Vihdoin heinäkuu!

Onnea kaikille synnyttäneille!

Laskettu aika täyttyi täälläkin tänään, ja aamun neuvolassa kaikki kunnossa. Verenpainekin on tasaantunut ja jopa hieman laskenut viime viikosta, joten "rauhassa" odotellaan. Kieltämättä alkaa olo käydä kärsimättömäksi, eikä oikein mikään enää jaksa kiinnostaa.

Toisaalta vauvan olisi varmaan hyvä viipyä vielä viikonlopulle, sillä mulla on lievä kesäflunssa. Nenä on tukossa, kurkku kipeä, vähäinenkin ruokahalu kokonaan kateissa, lihaksia kolottaa, nukuttaa ihan mielettömästi, ei kuumetta. Toivottavasti tämä ei jatku pitkään, sillä sängyssä makoilu ja sohvalla löhöily vetää jalat ja selän ikävän kankeiksi. Tekisi hyvää olla enemmän jalkeilla. Tosin tänä aamuna oli vielä hyvä olo, ja kävelinkin neuvolaan 3-4 km ja kävin kaupungilla ostamassa siskontytöille synttärilahjat. Mutta nyt on ihan veto poissa. Toivottavasti flunssa väistyy ennen synnytystä!

Ai niin, onko kenelläkään muulla alkanut paino pudota viimeisillä viikoilla? Mulla on lähtenyt melkein 2 kg kahdessa viikossa. Turvotukset ovat kadonneet lähes kokonaan, mikä selittää tuosta varmaan yli puolet. Loppu varmaan johtuu heikosta ruokahalusta. Onneksi neuvolassa ollaan vakuuttuneita, että vauva ottaa tarvitsemansa energian.

 
Täällä turvotus senkun kasvaa... nilkat jatkuu suoraan pohkeista saman paksuisina.... ja jalat... yök, ihan muodottomat. Tuntuu, että selässä ja takapuolessakin olisi yhtäkkiä lisää "massaa". Ja naama kamalan näköinen aina herätessä, silmäpussit, pöhöttyneet posket. Hyi, vielä pari viikkoa sitten olo oli vielä ihan hehkeä, nyt toivoo vaan, että tulispa äkkiä, ettei tartte kauaa tältä näyttää.

Itse en uskalla lähteä enää lähikauppaa pidemmälle, en ulkonäön, kunnon tai vauvankaan takia, olisi kamalaa jos olisi shoppailemassa ja supistukset alkaisi tai lapsivesi menisi siellä, meillä kun ei autoakaan ole, millä nopsaan hurauttaisi...

Nyt on odotukset korkealla ensi yön suhteen.. tuletuletule! :)
 
onneksi olkoon kaikille vauvan saaneille :)

mä toivon, että vauva pysyis ainakin puolitoista viikkoa vielä sisällä, että saadaan asunto kuntoon, ja etten olis kipee kun se syntyy. en haluis tartuttaa sitä heti :(

olkkari ja keittiö alkaa olla raivattu, huomenna on miehen vika vapaapäivä eli laitetaan niin paljon tavaraa paikalleen kun ehtii. tää on kyllä niin vaarallinen paikka tolle esikoiselle muuten, kun äiskä ei pysty juokseen perässä välillä ollenkaan..

ja mitä, miks mä en oo kuullu tosta pudendaalista, voiko sen vaan pyytää niinku epiduraalinkin? kertokaa heti, mää haluun sellasen!!!
 
Eilen tuli siis tosiaan käytyä painoarvio-ultrassa & samalla oli tuo synnytystapa-arvio.

Pojulla oli nyt painoa noin 2700g :)
Syntymäpainoksi arvioitiin 3500g, kasvulla 150g/vko.

Tutkittiin kohdunsuun tilanne, olin siis sormelle jo auki, paikat olivat pehmenneet ja kaulaa jälkellä 3cm. :)
Tutkimuksen jälkeen, pääsin kotiin ja huomasin että oli pikkuhousuihin ilmestynyt kirkasta punaista verta, iiks! Ei oikein tainnut tykätä alapää sen tutkimisesta. :D 
vaikka lääkäri ei ollutkaan kovakourainen.
Neuvolaan soitin sitten ja luultavasti vuoto johtu vain herkistä limakalvoista tai jotain :)
Mut vuoto lakkas sitte parin tunnin sisään. Illalla tuli muutama ruskeampi tippa. Se siitä.

