Kiinteiden aloitus

iltatähti2015

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Nyt kun on paljo jo ollu keskusteluita näistä kiinteiden ruokien aloituksesta, niin laitettaisko tänne et milloin on kukakin aloittanut ja miten on ylipäätään alkanut rullaamaan :)
Osa aloittaa varmaan kuitenkin aiemmin ja osa sitten vatsa 6kk iässä.
Mukava ois kuulla millaisia suosituksia teille annetaan neuvolasta, varmaan erilaisia suosituksia kuullaan :)
Aiheestahan on varmasti tehty tutkimuksiakin, että milloin ne kiinteet oikeasti olis hyvä aloittaa, mm allergiat ja kasvu huomioiden!
 
Meillä pahan ummetuksen vuoksi neuvottiin aloittamaan soseet 3kk neuvolassa. Lääkäri antoi vielä tämän kehotuksen, terkka oli ihan toista mieltä ensin. Mutta anyway 3 viikkoa ollaan nyt soseita syöty 2 krt päivässä. Aamupäivällä ns. Ruokasampaa ja illasta sitten hedelmä/marjasosetta.
Ruokasammat olen tehnyt itse. Maissia, peruna-porkkana ja bataatti. Iltasin sit lähes poikkeuksetta luumusosetta. Tyttö tykkää kovasti ja maha toimii päivittäin! :)
Ja ainii! Pari päivää testailtu nokkamukkia, voi hitsi sitä riemun määrää.. Hyvä, että tissiä enää kelpuuttaa :D
 
Meillä kehotettiin aloittamaan silloin, kun tilanne siltä näyttää ja kun vauva näyttää olevan valmis siihen. Omasta lapsestaan kuulemma näkee kyllä, että koska on hyvä aika aloittaa.

Ensin suunnittelin 6 kk täysimetystä. Neuvolakäynnin jälkeen kuitenkin olen vähän kahden vaiheilla. Neuvolantäti vaan puheli, että kun suolisto saa aiemmin jo ärsykkeeksi muutakin kuin äidinmaitoa, niin juurikin estää allergioita.

Tietysti äidinmaito on ihan se ykkönen sinne 6 kk ikään asti kuitenkin, vaikka aloitettaisiinkin aiemmin. Sellaista maisteluahan se on ja totuttelua uusiin juttuihin. Ja eihän se vauva välttämättä paljoa edes suostu syömään, vaikka kuinka aloittelisi aikaisinkin! Eli me vähän katsellaan, että kuinka tämän homman kanssa käy :) Imettää aion kuitenkin pitkään, ihan lapsen ehdoilla.
 
Näin itsekin ajattelen sen, että sitten aloitellaan kun näyttää lapsi sitä tarviivan ja tokihan se äidinmaito on ykkösenä :) Alkuunhan se on just sellaista maistelua ja totuttelua. LMK, itsekin muistelen et vanhin poika aloitti soseet 3 kk iässä, syynä oli mahdoton maidon juonti kylläkin :) Luulen että siinä vaiheessa kun lapsi nukkuu yöllä huonosti niin voi olla jo tarvetta alkaa antamaan tukevampaa evästä :wink Toistaiseksi riittää maito meillä.
 
Minäkin aion imettää 6 kk asti jos tyttö vaan kasvaa ämmillä riittävästi. En puhu täysimetyksestä, koska annan kyllä juures-, hedelmä- ja marjasoseista maistiaisia jo 4-5 kk lähtien, varsinkin jos tyttö niistä tykkää! En haluaisi kuitenkaan antaa lisäruokia yksittäisiä lusikallisia enempää ennen tuota 6 kk ikää. Pyysin äitiäni jo tekemään oman pihan vadelmista ja omenista vauvalle soseita, isäni poimi meille mustikat, ja itse pitäisi vielä kerätä oman pihan mustaherukat ja karviaiset sitä varten. :)

Laitoin jonnekin jo linkin viimeisimmän lääkärilehden artikkelista imeväisiän (alle 2-v lasten) ravitsemuksesta. Siellä mainittiin liika proteiinin saanti munuaisten rasitteena ja myöhemmän lapsuuden ylipainoisuuden yhtenä tekijänä. Ilmeisesti pikkulapset ei tarvii vielä proteiinia paljoakaan, vaan hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja.
 
kuukiirustakesään, se oli kyllä hyvä artikkeli, kiitos sen jakamisesta :)

