Hankintoja vauvoille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Babuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ostettiin ekoina hankintoina yhdistelmärattaat ja telakallinen kaukalo vajaa 200€ käytettynä tutulta. Ihankun uudet! Ihana että löyty noin hyvään hintaan kun rahatilanne ei oo mikään päätähuimaava tällähetkellä :)

Oisin halunnut ne Brion Happy 2014 yhdistelmät , ei niin kauhean paha hintakaan ois nyt ollu , 450 uutena, mutta ei oikeen kuitenkaan oo noin paljon rahaa pelkkiin vaunuihin , odottelen jos löytyis käytettynä jotkut hyvät :)
Mies eilen sitten nettiä selatessa löysi rattaat (ei siis vaunut ) ja pyysi kattomaan oisko ne hyvät . Noo piti ihan nätisti yrittää sanoa , että Hei rattaat on vähän isommalle kuin vastasyntyneelle eikä kääntyviä etupyöriä voi täällä maastossa käyttää :D
Silti ihan kiva jos innostuu että voitais yhdessä etsiä sopivat :angelic:

Meillä ei oo hankittu tulokkaalle yhtään mitään ja hankitaan varmaan vasta joulun jälkeen ensimmäiset ostokset, jos silloinkaan. Emmaljungan uusia rattaita haaveilen ja ne varmaan ostetaan, jos ei löydy jotain miellyttävämpää.

Joanmarie tuolla maaliskuisissa, oli Lokakuun Löpinöihin linkittänyt kuvan Liberon hoitolaukusta. Tämän vihreä hoitolaukun saamisen käytännöt ovat siis muuttuneet, niitä ei siis jaa enää synnytyssairaalat vaan kupongilla sen saa k - ruokakaupoista. Jos siis mielitte kassia niin Pirkka - lehdessä ainakin löyty info ja varmaan Liberon sivuilta.

Kertokaapa viisaammat mitä pitäisi huomioida vaunuja ostaessa? Asutaan maalla eli hiekkateitä ja talvella jäätä ja lunta riittää. Minkälaiset vaunut toimisi parhaiten?

Ehdottomasti suosittelen ilmakumirenkaita ja kääntymättömiä etupyöriä, mikäli joudut hiekalla/lumessa lykkimään.

Mä ostin esikolle Emmaljungan Duo Edget ja niissä saa kakkonenkin taivaltaa. Ovat olleet erinomaiset kelissä kuin kelissä ja metsäpoluillakin on niitä lykitty. Vaunuja ostaessa kannattaa huomioida myös se, mahtuvatko ne autoon. Itse tein niin, että kävin sovittamassa vaunuja autoon lastentarvikeliikkeessä ennen vaunujen ostamista. Ostin siis torista kuukauden käytössä olleet vaunut.

Iirai, joo uudessa Pirkka-lehdessä oli kans samasta juttua. Piti olla Libero-kerhon jäsen ja merkitä sinne joko lapsen syntymäaika tai laskettu aika, niin lähettävät sen kupongin, jolla laukun saa.

Voi vaunut! Olen yrittänyt löytää mahdollisimman paljon tietoa näistä vaunujen ominaisuuksista ja todella toivoisin, että osaisin ostaa sopivat vaunut, jotka menevät sen koko tarvittavan ajan. Kauhuissani olen lukenut joitakin keskusteluita, kuinka on kymmeniä vaunuja pitänyt ostaa yhdelle lapselle (tosin onkohan näissä tilanteissa kyse ennemminki shoppailun ilosta kuin todellisesta tarpeesta) Mutta siis koppa-asia on nyt mietityttänyt, kova vaiko pehmeä? Olen käsittänyt, että kesävauvoille kova olisi parempi, ei ole niin kuuma kesällä, mutta kovan kopan kanssa meillä tulee ainakin eteen säilytysongelma - ei meillä ole tilaa säilyttää koppaa lämpimässä tilassa sitten, kun koppaa ei enää tarvita. Eli tuleekohan tuosta pehmeästä kopasta todella ongelmia sittenkesällä?

Siis jestas kun joka kerta kun luen jonku vaunu tai turvaistuin kommentin nii tulee eteen joku uus tekninen ominaisuus josta en oo ees tienny :D Siis toi kova/pehmeä koppa tällä kertaa ihan uutena... Just kun olin päässy jyvälle pyörien ominaisuuksista!

