Kantoliina vai rintareppu vastasyntyneelle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli alkuun, tyyliin ekat 3kk, käytössä trikoinen kantoliina. Sitten ostin Manducan, ja ahh, se oli kyllä todella hyvä hankinta! Helpotti monia tilanteita.
Vaikka kantoliinaa silloin tällöin käytinkin, en koskaan tullut sitomisen kanssa sinuiksi. Manduca on liinaan verrattuna todella helppo käyttää!

Kiva kuulla kokemuksia, että totuttelemisen kanssa voi mennä vähän aikaa. Kuulostaa niin kätevältä, mutta ei tarvi heti luopua, jos ei ihan heti onnistu.

Kirjoitinkin jo muualle ettei manducan kyyti uutukaiselle ainakaan vielä kelpaa, liinassa kulkee nyt. Koko ajan jos saisi päättää....

Siis lähes aina olen kuullut, et muutaman kerran totuttelua kaipaa ja minusta meillä meni pitkään niin, että aina liinaan laiton jälkeen alussa oli vastustelua, mut liikkessä rauhottui :) luulen, että on totutteluasia.

Meillä oli alkuun trikooliina, jossa vauva ei viihtynyt yhtään ja käyttö jäi. Mies isyyslomalla kantoi rintarepussa ja sen jälkeen innostus alkoi minullakin uudelleen. Manduca ei tuntunut mun päällä hyvälle, nyt käytössä tula. Koska vauvajo 11kk, kannan välillä selässä ja välillä vatsapuolella, niin säätöjä joutuu pelailemaan... Ja päällepukiessa minusta helpompi kun säädöt ensin löysemmällä.

Uskaltauduin kokeilemaan kudottua liinaa ja heureka, ihan paras kantokokemus minulle. Liinan saa sidottua tukevasti ja ei pidemmänkään kantamisen jälkeen selkää tai hartioita kolota. Silti myös Tula edelleen käytössä, fiiliksen ja tilanteen mukaan vaihtelen kantovälinettä.

Meillä on ollut trikooliina käytössä kaksosilla, mutta koska kannamme miehen kanssa kumpikin vauvoja, eikä mies ole sitomista oppinut, hankimme kaksi ergoa vauvatuella tyttöjen ollessa 2kk. Nyt reput ovat olleet hetken käytössä ja itse sidon välillä edelleen liinaan, välillä käytän reppua. Mies on innostunut repun käytöstä. Tulevat olemaan meillä käytössä varmasti esim kauppareissuilla, että ei tarvitse raahata vaunuja mukaan. :) Ergo on tulaa vastaava, mutta hieman edullisempi vaihtoehto. Raha ratkaisi kahden vauvan kohdalla.

Oliko kukaan vielä maininnut että kantoreppu ja rintareppu ovat eri asia? Rintareppu on halvempi mutta siinä voi kantaa vain pientä vauvaa ja etupuolella vai muistanko oikein?
*kävelee ympäri asuntoa vatsakipuinen vauva liinassa ettei esikoisen päiväunet häiriintyisi huudosta*

Kantoreppu, esim Manduca, Tula, Ergo, Wompat ja mitä näitä olikaan, on vauvalle ja kantajalle ergonomisempi. Meillä oli alkuun myös rintareppu, mutta sillä ei todellakaan voi kantaa enää 11kg taaperoa, Tulassa kulkee aiheuttamatta kantajalle kipuja. Ja juu, kantoreput saa joko selkään tai rinnalle, osan myös lonkalle, rintareppu vain rinnalla.

Tosi monilla paikkakunnilla on Kantovälinelaanamoja ja -ohjaajia joilta voi kysyä apua ja pääsee erilaisia kantovälineitä testaamaan. Kantoliinayhdistys.fi

Takaisin