Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saako siis herkkuja syyä vaikka ois radi ruokavaliolla? :O huomenna saan neuvolasta mittauslaitteet ja varmaan ruokavalioon neuvoja.. :/ jännittää ihan tosi paljon..

En mie ainakaan oo herkkuja kokonaan pois jättäny. Ittehän sen näkee mittaustuloksista sit että kui ne vaikuttaa arvoihin. Ittellä ei herkut oo vaikuttanut niinkään arvoihin ku oon pitäny määrät kurissa ja yleensä syöny jotain terveellistäkin samassa yhteydessä :) ja herkkujahan on monenlaisia :)

Mä tungen tänne tuolta marraskuusta kun ei siellä ole sokrujuttuja.

Mut laitettiin sokerirasitukseen jo alkuraskaudesta sukurasitteiden ja läskin takia. Arvot meni yli ja mittailuja on tehty nyt koko kesä. Mulle neuvolatäti sanoi että 20g herkkuja saa syödä viikossa. Samaa sanoi toinen diabeteshoitaja mutta sitten taas toinen millä kävin totesi että herkkupäivä saa olla, eikä tarvitse esim. kyläillessä alkaa kieltäytymään tarjoiluista. Oli muutenkin mun mielestä sellainen tervehenkisesti ja kannustavasti asiaan suhtautuva kun taas toinen oli kamalan tyly ja tuomitseva vaikka parhaani olen yrittänyt, mitannut ohjeiden mukaan, liikkunut ja syönyt.

Paastoarvot on ollut se mun ongelma, ateria-arvot koko ajan kohdillaan. Kesällä aloitettiin sitten tabulääkitys mitä olen siitä lähtien syönyt ja syön siihen asti että vauva tulee.

Oon ollut tässä vähän hämmentynyt parista jutusta. Esim. nuo eri hoitajien eri neuvot, toinen sanoo toista ja toinen toista. Lisäksi mikä mua mun ruokaohjeissa hämmensi on järkyttävä leivän määrä. 8-10viipaletta pitäisi syödä päivässä?! Juu ei. Nyt olen itse säätänyt omat ruokaohjeet ja ajat ja sen jälkeen ollut arvot kunnossa. Teen aikalailla juuri vastoin ohjeita mutta kun ohjeiden mukaan mennessä paastot paukkui jatkuvasti yli ihan reilustikin.

Paino mulla on koko raskauden aikana noussut vain 500g, liikuntaa olen lisännyt ja korjannut ruokavaliota terveellisemmäksi.

Nyt viikkoja 33+1 kasassa ja loppu alkaa häämöttää, odotan jo innolla että pistokset loppuu ja tabuja ei tartte enää syödä. Jos kuitenkin tästä mukaan saisin sen että liikunnan määrä jatkuisi korkeampana ja ruokavalio olisi terveellisempi niin voin todeta että jotain hyvää oli tässäkin.

Onko siis neuvolan lisäksi mahdollisuus käydä vielä jossain diabeteshoitajan luona puhumassa uudesta ruokavaliosta?
Oon ihan pihalla tästä kaikesta :D

En mie ainakaan oo herkkuja kokonaan pois jättäny. Ittehän sen näkee mittaustuloksista sit että kui ne vaikuttaa arvoihin. Ittellä ei herkut oo vaikuttanut niinkään arvoihin ku oon pitäny määrät kurissa ja yleensä syöny jotain terveellistäkin samassa yhteydessä :) ja herkkujahan on monenlaisia :)
Joo en mäkään kyllä oo pois jättäny. Illalla oon joskus syöny jotain herkkuu samalla ku leffaa kattoo (karkki tai suklaa) ja ei ole mihkään arvoihin vaikuttanu...
Eilen käytiin ulkona syömässä ja sen jälkeen pullakahvit niin ei vaikuttanu missään.. periaatteessa oon syöny samalla tavalla ku ennen radi "tuomiota"...

Eikös se yleensä neuvola tee lähetteen diabeteshoitajalle samalla ku haet mittarin?

Mullakin on noi ohjeet vaihdelleet suurestikin. Neuvolassa tais sanoa että itte sitä testatessa näkee mikä sopii omalle kropalle. Oon käsittäny että ne ohjeet on suuntaa antavia. Eli niitä voi muokata omaan elämään sopiviksi. Ja niiden ohjeiden avulla pyritään saamaan ymmärrys ruokavaliosta mitä siihen tulis kuulua. Tuo leipämäärä esim viittaa varmaan kuidun määrään. Mutta ei kyll mulle tuollaisia määriä annettu vaan kerrottiin vaan että mitä aineksia välttää ja mitkä on hyväksi arvojen suhteen.

