Yöt vauvan kanssa

Pakko liittyä mukaan keskusteluun. Täälläki valvottiin vauvan kans yöllä kolme tuntia putkeen. Päivälläkään valvo niin pitkiä pätkiä! Kylläpä äitiä väsytti ja turhautti. Sekä tissi että tutti puklauteltiin suusta pois mutta heti piti saaha taas imeä jotain. Kolmelta sain sen nukkumaan omaan vauvanpesään ja sitten sain iteki nukuttua kaks tuntia putkeen. Oi autuutta! Kokonaisuudessaan yöunet jäi varmaan johonki neljään tuntiin. Meijän poika on nyt 5 viikon ikäinen.

Tavallisesti vauva nukkuu yöt mun vieressä ja syö vähintään parin tunnin välein. Tuntuu, että joka toinen yö on hyvä ja joka toinen huono.
 
Kapy, sama juttu ns. hyvien ja huonojen öiden kanssa. Pari kolme hyvää yötä ja saman verran vähäunisempia tulee aina putkeen.

Eilen meillä käytiin unille iltakasilta. Vauva tankkasi laiskasti illalla, joten ounastelinkin, että yöstä tullee levoton. Arvaus osui oikeaan, koska klo 23 herättiin syömään, söi vartin ja nukutin 45 min. Nukkui vartin ja heräsi vaatimaan lisää tissiä. Söi puoli tuntia ja alkoi kiemurrella pieruja. Siinä hommassa valvottiinkin samoilla silmillä muutamia minuutteja siellä täällä torkkuen viiteen. Välissä myös syötiin tunnin verran.

Oltuani yöllä klo 23-05 kitisevän vauvan kanssa, mies otti vahtivuoron ennen töihinlähtöään pariksi tunniksi, ja mä pääsin nukkumaan 07 asti. Nyt vauva on ihan puhki yöriekkumisista (kuin myös äitinsä) ja pilkkii sylissä. Ja heti kun yrittää laskea alas nukkumaan, herää.

No, ehkä ens yö on parempi.

Kirsikkana kakkuun mä sain eilen otetusta influenssapiikistä mahtavan kurkkukivun ja pistetty käsi on aivan juntturassa. Onneks alkaa viikonloppu ja mies on kohta enemmän auttamassa!
 
Oijoi, levoton yö on ollu kyllä sielläki. Meki mentiin jo kasilta eilen illalla sänkyyn mutta enhän minä ite saanu niin aikasin unta. Täälläki vauva pilkkii nyt sylissä ja herää heti kun lasken pesäänsä nukkumaan. Ei taida löytyä tänään sopivaa rakoa ottaa itellä päikkäreitä. Onneksi viikonloppu tulossa, niin mies ehtii olemaan enemmän apuna. Öisin turhauttaa, kun hän alottaa kuorsauksen heti kun silmänsä ummistaa. Ja me vaan kukutaan hereillä vauvan kans. :D

Voihan kurkkukipu! Iteki otin maanantaina influenssarokotteen. Seuraavana päivänä pistokohta aristi ja paleli niinku kuume ois tulossa. Meni kuitenki ohi aika pian. Toivottavasti sullaki!
 
Meilläkin kukutaan ja herätään syömään vähän väliä noin joka toinen yö, mutta viime yö oli aika kiva! Mentiin ysiltä nukkumaan, puol kympiltä oltiin koko perhe unessa. Vauvakin nukahti ensin syötyään ihan itsekseen kun vain laskin hänet omaan sänkyyn. Jopa neljän ja puolen tunnin unien jälkeen kahden aikaan heräsi syömään ja taas nukahti itse omaan sänkyynsä. No aamuyö olikin vähän vilkkaampi, heräsi puoli viideltä, kuudelta, seiskalta ja kasilta. Jossain vaiheessa otin hänet sitten viereeni nukkumaan niin sain vähän levättyä itsekin. Tosin laskeskelin että olishan siinä jo aamuyöllä ollut tullut nukuttua lähes täydet yöunet. :D
 
Meillä oli edellisyönä ensimmäiset pitkät unet! Neiti tankkas klo19-23 taukoamatta noin vartin välein. Saattoi nukahtaa syödessään mutta heräsi kun mies halusi ottaa vauvan syliinsä ja heti neiti alkoi hamuilemaan lisää tissiä. Noh Beibi nukahti ja herättiin ekan kerran 5:45! Uskomatonta!
 
Ääää meillekkin kiitos tollasia öitä siniapila! Täällä vauva nukkuu kohtuu hyvin alkuillat (jolloin olen ruvennut nyt itsekin samat ajat nukkumaan jotta pysyisi tolpillaan ja unikin tulee hyvin kun on pimeää jo silloin) mutta yöllä alkaa sitten ne hulinat ja päivisinkin on nyt ollut tosi kiukkuinen lähes koko valveilla olo aikansa. Väsyttävää..
 
