Vihdoin heinäkuu!

Meille syntyi viime torstaina 26.7. rv 39 + 6 pojanpallero, lauantaina kotiuduttiin sairaalasta ja kaikki on lähteny mallikkaasti sujumaan. Poika enimmäkseen nukkuu, syö ja kakkaa, valvoo ja tarkkailee maailmaa pari kolme kertaa vuorokaudessa vähän pidempään, ehkä sellasen tunnin kerrallaan. Tai mitä nyt voi muutaman päivän kokemuksella sanoa :) Kirjottelen tonne synnytyskokemuksiin oman tarinani kohtapuoliin, jos vaan ei tuu häiriöitä. Molemmat lapset nukkumassa tällä hetkellä, joten ehkä kerkeen :)

Mutta tsemppiä kaikille vielä pikkuistaan odottaville ja kaikille pieniä jo hoitaville!
 
Berliininmunkki: Eipä ole ollut, oliskohan se kenties limatulppa, missä on verta seassa? :)
 
Helou!
Täällä vielä yksi heinäkuisen mamma aloittaa kirjottelun tälleen hyvissä ajoin :) Oon kyllä seurannut jutustelua jonkin aikaa, mutta en saanut aikaseksi mitään kirjoitettua.
Mulla siis laskettu aika meni maanantaina 30.7 ja nyt, kun palstalla on niin hiljaista ajattelin, että liityn vielä joukkoon mukaan.
Mulla on ollut aivan ihana tää raskaus: ei pahempaa pahoinvointia, hyvät energiat ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen ja vieläkin jaksaa suht hyvin touhuilla, eikä sen kummempia kipuja.
Joitain merkkejä tulevasta synnytyksestä on, lähinnä harjoitussupistuksia ja niitä kuukautiskivun tyyppisiä kipuja. Oli niitä kyllä aikasemmin vähän enemmänkin. Nyt lähinnä iltaa kohti tulee muutaman kerran. Oon yrittänyt käydä kävelyllä päivittäin ja sillon kyllä alkaa vihlomaan ja supistelemaan enemmän, mutta kotona sitten hiljenee.
Olin aika varma, että vauveli voisi tulla jo aikasemmin, mutta eipä näytä tulevan ei..
Huomenna olisi neuvola ja sairaalaan tutustuminen. Ihan mukavaa, lähinnä siltä kannalta, että on ohjelmaa. Oon ollut kotona jo 6vk niin tuntuu siltä, että ihan tarpeeksi on ollut jo aikaa touhuilla. Nyt kiinnostais lähinnä vaan synnyttää :)

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä meille kaikille, jotka ihmettä vielä odottaa!

Berliininmunkki: Mäkin luulen, että kyse vois olla siitä limatulpasta.
 
Vuoto ei ollut sellaista limaista, ja nyt sitä ei enää tule. Ei mielestäni ollut tulppaa. Kätilö ei aamulla ollut kyseisestä vuodosta huolissaan. Aamulla käytiin polilla koko yön jatkuneiden supistusten takia. Käyrälle piirtyi nätisti supistuksia, joiden väli oli 6-8min. Käyrällä oltiin pikkuisen pidempään kun baby tuumasi käydä nukkumaan yhdessä välissä ja sykkeet rauhoittuivat. Kuitenkin vilkkaasti jaksanut liikkua supistusten välissä. Lähdettiin kuitenkin kotiin, koska käytännössä koko synnytys ei ollut edes lähtenyt käyntiin. Kohdunsuu oli niukasti auki sormelle, kanavaa jäljellä 2cm... Mikä pettymys... Kotona supistukset jatkuivat säännöllisesti, kunnes loppuivat jälleen seinään ja nukahdin joskus yhdeksan aikoihin. Uudestaan supistukset alkoivat kello 13 ensin 10 min välein, sitten 9 ja nyt klo 16 eteenpäin supistukset tulevat jälleen 6-8 min välein. Muutamia on tullut 5 min väleinkin. Painontunne alapäässä lisääntynyt ja supistukset selvästi voimakkaampia. Kokoajan hirmu epävarma olo itsestään ja tuntemuksistaan. Jotenkin olen myös pettynyt kivunsietokykyyni... Menisi edes vedet tai irtoaisi se limatulppa niin tietäisi että jotain tapahtuu....
Tervetuloa Leijonainen :) Tsemppiä myös sinulle:)
 
Kuulostaa kyllä siltä, että sulla ei Berliininmunkki enää kauaa mene joka tapauksessa! Tsemppiä supisteluihin!
 
