vitamiineista + kalaöljystä yms.

Mumssi

Oman äänensä löytänyt
heippa,

lukaisin joltain nettisivulta äsken, että kalaöljykapseleita EI pitäisi syödä, jos ne eivät ole raskaus-kapseleita. Kääk. Minä olen syönyt joka päivä Pikasol-nimistä valmistetta, (samoin multitabseja). Pitäisikö jättää pois? Olen rv 6 ja eka neuvolakäynti vasta 2 viikon päästä...

homejuustostakin vielä yksi kysymys: saako auraa syödä? eikö se niin mennyt että suurten, turvallisten valmistajien pastöröimattomiakin tuotteita saa syödä?
 
Tervehdys Mumssi! [:)] En söisi niitä kapseleita, jos kerran ei pitäisi. Mutta loppuviimeksihän sinä sen päätät. Homejuustoa käytän ruuissa, sellasenaan en syö. 
 
Eipä ole ihan yks selitteinen tuo kalaöljyn haitallisuuskaan... Yksi taho puoltaa käyttöä mm allergioiden ehkäisyssä ja toinen kieltää jyrkästi.

Nostin Yleinen raskauskeskustelu-foorumille tuon Raskaus ja atopia -keskustelun. Siellä tätä jo pohdittu. Löytyypä kiinnostuneille joku linkkikin.
Itse olen käyttänyt koko raskauden ajan kalaöljyjä (en kalanmaksa).
Syinä allergiat, oma atooppinen-iho, joilta toivon lapsen säästyvän! Sekä se etten kalaa syö vaikka hyvästä olisi. Kalasta vauvakin saisi hyviä rasvahappoja (Omega 3). Saa kasvavat aivotkin energiaa!

Jos varsinaiset kalaöljyt arveluttavat, niin onhan Möllerillä ainakin Omega3 kapseleita jotka sopivat raskaanaoleville! Sisälsi myös Foolihappoja!

Minulle homejuustosta neuvolassa sanoivat, että ulkolaiset kuumennettuna. Kotimaisia (valion) voi uskaltaa syödä sellaisenaankin.
 
Mä kävin eilen apteekissa aikeissa ostaa Möllerin raskaus-kalaöljytabletteja, mutta apteekkari, itse asiassa kaksikin, sanoivat, että mikä tahansa kalaöljy (ei siis kalanmaksa-), jossa ei ole vitaamiineja (E saa kai olla, mutta ei ainakaan A), käy. Näin ollen mä aion vaan jatkaa Pikasol-nimisten kapseleiden popsimista. Nyt kun en syönyt niitä viikkooan raskaushermostuksissani, tuntui, että iho heti kuivui.

Mä syön muuten myös ihan tavallista multitabsia, siinä ei ole A-vitamiinia. En tiedä mihin tarpeeseen erikseen raskauteen suunnatut monivitamiinit on. Foolihappojakin tässä on näköjään 150% päivän tarpeesta. Rautaa ei kyllä ole ja mulla on taipumusta anemiaan, joten ehka vaihdan merkkiä kun tämä purkki loppuu.
 
Kävin kanssa eilen apteekissa ostamassa kalaöljykapseleita, kun ennen raskautta oon syönyt atopiaan kalanmaksaöljykapseleita, jotka jätin raskauduttuani pois. Kysyin apteekkarilta, että mitä suosittelisi ja hän sanoi, ettei ole tarvetta, jos syö rasvaista kalaa pari kertaa viikossa. Myi kuitenkin paketin sellaisia Lysin Omega-3 kapseleita, joissa on Omega-3 ja E-vitamiinia. Möllerin vastaavaa en tämän apteekin hyllyssä muista nähneeni. Sanoi, ettei heidän valikoimistaan mitään muuta suosittelisi, ovat kuulemma liian vahvoja ja suositteli vielä puolittamaan päivä annoksen ohjeen mukaisesta. Ajattelen nyt noudattaa sellaista silloin tällöin -linjaa noiden kapseleiden kanssa, kun kuitenkin ihoni takia koen niitä tarvitsevani.
 
kiitos vastauksesta hanimami. vertailin vähän arvoja ja sun ostamassa lysin omega 3 tableteissa (2 kpl) on näkejään 300 mg kalaöljyä, kun mun pikasolissa on 1200! ehkä ne on sitten liian vahvoja. ärsyttävää kun tästä asiasta, ja aika monesta muustakin, on niin ristiriitaista tietoa. lysillä on näköjään myös kalsium-vahvistettu tabletti. mä en syö lähes ollenkaan maitotuotteita, ehkä mun pitäisi hankkia se.
 
