Hankintoja vauvoille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Babuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Etukäteen hankkisin rintakumin lähinnä jos nännit on sisäänpäinkääntyneet tai tosi matalat. Silloin vauvan voi olla vaikea saada otetta.
Näitäkin on hankala tunnistaa etukäteen, jos ei tiedä asiasta mitään. Mullakin nännit muutti muotoa ja turpos synnärillä kun maito lähti nousemaan, törröttivät sairaalakaavun alta kun mitkäkin pitkät ois päällä. :grin Olivat aivan erilaisessa muodossa kun koskaan ennen. Tasaantuivat siitä kyllä ajan kanssa.. Itse aion myöskin ottaa omat rintakumit mukaan synnärille tällä kertaa.

Ehkä tulevalle 2xbody koko 50, niitä voi sitten ostaa lisää kaupasta jos on pieni vauva. Enempää ei aluksi kannata hankkia, jos syntyykin 54cm pitkä nassikka. Mutta on kiva että ei ihan ekana päivänä kotona tarvitse mennä ostoksille (ei isä eikä äiti), eikä lapsi heti tarvitse hukkua isoihin vaatteisiin kun muutenkin liikkeet ovat vielä hentoja.

Ehkä tulevalle 2xbody koko 50, niitä voi sitten ostaa lisää kaupasta jos on pieni vauva. Enempää ei aluksi kannata hankkia, jos syntyykin 54cm pitkä nassikka. Mutta on kiva että ei ihan ekana päivänä kotona tarvitse mennä ostoksille (ei isä eikä äiti), eikä lapsi heti tarvitse hukkua isoihin vaatteisiin kun muutenkin liikkeet ovat vielä hentoja.
Vilkuilin tuossa Kelan sivuilta äitiyspakkauksen sisältöä ja siellä taisi olla kaks bodya kokoa 50/56. Eli jos tosiaan pari ostaa valmiiks myös loppuvaiheessa, kun vähän on hajua minkä kokoinen mahdollisesti on tulossa. Vähän jännittää kumman puolelta muksun koko periytyy, allekirjoittanut ja molemmat sisarukset ollaan painettu ~3kg, anoppi taas kerto että tuo minun puolisko ja hänen kaks veljeään on kaikki ollu yli 4kg (viimisin 4,5kg) syntyessään.. :eek:

Meillä poika painoi syntyessään 3kg ja oli 52cm pitkä. Iskä kävi hakemassa synnäriltä kotiuduttuamme hälle kaksi 50-kokoista bodya, koska 56-kokoiset vaatteet tuntui aivan valtavilta. En nyt muista mikä "vika" noissa ätiyspakkauksen pikkubodeissa oli, mutta jostain syystä niitä ei tullut käytettyä kun pari kertaa. Mä en ainakaan saanu raskauden loppuvaiheessa mitään kokoarviota pienokaisesta, että oisin voinu jotenki ennakoida mitä vaatteita pitää olla valmiina. Käsittääkseni nuo kokoarviot menevät myös aika usein metsään. Ei kyllä hirveesti kannata haalia 50-kokoisia vaatteita, niiden käyttöikä on hirmu pieni kun tyyppi kasvaa vauhdilla. Meilläkin taisivat olla käytössä kuukauden verran.. Toki jos ennen aikojaan syntyy pienikokoisena, niin sitten niitä tarttee ehkä kauemmin.

Ja joo, meilläkin sai synnäriltä lainata rintakumeja. Suosittelivat kuitenkin hankkimaan oman mahdollisimman pian, koska ne olivat yhteiskäyttöisiä ja ilmeisesti niitä oli liian vähän tarpeisiin nähden. Kyseessä Jorvi vuonna 2014 :)

Meillä H&M bodyt koko 50 (ja Lindexin koko 50) olivat ihan eri kokoisia kuin äp pakkauksen vaatteet. Mutta tosiaan, turha hankkia pieniä vaatteita triljoonia, kun ei tiedä minkä kokoinen tuleva vaavi aidosti on. Ja sitten myös, ei sitä tiedä haluaako käyttää aluksi kietaisubodeja, normibodeja vai ihan t-paitoja (pitkähihaisia).

