Vauvojen neuvolakuulumisia

Sen verran vielä lisään, että syy siihen, miksi aloitan, hyvästä kasvusta huolimatta, kiinteiden tarjoamisen on ihan puhtaasti siinä, että poikaa tuntuisi nyt kovasti se kiinnostavan. Eli uskoisin, että nyt on se paljon puhuttu herkkyyskausi päällä. Toivon ainakin siloisempaa aloitusta kiinteisiin hänen kanssaan, kuin esikoisen kanssa oli aikoinaan vaikka esikoiselle kiinteät aloitettiinkin paljon aiemmin ja tiiviimmällä tahdilla :)
 
Aamutähti, teidän poikanne on juuri sen verran meidän tyttö nuorempi, että olet nyt siinä missä minä olin kuukausi sitten, mutta muuten on mennyt aikalailla samaa rytmiä. :) Annoin myös tytölle kiinteitä pääosin sen takia, että hän selvästi seurasi niin kiinnostuneena minun syömistäni ja yritti hamuta kaikkea omaan suuhunsa. Mutta kyllä siihen sekin vaikutti, että olin niin väsynyt, että huolehdin, saako hän riittävästi ruokaa, ja toivoin niitä täysiä yöunia. Niitä ei ole vielä näkynyt. :)

Meillä on huomenna 6 kk neuvola uudessa paikassa ja minua jännittää!
 
Tsemppiä Libra uuteen neuvolaan :) 6kk!!! Voi hurja, perässä tullaan ja enää toinen mokoma niin juhlitaan jo 1-vuotis synttäreitä.

Mä kans elättelen toiveita niistä täysistä yöunista vaikka sen verran kyllä esikoisen ajoilta vielä muistan, että siihen on vielä aikaa ja esikoinen oli vielä hyvä nukkuja yöaikaan verrattuna tähän tuoreempaan. Esikoisen aikaan mun piti oikesti vieroittaa hänet yöimetyksestä, ei sitä siis kaivannut mutta oli tehnyt siitä (minun suosiollisella avustuksellani) assosiaation itselleen, eikä rauhoittunut ilman ja tuttiahan hän ei syönyt. En muista, paljonko oli tarkalleen ikää tuolloin mutta reilusti yli puoli vuotta, sanoisinko noin 8 kk. Tämä nuorempi ei kyllä ole niin kovasti tissin perään (tirsk) että luulen sen käyvän luontevammin. Tai siis ainakin toivon. Katsotaan sitten kun saadaan nämä kiinteät kunnolla alkuun, maistelua tämä vasta tosiaan on :) Tänään tein porkkanasoseen ja annoin sitä maistaa eka kertaa, poikahan olisi syönyt vaikka kuin mutta itse piti topputtaa :) En tiedä, onko ihan hullua alkaa näitä kokeileen, kun vasta saatiin rokotteet, rota mukaanlukien. Tarkoitan, ettei rokotteista mahdollisesti tulevat sivuoireet sekoitu uusiin ruoka-ainekokeiluihin..
 
Täällähän etenkin te ulkomailla elävät mietitte tuhkarokkoasiaa. Mä sain juuri mielenkiintoisen puhelun neuvolasta. Mulla on sukua Venäjällä ja käydään siellä välillä. Neuvolatäti muisti tämän ja kysyi ollaanko tänä kesänä menossa. Me olemme. Se sanoi, että siinä tapauksessa voisimme saada sen rokotteen, jossa tuhkarokko on mukana jo 6kk tai 8kk neuvolassa kun sen saa kuulemma antaa 6kk iästä eteenpäin mutta jos alle vuoden iässä ottaa niin tulee vielä kaksi vahvistavaa rokotusta päälle, ensimmäinen 1,5v. Me otetaan se nyt sitten 8kk lääkärin yhteydessä. Vielä seuraavaan neuvolaan en sitä oikein halunnut.
 
Mä muuten kans kysyin viimeksi neuvolassa tuota MPR rokotusasiaa kun ollaan syksyksi suunniteltu sitä ulkomaanmatkaa ja saman viestin minäkin sain. Semmoinen vielä lisäksi, että jos on jo 11 kk kun saa ekan rokotteen niin lasketaan vuosikkaaksi ja silloin kaksi rokotetta riittää :) Tosiaankin suositellaan otettavaksi ennen ulkomaanmatkaa.
 
Neuvolatäti suositteli muuten myös rasvakylpyä kuivuuteen. Puhelun aikana ajattelin ymmärtäväni mitä se tarkoittaa, mutta nyt kun ajattelen niin ei kyllä ehkä tiedä, mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa. Onko teillä kokemusta?
 
JaneDoe, mä en yhtään tiedä mitä teidän terkka on tarkoittanut, mutta meillä ainakin vesi kuivattaa ihan älyttömästi ihoa eikä öljy kylpyvedessä auta. Niinpä olen välillä pessyt pojan ihan rasvalla silloin kun oli kovin kylmiä ilmoja. Eli pehmeällä pyyhkeellä hieronut rasvaa joka puolelle ja sitten pyyhkinyt pois. Välillä tein niin, että kriittisimmät paikat pyyhin myös kostealla pyyhkeellä.

Tämän jälkeen myös rasvaan pojan aina ennen pukemista. Niin hassulta kuin se kuulostaakin :) Varsinaista ihon kuivuutta ei meillä ole nyt.
 
Varmaan se tuota tarkoitti :) Sanoi, että sitten vielä rasvataankin ja puhui, että kannattaa olla ei se rasvaisin voide mitä on siihen kylpyyn/pesuun. Kuulostaa hieman hassulta ja työläältä, mutta mistäpä minä tietäisin miten tuollainen sitten toimii kun itsellä ei oikein mitään iho-ongelmia ole ikinä ollut. Kiitos vinkistä!
 