Tuo pienien määrien maistattaminen kuulostaa juuri siltä mitä ehkä minäkin ajattelisin... unohtuikin mainita, että meille neuvottiin sellainen kolmen viikon sisäänajo, joka jotenkin vaikutti kovin äkkinäiseltä ja rajulta. Nyt tässä juuri nukuttelen tissille jäbää, niin en pääse sitä ohjetta katsomaan, mutta olikohan niin, että eka viikko 1 tl päivässä, toinen viikko 2-3 tl 2-3 kertaa päivässä ja kolmannella viikolla 2-3 kertaa päivässä niin paljon kuin napa vetää. Jotenkin ehkä hellemmin haluan toteuttaa, silleen kivasti vaan maistatellen pikkuhiljaa :joyful: Meillä ajateltiin aloittaa mustikalla! Ollaan vähän erilaisia nuoria :hilarious::p
 
Kuukiurustakesään, en muista nähneeni tuota artikkelia! Varmasti hyvää tietoa. Mullaki mustaviinimarjat ja karviaiset odottaa kerääjää :) onneksi on pakkasessa :wink ootteko muuten aatellu tehdä kaikki itse vai ihan kaupan soseitako annatte? Hellis; Luulis pieni suu tykkäävän soseista kun tuollaisella herkulla pääsee aloittamaan :wink me ei viel tiedetä millä aloitellaan :p Ei me ohjeita tarvita, silleen sopivasti vaan :wink
 
Minä ajattelin tehdä soseet itse. Tästäkin asiasta olen lukenut (valitettavasti ei nyt ole heittää mitään artikkelia tms. tähän väliin), että kaupan soseet ovat ravintoarvoiltaan heikohkoja. Tai se lähinnä, että säilyvyyden takia ne kuumennetaan sellaisiin lämpötiloihin, että ravintoaineet ja vitamiinit kaikkoaa ja sitten niitä sen jälkeen lisätään niihin keinotekoisesti. Voin kuitenkin silloin tällöin antaa ihan kaupankin sosetta ja esimerkiksi ruusunmarjasosetta en ajatellut itse tehdä :grin Kohtuus kaikessa, nääs. Jotenkin kuitenkin mielessäni rinnastan kaupan soseet muihin, "aikuisten" valmisruokiin, joten siitäkin kumpuaa tämä ajattelumalli, että pääasiassa tehdään itse, ihan niinkuin itsellekin tehdään ja vain silloin tällöin ostetaan se Saarioisen maksalaatikko, kun oikein tekee mieli ja laiskottaa :wink
 
Mä ajattelin myös aloittaa soseet 4kk iässä, juurikin allergioiden ehkäisemiseksi. Suoliston on hyvä saada totutella pikku hiljaa uusiin ruoka-aineisiin, ettei sitten myöhemmin tule yliherkkyyksiä. Tällä hetkellä taitaa tuo olla virallinen suosituskin. Esikoiselle aloitin kans 4kk iässä maistelun, eikä ainakaan vielä parin vuoden ikään mennessä ole ruoka-allergioita todettu. Tiedä sitten, johtuuko soseiden aloitusiästä, perimästä vai mistä.

Aloitin aikanaan tosi varovaisesti, silloin meitä ohjeistettiin antamaan 1-2 ruoka-ainetta/vko, että ehtii tottua ja saadaan nopeasti selville mikä ongelmia aiheuttaa, jos herkkyyksiä olisi ilmaantunut. Kun mitään ei ilmennyt, aloin antaa soseita enemmän ja sekaisin, useita eri makuja viikossa. Pääasiassa meillä syötiin kaupan tuotteita. Tein joskus itse, mutta jostain syystä ei vauvalle kelvannut... Ruokia meni myös tosi pienet määrät aluksi, ja maito meni vielä pitkään pääasiallisena ruokana.

Nyt voisin tälle pojulle kokeilla tehdä ainakin niitä ruokasoseita itse, samalla menisi kun muutenkin tekee ruokaa esikoiselle. Hedelmä- ja marjasoseita kyllä meinasin kaupasta hakea.
 
En vaan ymmärrä, että joko tästä kiinteiden aloituksesta on tehtävä aloitus, eihän vielä ole sen aika... :D siis mihin tää aika ja pikkuvauvat katoaa? Apua!

Katson 4kk neuvolan, miten paino jne. ja kiva kuulla uusimmat ohjeet ja suositukset. Tyttö on kyllä kasvanut ja on tyytyväinen, pärjää rintamaidolla sen puoleen vielä. Aamuisin annan D-vitskun antamiseen käytetyn lusikan tytölle aina tutkittavaksi, saa tutustua siihen sen verran mitä jaksaa kiinnostaa. Meidän muiden syömistä seuraa, mutta se iso lamppu sormiruokailuun ei ole vielä päässä syttynyt, huomaan.

Joku keitetty tai höyrytetty kasvis näppiin siis sitten kun aika on kypsä. Tai ehkä ihan tuoretta kurkkua. Katsotaan mitä hän valitsee. Skippaan anyway DIY-sosetalkoot ja "äiti siististi lusikalla tässä syöttää"-osion. Vauva on aktiivinen osallistuja alusta saakka tässäkin syömisen opettelussa, joten sormiruokailu on meidän juttu.
 
