Kotihoidontuki

Tai en kyll muista mistä se sen summan sai että 10e per päivä. Pitää ny viel keskustella että oonko ymmärtänyt jtn väärin vai onko itte menny taas luulemaan mitä sattuu :joyful:
 
Tämmöstä mietin: ku vanhempainvapaa loppuu ni suunnittelin pitäväni lomat pois ja sit kuukauden hoitovapaata. Merkataanko se sit hoitovapaaksi koko 3kk (2kk siitä siis lomia) ja haetaan 3kkdelta kotihoidontukea? Kotihoidontkiajalta ei lomia kerry joten palaako seuraavan vuoden lomia sit 3kk ajalta vai 1kk ajalta jos lomat pitää siinä samalla ?
 
Lomiahan kertyy 2,5pv per kuukausi eli normaalissa tilanteessa kun pidät vuosiloman ni se kerryttää sen 2,5pv lomaa ens vuodelle..
 
Kun olet lomalla, olet ns. töissä. Kotihoidon tukea saa vaikka olisi työtuloja, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Voit siis hakea kotihoidon tukea koko 3 kk ajalta. Töihin taas ilmoitat että olet hoitovapaalla 1 kk. Lomat ei siis pala, vaikka kotihoidon tukea nostat koko ajalta, koska ekat 2 kk on lomaa, ei hoitovapaata. :-) Menetät vain 1 kk ajalta lomapäivät. Sekava sepustus, mutta tajusitko? :-)
 
Eli hoitovapaaksi merkitään 1 kk ja haetaan tukea 3 kk ajalta. :-)
 
Mua ahdistaa koko ajatus töihin menosta, enkä yhtään vielä tiedä mitä teen! :arghh:
 
Mua ahdistaa koko ajatus töihin menosta, enkä yhtään vielä tiedä mitä teen! :arghh:

Muaki ahdistaa, mutta ei oo yksinkertaisesti taloudellisesti mahdollista jäädä kotihoidontuelle ton kauemmaksi aikaa :sad001
 
Mä palasin töihin. Isi on nyt siis vanhepainvapaaalla kuuluen siihen harvinaiseen prosentin joukkoon. :wink Yllättäen pitää myös isyysvapaat. Nää on siis niitä vanhempien keskenään jaettavia kuukausia. Kaikki on mennyt kotona hyvin, imetys nyt näyttää päättyvän, kun ei vaan kelpaa.
 
Voi apua näitäkin pitäis alkaa selvittämään. Mistä näihin saa apua? Minä olen pihalla kuin se kuuluisa lumiukko, ja osaan varmasti kämmiä koko homman jos itse yritän säätää. Auttaako Kela jos sinne menee itkemään? Töistä sain lapun hoitovapaan osalta, mutta en siitäkään mitään ymmärrä, mulla on jotain lomia kertynyt (kai?) niin eikös ne voi ensin pitää?
 
Mie jään lomien jälkeen hoitovapaalle. Ens syksy on arvoitus miten käy. Jompi kumpi meistä jää vielä kotiin lasten kanssa siihen saakka, kunnes vauva on 2v, mutta kumpi.. Se riippuu miun työkuvioista. Jos saan sen työpaikan mistä haaveilen, niin sitten mies jää syksyllä kotiin, mutta jos miun pitäis palata nykyiseen työpaikkaani, ni sillon mie jään kotiin. Aika näyttää. :)
 
Helmeri työnantajasi kanssa voit sopia lomiesi ajankohdasta :)
 
Hei! Oliko se niin että kotihoidontuki maksetaan kalenterikuukausi kerrallaan eli jos päättää olla esim. 1kk 2vko kotona ni saa vain yhden kalenterikuukauden ajalta kotihoidontuen? Oonkohan ymmärtäny oikein? Eli jos alotan lomat (9vko) 16.5 ja 1 kk hoitovapaata ni se maksetaan 16.5-15.8 väliseltä ajalta? Jos menee niin että 4vko on yhtä kuin kuukausi ni joutuisin palaamaan jo 8.8 töihin :eek: no eihän se niin voi olla, eihän??
 
SeEnsimmäinen: Maksetaan vähintään kuukauden pituiselta jaksolta, mutta myös tuo esimerkin 1kk 2vko on ok ja maksetaan siis koko ajalta.
 
Saat koko ajalta, mutta maksetaan aina kerran kuussa. Eli kaikilla siinä sama maksupäivä, toisin kuin vanhempainrahoissa. Ja se 1kk on tosiaan se minimi.
 
Eli oon ymmärtäny väärin :D kiitos selvennöksestä..
 
Takaisin
Top