Mulle ei mitään ruokavaliota ole edes ohjattu. Alussa tein kolmelta päivältä ruokapäiväkirjaa, joka oli hoitajan mielestä ok. Sanoi, että ruoan kanssa tarkoitus mennä niin pitkään kuin mahdollista ilman mitään muutoksia. Sitten jos ylityksiä alkaa tulemaan, niin muutetaan esim sokerinen jugurtti luonnonjugurtiksi, mehu vedeksi tms. Ja herkuista sanoi, että ne kuuluvat normaaliin elämään, niitä ei karsita. Ja sama homma, että jos ylityksiä alkaa tulemaan niin vaihdetaan sipsit poppariin, suklaa tummaan jne. Tietenkin ottaen huomioon, että ihmisellä on järki päässä, eikä kuvittele, että tämä tarkoittaa, että saa syödä mitä tahtoo ja kuinka paljon vaan. Mutta mistään hiilarimääristä tai herkkumääristä ei ole mulle missään vaiheessa edes hiuskuttu.

Juu kyllä mut laitettiin suoraan diabeteshoitajalle. Neuvolassa opetettiin koneen käyttö ja käytiin ruokavaliota läpi mutta tarkemmin käytiin sitten diabeteshoitajalla ja niiden kanssa olen myös hoitanut seurannan. Neuvolassa ei juuri ole sokerijuttuihin puututtu. Myöskin tämän vuoksi en käy ollenkaan neuvolalääkärillä vaan kaikki lääkärit on sairaalassa. En tiedä miten muualla, mutta näin mulla Helsingissä asuvana.

Ja mullehan ei oo siis mitään erillistä ruokavalioo annettu... sanottiin vaan että ku rytmittää ton syömisen hyvin ni helpompi mittaillakki.. ja ku oon syöny vaa säännöllisin väliajoin ni eipä oo nälkäkään yllättäny! :)

Mulla ei myöskään neuvolassa muuta asiasta puhuttu, ku sen mittarin käytöstä. Kaikki muu keskustelu käyty Tayssissa.

Ja itteki kaks kertaa radiseurannan aloittaneena huomannu että paras tapa aloittaa on se että ei muuta mitään ja mittailee ja katsoo miten arvot menee ku alkuun pitäny se ruokapäiväkirja tehdä. Sit siitä nähnyt että jos tulee ylitys niin edellisessä ateriassa jotain vikaa.

Kyllä itsekin saanut vähän sekavia ohjeita ton syömisen kanssa, mutta tullut siihen lopputulokseen jos kerran viikossa syö jotain namia niin hyvä, kunhan muut päivät syön järkevästi!

Ainakin Espoossa eka käynti on diabeteshoitajalle jonka kanssa käydään läpi ruokavaliota ja mittauksia:)

Täällä on viikonlopun aikaan mennyt 2 purnukkaa jalopenoja, namnam ja ihme että ei korvenna! Ainut himppa mikä mulla on :) miestä huvittaa kun mä en normaalisti noista välitä...

Mullekaan ruokailuun ei annettu muuta ohjetta kuin että nälkä ei saa olla ja laihduttaa ei saa.

Mulle neuvolassa ny annettiin hiukan ruokaohjeita ja sit diabeteshoitajan kanssa käytiin läpi toi ruokapöiväkirjassa olevat omat testitulokset :) ja kuitenkin stressinkin on todettu vaikuttavan sokereihin niin jos kovin tiukalle hirttää oman päänsä ruokavalion kanssa niin se voi jo sit nostaa arvoja.

Mä sain aika tarkatkin ruokaohjeet. Mikä oli musta sinänsä ehkä hassua kun tosiaan ruoka-arvoissa ei ole ollut missään vaiheessa ongelmaa, vain paastoarvot on ollut yli. Laihdutuksesta sanottiin samaa kuin Air4m:lle, tosin siinä vaiheessa mun paino ei ollut noussut ollenkaan vaan tippunut 1,5kg alkupainosta. Laihduttanut en kyllä ole, luulen että se tuli vaan siitä että alkuraskauden oksensin ahkerasti ja sen päätyttyä tosiaan alkanut liikkumaan enemmän ja syönyt paremmin. Nyt vasta viime punnituksessa oli ekan kerran tullut lisäpainoa se 500g alkupainoon.

Vauva oli viime mittauksella vähän pienehkö joten sokerit ei ole hänen kasvuun tuntunut vaikuttavan. Saa nähdä miten nämä loppuviikot menee

Painoa ei täälläkään ole tullut kun 1kg lähtö painoon, niin pakko sanoa että ei sinäänsä ole paha juttu tää Radi! :) olisihan se toisaalta kiva herkutella ilman morkkista mutta mitä sitä ei lapsensa eteen tee!

Ja eihän tämä raskaus kestä kuin sen 9kk maksimissaan :) Ehtii niitä herkkuja syödä sit synnytyksen jälkeen :) Ittellä viimeksi synnytyksen jälkeen iski aivan järjetön herkkuhimo ja sit tais mennä parikin suklaalevyä ekstrana :D

Joo sama täällä ja painoa tulikin 5kg synnytyksen jälkeen:O siinä missä raskaudessa ei tullut mitään! Että näin...

Ittelläkin hurahti sit painoa siin imetyksen ohella sen viitisen kiloa vaikka synnäriltä tullessa ois raskauskiloista joku pari ollut enää jäljellä. No pitää tällä kertaa yrittää malttaa himonsa :) Viimeksi kun monet tuli kaffelle kattomaan pikkuista niin siinä tuli "pari" keksiä syötyä :D

Takaisin