Joulukuu

Täytyy vissiin ottaa toppahaalari käyttöön kun vauva tuntui kärryilyn päätteeksi viileältä karvahaalarissa. Näpitkin aivan kylmät vaikka oli lapaset käsissä.
Tää haalari ei kyllä ehtinyt jäämään pieneksi. Aika jännä vaikka on 50cm ja poika jo 52cm! Onko muilla jo toppis käytössä?
 
Ei nuo koot ihan niin tarkkaan mene. Meillä vauva oli jo pari viikkoa sitten 56cm pitkä ja nyt laittelin joitain 50-senttisiä vaatteita pois. Ulkopuvut on lisäksi usein isokokoisia merkintään nähden. Ja esim. 2v pojalla on puolet 86 ja puolet 92 kokoa. Pituudesta ei mitään hajua, se selviää ensi viikolla 2v neuvolassa.
 
Meillä on ollut äitiyspakkauksen toppahaalari nyt käytössä ulkona nukkuessa. Tykkään siitä pussiominaisuudesta. Ei haittaa vaikka haalari onkin vielä valtava. On saanut isoveli vielä pitää meidän toppapussin.

Meilläkin 2-vuotias käyttää kokoja 86cm ja 92cm. On eilisen neuvolakäynnin perusteella 90cm pitkä. Vauva kanssa mennään huomenna neuvolaan. Mielenkiinnolla odotan, kuinka paljon on kasvanut. Pituutta ei ole vielä syntymän jälkeen mitattu, mutta 50 senttiset vaatteet alkaa olla pieniä ihan isoimpia lukuunottamatta. 50,7cm oli mittaa syntyessä.
 
Meillä on jäänyt nuo 50 ja melkein kaikki 56 pieneksi. Nyt oon käytön jälkeen pessyt ja poistanut kierrosta nuo 56 vaatteet ja käyttöön on otettu 60-62cm vaatteet. Vauva oli viimeksi 57 cm pitkä. Oon kerran pakkaskelillä käyttänyt toppahaalaria muuten on ollut kerrospukeutumista: Housut, body, villasukat, tumput, kypärämyssy, myssy, fleecehaalari jossa vuori ja sitten vielä makuupussiin sisälle. Meillä vaunuissa kovakoppa jonka peite vielä paksu ja kiinni. On ollut aina lämpöinen pois otettaessa. Kyllä se vähän on vauvastakun kiinni, toiset on kuumakalleja, toiset tarvii enempi vaatetta.
 
Minä eilen pakkasin kaikki alle 60cm vaatteet pois. Snif! Hurjaa vauhtia kasvaa, kun ikää nyt 6 viikkoa ja lähtöpituus oli 52cm.
 
Meidän vauva on tähän asti ollut melkoinen hikiniska.
Nauran täällä ääneen. Mun vauva paljon vanhempi ja edelleen lyhyempi. Serkkutyttö hälle syntyi tänään..ollaan mietitty että varmasti kasvaa poikamme ohi.
 
Meidän vauva on tähän asti ollut melkoinen hikiniska.
Nauran täällä ääneen. Mun vauva paljon vanhempi ja edelleen lyhyempi. Serkkutyttö hälle syntyi tänään..ollaan mietitty että varmasti kasvaa poikamme ohi.
Meillä vauva kans todellinen hikiniska! Jos on liian kuuma niin potkii peitonkin pois päältään.
Anoppi kauhisteli että miten vähän pidetään vauvalla sisällä vaatetta. Käski laittaa villapaitaa päälle. Sanoin etten tosiaan laita, kun tällä on niska jatkuvasti hiessä. Teki mieli sanoa, että eiköhän lapsen vanhemmat oman lapsensa tunne! Muutenkin neuvoa tulee jatkuvalla syötöllä. Ihan kun oltais miehen kans jotain teinejä :D
 
Anopit. Mun anoppi on jo alkanut vähän ymmärtää mua eikä tuputa enää niin paljoa omia näkemyksiään. Siitä on nyt saatu kuulla kun ei ole kunnolla paneuduttu pojan nukuttamiseen pinnikseen. "onhan teillä jo kissaverkko"" " kyllä nyt on jo aika" puol nukuksissa siitä ei vaan tule mitään. Oon niin zippi että voisin nukkua vuorokauden.
 
