Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Täällä aloitettiin viikolla vellit hyvillä kokemuksilla! Vaihdellen oon antanut riisi ja maissivelliä, molemmat maistuu ja masu toiminut hyvin. Unet jälleen pidempiä ja Vaikuttais muutoinkin tyytyväisemmältä oloonsa tuo pikkuinen! Alkoi tuntua ettei tuo maito enää itsekseen riittänyt, vaan nälkä tuntui olevan koko ajan. Olen sekoittanut Vellin toki vielä maidon kanssa 50/50 suhteella. Syöminen myös rauhallisempaa, ja pulauttelu vähentynyt. Itse epäilen että asiaan vaikuttais tuo Vellin tuhdimpi koostumus.
 
Nannaniina, oliko soseiden aloitussuosituksen syynä olevan vauvan pienikokoisuuden kanssa niin, että vauva kasvaa hitaasti vai on syntynyt pienikokoisena? Mietin siksi, että meidän kaksosista pienempi oli 2,5kg syntyessään. On ollut kyllä ruoka-aikaan kotona, syö ja kasvaa hyvin, mutta omalla käyrällään. Minulla ei olisi vielä mikään kiire soseita vääntämään! :eek: No, ensi viikolla vasta 2kk neuvolakin, eli ei ehkä ihan vielä ajankohtaista...

Meillä esikoisen kanssa aloitettiin kiinteiden maistelut 5kk iässä, ekat maut taisivat olla perinteiset peruna, porkkana ja bataatti, sitten taisivat tulla parsa- ja kukkakaali ja sen jälkeen jo melkein mitä vaan "sallittujen listalta". Ekat makeat olivat varmaan mustikka, päärynä ja omena. Edettiin muutoin aika samaan tapaan kuin owen tuolla aiemmin kuvaili, mutta meillä uutta makua testattiin aina alkupäivästä lounaalla ja päivällisellä oli jo tuttuja makuja.

Tuolloin eivät suositelleet velliä neuvolassa vedoten sen ravinneköyhyyteen. Siitä on aikaa noin puolitoista vuotta, mielenkiintoista, että nyt taas on monille suositeltu. Tai onkohan sitten terkkarikohtaista, ehkä mulla oli joku tiukkis :)
 
Ja siis ääk tosiaan miten aika menee ja nuo kiinteät alkavat mietityttää! Mutta kuulemma vielä 70-luvulla lapsille annettiin mm. appelsiinituoremehua jo parin viikon ikäisenä :eek:
 
Joo ja mein äiti just sano tänään että tosiaan sillo miulleki 80-luvulla suositeltiin alottamaan jo kahden kuukauden iässä (kun kyseli että mikä se suositus on)
 
Herne: Pienen syntymäpainon vuoksi, eli siis pojuhan oli 2045g ja 43cm, ja miinus käyrillä mennään vaikka painoa tullut tasaisesti aina noin 250g / vk ja pituutta yli 1cm /vk, mutta meidän kohdalla siis tehdään sitä korjaavaa kasvua, eli yritetään päästä sinne käyrille, ja tuohon korjaavaan kasvuun tarvitaan sitten reippaasti energiaa. Lisäksi lihatuotteet aloitetaan aikaisemmin, jotta rautalisän lisäksi saisi ravinnosta myös rautaa. Käsittääkseni tuo 2500g syntymäpaino on raja noissa suosituksissa, eli alle sen painoisille aloitetaan rautalisä ja soseet aikaisemmin.
 
Äidille mainitsin, että who:n suositus on imettää vähintään 2-vuotiaaksi, niin tulipa taas vastaus :D "Kuullostaa aika pitkältä ajalta, sinä sait vellin 6 kk:n iässä ja siirryit kiinteisiin lähes kokonaan KUN MENIT HOITOON 8 ikäisenä". Niin. Eli tossa 26,5 vuotta sitten jakun menin hoitoon! :D jännä, että imetys on tuolloin ollut helpompi jättää.. Voi äiti :rolleyes:
 
Mä en oikeen tiedä, mitä ajatella, tästä nyt neuvolassa tyrkytetystä 4 kk:n iästä. 6 kk kuitrnkin se virallinen suositus eikä allergiavaikutuksista kai vielä oo mitään valmiita tutkimuksia. Jos ois todisteita, et aikainen kiinteiden aloitus vähentäis allergioita niin toki alottaisin ku oon ite niin allerginen.

Ärsytti kun äiti hehkutti, että joulunahan tälle jo annetaan perunaa. Siis voisinko ite päättää, milloin lapselleni annetaan kiinteitä. Sormiruokailu kiinnostaa muakin. Varmaan siitäkin mun äiti sit järkyttyy, et kyllä ne täytyy soseuttaa, tukehtuu vaan.
 
6kk täälläkin meinattiin täysimettää, niinkuin esikkoakin. Sitten lähdetään sormiruokailemaan.
Sormiruokailijoille lukulistalle myös Omin sormin suuhun. On aika jenkkipaatosta, mutta tärkeimmät asiat siellä on tosi selkeesti esillä.