Mä oon onnellisessa tilassa että meillä on yhdet yhdistelmärattaat eikä tartte enää tuskailla ( paitsi, pitäiskö hankkia tuplat).

Kova koppa on yleensä vähemmän kuuma, pehmeä on lämpimämpi. Meillä pehmeä ja tää kevät vauva tulee hikoilemaan kesällä. Pehmeä on siten jees jos ei oo paljon säilytystilaa. Eikä meillä ole tähän asti ollut ongelmia että pehmeä jotenkin liukuisi pois rattaista vaikkei niitä kiinnitä kunnolla. Pehmeä on helpompi siirtää sisään kun vauva nukkuu, mutta kovassa vauva ei yhtä herkästi herää kun laitta lattialle. Myös heijaamiset ovat helpompaa pehmeässä, mutta hyvät habat saa kovan kanssa kun sitä yrittää heijata.

Meillä ratkaisi säilytys. 6kk pehmeän käyttöä (noin) ja varastossa lopun aikaa.

Mulla on dilemma. En haluaisi hankkia tuplia, mutta en tiedä pärjätäänkö ilmankaan. Esikoinen on niin kovin pieni vielä huhtikuussa. Mietin että pärjättäiskö alkuaika niin, että esikoinen on rattaissa ja vauva kantorepussa. Parvekenukuttamiseen meillä on kyllä vaunut erikseen. Kaikki tuplat tuntuu niin massiivisilta ja kömpelöiltä, enkä osaa sanoa vielä kuinka paljon niille tosiaan tulisi käyttöä. Argh.

I-P, joo. Tuplat. Ostaako vai eikö osta, siinä kysymys. Meillä emmaljungan (yks syy hankintaan oli sisarusvarustelu).,sinne voi laittaa istuimen päälle. Ja tietenkin astinlauta. Mutta päikkärit kärrilemällä koko köörille ei tule onnistumaan. Hmm. Tosin, ihan niin kuin ne nyt nukkuisivat samaan aikaan kärryssä..vanhempi ei taatusti halua nukka kun on mielenkiintoista nähtävää.

Minä ostan kovan kopan nykyisiin rattaisiin. Hankin siis esikoiselle alkuvuodesta B-motion 3:set ja nyin yhdistelmät pois. Niissä yhdistelmissä oli pehmeä koppa mutta vauva syntyikin syksyllä. Nyt haluan kovan kopan osin just siksi että ei ois kesällä niin kuuma ja toiseksi että noihin meidän rattaisiin pehmeää ei saa kasvot työntäjään päin ja haluan pienen vauvan ehdottomasti niin päin.

Niille jotka mietti säilytystä: voihan sen kopan myydä kun tarvetta ei enää ole, eihän sitä ole pakko säilöä. Jos tulee uudelleen tarvetta, ostaa sitten taas. Käytettynäkin löytyy myös yksittäisiä varusteita myynnissä ja rattaatki on voineet vaihtua ennen uutta tarvetta.

Mie oon nyt vähän rakenneultran jälkeen alkanu noita hankintoja miettiä ja kun tässä nyt ensikertalaisena on liikkeellä, niin kertokaahan mitä pitäisi hankkia ennen tulokkaan kotiutumista jos poisluetaan äityispakkauksen tavarat, vaunut, turvaistuin ja hoitotaso? :) Kantoliinan ajattelin myös hankkia (tai itse asiassa ystävältä saan lainaan), ja opetella/totutella sitä käyttämään alusta asti.

Ensikerran kokemuksesta viisastuneena, älä hanki liikaa kaikkea etukäteen. Ehdit kyllä hakea tarvitsemasi vauvan syntymän jälkeenkin, ei se vauva sido asumaan neljän seinän sisällä. Itse hankkisin tuohon listaan vielä mukaan kannellisen roskiksen, ammeen ja imetystyynyn. Nää on sellasia mitä me lähettiin hakemaan kaupasta ekana, kun ei ollu tajuttu etukäteen hankkia: rintapumppu ja tuttipullo, rintakumeja, vanupuikkoja, lanoliinia tisseille, imetysliivit, ykköskoon vaippoja ja isoja terveyssiteitä itelle jälkivuotoa varten.