Vauvan pää tosiaan ei ollut vielä kiinnittynyt, eli jos menee vedet täs lähipäivinä niin ei muutako ambulanssilla synnärille.
Ehkä turvallisempi makaa siel ambulanssissa ku oman auton takapenkillä. >:))
Nyt vain sitten odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä ja tietenkin itse synntystä! :)
 
Tsemppiä kaikille jotka vielä vauvaa masussa kasvattelee!

Tuo pieni käärö on ihana ja ihmeellinen ja joka päivä oppii itse uutta
tuon lapsen mukana :) <3
Mutta silti on nyt jo tullu haikea olo kun muistelee odotusaikaa.. :D

Muistan sillon kun tuo pieni synty, olin leikkaushaavan takia niin väsyksissä enkä voinu nousta sängystä niin vauva sitten nukkui kätilöiden hoivissa ekan yön.. Enhäm mä saanut nukuttua juurikaan, vähän väliä silittelin masuani ja mietin miksi ei nyt potkita ollenkaan jne kunnes sitten tajusin että se pieni jo on ulkona :D Vieläkin vaikka jo 3 ja puol viikkoa neidillä ikää niin tämä äiree joskus eksyy masuaan silittään :D
 
Heips vaan pitkästä aikaa :)

En oo täällä käynyt pitkään aikaan, vei vähän niinkuin tuo facebook-ryhmä mennessään, mutta nyt yritän taas skarpata.

Meidän poikanen saapui siis maailmaan viime viikon tiistaina (RV 39+1) klo 21.15 kiireellisellä sektiolla. Painoa oli 3258g ja pituutta 50,8cm. Kirjottelen joku päivä tonne synnytyskertomuksiin tarinaa synnytyksen kulusta ja miks päädyttiin sitten sektioon, mutta aikamoista oli.. Kyllä sai olla huolesta soikeena.. Nyt vasta kun siitä on viikko kulunut, sitä ymmärtää kuinka pelottavaa se kaikki oli. Nyt kuitenkin kaikki oikein mainiosti <3 Kotona ollaan oltu lauantaista saakka ja hienosti sujuu täälläkin, mitä nyt pieniä vatsanväänteitä vauvalla, mut ei vielä ainakaan mitään vakavampaa :)

Oikein kovasti tsemppiä teille viimisillänne oleville!!! Ja onnea vauvasta kaikille sen jo saaneille!!! :)))) 

<3 <3 <3 Kyllä tää tuhiseva tissitakiainen on kaiken arvoista <3 <3 <3
 
Onnea, Mymmeli! Ihanaa, että vauva syntyi terveenä, vaikka varmaan aina tuo hätäsektio ehtii säikäyttää.

Mun flunssa nosti eilen illalla sitten kumminkin kunnolla lämpöä, n. 38 astetta. Sen jälkeen olen kärvistellyt lisääntyneiden supistusten ja vaihtelevan lämpöilyn välimaastossa. Kun parasetamolin teho hiipuu, kipuaa kuume ylöspäin. Samaan aikaan on tosiaan supistukset lisääntyneet tai muuttuneet kivuliaammaksi. Iltapäivällä supisteli melkein kaksi ja puoli tuntia säännöllisesti 7 minuutin välein, mutta ajattelin vielä, ettei tämä enteile synnytystä, kun ei ollut mahdottoman kivuliasta. Mutta kieltämättä veti naaman vakavaksi, kun mietin, täytyykö tästä ehkä tänään lähteä synnyttämään. Lihakset tuntuvat ihan voimattomilta, joten pelkkä sairaalakassin pakkaaminen valmiiksi olisi melkoinen voimainponnistus saati sitten synnytys. No, onneksi tilanne rauhoittui ja nyt on enää satunnaisia, epäsäännöllisiä supistuksia. 

