Kantoliina vai rintareppu vastasyntyneelle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kumpi soveltuu paremmin vastasyntyneelle: kantoliina vai rintareppu? Kokemuksia olisi mukava kuulla.

Minulla on rintareppu jo, mutta pohdiskelin josko vastasyntyneelle kantoreppu olisikin parempi. Siinä saisi ehkä ihokontaktia helpommin ilman kantohihnojen hiertämistä. Kaapissa olisi tukevaa verhokangasta ylijäämänä, voisiko siitä yrittää sitoa kantoliinaa vai onko trikoinen kantoliina parempi?

Meillä meni tyttö hyvin pienenä trikooliinassa. Tykkäsi olla siinä kun pihalla käveltiin.

Riippuu niin repusta mikä on hyvä, mutta en ole ihan pienelle mitään reppua käyttänyt. Sellainen reppu missä lapsi roikkuu esim. baby björn ja muut vastaavat eivät ole ergonomisia. Suosittelen manducaa. Siittä olen kuullut paljon positiivistä palautetta.

Meillä oli baby björn- rintareppu, ja vaikka piti soveltua ihan pienellekin, niin meillä sitä inhottiin niin paljon, että jäi kaapin perälle.

Manducasta olen myös kuullut hyvää, mutta hinta on uutena aika suolainen, varsinkin kun ei voi olla varma, suostuuko lapsi siihenkään. Meillä ei suostunut, onneksi testattiin eikä ostettu.

Vastasyntyneelle kantoliina, meillä on Stoken aivan ihana kantoreppu, mutta se parempi vasta 3kk eteenpäin ainakin tälläiselle pikkuiselle neidille. Vaikka on vauvatuki, mutta silti.

Kiitos vastauksista. Minulla on Babybjörn Baby Actvie Carrier rintareppu joka ei taida passata mitenkään vastasyntyneelle. Kokeilen ensin tuota verhokangasta, se käsittääkseni vastaa kudottua kantoliinaa. Jos tuleva vauva viihtyy liinassa ja tulee tunne, että trikoinen olisi joustavuuden takia parempi, niin sitten voi hankkia sen. Säästö se on pienikin säästö ja mitäpä sitä turhaan kalliita kantoliinoja ostamaan kun jo olisi ilmainen kangas kokeiluun, jos vauva ei viihdykään kantoliinassa (:

Meillä on trikooliina ja manduca, ja kyllä se trikooliina on parempi ihan pikkaselle, kun saa "tiukempaan" ihokontaktiin. Manducassa lapsi tulee myös tarvittaessa iho ihoa vasten, pientä vauvaa varten sinä on pieni kangasosa lisätukena muttei se estä ihokontaktia täysin. Ennen manducaa meillä oli lainassa baby björn one, siinä lapsi on repun sisällä eikä nahat vastakkain. Se olisi kyllä parempi isomman lapsen kantoon, helpompi heittää selkään ja muutenkin tuntui istuvan paremmin selkää, mutta manduca on monipuolisempi.

Meillä ei trikooliinan kanssa onnistunut ollenkaan, mutta manduca oli pelastus! Alkuun vauva ei suostunut nukkumaan kuin manducassa, vaunut jäi lähes käyttämättä vauvavuoden aikana. Kannattaa käydä lastentarvikeliikkeessä kokeilemassa, siellä saa testata. :)

Mä käytin trikooliinaa aika pitkään heti alusta lähtien. Tykkäsin tosi paljon ja helpotti elämää yhtä paljon. Manducan ostin myös ja siitäkin tykkäsin isomman lapsen kanssa. Tuollainen trikoinen liina vaan on niin hyvä, kun sen voi pukea valmiiksi päälle ja sit vaan sujauttaa vauvan sinne. Liinan saa myös ihan parhaiten säädettyä itselle sopivaksi ja minusta tuo trikoinen tuntui niin mukavalta pitää ja lapsikin viihtyi kunhan totutteli pari kertaa.