Meillä menee illat suht rauhallisesti ja vauva herää ekan kerran yöllä 01-02 välillä syömään.
Oon joutunut alusta asti antamaan lisämaitoa kun oma imetys takkuaa ja pahasti :sad001 nyt vaavi sitten vielä kaikkien vaikeuksien päälle saa rinnalla hirveät raivarit eikä siitä osittaisestakaan imetyksestä tahdo tulla mitään... oon aika loppu tän imetyksen kanssa.

Se vielä tosiaan että kun herää silloin aamuyöllä ekan kerran niin ei tahdo nukahtaa uudestaan. Tutti lentelee ja killittää siinä vieressä silmät suurina. Jossain vaiheessa alkaa huuto.
 
Hilpi, oletko tutustunut Väestöliiton pullonpyörittäjän oppaaseen? Siellä on hyviä neuvoja osaimetykseen.
 
Kiitos vinkistä :)

Täällä näköjään "rytmi" muuttunut... poika ei nukahda sitten millään.
 
Täällä menee näköjään sykleissä. Pari yötä nukutaan tosi hyvin, kun on jaksettu tankata illalla kunnolla. Sitten hyvien öiden jälkeen tulee aina pari hulinayötä. Tasapaino sekin. Onneks joukossa on myös helpompia öitä :)

tsemppiä kaikille valvomisiin!
 
Täällä on valvottu jo toinen yö peräkkäin. Kumpikaan meistä ei ole nukkunut käytännössä yhtään kello kahden jälkeen.. ja nyt kello on 7.30. Kohtuullisen rankkaa.
Eilinen yö meni kakkaa tehdessä ja tämän yön on pieni kärsinyt selkeästi maidon takaisinvirtauksesta. Mikään asento ei ole hyvä, olkapäällä kuitenkin paras. Minä en vaan jaksa koko yötä kohoasennossa kannatella.
Toivottavasti saamme edes vähän unta tänään.
 
Tiania, ootko kokeillut olla sohvalla puoli-istuvassa asennossa tyynyillä tuettuna ja vauva olalla pystyasennossa? Mä nukuin niin pari yötä kun mikään muu kuin olalla olo ei kelvannut.
 
Tiania tsemppiä! Ja muillekin valvojille! Yöllä valvominen on kamalaa! Meillä kuukausi sitten parin viikon ajan nukuin 3-4 h yössä eikä päikkäreistä tietoakaan. Olin ihan loppu. Meillä valvotti refluksivaivat ja vatsakivut (jotka nyt hallinnassa lääkkeellä ja mun maidottomalla ruokavaliolla kun vauvalla ehkä maitoallergia ). Meillä nukuttiin edes vähän kun kohotettiin sängynpäätyä. Imettämisen jälkeen yritin pitää pystyssä 20 min. Vähensin ruokia mitkä aiheuttavat helposti vatsavaivoja (mm. tuore ruisleipä, suklaa & herkut yleisesti). Tällä hetkellä syön lähes kaikkea vähön, paitsi maitoproteiinia sisältäviä tuotteita. Myös kaura selkeästi vähemmällä. Ja jos juon kahvia aamulla, vauva ei meinaa illalla nukahtaa millään....

Ja aika varmasti myös auttaa. Eikö just noi 3-6 viikkoa ole pahimmat vatsavaivaviikot? Meillä vauva nyt 10 viikkoa ja nyt vajaa viikko nukuttu noin 21-07 kahdella tai kolmella imetyksellä. Itsekin menen nukkumaan jo 21, niin sitä saa ihan ok unet hwräilyistä huolimatta. Päikkärit meillä ei onnistu esikoisen ja vauvan huonojen päiväunien takia.
 
Janna75: Olen kokeillut sängyssä tuota asentoa, meillä isä nukkuu olkkarissa, mutta viime yönä se ei toiminut. Tyttö oli niin levoton, että valahti koko ajan alas päin ja se sitten taas hermostutti vain lisää. Vauva ei varsinaisesti itke öisin, vaan enemmänkin ähisee ja hänestä näkee, että on epämukava olla. Aamu kahdeksan aikaan hän nukahti tunniksi ja sitten yhdentoista aikaan myös tunniksi. Nyt on nukkunut sisällä vaunuissa jo kolme tuntia ja sain itsekin pari tuntia nukuttua. Tyttäremme on nyt 7 viikkoa ja 4 päivää vanha.
Toivottavasti ensi yö olisi parempi!!
Kiitos tsempeistä Isla80 ja jaksamista kaikille äideille!!
 
