Kotihoidontuki

Lyydia

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
En sitten ymmärrä millään , vaikka kuinka netistä lukisin. Mulla loppuu vanhempainvapaa huhtikuun alussa, jonka jälkeen pidän lomia yhdeksän viikkoa. Sen jälkeen on tarkoitus jatkaa hoitovapaalla ainakin heinäkuun loppuun, mielummin vuoden loppuun jos on varaa. Lomilta saan lomarahan, mutta saako sen päälle myös loma- ajan palkan, vai onko ne sama asia? Tiedän, että loma- ajalle voin hakea myös kotihoidontuen, mutta vaikuttaako noi loma- ajan rahat tuen määrään? Pitääkö loma- ajan palkka/raha ilmoittaa kelaan, kun haen tukea? Mietin sitäkin, että pitääkö tukea hakiessa ilmoittaa miehen tulojen lisäksi se keskimääräinen palkka, mitä töissä ollessa sain? Jos ilmoitan sen, me ei saada kuntalisää, mutta jos laitan omien tulojen kohdalle nollan, niin saadaan. Vai ilmoitanko vain, että aluksi saan palkkaa, mutta suurimmalta ajalta en? Vai olisiko viisainta hakea kotihoidontuki ja kuntalisä vasta loman jälkeen?

Pitäis tilata se muutosverokorttikin, kun nyt ensin saisi laskettua paljonko rahaa saa. Ja ylipäätään sen, kuinka kauan on varaa olla kotona. Hirveen tyhmä olo näiden asioiden kanssa.
 
no kerro sit tälle tyhmälle miten ratkasit sen! :D osaan kysymyksistä osasinki jo itekseen vastata mutta sit menee aivot solmulle kyssäreiden puolessa välissä :wacky: kuntalisä ei meihin vaikuta , pelkästään miehen palkka heivaa jo sen osalta..
 
Minäkin olen pyöritellyt numeroita ja miettinyt että mitä kannattais tehdä. Enkä ole päässyt mihinkään järkevään ratkaisuun. Se hoitoraha nyt sentään on vakio (käsittääkseni), ja kuntalisää ei täällä edes ole, ja miehen tulot mene just hiukan rajan yli, joten sitä hoitolisää ei saa..
Jotenkin oon koko ajan ajatellut, että tietenkin lomalla saan normaalia palkkaa, joten hoitovapaalle kannattais jäädä vasta kun on kaikki lomat pidetty. Ja se että voisi ylipäätään jäädä, vaatisi kyllä sen että pitää lyhennysvapaata asuntolainasta (ollaan kahden asunnon loukussa, tosin mun asunto on sentään vuokrattuna..).
Tarttis tosiaan pian päättää miten meinaa tehdä, että saa haettua muutosverokortin.. Muuten menee vielä melkein 30% veroa tosta vanhempainrahasta.. *puuh* (työtuloprossa + 2%).
 
Juu, kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha, joka on aina se sama, ja sitten hoitolisä, johon vaikuttaa perheen tulot.

En osaa varmuudella sanoa tuosta loma-ajan palkasta, kun ei ole koskaan ollut sitä tilannetta, että olisin ollut työsuhteessa tuolloin. Mutta jotenkin mökin ajattelin, että peruspalkan siltä ajalta sais.

Kuntalisääkään ei oo koskaan saatu, ei entisessä asuinkunnassa eikä nykyisessä.
 
Järkeilin tän seuraavasti.Loman ajaksi haen vain kotihoidontukea, koska kuntalisää ei mun ja miehen yhteenlasketuilla tuloilla saa. Kuntalisän haen vasta kun virallisesti mun loma on ohi, silloin voi mun tuloksi merkitä 0. Kotihoidontukeen ei tulot vaikuta, mutta kunta- ja hoitolisään vaikuttaa. Lomilta maksetaan normaalia palkkaa ja lomaraha päälle, eli nyt on jo lottovoittaja- olo. :-D
 
Hei joku oli linkittäny et kelan etuuksien veroprossat nousee +5%n millonkohan se olikaan sitte
 
Kotihoidontukea saa, kun lapsi ei ole kunnallisella hoidossa ja kumpikaan vanhemmista ei saa vanhempainrahaa.
 
Tyhmä kysymys. Täytyykö kaikkien lasten olla kotona vai saako vanhempi lapsi olla tarhassa?
 
Meillä menee tyhmästi sit kun alan saamaan kotihoidontukia maaliskuus ja samaan aikaan miehen koulutus loppuu ja on sitten aika varmasti työttömänä niin sillä päiväraha 10e eli 200e kuus miinus verot! :nailbiting:
Mulla siis tippuu tuki ja miehellä tippuu tuki... noh toivottavasti löytää jtn työtä...:shy:
 
Vaan sitte ei saa kotihoidontukea samaan aikaan, jos samasta lapsesta pitää vanhempainvapaata.
 
No ei saa. Sit pitäs marsun mennä duuniin. Se jos ei ole vaihtoehto, niin sit ei voi ku sitkutella. Maksaako sosiaalitoimi jotain muuten? Sekin kantsii kysyä. Meillä tuo ukko jää taas kotiin, kun mulla vakiduunit oottaa, tänään olin jo ekaa virallista päivää :)
 
Meillä menee tyhmästi sit kun alan saamaan kotihoidontukia maaliskuus ja samaan aikaan miehen koulutus loppuu ja on sitten aika varmasti työttömänä niin sillä päiväraha 10e eli 200e kuus miinus verot! :nailbiting:
Mulla siis tippuu tuki ja miehellä tippuu tuki... noh toivottavasti löytää jtn työtä...:shy:

Kai se työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuu..? :eek: ei tarvii parilla satkulla kitkuttaa kuitenkaa :D
 
Mies laski sillä kelan laskurilla niin jotenki se vaikuttaa työmarkkina tukeen että kun aviopuoliso saa kodinhoitotukea :eek: jos en saisi kodinhoitotukea vaan jotain muuta niin ei vaikuta mitenkään... jännä juttu... en ymmärrä :wideyed:
 
Takaisin
Top