Muuten, jos liityitte Liberokerhoon ja saatte kassin, niin ainakin ennen siellä oli pieni ampiainen-lelu, joka on ollut ihan ykkönen - sekä meidän muksun kanssa että todella monen muun mielestä. Älkää kysykö minulta mikä siinä viehättää meidän pieniä vauvoja, mutta se voittaa monet muut lelut.

marjo86, niitä harsoliinoja kannattaa hankkia (esim snutten, XKKO bambuharsot, meillä olis myös name it, mutta meillä taisi tulla huono erä, värjäsivät, nukkaantuivat yms) - itse tykästyin bambuharsoihin, niin pehmeitä.

Äitiyspakkauksen vaatteiden koot yleensäkin reiluja eli se 50cm body siellä on isompi kuin just vaikka lindexin samannumeroinen ja siis ovat melko varmasti eri aikaan käytössä vaikka kokolappu antaa muuta ymmärtää.

Meillä synnäriltä saadun rintakumin sai ihan omaksi asti, ei vain lainaan.

Harsoja esikoisen kanssa tarvi PALJON. Joka paikan liina.

Mä en ainakaan saanu raskauden loppuvaiheessa mitään kokoarviota pienokaisesta, että oisin voinu jotenki ennakoida mitä vaatteita pitää olla valmiina. Käsittääkseni nuo kokoarviot menevät myös aika usein metsään.
Painoarviota lähinnä tarkoitinkin, kuitenki on todennäköisempää että kolmikiloinen on pituudeltaankin pienempi kuin nelikiloinen. :)

Ja juu, ei oo ajatuksenakaan hamstrata kaappeja täyteen vaan lähinnä että olisi nyt jotakin päälle pantavaa jos nuo äityispakkauksen vaatteet on reilunkokoisia. Ja kun tiedossa on hyvinkin varma poika niin voi vähän jotain poikamaista ostaakin valmiiksi. :rolleyes: Sitten kun tulokas ilmestyy maailmaan niin ehtii varmastikin oikeankokoista vaihtovaatetta katsella vaikka kirppareilta tai kavereilta, noita poikavauvoja on tässä kivasti lähellä parikin. Ja tietty nyt eka mennä tuo joulu ohi, niin näkee mitä "pukki" tuo.. :grin

Ja kiitos winks, harsoliinoja siis myös ostoslistalle. :)

Noista harsoista tuli mieleen, että unohdin mainita sen tärkeimmän hankinnan! Kuivausrumpu! Kyllä helpottui elämä ja pyykkääminen. Ei tarvii olla harsoja tai vaatteita niin isoa pinoa kaapissa, kun kokoajan on kone pyörimässä ja puhdasta tulossa. Samat vaatekerrat pyörii pesurumbaa päivästä toiseen. Jos meillä ei ois kuivausrumpua ni oisin varmaan kokoajan ripustamassa pyykkejä kuivumaan:smiley-chores011 Nyt jää se vaihe pyykätessä väliin kokonaan, ai että! Harsojen lisäksi meillä menee paljon käsipyyhkeen kokoisia pyllypyyhkeitä. Ne on meillä suojaamassa hoitoalustaa ja peppua saa varsinki alussa olla pesemässä kokoajan. Harsoa toki voi käyttää tuohonkin. Ne omat hyvät rutiinit ja käytännöt löytyy kokemuksen kautta.

Mutta ne painoarviotkaan ei välttämättä oo niin tarkkoja enää loppuvaiheessa varsinkin jos lapsi on jo kiinnittynyt ja pää siis jo vähän piilossa lantion sisällä. Mullakin ultrattiin esikoinen puoli vuorokautta ennen syntymää ja painoarvio heitti puolella kilolla liian pieneksi siitä millainen poika tuli ulos. Päästä ei saanut enää kunnon tarkkaa mittaa joka vaikuttaa koko/painoarvion tarkkuuteen.