Näin se vaan kääntyi kelkka täällä. Oli meinaan ihanaa autuutta ekat 4 viikkoa. Nukuttiin tosi hyvin 4-5h pätkissä. Mutta hyvästi nyt ne yöt. 7 viikko vauva-arkea menossa ja meillä vauva itkee käytännössä yöt läpeensä. Refluksi vaivaa on ilmaantunut ja toivottavasti huominen lääkärikäynti helpottaa tilannetta ja saadaan lääkettä. Ollaan siis kierteessä refluksioireet - korvike - ja kova vatsa - vatsavaivat ja lisäksi pähkäillään d-vitamiinin soveltuvuutta. Vauva nukkuu päivisin paremmin ja autossa. Mutta odotas kun yö koittaa... Menee nukkumaan n. 21-22 välillä ja herää syömään n. 00-01 jonka jälkeen ei enää nuku. Eilenkin valvoimme aamuun 07 asti, siinä oli äiti hieman silmät ristissä kun sitä edellisenä yönä sain nukkua tunnin.. Yöhön liittymättä, niin on pakko todeta että jestas miten tuo meiän beibe kasvaa!! Onko kellään muulla vaatteet käyneet pieneksi ? Täällä ollaan jo koossa 62-68!! Painoakin on jo 5700g. :) Täällä maistuu kyllä ruoka Kuulemma tavallista korvikelapsille että kasvupyrähdys tulee heti alkuun. No huomenna lääkärille, yksityiselle, että ihan hyvä että se vakuutus sitten saatiin.. Vinks' nyt saan nukkua yksin, mies nukkuu vauvan kanssa ja mitä minä teen... No valvon tietysti :D
 
Voi Tilkku, nyt nukkumaan siellä, jos sulla vaan on mahis siihen! Millaiselle lääkärille saitte ajan? Tosi ikävän kuuloinen kierre vauvalla. Refluksioireet on persuksesta ja inhottavan yleisiä. Kerropa sitten, miten lääkärissä meni!

Meillä on myös yöt ja päivät olleet nyt enemmän tai vähemmän hankalia. Eilenkin vauva veti iltapäivällä kahden tunnin huutoitkut, joihin ei auttanut tissi eikä mikään. Rauhoittui vasta huudettuaan itsensä pariin kertaan uneen. Mietin jo, että koliikkiako tuo vai johtuuko d-tipoista, lonkkalastan uudelleenasennuksesta vai mistä...

Yöt myös melkoista show'ta. Ekan kuukautensa vauva nukkui useimmiten kohtalaisesti ja hyviä öitä oli enemmän kuin nyt. Nyt hän nukahtaa illalla 19-21.30 välimaastossa, nukkuu nelisen tuntia ja heräilee syömään 11.30-02.30 välillä. Sitten tuleekin ongelma. Syömisen jälkeen hän on niin väsy, ettei enää millään yrityksillä röyhtäise vaan simahtaa tissille.

Kun panen hänet takaisin pesäänsä, menee korkeintaan vartista tuntiin, ja alkaa niin kova nieleskely, köhinä ja vehtaaminen, että mies tai minä kaivetaan vaiva ylös ja lähdetään kävelyttämään kämppää ympäri. Sitten tulee röyhtäyksiä ja pieruja. Saattaa myös nukahtaa tunniksi syliin.

Neljän viiden maissa alkaa seuraava valvomisvaihe, joka kestää usein kasiin ysiin, mutta pahimmillaan iltapäivään asti. Vauva ei kerta kaikkiaan nukahda.

On vähän äiti ja isi väsyneitä! Vauvalla nyt ikää päivää vaille 6 viikkoa.
 
Voi ei, tsemppiä! Meilläkin alkoi ne valvomiset 3 viikon iässä, mutta pahimpaa vaihetta kesti sen 3-4 viikkoa. Nyt nukutaan yöt 2-3 herätyksellä. Toivottavasti monella helpottaa ajan kanssa pian tai löytyy syy ja se saadaan hoidettua. Väsymys on kamalaa. Itseäni itketti aina kun vauvakin itki ja päivät oli tosi raskaita kun ei ollut mahdollisuutta päikkäreihin.

Meillä painetaan jo varmaan 6,5kg ja vaatteet 62-68 :) 10 vkoa ikää. Ja rintamaidolla mennään. Meillä kyllä vauva silloin 4vkon iässä söi jatkuvasti ja painoa tuli 500g/vko - haki maidosta ja rinnasta lohtua ja helpotusta refluksioireisiin. Nyt vähän hitaampaa painonnousu.
 
Takaisin
Top