Raskausdiabetes

Anki84

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Täältä voisi saada vertaistukea mm. ruokavalion ja muita mieltä askarruttavien kysymysten suhteen :) Itselläni todettiin radi rv 12+.
 
Mulla rasitustesti vielä eessä, mut oon ihan varma että diagnoosi napsahtaa taas. Toisaalta toivon et näkys jo ekalla litkun juonnilla ettei tarttis toisen kerran käydä. Mutta muuten se ei ois hyvä juttu että tulis aikasemmin. Onneksi on muitakin, kun lähipiirissä ei tosiaan kellään oo radia ollut. Ei ystävillä eikä siskoilla. Mut eiköhän tää taas tästä kun ei oo ikinä muuta tarvinnut kuin seurata arvoja kotona. :)
 
Mä oon ymmärtänyt, että vaikka "jäin kiinni" ensimmäisessä testissä, niin silti joutuisin uudelleen siihen testiin. Voiko olla näin? :O
 
Eikai siihen uusiksi joudu kun kerran kiinni jää? Näin ainakin mun th sano, ettei tarvii toista kertaa mennä kun nyt ekalla kerralla jäi kiinni.
Kotona seuraillaan ite sokereita, ainakin mulla vielä tässä vaiheessa.
 
Ei kai siinä olis järkeä mennä toiseen kertaan,jos diagnoosin saa ekallaku. tuskin se ainakaan häviäis toiseen testiin mennessä :)
 
Ei ainakaan täällä joudu uudelleen jos ekalla kerralla jo radi todetaan.
 
Ihanaa kun kerrankin jätettiin hössöttämättä kun kävin lääkärissä :) meinas terkka vaan et täähän on sitte tuttua sulle että tiiät mitä tehdä, jos se taas tulee. Katsotaan sitten kun oon käynyt testissä ja meen ekaa kertaa omalle terkkarille. :p
 
Mä siis oon kanssa saanu radi diagnoosin ja eilen sain neuvolasta ruokavalio-ohjauksen sekä sokerimittarin kotiin, eipä siinä ruokavaliossa mitään ihmeempää oo kuin että lisätä kasviksia, marjoja, hedelmiä sekä jättää höttöhiilarit pois ja ateriarytmin pitäs olla säännöllinen. Eilen illalla mittasin jo ruokailun jälkeisiä arvoja ja tänään vetäsen käyrä päivän niin näkee miten sokerit menee, terkka suositteli ottaan tässä 2 vkon aikana noita käyräpäiviä useammin ja jos näyttää hyvälle arvot niin mietitään sitten että riittääkö vähemmät mittaukset. Ohjeena kun on täällä aamupalaa ennen jälkeen joka päivä arvot + 2 pv/vko käyräpäivä jolloin otetaan aamusokerit ja jokaisen ruokailun jälkeen arvot.
 
Mulla radi myös ja tätä siis osattiin odottaa, koska edellisessä raskaudessa oli myös ja aloitinkin noudattamaan diettiä jo heti positiivisen testin jälkeen. Edellisessä raskaudessa selvisin 8kk pelkällä ruokavaliolla mut viimeisen kuukauden piti sitten pistää yötä vasten insuliinit. Eli sitä "odotellessa". Tuttua kauraa siis tämä ja onneks on jo edellisessä raskaudessa testannut kaikki ruuat että mitkä sopii mun "sokereille" ja mitkä ei, niin nyt ei tartte sit kauheesti käyttää energiaa pohdintoihin ja mittauksiin. Tsemppiä kaikille radimanmoille
 
Mulle annettiin 5.3 jota ihmettelin kun joka paikassa lukee tuo 5.5, pitääkin kysyy tuosta terkalta ko soittaa reilun viikon päästä arvoista et miten se on. Ko viime syksynäki oli tuon 5.5, ei kyl oo menny vielä yli tuosta 5.3 arvosta aamupaastot.
 
Aika tyypillistä radissa että just noi paastoarvot alkaa kirimään. Kandee vaan syödä säännöllisesti ja pieniä välipaloja esim. Pähkinää, rahkaa tms niin pysyy hyvänä paastoarvot. Mulla ainakin hedelmät/marjat välipaloina huonoja, ne nostattaa paastoja. Aamupaaston saan pysymään hyvänä kun syön reippaan iltapalan: leipää, rahkaa, marjoja. Mulla kauraleipä sopii, mut ruisleivät ei. Ruisleivillä aina nousee sokrut liikaa. Ne toimii hyvin ne vaasan minihiilari leivät - niissä siis ainoa ruisleipä, jota mä voin surutta syödä.
 
Kotimittauksissa 5,5, rasituksessa se raja on 5,3. :) kääk..sitä ootellessa et kummalla kerralla pamahtaa..kun välttyäkään ei voi luultavasti.

Hei onko muilla aikasemmat vauvat joutuneet sinivalohoitoon? Mulla molemmat ollu, esikoinen kerran ja toinen kaks kertaa..saa nähdä monestiko tää seuraava joutuu :D mutta siis raskausdiabeetikoilla vauvat kellastuu useemmin ku muiden. Ihan yllättäin luin jostain, kukaan ei oo aiemmin kertonut et radilla ja kellastumisella ois joku yhteys. Niin selvispä syy ja tietää varautua et tuskin alle viikossa pääsee vauvan kanssa kotiin. :p
 
En usko että radilla ja kellastumisella ois yhteys. En oo ainakaan mistään sellaista lukenut. Radihan vaikuttaa raskausaikana vauvan kasvuun, vauvan keuhkojen kehitykseen ja sit syntymän jälkeen saattaa vauvalla tippuu sokeriarvot liian mataliksi. Mulla edellinen synnytys käynnistettiin radin takia ennen la:ta kun vauvan kasvu alkoi kiriä viimeisen raskauskuukauden aikana. Meillä tytöllä oli vähän keltaisuutta, mut ei vaatinut valohoitoa.

Muoks: siis missään virallisissa äitiyspolilta/neuvolasta saaduissa papereissa ei lukenut mitään tosta kellastumisesta.
 
ei ainakaan meidän junnu joutunut sinivalohoitoon vaikka mulla radi olikin ja junnu oli vierihoidossa koko ajan, esikoisesta en tiedä kun hän vietti ensimmäiset 5 vrk:tta keskolassa eikä kukaan maininnu että ois sinivalohoitoa saanut, tosin esikoiselta ei ollu radiakaan. Tässä jutussa mainitaan että radi mammojen vauvoilla on suurempi kellastumisriski https://blogit.utu.fi/raskaustutkimus/raskausdiabetes/
 
Takaisin
Top