Yöt vauvan kanssa

Tilkku77

Näppärä viestien naputtelija
Ihan vain keskustelua siitä, miten teillä nukutaan. Heräillyt, ruokinta, itkut, vatsanväänteet, ja vaipanvaihdot.

Täällä tämä yö mennyt suhteellisen rauhattomasti...

Josko keskustelusta avautuisi tällaiselle ensikertalaiselle myös ajatuksia siitä, miten huomata mikä vauvaa kismittää tai mitä sanottavaa hänellä olisi..

Hyvää yötä!
 
En voi vielä kuin muistella esikoisen öitä.. Hänen kanssaan olikin helppoa. Hän ilmoitti kun oli nälkä, söi suht ripeästi, pidin aina hetken pystyssä ja sitten omaan sänkyyn jatkamaan unia. Sänky meillä oli päädystä korotettuna vielä pitkään silloin pikkuvauva-aikana. Vaippoja en ole yöllä vaihtanut hänelle ikinä! Pissavaippaa en siis vaihtanut. Toki jos olisi ollut jotenkin litimärkä, mutta ei, hienosti pärjäsi yön eikä ikinä ole tehnyt yöllä kakkoja. Valona meillä oli sellainen pistokkeeseen laitettava yövalo, ettei tarvinnut missään välissä laittaa valoja syötttöjen yhteydessä. Yöllä ei myöskään koskaan juteltu, ne harvat kerrat kun ruokailun jälkeen joutui hetken etsimään röyhyä tai rauhoittua, niin saatoin ihan hiljaa hyräillä meidän unilaulua. Peiton käärin aina kapalomallilla, jotta rauhoittaisi nukkujaa, eikä heräisi omiin säpsyihinsä. Epätoivoisena toivoisin samanlaista seuraajaa, mutta arvaan jo, ettei salama taida iskeä samaan kohtaan toista kertaa.
 
Meillä esikoinen teki vähintään yhdet kakat per yö, joten se herätti. Muuten mentiin aika nopeasti kahden syötön rytmillä; ihan aluksi tietysti useammin syötiin yölläkin. Tuosta itkun tunnistamisesta... Esikoinen itki aina samalla tavalla näitä perustarpeitaan, sitten refluksikipu-huuto oli eri asia :arghh:. Mutta minä ainakaan en koskaan oppinut hänen kohdallaan erottamaan nälkäitkua esim. vaipanvaihtoaika-itkusta. Minusta ihan samanlaista oli. Ja en usko olleen kiinni kiintymyssuhteesta tai herkkyydestä, väitän, että ei vain itkenyt eri tavalla. Kyllä sen oppii muutenkin milloin vaavilla on tod.näk. nälkä ja huomaa milloin vaippa pitää vaihtaa jne.
 
Tilkku ootko kokeillut pierujumppaa vauvalle? Eli vauva selälleen ja rauhassa pumppaat hänen jalkoja mahan päälle kippuraan. Tai toinen on hieroa navan läheisyydessä omalla sormella myötäpäivään. Noi voi auttaa jos toisella on ilmaa mahassa ja se aiheuttaa kipuilua.
 
Tilkku ootko kokeillut pierujumppaa vauvalle? Eli vauva selälleen ja rauhassa pumppaat hänen jalkoja mahan päälle kippuraan. Tai toinen on hieroa navan läheisyydessä omalla sormella myötäpäivään. Noi voi auttaa jos toisella on ilmaa mahassa ja se aiheuttaa kipuilua.

Juu tein sitä jo tuon sairaalaolon aikana, huomasin että vauva tykkäsi siitä. Nyt viime yö meni melkein juodessa 20-02.30 vasta 03 paikkeilla vauva nukahti kunnolla.. En vaihda mielellään vaippaa yön aikana, mutta viime yönä vaihdoin ja se auttoi unen saamiseen..
 
Tilkku vauvat tankkaavat iltaisin enemmän ja haluta läheisyyttä hakeutumalla rinnalle, ja sen on normaalia. Annat vain vauvan olla rinnalla niin kauan ja usein kuin haluaa. Korvike voi tuoda helpotuksen tähän, mutta koska se on huonommin sulavaa kuin ämmä se saattaa aiheuttaa kovia vatsan väänteitä ja toiseksi se vie tilaa taas siltä rintamaidolta. Vastasyntyneellä ei myöskään ole selvää vuorokausirytmiä vielä, joten pieni voi hyvin valvoa silloin kun itseä nukuttaisi.
 
