja luumusosetta sai jouluaamiaiseksi :P
 
Takaisin
Top