Kyllä sinne pinnikseen kerkee opettamaan. Mä just nukutan poikaa omaan sänkyynsä ja vannon, että luovutan ihan just. Mut kun tuo ei iltaisin enää syvään uneen nukahda tissillekään niin en tosiaan tiedä mitä keksin sitten! Nyt on ollut hiljaista noin kaksi minuuttia melkoisen konsertin jälkeen. Pääsi yliväsyneeksi raukka, mut kun ei nukahda ilman että väsyy tyystin ja saa huutonsa huutaa.

Jos olisin vähän paremmin levännyt niin ei tässä mitään. Nää iltahuudot on vaan niin rasittavia kun itse on ihan poikki. Viime yönä ei nimittäin juurikaan nukuttu kun poika taisteli irtoavan rään ja vatsakipujen kanssa. Jännä nähdä miten tänä yönä käy........ Äidin unta ei kyllä tartteis kauaa etsiä.
 
Meillä jostain syystä nukahtaa pinnikseen, jos laittaa vasemmalle kyljelleen. Käännän sitten selälleen, kun on unessa. Selälleen jos laittaa, niin huitoo ja potkii ihan hulluna. Näin on ollut alusta asti.
 
Laitoin myös vahingossa selälleen sänkyymme pojan yksi ilta ja hirvee potkiminen alkoi heti ja kädet vispas! o_O

Täältä on tullut hyviä neuvoja nukuttamiseen, mutta vaikka pidän itseäni kärsivällisenä niin väsyneenä vauvan huutaessa mulla on kyllä kärsivällisyys kadoksissa.
 
En jaksanut enää nukkua yötä huonossa asennossa, vaikka vauvan vieressä nukkuminen muuten onkin ihan mukavaa. Laitoin siis omaan sänkyynsä ja kyllä hän sinne nukahti. Toki heräsi syömään silti. Tästä pitää tehdä tapa.
 
Hepsuli, tiedän tunteen. Meilläpä ei eilen auttanut taas mikään. Tissittelyä yön läpi siis. Unta sain ehkä pari tuntia. Ja woombie auttoi vähän niin että poika edes sen pari tuntia torkkui. Mut nyt lienee kuuluisa kuuden viikon hulina menossa.
 
En tehnyt mitään erikoista. Laitoin tutin suuhun ja valot pois ja aloin itse nukkumaan. Joillakin auttaa kapalointi, toisilla ei sitten mikään. Vauvat kun ovat niin erilaisia. Tavoitteena siis siirtää vauva omaan sänkyyn nukkumaan pois kainalosta, koska tälläkin hetkellä niskat niin jumissa, että päätä särkee. Ehkä tärkeintä on olla heti reagoimatta pienen liikehdintään ja ääntelyihin, joita voi tulla nukkuessakin. Itkuun tietysti pitää reagoida. Yritän vain tulkita vauvan tarpeita, enkä aina tyrkkää tissiä suuhun. Joskus syynä vauvan ahdinkoon voi olla vain märkä vaippa. Kun se vaihdetaan, vauvakin rauhoittuu, koska olen osannut tulkita hänen viestejään.
 
Sukkahousuongelma. Löysin lopultakin tytölle tarpeeks pienen ja nätin juhlamekon sunnuntain ristiäisiin. Ostin myös söpöt sukkikset kokoa 50/56, mutta nehän on ihan liian isot. Tyttö oli jo pari viikkoo sitten yli 52cm mut 50 vaatteet alkaa vasta nyt olla oikeen kokoisia, osa vieläkin odottaa kaapissa. 56 kokoisten käyttö tuntuu kaukaiselta. Tyttö on siis siro. Paremmin istuvat sukkikset näyttäis siistimmältä juhlassa mut onkohan mitään kikkaa olemassa...? Tyttö ei ainakaan ehdi kasvaa enää. Ongelma on lähinnä sukkisten jalkaterien suuruus. Ne pursuaa kengistä ulos rumasti ja myös lahkeet jää runsaille makkaroille. Kesäjuhlat olis helpommat....
 
Ei löydy sopivia valkoisia potkuhousuja? Ne olis melkein yhtä siistit kuin sukkahousut..paremmatkin, jos koko sopivampi.
 
Oijoi tätä toivoinkin, että joku osais ajatella eri tavalla kun mä. Kiitos M&S! Pitää mennä tutkimaan potkarivalikoimia siis. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Jälleen vauva nukkui pinnasängyssä yön. Kaksi syöttöä oli. Itse voisin olla levänneempi jos olisin mennyt aiemmin nukkumaan, Olen ajatellut, että n. kolmekuukautisena vauva siirtyisi omaan huoneeseen nukkumaan.
 
Takaisin
Top