Vauvojen neuvolakuulumisia

En jaksa uskoa että löytyisi mitään poikkeavaa. Muuten on niin "normaali" vauva. Kehityksen ja muun suhteen.

Ehkä teitä hoitaneilla on enemmän maalaisjärkeä :wink. Isolla pojalla, iso pää, näinhän se pitää ollakin.

Ultraus on näillä näkymin jo ensi viikolla, joten kauaa ei tarvi jossitella.
 
Keskiviikkona oltiin 5 kuukautis neuvolas. Neiti kasvanu pituttaa 2,5 cm eli oli nyt 67,5 cm ja paino 7050g. Saatiin rokotukset ja rota suun kautta. Nousi samana iltana kuume ja eilen vielä oli kuumetta. Tänään oli jo normaali päivä. Meillä on neuvolas ohjeistetaan et eka puurot sit lihat... oon antanu puuroja ny viikon, aloitin riisipuurojauheella ja nyt siirryin kaurapuuroon.. Näyttää ainakin vaikuttavan aika kivasti yö uniin ku nukkuu välillä kellon ympäri ilman yösyöttöä ja välillä pitää antaa maitoa aamuyöstä joskus viiden aikana.
 
Täällä on toi samainen th ohjeistanu kaverilleni et lihat eka ja seukki käynnillä puurot eka et en taida ihan kirjaimellisesti tuota ohjetta ottaa. :) Katsellaan vähän millä alotellaan..
 
Meidän terkka sanoi että nykyään ei ole yhtenäistä suositusta siitä kummat ensin, vaan että se on vähän makuasia ja voidaan aloittaa kummalla halutaan, kuitenkin niin että nyt 5 kk ikäisenä jompi kumpi ja puolivuotiaana sit toinen, että ei kuitenkaan molempia yhtä aikaa :) Ajateltiin että jos otettais nuo viljat nyt ensin, jos se iltavelli/puuro vaikka auttais yöuniin kun meilläkin on viime aikoina olleet yöt tosi katkonaisia...
 
Viime keskiviikkona oli 4 kk neuvola. Poika painaa 7250, eli 1,2 kg lisää kuukaudessa painoa :) . Pituus 63,7. Komeasti th:n pidellessä nakua vauvaa pöydällä seisaallaan pissasi tämän päälle ja mieheni purskahti nauramaan. Poika varmaan oppii seisomaan ennen konttaamista.. :p
 
Mustakin tuntuu, että oppii istumaan ennenku pyörähtään selältään johonki suuntaan, siihen malliin punnertaa itteä ylös :D
 
Mites teil kellä jo lähenee se 6 kk tai siis on jo mittarissa, niin tuo istuminen / istuttaminen? Miten neuvolas on ohjeistettu ja istutitteko jo aiemmin?

Karpo kun niin kovin haluaa istua kans, ja sylissä annankin istua ja muutaman kerran lyhyen aikaa lattialla nojaten muhun. En kyl tosiaan kauaa uskalla pitää, ku pelkää et menis selkä mutkalle tai jotain, vaik kovin jäntevästi kyllä "istuu". Syöttötuolia meil ei ees vielä oo, joten sen aika on sitten joskus :D
 
Meillle sanottiin tällä viikolla (pojan 5kk-neuvola, täytti 7.3 5kk ) että voi alkaa harjottelee istumista kun on niin jäntevä kaveri. Syöttistäkin saadaan alkaa käyttää pikkuhiljaa kun laittaa tuettuna sinne, esim.rullaa peitettä tms.niin pysyy poika suorassa. Bumbo-tuoli meillä on ja poika suorastaan riekkuu riemua täynnä kun näkee maailmaa istualtaan! :D
Sitterissä kun ei oikeen viihdytä vaan koitetaan sieltä kokoajan pystyyn.

Vaunuttelutkin on nyt kivoja kun otettiin koppa pois (alkoi oleen liian pieni jo) niin näkee maailmaakin nyt kun saa ratas-osioo istuma-asentoonkin. Tosin, meillä melkeen makaa vielä mutta kuitenkin selkänojaa ylemmäs. :)
 
Meilläkään ei vielä kunnollista syöttötuolii, on sellain matkamalli mikä ruuvataan pöytään kiinni. :D

Kuvassa siellä on normituoli siin alla.
 