Tyttö tuli viime yönä 3.8 klo 02.04. Pituutta 52 ja painoa 3490g. Tyttö on täydellinen :) synnytys meni hyvin, itse olen siihen tyytyväinen. Isi jaksoi myös todella hienosti:)
 
Tyttö tuli viime yönä 3.8 klo 02.04. Pituutta 52 ja painoa 3490g. Tyttö on täydellinen :) synnytys meni hyvin, itse olen siihen tyytyväinen. Isi jaksoi myös todella hienosti:)
 
Nonii, pitää ny tääläki kertoa pikasesti että viime sunnuntaina 29.7. kävin pyöräyttämässä ihanan tytön maailmaan mitoin 51,5cm ja 4070g.

Keskiviikkona päästiin kotia ja nyt on ollu meno niin haipakkaa että hyvä kun on syömään itse ehtinyt. Kirjottelen tarinoita paremmalla ajalla, kun isukkikin jää nyt lomalle niin voi olla itelläkin paremmin netissä lorvailu aikaa ;)
 
Puuh, jakauduttu on täälläkin! Ei tosin mennyt ihan niin kuin Strömsössä tuo synnytyskään. Lapsivedet menivät lauantaiaamuna 28.7. klo 4, minkä jälkeen lähdimme aika pian synnärille,  jossa sitten alkoivatkin säännölliset supistukset. Mutta kävi taas niin kuin aiemminkin eli ei ne supistukset oikein tahtoneet riittää ja päädyin oksitosiinitiputukseen. Oksitosiinikaan ei tepsinyt, kohdunsuu ei vaan avautunut, ja kun vauva ei enää kestänyt supistuksia, sunnuntaiaamuna tehtiin sektiopäätös. Sektion yhteydessä tuli vielä vähän verenvuotoa ja mulla todettiin endometrioosi.

Mutta mikä tärkeintä, terve ja terhakka poju on maailmassa. Nyt ollaan oltu kotona torstaista lähtien ja totutellaan uuteen elämään. Hirveän rauhalliselta kaverilta tuo vaikuttaa, ei paljon itkeskele.

Ja ai niin, epiduraali on sitten ihana asia!
 
Hienoa, ihanaa ja onnea kaikille, jotka pääsitte jo synnyttämään :)!!
Näin arvelinkin, kun täällä on nyt tosi hiljaista. Harmi, että lähdin jutusteluun niin tosi myöhässä mukaan. Mä siis edelleen tätä "heinäkuistani" kanniskelen masussa. Olis jo ihana päästä synnyttämään. Tänään siis 40+6, puuh. Eikä merkkiäkään tulosta taas tänään..
 
Pitäisi varmaan jo avata elokuun ketju, mutta menköön nämä jorinat vielä tähän samaan. :)

Onnea siis minunkin puolestani kaikille vauvautuneille! Onkohan jellonainen jo tositoimissa vai vieläkö pieni antaa odotuttaa itseään? No, viikon päästä joka tapauksessa taitaa viimeistään olla pieni sylissä.

Meidän esikoisemme sai pikkuveljen 19. päivä. Kuusi päivää ehti mennä yli. Synnytys meni oikein hyvin (ja nopeasti, etenkin sairaalaosuus) ja muutenkin lapsi on ollut aika kiitollinen tapaus! Rauhallisempi kuin esikoinen oli. Vähän on mahaansa huutanut ja eilen haettiinkin Disflatylit apteekista. D-tipat valitsin kans maitohappobakteereilla varustettuina ja aloittelemme niitä tipan kerrallaan.

Noista imetysliiveistä mun on jo pitkään pitänyt kommentoida ja ehkä nyt on jo myöhäistäkin, mutta kerronpahan kuitenkin: omasta kokemuksesta viisastuneena sanoisin, että kannattaa ostaa liivit mahdollisimman myöhään, jos suinkin vain pärjää muuten (tai menee vaikka halvemmilla versioilla alkuun ja sitten myöhemmin panostaa kunnollisiin). Voi olla hyvä imetellä ihan vaikka pari viikkoa ja odottaa, miten kuppikoolle käy ja sitten vasta satsata.