Lähti vähän ajoissa tuo viestini, mutta myös niin olen tehnyt, että kylvyssä käytän perusvoidetta saippuana. Siis vedessä hieron poikaan rasvaa. Se sitten työlästä ja liukasta onkin :D eikä onnistu ihan yksin.

Se kuivapesu rasvalla on itseasiassa ihan helppoa, mutta toki aika turhauttavaa rasvailla moneen kertaan eri tyylillä :)
 
Joo ei taalla sita yhdistelma rokotetta anneta kuin vasta 12 kk iassa muttei kait tuhkarokkoa ole sen enempaa. Vaikkakin Lontoo on sellainen sekasoppakulho jossa kaikki sekottuu kun ihmisia matkustaa jatkuvasti joka paikasta. Tama on myos yksi niita parhaita puolia myos.
 
Voi, vauvani mun on käynyt 6 kk neuvolassa. :Heartred 65,5 cm ja 6,915 kg. Pää 42cm. Keskikäyrää mennään edelleen. Todella reipas, tarkkaavainen ja utelias tyttö. Täydellinen vauva, kuten lääkäri sanoi, ja tietenkin olen ihan subjektiivisen objektiivisesti samaa mieltä. :)
 
Täälä 4kk poika: 7750g, 67cm ja py 43. 4kk:n ikäisenä nyt oppi kääntymään itse selältä masulleen ja oppi samaan syssyyn masullaan olemaan "suorilla käsillä". Neuvolan mukaan tosi jäntevä kaveri, mutta ei liian... Kuulemma liian jänteväkään ei ole hyvä :D Noh joo, mutta kaikki hyvin ja normaalisti :)
 
5 kk neuvolassa käyty! Suluissa 4 kk:n mitat: 7665g (6855g), 66,5cm (63cm) ja pipo 43,5 (42,5).

Rokotukset saatiin ja sitä rataa. Nyt on väsynyt kaveri turvakaukalossa vetelemässä sikeitä :)

Terkka ihasteli kuinka monipuolisesti poika juttelee ja hämmästeli aikaista hammastuotantoa. Motorisesti poika on edelleen ihan ikätasollaan, eli ei ainakaan edellä :D poika selkeästi keskittyy sosiaalisiin hommiin eikä niinkään liikuntaan... sopii mulle, ehtii sitä perässä juoksemaan vielä!
 
Huh, pikku herra ei itkenyt piikkejä! Inahti siitä pneumosta, mut ei voinut itkuksi sanoa. Oon aika ylpee tosta kaverist... nyt ootellaan tuleeko vaivoja.

Mitat: 9,540 kg (eli mukavasti on tasaantunut, eli nyt vaan se 300g lisää), pituus 72 cm ja py 47 cm :D eli pituus ja pää nätisti yläkäyrillä, paino-pituussuhde enää sen +4 :)

Saatiin tai oikeasti kehoitettiin aloittamaan lihatkin jo nyt. Kun ei mikään ruoka-aine oo aiheuttanut mitään reagointia. Kehitys menee ikätasolla, ja saadaan istuttaa, sillä selkäranka jämäkkä. Ei tietenkään pitkiä aikoja. Hammasharja saatiin eli nyt vaan hampait pesee.

Tää mun raskaus otettiin hyvin vastaan ja täl viikolla sovitaan ensikäynti. Hih. Onpa jotenkin seesteinen olo. Itse asias tää raskaus jotenki konkretisoitui nyt kun neuvolaan ilmoitin. Ilmeisesti saan pitää tän nykyisen th:ni myös äitiysneuvolas :D
 
Meillä oli 5kk neuvola viime perjantaina ja mitat oli 8040g ja 68,5cm. Oli kiva kuulla, että kasvu on jatkanut samaa käyrää, vaikka musta tuntuu, että jäbä syö kuin hevonen verrattuna reilun kuukauden takaiseen tilanteeseen.

Piikit aiheutti pientä itkua, joka onneksi laantui nopeasti. Sekä äiti että poika olivat siis reippaita :D En tiedä johtuuko rokotteista vai mistä, mutta yöt on olleet ihan hulluja siitä lähtien. Toivottavasti muilla ei ole ollut samanlaista!
 
Eilen meillä oli 6kk neuvola! Voi kauhia ku aika rientää. Ja nyt saadaan istua! Jippiiii :D
Painoa oli tullut lisää vain 140g eli painoa nyt 8560g ja pituutta 69,4cm
Saatiin hammasharja ja ohjeistus oli laittaa ihan vähän hammastahnaa alusta alkaen. Ennen ollut kuulemma suosituksena alkaa käyttämään tahnaa kun poskihampaat puhkeaa mutta se on nyt muuttunut.
 
Meillä oli tänään 5kk neuvola!! Kauheat piikit saatiin.. Itkua itkua. Mitat oli 8420g ja pituus 70,6cm.. Taitaa tulla vanhempiinsa tuossa pituudessa :D heheh.
 
Meillä kanssa tänään 5kk neuvola ja piikit sattui :sad001 Pojan paino oli noussut hyvin, nyt 7,400kg mut pituus ei noussu ku puol senttii. Nyt siis 67cm. Terkka suositteli kasvattamaan soseannosta ja antamaan yhden soseaterian lisää. Puuroa sit vaan iltasin :) Poika liikkuu niin paljon et siihen menee energiaa.
 
Meillä oli eilen 6kk-ryhmäneuvola.
Meijän lisäks 2 äitiä poikineen.

Meijän poitsun mitat: 8680g / 68,2cm. :)
 
Takaisin
Top