Liitteet

  • Kuva1662[1].jpg
    Kuva1662[1].jpg
    536.9 KB · Katsottu: 30
Meillä on kans jäntevä 5kk, punnertaa sitterissä istumaan ja itku tulee jos sylissä joutuu olla makaavammassa asennossa. Joten syöttötuolissa oon lyhyitä aikoja pitäny ja tukenu vielä harsoilla, mutta tosi hyvin pysyy siinä eikä huoju mihinkään. Ei olla kyllä neuvolasta saatu mitään ohjeistusta. :)
 
Meillä pari viikkoa vielä 6kk ikään. Kysyin 5kk neuvolassa että onko se niinettä vasta tasan puolenvuoden iässä saa alkaa istuttaan ku poika kuitenkin vaikuttaa niin jäntevältä. Neuvolatäti vastasi että kyllä on. Huomattuaan sitten että poika tosiaan on aika jäntevä ja selän ašentokin on oikea niin antoi luvan istuttamiseen sylissä pikku aikoja kerrallaan. En siis oo uskaltanut vielä istuttaa syöttiksessä vaikka ostettiin se viikko sitten. Kerran oon koittanut poikaa siinä ja hienosti istui ja oli ihan mielissään siitä :) ootan vielä sen pari viikkoa kun neuvolassa kerran niin sanottiin mikä kuitenkin itestä vaikuttaa hullulta että voiko se olla niin päivän päälle.
 
Papuliina mua kans niin ihmetyttää, että on niin päivän päälle tuo istuminen! :eek: Vähän sama kun maito happanee jääkaapissa sillä punasella sekunnilla, kun vuorokausi vaihtuu..

Meillä sano 5kk neuvolassa silleen vähän epävarmasti, että ei hän ehkä vielä "antaisi lupaa" syöttötuoliin. Nyt ollaan kuitenkin jo kokeiltu pikku hetki kerran päivässä ja ihan hyvin tuo mielestäni siinä istuu. Etukeno meinaa välillä olla, mutta se johtuu siitä, että pöydältä pitää yrittää kurkotella kaikkea mahdollista. :) Sylissä alko punkemaan istuun jo 3kk:n iässä ja nyt sekin on vaihtunut seisomiseen. Ei riitä enää istuminenkaan. :D
 
Juu, sylissä tarttis päästä seisoskeleen meilläki. :D
Syöttäminen meillä pääasiassa tapahtuu sitterissä istuen, ei vielä syöttiksessä kun ei siinä kauheen hyvin pysy mutta harjotellaan just pienii aikoja kerrallaan. Miten sitä opettelematta osaiskaan. :D

Tää on niin jäntevää tän seisominen että kokeiltiin kävelykärryä taannoin kun se jo saatiin niin tää potkutteli keittiön päästä päähän! :eek: Sitten pistin sen vehkeen piiloon ja totesin että ei tod vielä vähään aikaan tartte tota harjotella herraje! :D
 
Täällä kans hyvinki jäntevä tyyppi joka nousee istumaan
sylissä ja sitterissä. Mut en anna istua kovin pitkiä aikoja ku en halua et tulee jotain selkävaivoja tulevaisuudessa. Ei oo kiire, ehtii istua kyllä sit koko loppuelämäs :D Sit 6kk aletaan harjotella ja otetaa syöttis käyttöön. Antaa nyt vaan ryömiä tuolla pisin lattioita ku on sen kert oppinu :D
 
Tämäki n poika koettaa punnertaa istumaan eikä tykkäisi vaunuissa enää vaan maata.. Pitäis ostaa se istuinosa noihin vaunuihin kohta.
Poika kans tykkäisi olla koko ajan seisomisasennossa sylissä.
 