Ja nyt kuuluu huutava nälkä yläkerrasta, tulipa vähän töks-viesti. Tsemppiä kaikille uuteen (tai vanhaan) arkeen! :)
 
Hehheh, eipä ole tämä tapaus vieläkään päässyt tositoimiin. Monesti oon miettinyt tota elokuun viestiketjun aloittamista, mutta täällä on niin hiljaista, että ajattelin ettei porukka innostu sinne enää mitään kirjoittamaan.
Mutta odottelua siis.. Eilen taas innostuin, kun oli semmosta ihme jomottelua alaselässä ja supistuksia vähän enemmän. Tottahan se on, että ei tässä enää mene kuin viikko, mutta on nää loppuviikot kyllä niiiiiin hitaita :) Huomenna sitten soittoa äitiyspolille, että pääsiskö yliaikaiskontrolliin jeee!
Mullakin on vasta yhdet imetysliivit hankittuna. Itseasiassa sain ne lahjoituksena, kun olivat sopivat ja yksi imetyspaita. Panostan sitten tosiaan parempiin, kun tiedän tasan minkälaiset toimii mulla parhaiten. Jotenkin ollut koko tämä äitiysvaaterumba aika haastavaa, kun ei oo yhtään osannut näin ekalla kerralla arvoida, mitä tarvii ja mitä kokoa kannattaa hankkia. On sitten tullut muutamakin hankinta tehtyä ihan turhaan.
Samoin oon ajatellut vauvan vaatteiden kanssa. Otin äitiyspakkauksen ja lahjoituksia vastaan ja muutamia juttuja vaan ostanut itse ja sitten tietysti saanut lahjaksi kaikenlaista, mutta mitään isoa en ole hankkinut ennen kuin oikeasti tietää sitten, mitä tarttee :)
Jännittävää tää esikoisen saaminen, kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.
 
Täällä arki kotona lähtenyt rullaamaan yllättävän helposti. Sunnuntaina iltapäivällä siis päästiin kotiin:) Leijonainen mullahan oli maanantaista alkaen supisteluja ja kipuiluja, tosiaan tyttö syntyi sitten perjantaina yöllä:) ja sitähän ei voi tietää koska se lähdönhetki koittaa. Sullakin noi kivut ja supistelut varmasti ovat lupaavia ja tekevät kokoajan työtä siellä kohdunsuulla:) Tsemppiä vielä kaikille keillä pikkuinen masussa on, tää palkinto on kyllä ihan paras ja mahtavin:)
 
Leijonainen Mä oon täällä jo kerkisinki muutamiin kertoihin manaamaan omaa tilannettani kun heinäkuun alussa lääkäri sanoi että nyt ei mene kyllä kauaa kun laps syntyy. Olin silloin jo sormelle auki ja kohdunkaula hävinnyt. Nooh, menihän siinä sitten yli kolme viikkoa kun lähettiin pientä pukkaamaan maailmaan ja synnärille mennessäni olin vasta kahdelle sormelle auki.... Että ei aina mee niinku strömsöössä :D

Toivottavasti saat pian ipanan maailmaan :)

Täälläkin arki lähtenyt rullaamaan ihan kivasti! Melko helpolta vaikuttaa tämä meidän tyttö (koputtaa -tai hakkaa- puuta! :D) Alkuun piti herätellä syömään parin tunnin välein kun oli ongelmia verensokereiden kanssa, mutta nyt jo heräilee itsekkin. Yötkin ovat menneet melko kivuttomasti, 2-3 syöttöä/yö -Riippuen toki monelta mennään nukkuu :D
Itse oon kyllä ollut kipee epparin takia ja välillä miettinyt että onkohan kaikki tuola alakerrassa hyvin. Mutta koska ei oo klimppejä tullu ja vuotokin haisee normaalilta vereltä eikä sitä tule juuri kuukautisia enempää niin kaippa tää on ihan normaalia kolotusta. 

Ai juu, ja nyt sitten nämä ihanat meijerini ovat ihan sika kipeet! Tai oikeastaan vaan nännit, kun on nyt parin pvän sisällä tyttö ruvennut vasta tissille.
Helpotus ehdotuksia tukaliin tisseihin? :D
Myöskin oon miettinyt kun on nyt näin syksyistä keliä jo, että voiskohan rinnanlämmittimiä itse tehdä esim fleesestä tjms? 

