Vitamiinit

Käytän Orionin Multivita raskaus ja imetys -tabletteja. Neuvolasta sain suosituksen monivitamiinille, eikä foolihappoa tarvitse kuulemma ottaa erikseen lisänä, kun asiaa tiedustelin.

Tänään sain kätilöltä (ar-ultrassa) suosituksen syödä monivitamiinien lisäksi vielä foolihappoa. Se kun on niin tärkeä, etenkin näin raskauden alkuvaiheessa. Foolihappo on vesiliukoinen, joten kätilön mukaan sitä voi turvallisin mielin syödä. Lisäksi kätilö suositteli ulkomaanmatkoilla käyttämään maitohappobakteereita. Aion ottaa nämä vinkit käyttöön.
 
Mulla on Multivita raskaus ja imetys -tabletteja, Foolihappoa, Sinkkiä ja Omega3+D .

Neuvola aikaa varatessani se täti sano, että ei tarttis muita kuin toin monivitamiinin.
Sanoin, että tupakoin ja siksi Sinkki on tarpeen.
Foolihaposta olen ymmärtänyt, että vesiliukoisuutensa takia sitä ei voi syödä liikaa, koska ei varastoidu. Ja monet lapsettomuuslääkärithän suosittelee/määrää isoja annoksia asiakkailleen.
D-vitamiinia ei Suomen olosuhteissa saa koskaan tarpeeksi, ellei rouskuta kalaa päivittäin. Täällä suositus arvot on niin matalat verrattuna maihin missä voi saada sitä jo auringosta. Ei ihme, että tää maa johtaa itsemurhatilastoja. (vähän sarkasmia)
Sitten se sano, ettei ole hyvä syödä Omega3 , jos se ei ole raskaus-versiota. Kuulemma voi sisältää jotain haitallista, muttei sanonut mitä esimerkiksi. Joten jatkan sen syömistä, niin kauan kunnes selviää mikä siinä on vaarallista.

Edellisissä raskauksissa en ole syönyt mitään lisävitamiineja yms.
 
Kalaöljyhän on puhdistettua kapseleissa, että sehän on kyllä puhtaampaa kuin kala :D A-vitamiinia mun möllerit sisälsi, niin vaihdoin valmistetta.

Ei tosiaan Suomessa ihmiset saa tarpeeksi d-vitamiinia, saatika EPA- ja DHA omegoja... Meillä syö koko perhe kalaöljykapseleita, koska ei syödä päivittäin rasvaista kalaa yli 100g/naama ja d-vitamiinia vauvasta lähtien "yliannostusta"... Monesti ihan neuvolakorttiin kirjoitettu se suositus ja kerrottu ettei enempää pitäisi ottaa, jepjep. Ehkä joku päivä päästään Suomessakin ravitsemustieteen saralla edes hivenen eteen päin ja tajuntaan, että ne uusimmat pitkäaikaistutkimukset koskevat myös suomalaisia :)
 
Jossain oli, että rv12 asti, jossain taas suositellaan koko raskauden ajan. Se hermostoputkihan on kyllä jo sulkeutunut rv12 mennessä, että sen vuoksi ei enää tarvitsisi huolia, mutta en ole perehtynyt mihin muuhun raskauden aikana on foolihaposta hyötyä. Googlehan sen varmaan kertoisi kun reipas olisi :D
 
Pari viikkoa tuli napsittua Minisunin mama-vitskuja. Joudun murskaamaan aina kaikki tabletit ja noiden kanssa vaan tuli raja vastaan-ei enää yhtään kiitos. Koko illan oli huono olo kun ajattelikin edessä olevaa koitosta. Vaihdoin nyt pelkkään foolihappoon joka onkin hyvin pieni pilleri. Lisäksi yritän muistaa ottaa d-vitamiinin. Toivottavasti mitään oleellista ei jää saamatta jos normaalista ruokavaliosta saa jotain?
 
Pari viikkoa tuli napsittua Minisunin mama-vitskuja. Joudun murskaamaan aina kaikki tabletit ja noiden kanssa vaan tuli raja vastaan-ei enää yhtään kiitos. Koko illan oli huono olo kun ajattelikin edessä olevaa koitosta. Vaihdoin nyt pelkkään foolihappoon joka onkin hyvin pieni pilleri. Lisäksi yritän muistaa ottaa d-vitamiinin. Toivottavasti mitään oleellista ei jää saamatta jos normaalista ruokavaliosta saa jotain?

Mullakin tuli huono olo niistä pillereistä. Sitte tajusin ottaa sen vasta ruuan päälle, kun on syönyt hyvin niin helpotti. :)
 
Mulla kans tulee tosi huono olo monivitamiinista, niin otan sit aamupalan päälle heti kun tuntuu siltä, että aamupala pysyy sisällä :)
 
Joo, pitää kyllä tsempata itteänsä että saa vitskut otettua. Aamuisin en oo uskaltanut nyt töiden alettua ottaa, ettei tulis niistä huono olo... Sit illemmalla vasta.
 
Mä otan vitamiinit ennen ku meen nukkuu.. Oon kokenut parhaaksi!
 
haluuko joku tamperelainen ostaa minisun mama vitskut. otettu 3kpl. maksoi 20,myyn kympillä pois.
 
Ajna, jos meinaatte vielä yrittää pienokaista, niin jatka vitskujen syöntiä ja foolihapon. Niitä suositellaan syötävän jo raskautta harkittaessa ja varsinkin meidän ei enää niin nuorten kohdalla.
 
Ajna, jos meinaatte vielä yrittää pienokaista, niin jatka vitskujen syöntiä ja foolihapon. Niitä suositellaan syötävän jo raskautta harkittaessa ja varsinkin meidän ei enää niin nuorten kohdalla.
Toden totta- tajusin tän itsekin eilen :) kun vähän pää rauhoittunut.
 
Täällä käytössä Mama multivita vitamiinit.
 
Pitäs varmaan alkaa syömään biotiinia tähä foolihapon ja d-vitamiinin lisäksi, ku on menny kynnet aivan kauhiaan kuntoon. Toisilla on kynnet ja hiukset niin elämänsä kunnossa raskausaikana, ei täällä vaan :D Itellä kuitenkin ollu aina pitkät ja paksut hiukset ja pitkät kynnet, joita oon tykänny laittaa, ni ei näitä kynsiä voi enää ku viilata lyhyemmäksi, ku niin liuskottuvat koko ajan :sad001 Muilla samaa ongelmaa?
 
Mulla lähtee hiukset päästä, esikoisesta taas oli pitkät ja terveet kynnet, hiuksista en muista. Mä tosin oon enemmän kuin ilonen hiusten lähdöstä, mulla kun on tosi tosi paksut hiukset ja niitä on ihan liikaa! :rolleyes:
 
Ei ole ongelmaa, päinvastoin... Mulla aina ollut paksu tukka ja paksut, hyvin kasvavat kynnet. Raskaudet vaan pahentaneet tätä ongelmaa :sad001
 
Takaisin
Top