Satuvee, montako päivää olet potenut flunssaa? Toivon sormet ja varpaat ristissä, että tämä menisi äkkiä ohi, kun nuo supistukset on tosiaan lisääntyneet ja laskettu aikakin meni jo. 

Pudendaalipuudutusta kait käytetään lähinnä ponnistusvaiheessa. Luulisin, että sen saa pyytämällä, mutta sen teho kait ei ole ollenkaan niin taattu kuin esim. epiduraalin teho avautumisvaiheessa. Siinä mielessä se kait muistuttaa vähän paraservikaalipuudutusta. Mulla on sellainen käsitys (ehkä virheellinen), että uudelleensynnyttäjä voi ottaa epiduraalin sijaan spinaalin ja että spinaali auttaisi vähän epiduraalia paremmin tuohon ponnistusvaiheeseen. Mutta en ole kyllä yhtän varma, pitääkö tämä tieto paikkansa. 

 

Siis mä en oo kuullukkaan että pitäs mennä ambulanssilla sairaalaan mikäli vauvan pää ei oo kiinnittynyt???  No entäs jos ei tiedä onko vai ei?? Sen oon kyllä kuullu että jos vauva on perätilassa niin sillon kyljelleen ja ambulanssilla.

Mulla ois sit la huomena :) Saas nähdä. Mitään tuntemuksia ei edelleenkään ole lähenevästä synnytyksestä.....

Onko kukaan kuullu taaksepäin kallistuneen kohdun vaikutuksesta kohdunsuun avautumiseen?

 
Iines* mikäli lapsivesi menee ja vauva ei ole kiinnittynyt niin silloin pitäisi mennä ambulanssilla sairaalaan. Jos synnytys käynnistyy supistuksilla niin mielestäni ei siinä vaiheessa tarvitse soittaa ambulanssia. Itselläni tiistain neuvolassa sanottiin juuri näin, kun vauvan pää ei ollut kiinnittynyt vielä.

Täälläkin tänään LA ja on tässä kuutisen tuntia ollut järkyttävää selkäkipua, en tosin osaa yhdistää supisteluihin, mutta sen verta kurja olo ettei nukkumisesta tule mitään. Ei ole edennyt tilanne suuntaan tai toiseen joten odottelen aamuun ja soittelen sitten synnärille josko olisi hyvä mennä käymään.

 
Mumux, just näin mullekkin sanottiin tiistain lääk.nla:ssa.
Olin kyl kans ku puulla pääähän lyöty ku koskaan ennen kuullutkaan moista.
 

"mikäli lapsivesi menee ja vauva ei ole kiinnittynyt niin silloin pitäisi mennä ambulanssilla sairaalaan" 

Jaaha, mielenkiintoista. Ei mulle oo kyllä mitään tälläistä sanottu.

 
Näinhän se on, että ampparilla sairaalaan jos vauva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee, olikohan niin että riskinä on esimerkiksi napanuoran luiskahtaminen ulos tai vaikka pahimmassa tapauksessa jalka tai käsi, riippuen vauvan asennosta.

Itselläni vauvat kiinnittyy alle kaksi tuntia ennen syntymää, mutta supistuksilla olenkin mennyt sairaalaaan, jossa vedet ovat menneet/puhkaistu kalvot.
Kyselin lääkäriltä synnytyksen suunnittelussa, että miksi itselläni ei vauvat kiinnity/laskeudu, niin hän sanoi että lantiossani on sen verran tilaa, että siellä mahtuu menemään ylös alas :D
 
Mä ihmettelen myös, miksei täällä olla mainittu mitään tuosta ambulanssihommasta. Itse olen lueskellut nuo jutut netistä. Ihan lievästi joskus huolestuttavat nämä asiat, kun on tosiaan tuo tunnin matka synnärille. Täällä on lisäksi kai muutenkin vähän rukattu ohjeistusta ja esimerkiksi jos lapsivedet menevät, ohjeistetaan odottelemaan vaan kaikessa rauhassa kotona 12 tuntia. Aiemmin ohjeena oli kuusi tuntia.