Pitkään harkittuani ostin trikoisen kantoliinan Hug a bubin, toivottavasti vauva siihtyy siinä. Kävin lastentarvikeliikkeissä kokeilemassa erilaisia kantoliinoja ja niistä onkin mistä valita! Moneen lähtöön on erilaista ja erihintaista. Kun vauva kasvaa niin joko siirryn kudottuun kantoliinaan tai tuohon jo minulla olevaan rintareppuun, riippuen kummasta vauva tykkää enemmän vai tykkääkö ollenkaan.

Onko kukaan imettänyt liinassa olevaa vauvaa? Onko se helppoa vai vaikeaa?

Hug a bub on hyvä liina. Pitkässä juoksussa se alkaa reunoista mennä kierteelle mutta silitysrautaa kun näyttää niin taas on suora :) ei iso ongelma, ehkä 2 kertaa sen silitin ja toinen kerta enemmänkin huvikseen

Mä sanoisin kans et kantoliina paras vaihtoehto iha pikkuiselle käärölle. Meillä oli hug bug liina. Se oli iha ok. Normi trikoo liina olis voinu olla parempi.
Mä käytin 1kk ikäiselle baby björn rinta reppua. Se oli kätevä kun kävimme kauppareissuilla.
Puol vuotiaana aletaan käyttää ergo reppua kun painoakin on enemmän. Siitä ollaan tykätty paljon reissuissa .
Pikkuvauvan imetys oli kyl helppoa liinassa. Hug bug liinan mukana tuli käyttöohje dvd jossa oli kivasti ei sidonta malleja eri ikäisille ja myös miten saa näpsästi imetettyä.

Siis meillä totutus kuitenkin kesti kaikkiin kanto vehkeisiin yli viikon. Kyllä se vauva tottuu niihin jos vaa usein jaksaa kokeilla jos on tottuakseen. Huutoa tuli usein... mut nyt liina on paras paikka äidin lähellä turvassa.

Varmasti vaatii hivenen kärsivällisyyttä liinailu, jos vauva huutaa kun yrittää ähertää liinaa hyvin. Arvelin kuitenkin, että täytyy pinnistää kärsivällisyyttä siihen, koska lopputulos on taatusti vaivan arvoinen jos vauva tykkää oleilla liinassa ja myöhemmin rintarepussa, jolloin itse saa kädet vapaiksi (: Liina lähtee sairaalaan mukaan, niin saan jo siellä totutella vauvaa heti ensi hetkistä lähtien liinaan. Hyvä tietää, että totutus voi kestää hetken, täytyy vain sinnikkäästi yrittää.

Me ei oikein totuttu liinaan tai mä en varmaan osannut sidontoja kunnolla. Mutta kotona käytettiin neidin ollessa ihan pieni.
Kolmen neljän kuukauden välissä ostettiin Stoken kantoreppu ja oon ollut todella tyytyväinen. Aktiivisen neidin kanssa esim kauppareissulla ihan ehdoton nykyään. Aluksi kyllä totuteltiin kotona ihan lyhyitä aikoja ja pidennettiin ja nykyään neiti tykkää siinä aikansa seurata ympäristöä ja lopulta nukahtaa.
Lastentarvikeliikkeessä kokeiltiin eri reppuja pariin otteeseen ja siten löydettiin juuri meille sopiva.

Minua mietityttää että miksi? ehkä outo kysymys ainakin olen saanut muualla väheksyviä vastauksia siitä kysymyksestä. Vähän sama kuin neulottu kapalo. Ensi kertaa kun on asialla haluaisi tietää miksi sellaisia hankitaan/tehdään. Kyllä ymmärrän tuon kantoliinan, vauva saa olla lähellä äitiä ja äidin kädet saa tauon ja pystyy tekemään jotain samalla kuin kantaa vauvaa, onko vielä muita syitä ostaa? :)

