Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli tänään 3kk neuvola. Paino 6530 (2kk 5665) ja pituus 61.4 (58.5). Hyvin onneks kasvanu kun aina sitä miettii kun pelkällä rintamaidolla on. Rota tehosteen typy sai ja sen nieleskeli iha kiltisti. Pari piikkiä sai ja sen toisen jälkeen alko ihan hysteerinen huuto. Tais likka olla hiukka yliväsynyt ja onneks kuitenkin rauhottu kun pääsi autoon nukuun. Kotona siirsin suoraan vaunuihin ulos nukkuun eikä edes siinä heränny:). Nyt jännityksellä odotan nouseeko meidän likalle kuume. Neuvolan th ohjeisti et antaa kuumelääkettä illalla vaikkei kuume nousiskaan kun pistokohdat voi olla kipeitä. Ja taas meillä siitä rotasta et 7-8 päivää huolellinen käsihygienia ku voi niinki pitkään tarttua kakkavaipoista:wideyed:.
 
Meillä oli nyt se 3kk neuvola eilen. Painoa tullut noin 600g edellisestä. Eli 2kk 4.540 3kk 5.140 pituus 2kk 56.5 3kk 58.3. Kuulemma hyvin on kasvanut. Kun olin siintä niin huolissaani et riittääkö maito kun yöt nukkuu. Rotan otti hyvin. Ja 2 rokotetta ihan hirvee huudon kanssa.
Mä muistelin et pojille kun rokotteet annettiin ni ei itkua tullut yhtään. Jasminille ei tullut rokotteesta kuumetta eikä ylimääräisiä itkujakaan. Seuraava neuvola on 4kk ja neuvolalääkäri. Kaikki muuten ok.

Mä puhuin siitä kierukka irtoamisesta. Ni neuvola täti sanoi antavan lääkärille nootin ja puhuvan tosta ja ymmärsi miksi en laitata ihan heti uudestaan.
 
Meillä oli lilliputin 3 kk neuvola tänään. Painoa oli 6560 g (2kk 5420 g ja 1 kk 4150 g) ja pituutta 61,1 cm (2kk 56,7 cm ja 1 kk 53 cm). Päänympärys 42 cm... aika pötkö tuo jo on, kun vertaa siihen 2918 g painavaan miniin, joka laitokselta tuotiin kotiin. Ilmeisesti maitoa tulee riittävästi, vaikka olenkin ollut siitä huolissani. :joyful:

Rota meni edellisellä kerralla paremmin, tänään vähän syljeskeli. Rokotteet tuikattiin molempiin reisiin ja itkuhan siitä tuli, mutta rauhoittui parissa minuutissa, kun oikein lepertelin ja heijasin. Terveydenhoitaja sanoi, että kannattaa hakea Panadolia, koska pistokohdat saattavat olla kipeät... kuumetta ei ole tänään tullut, mutta neiti on ollut kyllä kipeän oloinen ja itku on tullut, jos pistokohtaan on vahingossa koskenut. Annoin nyt yöksi Panadolia ja pikkunen sammui kuin saunalyhty. Taisi lääke tulla ihan tarpeeseen. Toivottavasti saa levättyä, että jaksaa huomennakin olla oma reipas itsensä.
 
Ai hyvät hyssykät! Meillä olis maanantaina 3kk neuvola. Rokotuksista päätettiin että rota ja pneumokokki jää väliin, mutta harkitsen vielä sitä DTaP-IPV-Hibiä. Nyt rupes sekin arveluttamaan kun eksyin tälläisille nettisivuille.

http://www.elinahytonen.fi/2014/03/rokotusten-haittavaikutuksia-voi-yrittaa-minimoida/

http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/997883/ketju/rokotuksista_mielenkiintoinen_artikkeli

Nyt ei millään haluais antaa yhtään rokotetta. Meillä kasi vanhempaa lasta on saanut kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet paitsi ei papilloomarokotetta eikä otettu sikapiikkiäkään. Kun nää kaksi vanhinta oli vauvoja niin en ollut huolissani mistään haittavaikutuksista. Ei kiinnostanut enkä miettinyt mitään. Sikapiikin kohdalla onneksi olin jo järkiintynyt.
 