Sama suunnitelma on meilläkin kuin monella muulla täällä, eli 4kk eteenpäin maistelua, mutta maito pääasiallisena ravintona lähemmäs puolta vuotta. Me ollaan kanssa lähtökohtaisesti sormiruokailun kannalla, jos poikaa vaan kiinnostaa. Toistaiseksi kun ei tarkoituksella mihinkään tartu niin paha vielä sanoa, tosin tässä on vielä toista kuukautta aikaa harjoitellakin. Soseita varmaan kauppa-itsetehdyt -yhdistelmällä, todennäköisesti itse tehdään kaikki "helpot" (perunat, porkkanat jne), ja sitten joitain hedelmä/marjasoseita on helpompi antaa purkista. Budjettikin kahdella opiskelijalla toki innostaa itse tekemiseen, ja kun ne kaupan ruuat on niin usein kovin vetisiä.
 
Näin itsekin olen miettinyt että osan teen itse ja osan sitten kaupasta. Pakastaa aion ja maidolla notkistaa niin luultavasti maistuu lapselle..Mielen kiinnolla odotan miten se sitten lähtee käyntiin :happy: ja ne ensi maistelut ja ne ilmeet :joyful: mutta tosiaan aika on mennyt kyllä nopsaan, kohta sitä muutakin syödään :eek: Netistähän varmasti kans löytää helppoja ohjeita vauvan ruokaan ja tännekin saa niitä laitella jos joku haluaa :grin Missä vaiheessa tuo suositus käänty tuohon 6kk ikään? silloin kun minun poikaset syntyi niin se oli 4 kk .
 
Mekin ajateltiin aloittaa sitten sormiruokailulla jos neitille kelpaa! :happy:

6kk täysimetys ja sitten pikkuhiljaa maistellaan, "juuri" kun mahavaivoista on päästy niin tahdon antaa sen suolistonkin hetken huilia, vuoteen astihan maito on pääasiallista ruokaa joten kerkeää harjoittelemaan. Makujahan vauva saa jo ämmästäkin jos imettää :chicken:

Varmaan soseita tehdään itse jos ajatellaan välipaloiksi syöttää, marjoja mitä on kerätty jne.

4kk neuvolassa terkkari oli mielissään että edelleen imetetään eikä sanallakaan puhunut kiinteistä.
 
Jos joku aikoo tehdä soseita pakkaseen, niin nyt on melkein paras aika, kun satokausi on kuumimmillaan. Itse tein porkkanaa kesäkurpitsaa ja kukkakaalia valmiiksi. Porkkanat esim. oli 79 c/kg. Kukkaro kiittää. Lisäksi haluan mieluummin tehdä noista kotimaisista nyt, kuin syksymmällä tuontitavarasta. Kaupan soseita tullaan myös varmasti käyttämään, mutta vähemmän, kun ei se lasipurkkien raahaaminen kaupasta kiinnosta.
 
Mää en tiiä sormiruoista tai soseista vielä mitään, mut aika pian haluisin maistelut aloittaa ajatellen meidän tätä korvikelinjaa. En oikeen luota että noi korvikkeet on mistään parhaimmasta päästä - eikä kyllä taida olla kaupan soseetkaan. Eli soseet ajattelin tehdä itse, mut sit mietin oisko sormiruokailu sittenkin parempi, vai vähän molempia.. Poitsu ei osaa vielä tarttua saatika istua, niin tuntuu tyhmältä edes miettiä asiaa, mut huolettaa mikä olisi meidän tilanteessa paras. Ehkä oon pian astetta viisaampi kun pääsen punnitsee asiaa neuvolatädin kanssa (vaikka kokemus sanoo että tuskinpa). Tää ravinto-asia tekee mut hulluksi. :p Poika ainakin kiinnostuneena kattelee kun me syödään.
 
Meillä kokeiltiin tänään ekaa kertaa perunaa. Hymyillen alotettiin, mutta neidin hymy hyytyi nopeasti, syljeskeli sosetta pois. Maistoi kuitenkin pari kertaa uudestaankin ja pyöritteli suussa :) Neuvolan mukaan ei olis tarvinnu välttämättä alottaa vielä kasvun suhteen, mut sit puhuttiin siellä, josko auttais puklailuun. Alotellaan siis pikkuhiljaa maistelemaan. Ja tosiaan en oo imettäny enää pariin kuukauteen, kun ei vaan tullu tarpeeks maitoa. NANneilla mennään :) Ja nyt ikää tytöllä siis hiukan yli 4kk.
 
Takaisin
Top