Meillä poika nukkuu vieressä, lähinnä siksi ku syö niin usein ja nukahdan itse. Vatsaa itkuilee välillä. Ja vaippa on vaihdettava ainakin kerran yössä joskus toisenkin, kakat aina housussa ja pisuakin paljon. Hän myös vähän valvoo öisin, rauhallisesti kylläkin.
 
Tilkku vauvat tankkaavat iltaisin enemmän ja haluta läheisyyttä hakeutumalla rinnalle, ja sen on normaalia. Annat vain vauvan olla rinnalla niin kauan ja usein kuin haluaa. Korvike voi tuoda helpotuksen tähän, mutta koska se on huonommin sulavaa kuin ämmä se saattaa aiheuttaa kovia vatsan väänteitä ja toiseksi se vie tilaa taas siltä rintamaidolta. Vastasyntyneellä ei myöskään ole selvää vuorokausirytmiä vielä, joten pieni voi hyvin valvoa silloin kun itseä nukuttaisi.

Mulla ei tule maitoa juuri laisinkaan. Tässä kuitenkin on viikko jo synnytyksestä. Juuri juteltiin th:n kanssa asiasta, että pumppaan sen mitä pumppaan ja loput korviketta. Synnytyksessä oli niin voimakas verenvuoto joka aiheutti sen, että maitoa ei tule. Kätilöiden kanssa sairaalassa myös asiaa puitiin, ja odotettiin maidon nousua.. Mutta siellä myös todettiin, että korvikkeilla jatkossa ruokitaan vauvaa, todennäköisesti sen pienen maidon tulo loppuu hyvinkin pian..
 
Hyvä, että olet saanut vähän pumpattua, mutta ei ihme ettei kroppa lähde maitoa tuottamaan, sun seikkailu on kuulostanut aika hurjan rankalta. Nyt sitten vaan toivotaan, että sopiva korvike löytyy teille helposti. Siitäkin sitten varmasti yöt tasaantuvat pikkuhiljaa.
 
Jos maitoa ei tule ja teillä on tarkoitus lopettaa imetyksen yrittäminen niin sitten pullosta korviketta ja paljon sylittelyä. Vkon vanha vauva on kuitenkin niin pieni että hän tarvitsee paljon läheisyyttä. Jos itsestä tuntuu niin voithan nukkua vauva vieressä, jos siis hän nukkuu eri sängyssä, ja kokeilla rauhottaisiko se teidän öitä.

Kuuden ekan vkon aikana on vielä toivoa imetyksen suhteen, siis jos itsellä halua ja kärsivällisyyttä riittää, sen jälkeen maidontuotanto alkaa tasaantumaan ja maitomääriä on hankala saada itse enää nostettua. Eikä se paljonko pumpulla saat saaliiksi kerro paljonko vauva saa rinnasta imemällä.
 
Miulle eivät uskoneet että kunnolla nousee maito, koska sektio, joskin ei verenhukkaa. Saman vuorokauden aikana koitettiin lypsämällä: tulos 2ml, pumpulla: 10ml, imetyspunnitus: 44ml. Eli voi olla todellakin valtavat (!) erot sen välillä mitä se vauva saa irti ja mitä muilla keinoin saadaan. Uskon kuitenkin et lypsäminen ja pumppailu ei menny hukkaan, kun maitoa sit lopulta alko tulla niin reilusti, et nyt oon viikon sen nousua kuumeillu.
 
Meillä vauva on paljon sylissä. Eli saa kyllä paljon läheisyyttä. Olin pe-ke sairaalassa, eikä kukaan kätilöistä onnistunut saamaan vauvaa syömään rinnasta. Kokeilimme hyvin erilaisia tapoja. Mutta kun homma ei toiminut niin, päätimme pyrkiä siihen että pumppaan mahd. Paljon. Tämä tarkoittaa sitä että saan vasemmasta rinnasta sen 50ml/ joka tosin vaatii pumppausta n.2h. Oikeasta rinnasta maitoa ei tule 10ml enempää.. Nämä siis parhaimpana määränä. Kätilö totesi, että on hyvin epätodennäköistä että maitoa tulisi kovin pitkään. En koe että lapsi siitä kärsii, ei se tee minusta huonompaa jos en pysty imettämään. Ostin pumpun eli kyllä tarkoitukseni on pumpata joka päivä. Pyrin siihen että pystyn tarjoamaan lapselle osan rintamaitoa. Nukumme miehen kanssa eri huoneissa, nukun vauvan kanssa samassa huoneessa ja vauva on osan yöstä vieressäni. Ja minä hoidan yksin koko yön. Mies ottaa vauvan kainaloonsa aamuisin, jotta saan nukkua muutaman tunnin tiivistä unta.. Näin siis meillä.
 