Meil oli keskiviikkona 3kk neuvola. Tyttö on nyt 5550g ja 59,2cm pitkä sekä päänympärys 39,6cm (1kk 4620g 53,5cm ja 37,3cm, 2kk 5050g 55,4cm ja 38,5cm) paremminki vois tota painoa kuulemma tulla mut pääasia et kasvaa kuitenki käyrien sisäpuolella. Enkä vois enää oikeestaan useammin imettää päivisin ku muuten likka ei sais nukkuu ollenkaan ku syö nyt jo 1-2h välein paitsi yön nukkuu kokonaan ja aion antaakkin nukkua. Neuvolassa sano jotain et tarvittaessa vois antaa vähän rypsiöljyä ni sais kaloreita.. Rokotuksetki annettiin ja nyt tuli rotasta hiukan enemmän masuvaivoja ku viimeks ja eilen oli tosi väsynyt ja nukkus paljon mut tänään ollu ihan normaali pirteä itsensä. Hiukan lämpöäkin (37,6-37,8) ollu molempina iltoina ni laitoin varuiksi supon ettei vaan kuume nousis ja nyt ei tänää ollu ees
 
Ai rypsi öljyä. Pitäisköhän kokeilla jos meijänki neiti sais painoa vähä enemmän. Meillä neiti päivällä syö kans 1-2h välein. Et enempää ei ruokailuja voi lisätä jossei väkisin yöllä syöttäis. Mitä en kuitenkaa tee kun toinen nukkuu niin hyvin.
 
Meillä oli tänään 3kk neuvola. Ei annettu rokotuksia kun mulle iski paniikki niiden kanssa. Aiemmin olin jo rotan ja pneumokoin päättänyt jättää pois ja se kolmas rokote jäi vielä harkintaan. Josko antais sen myöhemmin. Neuvolan tädille se ei ollut mikään ongelma.

Painoa oli 7325 g, pituutta 58.8 cm ja py 42,5 cm. (2kk: 6020 g, 55.2 cm, 40,5 cm)

Kiinteiden alotuksesta keskusteltiin ja täti sanoi että 4kk ikäisenä saa aloittaa. Kysyi vielä, että olinko itse ajatellut miten tehdä. Sanoin, että ajattelin aloittaa sitten 6kk ikäisenä vasta. Täti sanoi, että erittäin hyvä ajatus.

Seuraavalla kerralla onkin sitten lääkäri myös.

Minkälaisia juttuja teidän lasten neuvolakortteihin kirjotetaan?
Esikoisen kortissa on joka ruudussa pelkästään: "Hyvin kasvaa ja kehittyy". Todella tylsää.
Kakkosen kohdalla oli eri neuvola ja kortti on täynnä kaikkea kivaa pientä ja hurjasti kehuja. Sitä oli kiva kotona lukea monta kertaa koska tiesi että oma lapsi on todella ihana ja maailman paras vauva.
Tän kolmannen kanssa käydään taas eri neuvolassa ja korttiin tulee ihan kivoja kommentteja, tyyliin: "Jäntevä, tarkkaavainen ja hymyilevä poika. Seuraa katseella lelua. Juttelee kovasti. Hyvä ja siisti iho. Kasvaa hienosti täysimetyksellä."

Mun mielestä on kiva kun kortissa on maininta neuvolan tädin huomioista esim. pinsettiotteet ja istuuko, konttaako ym.
 
Meillä oli eilen 3kk neuvola. Painoa oli 6175g (2kk 5405g), pituus 61cm (2kk 58,6) ja päänympärys 40,9cm (2kk 39,7cm).

Rokotteet laitettiin. DTaP-IPV-Hib, pneumokokki ja rota. Tyttö oli tosi väsynyt eilisen päivän, muuta rokotteista ei tullut.

Täti kirjotti neuvolakorttiin: "tyytyväinen, juttelevainen vauva. Kasvaa tasaisesti. Saa rintamaitoa ja toisinaan lisäksi korviketta. Pää ei vielä seuraa käsistä nostaessa mutta vatsallaan kannattelee päätä hienosti. Tarttuu leluun ja vie sen suuhun. Aktiivisesti seuraa ympäristöä."
 
Ton yhdistelmä rokotteen voi antaa myöhäistetysti,katoin ihan THL:n sivuilta. Mie olen myös miettinyt,että miksi näin nuorille lapsille,joiden oma immuunipuolustus ei ole vielä edes kehittynyt,tyrkätään suoriltaan 5-6 eri taudin aiheuttajaa,jota vastaan vauvan elimistön sitten pitäisi taistella :confused:
Meinaankin kysyä onko mahdollista meidän neuvolassa aloittaa vasta vuoden ikäisenä tuo rokotusohjelma.
Ja mikä pisti silmään oli se,että Hib-rokote on myös keuhkokuumetta,aivokalvontulehdusta ja verenmyrkytystä vastaan mitä varten pneumokokki annettaisiin,paitsi että välikorvantulehdukseen on vain pneumokokkirokote,joskin sillä alle 10% suojamahdollisuus...
 