 
Hyvä pointti, Neepu, nyt kannattaa tosiaan muistaa suojata rintavarustus, että ei nyt ainakaan tule kerjätyksi ylimääräisiä tulehduksia. Itse en ole kokenut, että tarvitsisin ylimääräisiä lämmittimiä mutta mikäpä jottei sellaisia voisi itse tehdä, jos tuntuu, että ne olisivat mukavat! :)

Mulla oli esikoisen kohdalla vähän sama asenne kuin jellonaisella esimerkiksi tuon lapsen vaatevarustuksen suhteen. Äitiyspakkauksella pääsee kyllä hyvin alkuun. Ihan pienimmistä vaatteista huomasin olevan pulaa ja niitä "tilasin" yhdeltä kaverilta, joka oli rompetta tarjonnut aiemmin. Nyt ostin vielä parit kietaisubodyt, kun sille ihan vastasyntyneelle on tuntunut niin brutaalilta laittaa pään yli vedetettäviä bodeja.. :D Mutta ei niitäkään enempäänsä tarvitse, koska nyt tuollaisen kolmiviikkoisen kanssa pään yli vedettävät tuntuvat jo paljon kätevämmiltä kuin kietaisut kaikkine neppareineen ja/tai nauhoineen. Näin siis meillä. :)

Tällä kertaa on tuo oma vaatetus tuntunut paljon haastavammalta kuin esikoisen kanssa! Normihousut ovat vielä vähän pieniä mutta mahavyövermeitä ei todellakaan tee mieli vetää päälle. Ja toisaalta ei viitsisi ostaa tätä vaihetta varten uusiakaan.. No, katsotaan, ehkä mieli muuttuu, jos sopivan alerekin luokse pääsen. ;)

 
Tänään oli sitten viimeinen neuvola yhdessä osassa ja huomenna äitiyspolille yliaikaiskontrolliin. Neuvolatäti oli kiltti ja suostui tekemään vähän ronskimman alatutkimuksen, jos vaikka vauva innostuis siitä tulemaan. Huomenna varmaan tekevät saman ja sitten saakin tietää jo päivän millon käynnistetään. Jee! Toisaalta jännittää kyllä aikalailla tuo käynnistäminen ja sekin, kun tietää sen päivän. Voi olla ainakin vaikea nukkua edellisenä yönä :) Neuvolassa veikattiin maanantaita. Huihui!
 
Neepu täälläkin eppari todella kipeä. Kipeämmäksi muuttunut täällä kotona. Mulla nyt synnytyksestä 6 päivää. Mullahan lähti ainakin yksi tikki jo pois osastolla ollessa ja toinen kotona heti seuraavana päivänä. Tänään soittelinkin osastolle, että kuinkas pitäisi toimia kun kivut lisääntyy lääkkeestä huolimatta. Käski vain tuulettaa, suihkuttaa ja huolehtia hygieniasta + kipulääkkeet. Kipua voi kuulemma tulla kun tikit sulaa pois, kuuluu asiaan. Kaikki pitäisi olla kunnossa jos ei ole hajuja ja vuoto on normaalia. Makuuasennossa kipua minulla ei oikestaan ole, mutta istuminen ja joskus myös kävely on tuskaa.
Leijonainen tsemppiä sulle kovasti:) toivottavasti masuasukki säikähtää ja päättää syntyä itse:)
Vaatteista meillä on vähiten 50cm ja kohtalaisesti 56cm ja runsaasti 60-68:) Moni sanoi että pienet koot jäävät nopeasti pois niin emme turhaan niitä hamstranneet.
 
Berliininmunkki / Aah, hyvä tietää :D Samalta meiningiltä kuulostaa täälläkin! tosin synnytyksestä on nyt 12pvää :P Mutta nyt on jo välillä ihan ok olo. Vuotoa ei juuri enään tule jos rauhassa on, ainoastaan jos liikkuu paljon niin sitten. Kipulääkkeitä en oo juuri enään kivuista huolimatta ottanut kun ei jaksa kuunnella turhaa itkua. Tulee tuolle pienelle vatsanväänteitä vaikka panadoli pitäisi sopia imettävälle.

Mä oon huomannu noista vaatteista että vaikka meilläkin on "tuhti" tyttö (51,5cm/4070g) niin noi 50cm olis sopivia muuten, mutta ne on ihan yli leveitä! Pieni vallan hukkuu noihin telttoihin :D pari hassua vaatekappaletta on ihan sopivia mutta muuten ollaan ku puolijoukkueteltassa :D Ja tietenkin noita 50cm vaatteita on muutenkin tosi vähän tullu kerättyä. Enempi on sitten juurikin 62cm kokoja kaapissa -Niitä ei olla kyllä pitämässä vielä toviin!
 
Takaisin
Top