Samoin mua ihmetyttää, miten täällä tuntuu olevan turkasen vaikeaa päästä minkäänlaisiin lisätutkimuksiin. Jossain vaiheessa terkkari puhui näiden mun supistelujen takia streptokokkinäytteestä ja hitusen mua huolestuttaa missä kunnossa mun paikatkin on, mutta tutkimuksiin eivät vaan ota. Pitäisi tietysti itse jaksaa tiukasti vaatia, mutta kun viettää osan öistä kokonaan unettomana, niin on vähän ponneton olokin.

Oikeasti mua välillä huolestuttaa täkäläinen osaaminen aika paljon. Olen myös kuullut paljon huonoa paikallisesta synnäristä ja henkilökunnasta, joten ahdistaapa ihan jonkun verran tuo tuleva synnytys.
 

Heippa kaikille! :)

En ole kirjoitellut tänne vielä kertaakaan kun en oikein tiedä millä aloittaa, olen vain seurannut koko ajan teitä ja näitä jutteluja :) Ensinnäkin onneks olkoon kaikille jo synnyttäjille, sekä tsemppiä kaikille veilä odottajille! :)

Eikö kellään ole tullut tunnetta että ei riitä kärsivällisyyttä pikkuisen odottamista varten? itse kovasti toivoisin jo meidän pojun syntyvän milloin vain.(rv 36+2) Oli tossa muutto lauantaina vähän tilavempaan omistusasuntoon itä-vantaalle, ja kaikki saatiin purettua ja laitettua paikalle jo sunnuntaina :) vähän innostuttiin, vaikka meillä ei ollut muuttoapulaisia kuin kaksi. Minähän en kantanut juuri mitään vaan purkasin tavaroita jne :) stressasin kauheasti muutosta mutta kaikki meni hyvin jne :D nyt oltu kotona oikeestaan vaan, levätty ja sillai.

Huomenna olisi sitten minulla toi synnytystapa-arvio jorvissa :) vähän jännittää :D 33+6 viikolla nimittäin olin päivystyksessä säännöllisten supistuksien takia sekä luulin että lapsivettä olisi tiputellut. Noh, se olikin sitten väritöntä ja vetistä valkovuotoa ja selvisi että olin saanut hiivan. Eka kerta elämässä eikä mitää oireita. Olisiko siis selvinnyt koskaan jos testejä ei olisi otettu.. o_O Nyt hiiva poissa kuitenkin onneksi. Mutta juu, tällöin meiän pikkuinen oli jo vähän yli viikon edellä laskettua aikaa, ja päänkoko vastasi 37viikkoa. Pää oli pyöreä eikä soikea, niin kuin normaalisti kulma. Mutta sanoivat että se menee kyllä, että on normaalia, harvinaista vain. Oltiin vaan että ok.. :)

Nyt sitten siis huominen jännittää että kuinka iso taapero meille sit on oikein tulossa :D Viime viikon torstaina olin jo sitten neuvolalääkärissä pehmentynyt ja kohdun kaula oli sentin pienentynyt :D saas nähdä josko tulis lähtö pian synnytykseen. Kovasti jo toivoisin, kun normaali painoinen on jo meiän pikkuinen, silloin torstaina veikkasi pojun olevan hieman yli kolme kiloinen :D Onneksi kaikki on vain arvioita mutta minua tuo iso koko vähän jännittää.. siksi toivon että tulisi aikaisemmin.

Sitten tänään heräsin törkeän kipeisiin supistuksiin vähän yli neljä, niitä kesti sitten vähän yli tunnin säännöllisesti, mutta päätin että koetan jos lähtisi jollaa pois. Itsestään lähti kuitenkin pois, tai ainakin harvenemaan. Nyt koko pv tullut silloin tällöin kipeitä supistuksia. Elikkä kipeitä suppareita minulla ei kertaakaan vielä ole ollut noin paljon, vain yks kaks viikossa. Oisin toivonut että pääsen synnyttää mutta ei. Toivott huomenna ne käynnistäis tämän ettei vain poika ole liian iso. Itselläni kävely on todella hankalaa, varsinkin kun taisi tänään murtua vielä varvas xD pojun syöttötuoliin nimittäin potkasin oikein kovaa jalan. En tiedä miten onnistuin. Aamulla näin kävi ja vieläkin varvas ihan tumma ja noin kaksinkertainen, auts :( mut juu, lääkärissä sanottiin vain lepoa sille varpaalle.