Löysin just ko. kirjan parilla eurolla kirppikseltä. Olen lukenut vasta muutaman kymmentä sivua, ja joo vähän jenkkipaatosta tosiaan on, mutta kyllä myös niin hyvin perusteltu, miksi soseet voi terveen, normaalipainoisena syntyneen vauvan kohdalla jättää väliin. Luulenpa että sormiruokailu on ihan meidän juttu, toivottavasti vauvakin on samaa mieltä :) ja rintamaitoa riittää ainoaksi ravinnoksi vielä muutaman kuukauden.
 
Muokattu viimeksi:
Hmmh? Pikaselvitys miksi soseuttaminen olisi huonompi? En siis yhtään ymmärrä :)
 
Soseuttaminen ei sinänsä, liittyy ennemminkin suussa olevaan yökkärefleksiin, joka ns. tapetaan lusikalla syöttäessa. Se kun on alussa vauvoilla ihan kielen etuosassa ja sen takia on turvallista antaa syödä alusta alkaen sormin. Ja sillon lapsi saa myös ite annostella syömänsä ruuan määrän, samalla tavalla kuin tissistä syödessäkin. Syöttäessä ei välttämättä huomaa kylläisyyttään yhtä helposti, kun tavaraa tulee itsestään

Näin niinkun tosi pelkistetysti sanottuna. :)
 
Ilmankos tutti saa välillä sen yökkäys refleksin aikaan vaikka ei ole edes kurkussa
 
Soseuttaminen ei sinänsä, liittyy ennemminkin suussa olevaan yökkärefleksiin, joka ns. tapetaan lusikalla syöttäessa. Se kun on alussa vauvoilla ihan kielen etuosassa ja sen takia on turvallista antaa syödä alusta alkaen sormin. Ja sillon lapsi saa myös ite annostella syömänsä ruuan määrän, samalla tavalla kuin tissistä syödessäkin. Syöttäessä ei välttämättä huomaa kylläisyyttään yhtä helposti, kun tavaraa tulee itsestään

Näin niinkun tosi pelkistetysti sanottuna. :)
Ihan uutta asiaa ainakin mulle! Jakakee ihmeessä lisä infoa myös tästä sormiruokailusta! Milloin sen saa aloittaa? Täytyykö olla jo hampaita? Millaisilla ruoilla sormiruokailu yleensä aloitetaan ja mitenkä käytännössä siis toteutetaan? Ihan uus asia koko sormiruokailu! Täytyypä varmaan itsekin hankkia nuo mainitut kirjat ja alkaa tutkailemaan :)
 
Tietenki perusjuttuja on et pystyy istumaan ja vie itse ruokaa suuhun :) pehmeitä juttuja alkuun pieninä paloina. Esim kurkkuu, banaania, maissinaksuja, perunaa yms
 
Istua ja laittaa ite ruokaa suuhun, eli noin puolen vuoden iässä. :)

Höyrytettyinä voi kans käyttää juureksia, tikkumallissa helppo käsitellä, avokado yms. Kevyitä juureksia ja kasviksi alkuun, marjoja koordinaation harjotteluun jne. :)

Kannattaa tosiaan lukee ne kirjat, niin saa ymmärrystä ja varmuutta, se kakominen kun kuulostaa välillä aika hurjalta. :D
 
Ai yökkö refleksi on kielessä? Etuosassa? Iha uutta mulle..nii ja mitkä ne kirjojen nimet ny oli? Siis siihe sormiruokailuu?
 
Jaa etuosassa! Selittää tosiaan paljon :D! Mutta tuntuu kyllä, että joskus yökkii jos tuttia pitää ihan ns pohjassa myös. Jännä :)
 
Mielenkiintoinen tuo sormiruokailu! Pitää muistaa kysyä ens viikolla siellä kuuluisassa mammaryhmässä, josta nyt ehdin mainita jokaisessa postauksessani :D ....ja ryhmässä mainitsen aina tästä foorumista :D "luin sieltä että.." Hahah!
 
Täällä nyt ainakin mainittu: Minä syön itse- Sormiruokailun käsikirja ja sitten tuo Omin sormin suuhun. :) Muuta negatiivista en Sormiruokailusta löydä, kuin sen, että suttaavaa se on (joka on karseeta näin puhtausfriikille). Oli hirveän vaikeaa opetella olemaan pyyhkimättä lapsen pöytää/käsiä/naamaa jne kesken ruokailun. Lattialle ostettiin Ikeasta sellainen työhuoneen läpinäkyvä lattiasuoja, joka on siis tarkoitettu työpöydäntuolin alle suojaamaan lattiaa kaikelta rullaamiselta.
 
Mun serkulla oli muuten aina ravintolassa/kahvilassa mukana sellanen alusta myös, ei tarvinnut sitten kyykkiä ja siivota ipanapan jälkiä lähtiessä kun rullas sen vaan mukaan :)
 
Takaisin
Top