Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kanssa sokerirasitus ensi viikolla, vähän jännittää. Toivottavasti en voi kovin pahoin aamulla, kun ei saa syödä mitään.

Meijän paikkakunnalla ei tehä sokerirasituksia ollenkaan jos ei oo riskiryhmään kuuluva henkilö. Mullekkaan niitä ei tehty eikä tehä ollenkaan ku mulla ei oo sairauksia eikä riskitekijöitä saadakkaan mitään diabeteksiä sun muita. Mullaki on tullu aamupahoinvointi takasi, illalla pitää syyä jo suurin piirtein kokonainen ateria ennen nukkumaan menoa ettei heikota aamulla sitte :D

Iik huomenna kontrolliultra, vähän meinaa jännittää, saa nähdä miten saa unta ensi yönä..
Rv 28+4

Pauliina, en tiiä ootko aiemmin tääl kertonu syyn kontrolliultraan tai sit ei ny muisti pelaa tarpeeksi hyvin :) Saako udella mitä kontrolloidaan? :)

Meillä kotrolliultra rv 28 eli kolmen viikon päästä ja hyvällä tuurilla päästään tän viikon perjantaina pikkusta kurkkaa ku meijän uudessa neuvolassa on ultralaite. Ja meijän uus neuvolantäti on tosi ihana. :)

Mulla tampereelta > Kuopioon muuton syitten takia, neuvolaa aikaistettiin 2 viikolla ( ja varataan ah niin ihana sokerirasitustesti aikakin) + saas nähä nyt sitten ultrataanko vielä kerran, että onko kaikki masuasukilla hyvin...

Mulla oli tänään sokerirasitus, ihan hyvin meni, ei tullut pahaa oloa mitä pelkäsin. Huomenna pitäisi saada tulokset, jännittää!

Mulla oli neuvola eilen ja kaikki oli hyvin. Meidän neuvolatäti kuuntelee joka kerta sydänäänet ja ultrataan. Oli ihanaa nähdä että vauva siellä pyöri ja heilu koko aika, välillä tökki kyynärpäällä :happy: Kun mulla istukka edessä niin liikkeet ei aina tunnu niin vahvasti. Viikonloppuna jo vähän huolestuinkin liikkeiden vähyyttä, vaikka päivittäin niitä tuntuuki. Ultran jälkeen helpotti :)

Painoa oli tullu n. 600g/viikko, enemmän kuin aiemmin. Neuvolatäti ei moittinu, mutta omatunto vähän kolkuttaa liiasta herkuttelusta. Jospa nyt sais inspistä panostaa vähän kävelylenkkeihin ja herkkujen vähentämiseen :rolleyes:

Sokerirasitus on ens viikolla, eniten jännittää kuinka pystyn olla juomatta sen 12 h o_O

Muutoin kaikki jees :happy:

24+1

Eikö sokerirasitukseen riitä 10h ja saa sen lasillisen vettä juoda? Vai otetaanko siulla muita paastollisia verikokeita samalla? Itte ainakin yön aikana kostutin hiukan suuta, tyyliin lusikallisella vettä ja aamulla hörppäsin jonkun desin vettä :)

Pauliina, en tiiä ootko aiemmin tääl kertonu syyn kontrolliultraan tai sit ei ny muisti pelaa tarpeeksi hyvin :) Saako udella mitä kontrolloidaan? :)

Niin en muista onko ollut aiemmin puhetta, kun pieneltä löytyi edellisessä ultrassa sydämestä pieni kirkastuma, kuulemma suht normaalia et semmosia löytyy ja katoaa itsekseen jossain vaiheessa. Ei se ollut nyt vielä kadonnut mutta kuulemma merkityksetön kun muuten on rakenteet normaalit, vertasi sitä luomeen :D kyllä itseä aikalailla asia välillä huolestuttanut, mutta ei enää kun sai kunnolla selvennystä ettei siitä ole mitään haittaa ja pienellä kaikki hyvin :)

Hyvä, että siitä ei mitään haittaa ole ja tärkeintä että pienellä tosiaan kaikki hyvin :) Meinaavatko seurata sitä vielä vai? Ja varmasti huolestuttanu asia kun itse kukin haluaisi että pieni ois tyäsin terve eikä mitään poikkeavuuksia missään :) Itsekin torstaina menossa toiseen kontrolliultraan :)

Nyt ei kuulemma ole enää tarvetta kontrolloida :) Eli seuraava tapaaminen sitten vasta synnärillä! ❤️ Joo nuo ultrat pistää kyllä aina muutenkin jännittää niin kovasti niin sitten jos jotain erilaista löytyy niin iskee kova huoli pienen puolesta! Mitä teillä kontrolloidaan? :) Joku hämärä muistikuva olisi et oot puhunut täällä siitä mutta nyt ei muista mitä!

Jossakin kohtaa oon tainnu siitä mainita juu. Rakenneultrassa todettiin vauvelilla vasemmassa keuhkossa vääränlaista "kaikua" joka sit diagnosoitiin kystamuodostumaksi, ja tarkalleen tarkoittaa että vasemman keuhkon alaosa on sellaista kudosta, joka ei toimi keuhkokudoksen lailla. Kolme viikkoa sit ultrattiin toistamiseen niin ei ollut tuo muodostuma kasvanut ainakaan, nyt katsotaan taas että onko kasvanut. Viimeksi lastenlääkäri sanoi että noin "pieni" muodostuma ei aiheuta mitään haittaa ja toimenpidettä kuin vasta aikaisintaan synnytyksen jälkeen. Suomessa suht harvinainen löydös mutta ei mikään outokaan. Kutsuvat nimellä CCAM.

Täällä tulee niiin paljon asiaa, että ei voi kaikkea muistaa :) Mutta hyvä että sinunkaan ei tartte olla enää huolissaan pienestä :) Tai sitä ny varmaan tulee muutenkin huolehdittua ja oltua huolissaan välillä :)

Ainakin tampereella ohjeistus sokerirasitukseen, on olla 12h syömättä. Vähän saa kai vettä juoda, mutta rajoitukset tais olla siinäkin.

Multa eilen sokerirasituskokeessa varmisti että oon 10h ollu syömättä ja juomatta. Olin 12h enkä uskaltanu juua vettä. Sitte sokerilitkun juonnin jlkn se hoitsu oikeen kehotti juomaan vettä. Ja minähän se kyllä join.

Mulle taas sen litkun juomisen jälkeen sanottiin, että pitää olla vielä 2h syömättä ja juomatta. Ei siis vettäkään saanu juoda. Sitten 1h ja 2h jälkeen otettiin näytteet.

Kerran oon saanu litkun yhteydessä lasillisen vettä mutta nykyään ei enää. Muistaakseni labratäti sanoi joskus että he vaihtoivat sen sokerilitkun toiseen. Ku joskus ne teki jonkun sekoituksen siin ja ny on ollu valmiista purkista otettu se litku.

Sain sokerirasituksen tulokset, kaikki arvot ok! Helpotti oloa huomattavasti.

Mä sain kanssa juoda sokerilitkun jälkeen vähän vettä. Litkua oli 2,5 dl, eikös sitä ole aiemmin ollut yli 3 dl, joten ehkä tiivimmän litkun takia sai juoda päälle vähän vettä?

Takaisin