Nukkuminenkin on todella hankalaa minulla. Ennen keksin että peiton kun laittaa käsien ja haarojen väliin ja vielä jalkojen alle riitti peittoa niin oli täydellistä. Nyt viime kahtena yönä tämä ei ole tepsinyt ollenkaan :( ja sit olen pinnasängystä saanut aina otettua kiinni että pääsen wc:aan mutta tämäkään ei enää tepsi. Nyt se on vain noustava pakolla ja kivulla ylös sieltä :/ meillä kun on niin korkea sänky, ja kova patja.. Rakastan siis nukkua kovalla, mutta loppuraskaudessa aika vaikeeta.

Hermot on alkaneet palautua, ainakin minulla, jeee :)) ja stressi lähtenyt pois :D eli on tässä hyvääkin edistystä tapahtunut.

Mutjuu, nyt tuli romaani, mutta siinä ainakin tärkeimmät heinäkuun kommentit.

Kovasti tsemppiä sitten kaikille synnytykseen ja vielä kerran onnea kaikille jo synnyttäneille! :) <3

Luen joka pv täällä kommentteja, mutta en tiedä miksi en ole saanut aikaiseksi laitettua mitään, mutta toivott parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)) Hyvää loppukesää kaikille!

 
Cindy_SS: Kärsivällisyys kyll on koetuksella, itsellänikin nyt 36+2, onneksi käynnistys 38+6, eli 2,5vk on enää jäljellä ja se tuntuu ikuisuudelta.
Enemmän olisi lueskeltavaa tuolla facebookin puolella, jossa on melko aktiivista porukkaa. :)
 
Okei, miten sinne facebookkiin pääsee? :) kuulostaa mielenkiintoiselta! :D ite kun ravaan siellä tyyliin 24/7 :) ohhoh, sama aika kun minulla :) miksi sinulla käynnistetään synnytys, kysyy kateellinen? :)) siellä sit helpompi varmaan keskustella kanssa :D
 
Maaria72: on noin viikon kyllä jo ollu flunssa, ensin kauhee kurkkukipu pari päivää, sitten vähän kuumetta pari päivää viime viikonloppuna, mutta nyt on siirtynyt keuhkoihin, eli yskittää ja ahdistaa hengitys. pitäis kuulemma maanantaina mennä lääkäriin jos vielä jatkuu. mutta tuntuu että tää on nyt menossa hiljakseen parempaan, ja kun ei oo enää kuumetta eikä supisteluja..kaveri on ollu samassa taudissa jo monta viikkoa, et vähän pelottaa..!!

mulla on vauva nyt kyllä laskeutunu, oli mahan mitta eilen neuvolassa 1,5 cm pienempi, vauvan jalat tuntuu alempana, ja jotenkin outo paine tuntuu mun päässä asti, ilmeisesti painaa laskimoa sitten jotenkin eri tavalla, tai sitten pää on täynnä räkää?!

toinen kiva uutinen oli neuvolassa se, että mun paino oli laskenu 200g, eli jää ehkä paino alemmas kun viime raskaudessa laskettuna aikana :) ihanaa jos ei tarttis niin paljon laihduttaa tällä kertaa!!
 
Ei mullekaan kyllä mitään oo sanottu siitä, et pitäs ambulanssilla mennä jos lapsivedet menee, eikä vauva oo kiinnittyny... täälläkin mahan asukki on kiinnittymättä, ja terkkari sanoki et se varmaan menee alas ja kiinnittyy vasta sitten kun jo syntyykin. Että tiedä sitten noista ohjeistuksista. Joka tapauksessa sitä tulee varmaankin soitettua synnnärille, kun alkaa tapahtua, että eiköhän ne sieltä sitten osaa ohjeistaa, että miten saapua. Viimeks mulla lähti homma käyntiin lapsivesien menolla, mut sillon tuo neiti oli lähtökuopissaan jo ainakin rv 35 lääkärissä. Ja syntyi siis rv 36 tasan.