Me tilattiin kuivausrumpu jo nyt, koska oon aina inhonnut pestä pyykkiä kun se vaatteiden ripustaminen on niin työlästä ja sanoin miehelle et kohta kun alkaa se pyykkirumba niin en oo todellakaan ripustamassa pyykkiä joka päivä narulle. Suostui muutaman päivän myönnyttelyn jälkeen :D

Mun mielestä on aina ollut kivaa täyttää pyykkikonetta, mutta se ripustelu on kamalaa... Oon nakittanut aika usein sen miehelle ja nuristen tekeekin useimmiten. Yritin kans tarjota tota kuivausrumpuideaa mutta sieltä tuli täystyrmäys :grin Ovat kuulemma runsaasti sähköä vieviä ja kalliita, ettei semmoista voida edes harkita ostaa. Muistutti vielä perään että hänen äitinsä hoiti neljän lapsen plus kahden aikuisen pyykit kyllä ilman kuivausrumpuakin niin eiköhän mekin pystytä siihen yhen lapsen kanssa. Möh.

Oon kans nyt vertaillut noita ostamiani vauvanvaatteita ja loppujen lopuks vaikuttaa siltä että se kokolappu on ihan turha :eek: Koot on melkein miten sattuu, osa on tietysti käytettyjä niin voivat olla venahtaneita, noista uusistakin löysin selkeitä vaihteluita merkkien välillä. Silmämääräsesti sitten vissiin vaan pitää ostaa. Tosin mä uskon että meille tulee aika mötkövauva niin tuskimpa niitä ihan pieniä kauheesti tarvii olla.

Eipä meille taida kuivausrumpu oikein mahtua mihinkään, pitää siis varmaan ostaa toinen pyykkiteline.. :rolleyes: Onneks kaappitilaa on hyvin! :grin

Ja peppupyyhkeitä siis myös listalle. :)

Ei kyllä meillekkään mahdu kuivausrumpu, muuten menee vaipanvaihto paikka. :rolleyes: Täytyy varmaan ostaa kolmas kuivausteline... :grin Seuraavaksi kun ostaa uuden pesukoneen niin haluan sellaisen missä on kuivausrumpu ominaisuudet mukana, selviää sitten yhdellä koneella. :)

Totta että ois kätevin sellainen yhdistelmä kone... Ja Ginger sun pitää sanoa miehelles että hän on varmaan sitten periny äidiltään ne hyvät pyykkäystaidot, niin että turha sun ees yrittää niihin hommiin osallistua sotkemaan :D

Ei meillekään kuivausrumpua mahdu, mutta eiköhän sitä yhden kanssa pärjää ilmankin. Tänään tuli tehtyä muutama hankinta lisää; vauvalle peitto ja ihana muumipussilakanan ja pieniä pyllypyyhkeitä... <3

Ei meillekään mitään kuivausrumpua tule, ollaan muutenkin kahden lapsen kanssa pärjätty :grin Esikoisen vauva-aikana suorastaan rakastin melkein jokailtaista rutiinia: vauvanvaatteiden silitystä. Jotenkin rauhoittavaa. Kukaan muu ei taida enää silittää vauvanvaatteita?

Anoppi silittää, kun muksu on heillä kylässä... Hänen mielestä silittäminen on ihanan rauhoittavaa myös :) Mun mies ei ole perinyt sitä geeniä:grin

Mä silitän vain muksun ns siistit vaatteet - ja sit kun rumbaan lähtee, niin onhan se ihan jees - usein soitan samalla jollekin kaverille, jonka kanssa en ole puhunut pitkään aikaan ja turistaan sitten tovi. Mutta sitä ennen se silitysvuori l.ähentelee Mount Everestia

Takaisin