Löysinpä tällaisen tutkimustuloksen, jonka olettaisi olevan ihan luotettava:

http://www.harmonia.fi/terveys/yritys/tutkimukset?id=13072354-tutkimuksia-kalaoljyn-kaytosta

Linkki nyt löytyi ei niin luotettavalta sivulta, mutta kyseisellä sivulla esitetyt tutkimukset vaikuttivat ihan oikeilta ja valideilta, mitä niitä pikaisesti silmäilin.

Syön nyt kalaöljykapseleiden lisäksi, kalsiumia, d-vitamiinia, maitohappobakteereja sekä noin joka toinen päivä b-vitamiinilisää, jossa sitä foolihappoa. Raskausajan monivitamiini kiellettiin ensimmäisessä neuvolassa, koska siinä on myös rautaa ja hemppa läheteli 140. Tosiaan toivon, että noista kalaöljykapseleista olisi hyötyä omalle iholle ja ehkä tulokkaankin iholle, kun itsellä on niin kovin kamala atopia+ allergioita. Samaan asiaan toivon maitohappobakteerien auttavan. D-vitamiinia syön edelleen, koska olen kärsinyt masennuksesta, ja mm. serotoniinin, jonka puutteesta masennuksen oleletaan johtuvan, valmistusaineena on d-vitamiini. Tällainen ongelmavyyhti täällä[:D]

Mumssi: Kyllä sitä kalsiumia ehdottomasti kannattaa syödä, jos epäilee, ettei tarpeeksi saa ravinnosta. En itsekään juo maitoa ja neuvolassa kalsiumlisä määrättiin. Siinä, kun omat luut haurastuu, kun sikiö kuitenkin ottaa tarpeen mukaan sitä kalkkia, mistä sitä sitten on saatavilla.
 
Tuli muuten tällainen mieleen, että kannattaa huolehtia foolihapon saannista raskausaikana- esim. Ranskassa kuulemma raskaana oleville määrätään poikkeuksetta foolihappoa, täällä moisesta ei olla kuultukaan. Itse laskin varman päälle (varsinkin koska olen vege) ja hain apteekista raskaana oleville tarkoitetut Multitabsit, niissä on kaikki tarpeellinen (vitamiinit, foolihappo, kalkki jne.)
 
Mitä haittaa niistä kalaöljykapseleista sitten voi olla? Itse syön jotain marketin kapseleita ja iho on pysynyt hyvänä. Haluan aina perusteluita, koska en usko mitätahansa "älä tee näin" juttuja.
 
Joissakin kalaöljykapseleissa ja ainakin kalanmaksaöljykapseleissa on A-vitaminiia, joka varastoituu elimistöön ja on liian suurissa määrin haitallista sikiön kehitykselle. Tosi pieniä määriä A-vitamiinia tarvitaan mm. ihon, hiusten ym kehitykseen, mutta sen määrän saa tavallisesta ruokavaliosta, esimerkiksi useat margariinit sisältää a-vitamiinia.

Tässä vielä linkki, missä enemmän tietoa:

http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus

Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.


A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.
 
Kiitos vastauksesta. Kalanmaksaöljykapseleissahan lukeekin tuo A vitamiini. Yleensä pelkässä kalaöljykapselissa sitä ei ole, jos ei sitten mainita tai ole lisätty. Näin olen käsittänyt. 
 
Mulla on ihan Pirkka-merkkisiä Omega 3-kalaöljykapseleita. Omega-rasvahappoja noissa on 930 mg per kaksi kapselia, joka on se purkissa suositeltu vuorokausiannos. Näissä ei ole A-vitamiinia, vain E-vitamiinia. Jotenkin varman päälle ottaen olen syönyt yhden kapselin joka toinen päivä.

Mulla olis mielikuva, että olisin jostain lukenut, että kalojen öljyyn jäävät raskasmetallit tai muut ympäristömyrkyt voisivat olla yksi syy näille kielloille, mutta pyydän, ettette suoralta kädeltä usko tähän, koska haluaisin itsekin saada tähän jonkun varmistuksen. Toisaalta esim. Norjassa suositellaan odottaville äideille rasvaisia kaloja ja A-vitamiinilisätkin siellä sallitaan tärkeänä osana lapsen tarvitsemia ravinteita.