Huomenna oltais täällä täysaikasia, ihan kiva päästä kokemaan sellanen "normaali" täysaikanenkin synnytys, kun esikoinen tuli ennen aikojaan. Jos sitä vaikka pääsis normaalisti parissa päivässä sitten jo kotiinkin :) Ainoo mikä jänskättää on tuo vauvan koko, mulla ei oo mitään kokoarviota ees tehty, et jääpi sitten nähtäväksi...! Esikoinen oli syntyessään jo 2915 g ja 47 cm, vaikka syntyi siis neljä viikkoa ennen laskettua. Minkähän kokoinen olisi ollut sitten laskettuna aikana...!!

Mitään tuntemuksia synnytyksen lähenemisestä ei kyllä vieläkään oo, muutama kipeempi supistus tuli jonain yönä, mut siinäpä se. Ja käveleminen on alkanu tuntumaan sellaselta vaappumiselta, mutta se kai kuuluu asiaan tän pötsin kanssa! :D Shoppailemassa kävin maanantaina, ja ärsytti vaan kun sai jokaisen kaupan välissä käydä vessassa...!! Hiukan jo alkaa noi pidemmät kävely/seisomisputket myöskin rasittaa, että sovituskopissakin oli pakko välillä ihan vaan istahtaa hengähtämään. Mut muuten olo on aika hyvä, ja mahassa liikutaan ahkeraan, vaikka tilaa ei varmaan ihan hirveesti oo. Tyyppi vaihtaa puolelta toiselle aikas usein. Kaikki sujuu muutenki kivasti, paitsi nukkuminen. Se vois sujua paremminkin. Yöt on aika katkonaisia. Ja sit jos saiskin ite nukuttua, valvottaa esikoinen tai koira. Tai joku muu juttu.

Mutta nautitaan nyt kesästä joka tapauksessa, itse en ole ainakaan vielä tuntenut oloani tukalaksi lämmöstä huolimatta, ennemminkin vaan paremmaksi :)
 
Kun olin tuolla lääkärin neuvolassa, ja sanottiin ettei pojan pää ole vielä kiinnittynyt.
Lääkäri tuumas mulle et " jos vedet menee, olit sitte kaupassa tai ihan sama missä lyöttäydy heti makuuaseentoon ja tilaa ambulanssi"
Kyllähän se säikähytti, ja varmasti huomas mun ilmeestä et olin ihan puulla päähän lyöty.. "Miks?"
Lekuri sitten selvensi mulle että kun pää ei ole kiinnittynyt, riskinä on se että napanuora saattaisi kietoutua lapsen pään ympräille kun tilaa olisi sen verran. 

Olin kyllä todella yllättynyt ja ihmeissäni asiasta. 
Kannattaa siis nyt seuraavis neuvolois kysyy asiasta tarkempaa tietoa jos ihmetyttää!
Lääkäri sano mullekkin että nyt joka neuvolassa kysyy et onko kiinnittynyt vaiko ei. 
 
Hei mammat!
Tänne on syntynyt 2.7 ihana poikavauva (tarkat mitat syntyneissä heinämuruissa) rv 38+6! Eien kotiuduttiin sairaalasta ja esikoinen on ottanut vauvan hyvin vastaan, mutta kiukuttelee kovasti isälle!? Mun kanssa haluaa tehdä kaikki asiat, mutta isälle kaikki on "ei". Hassua, mutta kyllä se siitä :)

Synnytys oli ihana, vaikka kipeetähän se tietysti teki. Kivunlievityksenä ilokaasu, joka auttoi hyvin loppuvaiheen kipeisiin supistuksiin. Suihku jumppapallon kanssa on kokeilemisn arvoinen juttu avautumisvaiheessa.

Poika on hyvn rauhallinen (vrt. vastasyntynyt esikoinen), syö ja nukkuu :)

Palaan tuonnempana tarkemmin asiaan, nyt imetys kutsuu :)

Voimia vielä raskaana oleville sekä meille synnyttäneille!
 
Takaisin
Top