Rotaviiruksella oli tiukka aikataulu, mutta miksei muita rokotteita voisi ottaa myöhemminkin. Ilmeisesti se, että kuin paljon piikkien välissä on aikaa ratkaisee.
Meille neuvolantäti sanoi, että jos 4kk neuvolakäynnillä haluaa ne rokotteet sit ottaa niin sanoo vaan niin ne laitetaan. Lääkäriä ennen on joku toinen täti joka punnitsee ja mittaa, se laittaa ne sitten. Omalle tädille mennään vasta elokuussa.
 
Meillä oli tytsin 3 kk neuvola ja tässäpä mittoja: paino 4850g ja pituus 57,5 cm. 2 kk mitat tais olla 4350g ja 56 cm. Otettiin myös kaikki rokotukset vaikka mietin niitä pitkään että otanko kun ekasta rotasta tyttö oli 1,5 viikkoa kipeä, mahavaivoja ja totinen ja äreä kuin mikä, eikä nukuttukaan kunnolla. Nyt tyttö ollut vain väsynyt ja vähän äreä, taidetaan selvitä helpommalla nyt. Onneksi. :-)
 
Tässäpä meidän 3kk mittoja: Paino 6,68kg (5,93kg) Mitta 64cm (62cm). Ja tosiaan rokotteet saatu. Niistä pari iltaa kipuitkua, mutta supot auttoivat onneksi pikkuista.
 
Meillä tänä aamuna 3kk neuvola. Paino 5915 (5545) ja pituus 61,6 (58,6). Painokäyrä vähän laskussa ja kun korviketta menee noin litra päivässä, saatiin lupa alottaa kiinteiden maistelulla nyt jo.
 
Meidän poitsun 3kk mitat tänään neuvolassa: paino 7220g ja pituus 63,7cm. Th sanoi, että hienosti kasvaa eikä todella oo kiirettä aloittaa kiinteitä kuten oli mun toivekin :)
 
Mustikka, aika erilaiset painot on vauvoilla! Ja ei kai sitä kiire ole aloittaa, jos ruoka riittää. Mulla ei ole tarkoituksena vielä niitä kiinteitä alottaa, vaan edetään muuttaen tuon velli-maitoseoksen suhdetta pikkuhiljaa. Jospa se jo auttaisi.
 
Tänään oli 4kk neuvola/lääkäri.
Paino 5650 ja pituus 61 pääymp. 38.4
Lääkäri tutki jasminin.

Kasvaa normaalisti. Sit neuvolas huomattiin et niitten koneessa on jasminille laitettu poikien käyrät. Sitä sitte ihmeteltiin. Oikein urakalla.

Kiinteiden alotusta kysyttiin. Vastasin että myöhemmin. Niin kauanku maito riittää ni maidolla mennään. Ei sen ihmeempää sanottu. Toi kaikki kesti 15min.
 
Meillä on ens viikolla 3 kk neuvola ja poika on aika pieni. Kasvuseurantaa oli viikottain 2 kk asti. Mulla ei olis pienintäkään kiirettä alottaa kiinteitä, pelottaa vaan että alkaako ne siellä neuvolassa kohta sitä tuputtaan jos poika on edelleen kovin pieni. Mikseivät sitten ennemmin neuvo imetyksen tehostamista tms.muita keinoja millä saatais painoo ylös?!
 
Kitty, kannattaa muistaa, että käyrät on käyriä ja aina niistä mennään yli tai ali, harva menee täysin käyrällä. Meillä tyttö on ollut selkeästi vaan todella nälkäinen ja on myös selvästi todella hoikka. Tässä myös oma arvioni on siis sanonut, että tarvitaan enemmän ravintoa. Laitoinkin tuonen sosekeskusteluun, että ei mekään ihan vielä kyllä varsinaisia kiinteitä aloiteta vaan mennään velleillä.

En ole asiantuntija tuossa imetyksen tehostamisessa, mutta vaikka kuinka imettäisi, niin jos vauvan paino ei vaan nouse niin ei kai sille mitään silloin voi? Kun vaikka miten imettäisi, niin eihän se maito silti välttämättä riitä ravinnoksi. (tähän liittyen siis itse aloin antamaan lisämaitoa, kun vaan imetin ja imetin ja imetin eikä se riittänyt). Vaikka maitoa tulisi, onko se silti vältätmättä riittävän "tukuisaa"?
 
Niin ja siis kun meillä poika ainakin ite sylkee tissin pois kun on mielestään kylläinen. Välillä yritän tarjota lisää tissiä niin se katsoo mua kumman näköisenä että mitäs siinä tuputat, justhan mää söin :wtf: Sitä vaan mietiskelen kun meillä on se rintakumi käytössä että voiko se sit aiheuttaa sen ettei sitä maitoo tuu/saa ihan niin paljon kun tarvis ja olis mahdollista saada. Pumpullahan mä oon saanut tosi hyvin lyhyessäkin ajassa.
 
Takaisin
Top