Kiitos vinkeistä. Sepä juuri kun tavaraahan olisi vaikka ja kuinka tarjolla, mutta tarkoitus olisi kuitenki ostaa vain ne mitä oikeasti tarvii. :rolleyes: Veikkaan myös että tuleva joulu innostaa isovanhemmat hankkimaan taas sitä vaatetta/leluja yms pojalle liiaksikin kun ensimmäinen lapsenlapsi molemmin puolin, joten ite tässä nimenomaan pähkäilen ns käyttötavaroiden tarvetta. :)

Amme olikin aiemmin mielessä, mutta unohtui listalta. Mistäs imetystyynyjä saa ja millainen kannattaa hankkia? Onko imettäjän koolla väliä (itse kun melko pienikokoinen olen)?

Ja rintakumit, mitä ne on? :oops:

Mä sain kaverilta käytettynä Doomoon imetystyynyn ja tykkäsin siitä kovasti. Kai niitä saa vauvatarvikeliikkeistä. Imetystyynyn avulla pystyi kökkimään sohvalla tissi vauvan suussa, niin että molemmat kädet oli silti vapaana tekemään mitä vaan (esim syömään itse samalla, olemaan netissä läppärin kanssa, jne. :D ). Ei imettäjän koolla varmaankaan oo väliä, tossa mun tyynyssä pystyi ite säätää sitä täytteen määrää, jotta se oli sopivan kokoinen/paksuinen. Neuvolassa ja synnärillä kokeilin jotain pehmeempiä tyynyjä, kyllä nekin ajoi asiansa ihan hyvin. Sohvatyynyillä voi myös tehdä imetyspesän, jos ei varsinaista imetystyynyä halua hankkia. ;)

Rintakumeja ei välttämättä kannata etukäteen hankkia, optimaalisintahan olis että imetys onnistuisi ilman mitään apuvälineitä alusta asti. Ite käytin ekan kuukauden ajan kumeja, koska imetys sattui niin paljon. Sain kumin käyttöön jo synnärillä. Luovuttiin sitten kumista pikkuhiljaa. Rintakumi on siis nännin päälle laitettava kumi tai "suutin", jonka läpi vauva juo maitonsa tissistä. Rintakumi saattaa vääristää imuotetta, joten siksi kannattaa kyllä yrittää ekana ilman sitä.

Etukäteen hankkisin rintakumin lähinnä jos nännit on sisäänpäinkääntyneet tai tosi matalat. Silloin vauvan voi olla vaikea saada otetta. Tosin ei ilmeisesti silloinkaan aina tarvita rintakumia vaan imetysohjaaja voi neuvoa "muotoilemaan" nänniä vauvaa varten. Jotkut tosiaan tykkää käyttää jos nännit tosi arat. Mutta silloinkin hyvä selvittää myös kivun syy eli onko imuote hyvä (ettei vauva pidä pelkkää nänniä suussa), tai ettei ole sammasta tms.
Vaikeeta kyllä tietää mitä kaikkea ostaa :0

Minä käytin ajoittain rintakumia silloin jos rinta oli hyvin piukka maidosta ja vauvan vaikea saada nännistä imuotetta. Silloinkin saatoin ottaa kumin kesken imetyksen pois kun rinta vähän "vaileni". Silloin kun rinta oli tosi täynnä maitoa, maito myös suihkusi tosi herkästi ja kumi hillitsi sitä suihkuamista. Maidonkerääjiä käytin myös alkuun ja niitä haettiin siis alkuvaiheessa parit kaupasta. Mutta tosiaan, kaupat on auki ja niihin pääsee myös vauvan synnyttyä kun huomaa mitä tarvii.

Minä otan rintakumit jo synnärille mukaan! :happy:Aivan välttämättömät, ainakin minulle. Esikoisesta tuli nännit heti kipeäksi, jo synnytyssalissa. Silloin vaan en tiennyt rintakumien ihanuudesta ja kärsin kunnes sisko vinkkasi niistä. Ja heti helpotti. Kuukauden taisin käyttää, välillä olin ilman ja heti kun taas kipeytyi niin otin käyttöön. Aivan mahtavat. :)

Takaisin