Tilkku, sulla on hyvä asenne imetykseen. Onnistuu jos onnistuu, jos ei, niin kyllä se vauva korvikkeellakin kasvaa. Turhan helposti me mammat syyllistetään itseämme, jos joku juttu ei mee suunnitellusti.
 
Tilkku, kunpa voisin antaa toisen rinnoistani sulle maitokannuksi :)
Hankalan nännin takia imettäminen siitä tosi vaikeaa ja ehkä 1/30 yrityksistä onnistuu. Silti mitään tekemättä maito nousi sinne raketin lailla eli lypsettävää riittäisi vaikken mitenkään edistä asiaa. Pakko suihkussa tyhjennellä kun tuntuu, että räjähtää. Ja minä kun muka ostin käsikäyttöisen pumpun kun sitä kuiten niin vähän tarvii ja edell sähköisen ehdin myydä..
 
Muokattu viimeksi:
Tilkku, kunpa voisin antaa toisen rinnoistani sulle maitokannuksi :)
Hankalan nännin takia imettäminen siitä tosi vaikeaa ja ehkä 1/30 yrityksistä onnistuu. Silti mitään tekemättä maito nousi sinne raketin lailla eli lypsettävää riittää vaikken mitenkään edistä asiaa. Ja minä kun muka ostin käsikäyttöisen pumpun kun sitä kuiten niin vähän tarvii ja edell sähköisen ehdin myydä..

Ootko kokeillu rintakumia? Mulla se auttoi esikoisen kans, kun toisesta rinnasta ei ikinä koskaan saanut otetta, paitsi kumilla. Tää kakkospainos kyllä sen sijaan on onnistunut.
 
Jep. Esikoinen tuumas, että pthyi, never! Äsken pyysin just apua täällä osastolla toisen kans kun kotona ei tämänkään kans onnistunut ja mikä lie magic touch hoitaja, kun tämä kakkonen huoli kumin sentään suuhun. Kärsivällisyys ei riittäny nyt muuhun, mut selkeästi toivoa on.
 
Tilkku kukaan ei ole sanonut että korvike ruokinta tekisi sinusta huonomman tai epäpätevämmän äidin. Samalla tavalla se lapsi kasvaa ämmällä ja korvikkeella.

Teidän mistä puhun sillä esikoisen aikana imetys meni metsään ja koin hyvin ahdistavana kun joka paikassa mainostettiin ja kehuttiin imetystä vaikka mulla ei homma toiminut. Koin vielä vaikean imetyspettymyksen koska en "riittänyt" vauvalleni. Itse en oikein tahdo enää uskoa kätilöiden tai thn ohjausta imetyksestä, koska esikoisen aikana sain erikoisia neuvoja ja olin ihan ulalla. Esim oma maito ei voisi kuulemma riittää yli 4kg vauvalle, jep jep. Sen takia mielummin olen ollut imetystukiryhmän kautta tukiäitiin yhteydessä ja tavannut hänet, sillä heillä on kuitenkin osaamista ja käyvät koulutuksen neuvontaan ym liittyen.

Ja jos homma ei luonnistu niin sitten ei, imetyksestä ei kuitenkaan kannata ottaa paineita sillä vauva saa sitä läheisyyttä muutenkin aivan varmasti kuin olemalla rinnalla. Mielummin niin että äiti jaksaa ja voi hyvin kuin se että äiti stressaa ja pakottaa itsensä ylisuorittamaan imetyksen tai minkä tahansa suhteen.
 
Ootko kokeillu rintakumia? Mulla se auttoi esikoisen kans, kun toisesta rinnasta ei ikinä koskaan saanut otetta, paitsi kumilla. Tää kakkospainos kyllä sen sijaan on onnistunut.