Kyselin just tota istumisasiaa lääkäriltä viime neuvolassa kun meidän tyttö nousee koko ajan sylissä/sitterissä istumaan ja lääkäri sanoi, että vauva saa istua sylissä tuettuna jos siihen asentoon itse menee. Eli vauva saa tehdä kaikkea mihin pystyy itse. Vielä ei saa istuttaa lattialle tai syöttötuoliin kuitenkaan, vaan lapsen tahtiin mennään. Annan siis tytön istua mun sylissä ja tuen vaan kunnolla. Meillä on myös ollut välillä matkarattaat käytössä joissa nostan selkänojaa vähän ylöspäin niin, että näkee sieltä maailmaa kun ei oikein viihdy enää vaan makuuasennossa.
 
Tänään oli 5kk neuvola. Poitsulla painoa 9.3kg, pituutta 66.8cm ja py oli 43cm. Iho-ongelmiin terkkari mietti korvikkeen vaihtoa... Pitää nyt eka kokeilla hydrocortisonia jos jeesais tohon posken ihottumaan. Kohtahan tässä pitää siihen kakkos korvikkeeseen vaihtaa ja jos rasvaaminen ei auta ni sit samalla vaihtaa korvikemerkkiä. Rokotukset oli taas ja eihän niistä kauheesti tykätty, mut itku loppu kyllä tosi nopeesti. :) Terkkaria vierasti, mun sylistä poitsu kyllä naureskeli ja flirttaili mut jos terkka kehtas häneen koskee ni alko itku. Kortissa lukee sit vielä että tarkkaavainen ja jäntevä poika.

Nyt sit katellaan että mitä rokotukset tällä kertaa tuo tullessaan... Toivottavasti selvitään yhtä vähällä kun viimeeks eli parin päivän lämpöilyllä.
 
Meillä kans oli 5 kk neuvola eilen ja kaikki oli oikein mallikkaasti ja rokotuksetkin kestettiin melko hyvin. Itki toki hetken aikaa mutta rauhoittui paljon nopeampaa kuin viime kerralla. Toistaiseksi ei ole tullut mitään oireita niistä. Viimeksi nosti pienen kuumeen pariksi päivää.

5 kk mitat olivat 8,7 kg ja 68,5 cm. Pipo 43,4. Painoa oli tullut siis lisää 700 g ja pituutta 2,5 cm. Mä olin tosi positiivisesti yllättynyt, kun en uskonut ihan noin hyvään kasvuun kun viimeksi 4 kk neuvolassa paino oli noussut paljon vähemmän ja nykyään vielä liikkuukin enemmän niin ajattelin, ettei ole noussut kuin muutaman sata grammaa. Sen tiesin, että pituutta on tullut kun lähes kaikki 68 vaatteet, bodyt ainakin, on jääneet pieniksi tai näyttävät ainakin niin makkarankuorilta päällä :)

Siksikin olen jännännyt, kun rinnat on tuntuneet tosi paljon tyhjemmiltä ja poika syö paljon harvemmin mutta ilmeisesti hän tarpeeksi saa. 99% mennään siis täysimetyksellä, sitä luumusosetta olen antanut nyt maistella. Neuvolassa täti ihan ihmeissäään, että pelkällä rintamaidollako tähän on päästy ja todellako vielä pääsääntöisesti imetän. Tuumasi vaan, että hyvää tavaraa vaikuttaisi tulevan :) Että näköjään se pitää paikkaansa, että maidon tuotanto tasaantuu tässä vaiheessa ja on ihan normia, että rinnat ei tunnu enää niin täysiltä. Ainakin omalla kohdalla pitää kutinsa. Kannusti edelleen jatkamaan imetystä mutta kyllä mä olen vähän meinannut alkaa antamaan pikkuhiljaa kiinteitä.. jos tämä 5 kk menisi vielä maistellen kasvis- ja hedelmäsoseita ja ottaisi puurot ym. käyttöön vasta 6 kk:n tienoilla. Olkoonkin, että niillä saattaisi olla paras vaikutus yöuniin. Kyllä minä nyt tämänkin kanssa sen jaksan, kun jaksoin esikoisenkin aikaan :)
 
Takaisin
Top