Tatuoinnit ja lävistykset

Kääk, kuulostaa aika huonolta siis napakorujen kanssa. Minultakin sellainen löytyy ja pitää varmaan tosiaan ottaa pois tai hankkia sellainen raskausajan koru. Rengaskin varmaan käy?
 
Ite kokeilin semmosta raskausajan korua ja rengasta, mut jotenki ahisti silti. Mut kokeilemaloa selviää :)
 
Mun piti nyt ottaa lisää kuvaa, mutta eipäs tatuoija suostukaan tekee raskaana oleville. Joten odottelemaan joutuu. Mulla aikanaan koira repäs nännilävistyksen irti. Siinä rytäkässä on tietty voinut vähän vahingoittua maitotiehyetkin.
 
Mulla oli nännilävistys sellaisen 15 vuotta ja otin sen pois viime joulukuussa (juurikin sopivasti) kun aloin käydä säännöllisesti äitini kanssa uimahallissa. Olin kai päättänyt etten jaksa kuunnella motkotusta moisesta pikkuasiasta. Kyseistä lävistystä ei olisi ollut pakko ottaa pois raskauden/imetyksen takia, vaan korun olisi voinut vaihtaa vaikka muoviseen. Tissien ja nännien kehityksessä tämä ylimääräinen reikä on aiheuttanut nännissä pientä sinisyyttä ja aivan kamalaa kutinaa ja kipua, joka on nyt onneksi laantunut. Maitokanavat ovat kasvaneet uudelleen kiinni toisiinsa ja tulevaa imeväistä ajatellen asia on kunnossa.
 
Tatuoinnin ottamiselle imetyksen aikana ei nykytiedon mukaan ole mitään estettä. Monet tatuoijat eivät vain suostu niitä tehdä varmuuden vuoksi ja koska heillä ei ole aiheesta tarpeeksi tietoa.
Värit eivät kulkeudu maitoon millään tavalla. Imetyshormonien vaikutuksesta tatuoitavan iho voi kuitenkin arpeutua eri tavalla kuin ennen ja paraneminen voi olla hitaampaa. Eli en ehkä lähtisi mitään koko selän kuvaa teettämään. Tatuointien otossa on myös aina tulehdusriski ja kannattaakin olla erityisen huolellinen tatuointiliikkeen valinnassa ja tehdyn tatuoinnin hoidossa. Että liike huolehtii välineidensä puhtaudesta ja antaa kunnon ohjeet hoitoon ja että tatuoinnin ottaja huolehtii puhdistuksesta, eikä päästä ihoa tulehtumaan. Terkuin imetyksen tuki ry:n imetystukiäiti. :)
http://www.breastfeedingbasics.com/qa/can-get-tattoo-im-breastfeeding
http://www.llli.org/faq/tattoos.html
 
Mitä itekin aloin vähän tutkailla, niin tuo tulehdusriski imetysajan tatuoinneissa varmaankin se suurin syy on. Ja siinähän on sitten myös itse avainasemassa hoidon ja puhtauden osalta (tai minä ainakin haluan uskoa että suurin osa niin tatuoijista kuin muistakin ammatinharjoittajista paneutuu työnsä turvallisuusasiohin).
 
Takaisin
Top