Sain sairaalasta rintakumin. Ja sillä myös kokeiltiin eri temppuja, huijaamista ym. Mutta vauva ei ollut siitä kiinnostunut. Otti kerran kiinni ja irroitti. Mulla esimerkiksi ei tule juuri tällä hetkellä maitoa vaikka pumppaan.. Tunnin sisään olen saanut molemmista yhteensä 20ml. Rinnat ei ole kovat tms. No sekin on kotiinpäin tuo 20 ml, mutta kokeilen taas huomenna uudestaan. Mutta vaikka ehkä joku ajattelee että luovutan liian aikaisin, niin samapa tuo. En aio ottaa stressiä asiasta, me jokainen teemme parhaalla mahdollisella tavalla ja jokainen myös valitsee sen oman reitin. Lapseni kuitenkin on saanut tämän päivän punnituksen perusteella jo painoa lisää. Ja vatsanväänteiltä on säästytty. Tämän päivän tarkastuksessa kävi myös ilmi, että vauva on jäntevä, seuraa ja on hyvin tyytyväinen. Vauva myös nukkui taas koko päivän oikein hyvin, heräsi syömään välillä ja taas nukkui. Ja nukkuu tällä hetkellä. Jo sairaalassa sain huomata että ei ole yhtä oikeaa tapaa, kun päivän sisään kolme kätilöä antoi aina oman mielipiteensä. Ja joka päivä tuli uusia kätilöitä vuoroihin jotka kertoivat taas omat mielipiteet.. Siinä opin jo sen, että voin oppia jokaiselta jotakin ja rakentaa niistä sen oman tieni.

Muoks. En koe olevani millään lailla riittämätön. Suunnittelin imettäväni, mutta koska synnytysongelmat päättivät toisin, niin toteutan asian tässä tapauksessa sen mukaan. Kaikki ei aina mene Niinkuin ajattelee ja joskus joutuu tekemään toisenlaisia suunnitelmia, mutta se ei lannista minua millään tavalla.. Minulle tärkeintä on se että rakkaani voi hyvin, muulla ei ole merkitystä.
 
Muokattu viimeksi:
Sain sairaalasta rintakumin. Ja sillä myös kokeiltiin eri temppuja, huijaamista ym. Mutta vauva ei ollut siitä kiinnostunut. Otti kerran kiinni ja irroitti. Mulla esimerkiksi ei tule juuri tällä hetkellä maitoa vaikka pumppaan.. Tunnin sisään olen saanut molemmista yhteensä 20ml. Rinnat ei ole kovat tms. No sekin on kotiinpäin tuo 20 ml, mutta kokeilen taas huomenna uudestaan. Mutta vaikka ehkä joku ajattelee että luovutan liian aikaisin, niin samapa tuo. En aio ottaa stressiä asiasta, me jokainen teemme parhaalla mahdollisella tavalla ja jokainen myös valitsee sen oman reitin. Lapseni kuitenkin on saanut tämän päivän punnituksen perusteella jo painoa lisää. Ja vatsanväänteiltä on säästytty. Tämän päivän tarkastuksessa kävi myös ilmi, että vauva on jäntevä, seuraa ja on hyvin tyytyväinen. Vauva myös nukkui taas koko päivän oikein hyvin, heräsi syömään välillä ja taas nukkui. Ja nukkuu tällä hetkellä. Jo sairaalassa sain huomata että ei ole yhtä oikeaa tapaa, kun päivän sisään kolme kätilöä antoi aina oman mielipiteensä. Ja joka päivä tuli uusia kätilöitä vuoroihin jotka kertoivat taas omat mielipiteet.. Siinä opin jo sen, että voin oppia jokaiselta jotakin ja rakentaa niistä sen oman tieni.

Muoks. En koe olevani millään lailla riittämätön. Suunnittelin imettäväni, mutta koska synnytysongelmat päättivät toisin, niin toteutan asian tässä tapauksessa sen mukaan. Kaikki ei aina mene Niinkuin ajattelee ja joskus joutuu tekemään toisenlaisia suunnitelmia, mutta se ei lannista minua millään tavalla.. Minulle tärkeintä on se että rakkaani voi hyvin, muulla ei ole merkitystä.

Eikun mä tuolle Möttöselle kumia meinasin, sama kokemus kun on hankalasta nännistä. Maidon riittävyydestä/imetysvaikeuksista en osaa sanoa muuta kuin tsemppiä, mulla kun on molempien lasten kohdal päinvastoin, maitoa on jopa liikaa, tulvien. Tasan ei käy nämäkään nallekarkit. Mutta kuten todettu, imetys tai sen puute ei tee kenestäkään parempaa eikä huonompaa :)
 
Takaisin
Top