Varmasti kannattaa kuitenkin olla suomalaisten tapaan varovainen A-vitamiinilisien kanssa, ettei tule kerralla liikaa, mutta on myös totta, että lapsi tarvitsee A-vitamiinia. Näin ollen se kannattaisikin saada ruoasta, missä sitä ei voi vahingossa saada liikaa. Raskausajan A-vitamiinitarve on 800 RE µg/ vrk (vertailun vuoksi normaali tarve 700 RE µg/ vrk). Tässä linkki viiteensataan eniten A:ta sisältävään suomalaiseen elintarvikkeeseen:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2298&fuclass=all&specdiet=none&items=500&from=top&portion=100g&lang=fi

Tuosta kun poistaa nuo kielletyt runsaimmin sisältävät, niin melkein täytyisi aika kiukulla vedellä rasvaisia maitotuotteita saadakseen kokoon tuon 800 µg. Levitteistä ei ole kauheasti iloa, koska niiden määrä on yleensä aika pieni. Näköjään ruusunmarjassa on aika paljon. Ehkä sitä voisi hankkia ja syödä lusikallisen per päivä [:D]
 
No tällaisen ihan virallisenkin tiedon löysin:

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00022

"Omega-3-rasvahapoista ei ole todettu haittaa raskauden eikä imetyksen aikana, mutta toistaiseksi Suomessa rasvahappovalmisteiden käyttöä ei suositella valmisteiden mahdollisesti sisältämien ympäristömyrkkyjen takia."

Jossain olen joskus törmännyt keskusteluun, jossa oli esitelty yksi tai kaksi valmistajaa, jotka esittävät tuotteilleen sertifikaatin, ettei niistä löydy jotain raja-arvoa enempää ympäristömyrkkyjä puhdistuksen takia. Vielä kun löytäisi, että mitkä nää valmistajat olivat.

Toisaalta ne samat myrkyt on syötävässä kalassa täysin ilman puhdistuksia ja suodatuksia, joten mahtaneeko kuitenkaan olla kovin vaarallista. Jos kalaakin ilkeää syödä, niin ehkä niitä kalaöljytabujakin. Seuraavassa linkki Eviran kalansyöntisuosituksiin. Ainakin kassilohta uskaltanee syödä. Mahtaako muuten kalaöljykään olla villikaloista tehtyä? http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/kalan_sy__ntisuositukset/
 
Pippula: mitä ruusunmarjavalmisteisiin tulee, niin minä olen siirtynyt, neuvolatädin siunauksella/suosituksella, yrttiteelaaduista ruusunmarjateehen. Olen suuri yrttiteen ystävä (musta ei mene ollenkaan) ja join ennen raskautta monta kuppia roibosta/minttua/piparminttua/lakritsiteetä päivässä. Kun kysyin roiboksen (joka on suosikkini) turvallisuudesta, neuvolatäti sanoi, että 'en minä kyllä joisi, mutta ruusumarja- ja muita marjateelajeja voi kyllä nauttia.

Ruusumarja ei kyllä ole mun suosikki, mutta parempi kuin ei mitään. Olisivatkohan minttu ihan ja piparminttukin ok? Mulla on välillä epäselvyyttä sen suhteen mitkä yrtit on ok ja mitkä ei? Esim yrttiteetä ei suositella, mutta toisaalta kukaan ei puhu mitään tuoreiden yrttien käytöstä ruuanlaitossa (basilika, rosmariini jne.)

Muutama päivä tajusin kyllä hienoiseksi kauhistuksekseni syöneeni ison lautasellisen pastaa ja pestoa. Pesto on kaiken järjen mukaan kiellettujen listalla: parmesaani (ja iso kasa basilikaa). Eikö?
 
Mulle neuvolatäti sanoi, että yrttejä ei ole tutkittu riittävästi ja niistä ei aina tiedetä missä kasvatetaan. Eli kasvaako ne sitten jossain saasteiden lähellä. Sitten ne kait kerää niitä saasteita. Ostin ystävälleni nimenomaan Rooibosteetä, jossa sanottiin olevan hyvää raskaanaoleville. Sai ihan S-marketista!! Ja noissa kaupan yrttiteissä on muutenkin niin vähän noita yrttejä, et tuntuu taas tosi hölmöltä. Teestähän saa hyviä antioksidantteja yms.

Olisikohan taas jotakin fiksua, joka tietäis noista yrttiteesuosituksista, kun mä oon niin epäuskonen [:D] Mä oon ainakin syöny tuoretta basilikaa. Yrtit olis varmaan parempia luomuna, kun niihin ei lisätä mitään myrkkyjä!