Minua mietityttää että miksi? ehkä outo kysymys ainakin olen saanut muualla väheksyviä vastauksia siitä kysymyksestä. Vähän sama kuin neulottu kapalo. Ensi kertaa kun on asialla haluaisi tietää miksi sellaisia hankitaan/tehdään. Kyllä ymmärrän tuon kantoliinan, vauva saa olla lähellä äitiä ja äidin kädet saa tauon ja pystyy tekemään jotain samalla kuin kantaa vauvaa, onko vielä muita syitä ostaa? :)

Ei ole ollenkaan outo kysymys, kysyi minun äitinikin samaa kun aloin intoilemaan kantoliinasta (:

Kantoliinan ja rintarepun käytölle on monia hyviä puolia sekä lapsen että äidin kannalta käsien vapautumisen lisäksi, kuten ihokontakti, joka rauhoittaa lasta, helpottaa imetyksen sujumista, luo tärkeää kontaktia vauvan ja äidin välille (myös isän jos isä kantaa vauvaa), on hyvin kohtumainen olotila vauvalle ja rauhoittaa entisestään ja vauva kokee olevansa turvassa. Lähellä kantaminen myös edistää vauvan kehitystä kuten tasapaino- ja liikeaistia, kun on mukana liikkeessä koko ajan. Lisäksi vauva pääsee passiivisesti turvallisessa olotilassa seuraamaan arjen toimintoja paremmin kuin esimerkiksi lattiatasolta sitteristä. Lisää tietoa liinailusta ja sen hyödyistä löytyy esimerkiksi kantoliinakanava.fi -sivustolta (:

Mulla onkin ollut tuo sivu muistissa siitä asti kun aloimme lasta toivomaan. Kyllä olen sitä miettinyt ja syythän juuri nuo mitä ajattelinkin. :happy: No entäs sitten se reppu?

Repussa on samat hyvät puolet, mutta reppua on helpompi käyttää kun ei tarvitse pitkän liinan sidonnan kanssa temppuilla. Kerran kun asettelee repun mitat oikein, niin vasta kun vauva on kasvanut säädöistä yli, sitä tarvitsee uudelleen säätää.

Minulla oli esikoisen ollessa vauva trikooliina lainassa ja sitä käytettiin jokusen kerran, oli helppo tehdä ruokaa ja käyttää molempia käsiä, ja vauva nukkui samalla liinassa. En vaan mielestäni osannut tarpeeksi napakasti sitoa liinaa, ja lopulta sen käyttö vaan jäi. Lapsen ollessa reilu puolivuotias hommasin ergon kantorepun ja sitä tykkäsin käyttää. Pienempänä lapsi oli etupuolella, isompana sitten selässä ja oli helppoa ja mukavaa käydä esim. metsässä. Nyt on taas trikooliina käytössä, eka kertaa kannoin vauvaa viikon ikäisenä. Liinassa pystyy myös imettämään jos tarvis vaatii.

Meillä oli itkuinen vauva, joka kärsi refluksista makuuasennossa. Siksi vaunuilu oli hankalaa ja yleensä yhtä huutoa. Liinassa vauvan oli parempi olla, jos käytiin vaikka kaupassa tai pienellä kävelyllä ja nukkui siihen hyvin. Liina oli myös iltaitkujen pelastus, kun kädet eivät olisi jaksaneet enää kantaa ja yleensä liinaan lapsi rauhoittui lopulta. Isomman vauvan kanssa taas reppu tuntui paremmalta kantaa ja se oli helpompi laittaa selkään. Ollaan käyty vielä pian kaksi vuotiaan kanssa joskus metsäpolkua pitkin retkellä tai olen ottanut repun mukaan paikkoihin, joihin ei helposti saa vaunuja. Esim kaukoliikenteen linja-autossa oli mielestäni kätevä olla lapsi eturepussa, että pysyisi edes jossakin kiinni kun en viitsinyt kaukaloa ottaa mukaan. Minusta noilla on paljon hyviä käyttökohteita :)

Takaisin