Tässä mielenkiintoinen artikkeli yrteistä. Vaikuttaa tietävältä, tosin käyttäköön jokainen lähdekritiikkiä tarpeen mukaan!
http://www.kasvisruoka.com/index.php?artikkeli=4
 
Ei ole olemassa mitään yleisnimikettä yrtti, jonka alla olevat asiat basilikasta rooibokseen olisivat kaikki vaarallisia. Totta kuitenkin on, että monia yrttejä ei ole tutkittu raskaana olevilla, joten niiden turvallisuudesta ei ole takeita. Näin ollen on syytä jättää kaikki uutetut valmisteet luontaistuotekaupan hyllylle raskausaikana. (Uutokset ovat aina vahvempia kuin esimerkiksi tuore tai kuivattu mausteyrtti jota ruokaan laitetaan).

Ensisijaisesti tuo kielto on tullut neuvolaan siitä syystä, että monet tykkäävät käyttää (kysenalaisiakin) luontaistuotteita vain kun jossain niitä mainostetaan ja ne on hyvä jättää pois raskausajaksi. Esimerkiksi jotkut itämaiset yrttivalmisteet sisältävät elohopeaa haitallisia määriä ja toisissa voi olla ongelmana, että ne eivät ole muutoin haitallisia, mutta sikiölle ovat. Yrttien kieltämisellä varmistetaan ne vahingot mitä voi tapahtua, kun kosketaan tuntemattomiin luontaisvalmisteisiin.

Rooibosteen käyttö on ok raskausaikana. Etelä-Afrikassa sitä jopa suositellaan odottaville, koska rooibostee sisältää rautaa ja siitähän tulee helposti pulaa odottavilla. Äidit antavat sitä myös lapsilleen. Rooiboksesta on tehty myös jonkin verran tieteellisiä tutkimuksia ja se on todettu turvalliseksi käyttää ja mitään haittoja ei ole esiintynyt.

Tällainen linkki osui silmään. Siinä luetellaan sallittuja ja kiellettyjä yrttiteen aineksia, mutta nettilinkkien luotettavuus on aina omalla vastuulla, koska mitään lähteitä ei tässäkään esitetä asioiden tueksi. http://www.babybellies.ca/index.php?pr=Article-Pregnancy-Safe-Herbal-Teas 

Näitä yrttiasioita on tutkittu todella vähän, koska niitä on lukematon määrä. Itse olen ottanut sen linjan, että kuivatut ja tuoreet mausteyrtit ruoassa ovat ihan ok, ja samoin tee ja rooibos. Olen juonut välillä jopa matea, joka on kofeiinipitoinen yrttitee http://www.club-mate.fi/ , koska kahvi ei maistu vieläkään, vaikka pahoinvointi on viimein ohi ja uupumus välillä hirvittävä, mutta maksimissaan kupin päivässä eikä joka päivä. Ekan kolmanneksen aikana ja sen jälkeenkin en juonut enkä syönyt mitään yrttejä, koska en pystynyt syömään edes normaalia ruokaa, pahoinvointi oli rankkaa ja ympärivuorokautista. Näin ollen niin kaikki oikea ruoka kuin teetkin ovat tulleet kuvioihin vasta viikon parin sisällä (nyt olen 18. viikolla).
 
Pippulalle kiitos asiallisesta kirjoittamisesta. Mua just ärsyttää tollanen "yrtit" ja "luontaistuotteet" yleistäminen ja pääkallomerkki vielä päälle. Jotenki se on odottavien aliarvioimista. Ei vaan viitsiny neuvolassa kysyy joka asiaan, et voitko kertoo miks. Kielletään ny kaikki mahollinen, et riskit minimoitu. Paljon helpompi sulattaa, kun on jotain faktaa. Joo, mut kiitos asiallisesta tiedosta [:)]
 
Joo, mullekin tulee usein sellainen olo, että raskaanaolevia monesti jotenkin aliarvioidaan. Vähän niinkuin nainen taantuisi ymmärrykseltään lapsen tasolle, koska odottaa lasta. Minusta monissa raskausajan oppaissakin melkein lässytetään  [:D]

Toinen asia on se, että terveydenhoitajissakin on suuria eroa eli toiset neuvolantädit ehkä tietävät paljon ja heiltä voi kysyäkin, mutta on myös paljon sellaisia, jotka toistavat asiakkailleen oppimaansa mantraa eikä heillä itselläänkään välttämättä ole kovin laajaa perussuositusten ulkopuolelle ulottuvaa asiaintuntemusta.
 
Takaisin
Top