Vauvojen neuvolakuulumiset

mammasmurffi

Näppärä viestien naputtelija
Aloitetaan tänne sitten vähän keskustelua vauvojen painonkehityksistä, rokotuksista ja muista jutuista mitä tulee mieleen. :smug:

Meillä th kävi kotona ekan käynnin viikon päästä sektiosta. Poisti minulta sektiohaavan tikit, toi Pampersin ja Ainun lahjapaketit vauvoille ja tuoreelle isoveljelle pikkuisen nallen. :angel3 Punnittiin vauvat, Takulla 100g matkaa takaisin syntymäpainoon, Tikuliinalla 102g. Kaikki vaikutti hyvältä, seuraava käynti sitten jo nyt perjantaina. :binkybaby
 
Kivoja uutisia mammasmurffi! :)

Toisaalta tekis mieli kysyä mitä lahjapaketeissa oli ja toisaalta odottaa josko itekin sais niin pysyis yllätyksenä.. toivottavasti on ainakin hyödyllistä tavaraa (mitähän Pampers vois ikinä lahjoittaa, hmm.. :rolleyes:)
 
Me saatiin Liberon lahjakassit sairaalasta ja nää tuli siis neuvolalta... Sen verran voin kertoa pilaamatta yllätystä, että Liberon oli parempi kuin Pampersin. :wink Yllättävää kyllä, niissä on enemmän kaikkea muuta kuin vaippoja. Ainun paketissa oli sellaset superhyvät (ainakin meillä toimineet) tuttipullot!! :p Toivottavasti en nyt paljastanut liikaa...
 
Et paljastanut mun mielestä liikaa :) onko mitään havaintoo että onko noi neuvolan paketit kunta/kaupunki/alue -kohtaisia vai saako kaikki samat?? Nimimerkillä Ahne ensisynnyttäjä pieneltä paikkakunnalta
 
Joo liberon olikyl parempi. Me saatiin sairaalassa liberon ja pamperssin paketit. Ja kunnalta saadaan vauva lahja. Siihe tulee body tuttinauha ruokalappu ym.pientä.
Eihän joka kunta tai kaupunki lahjota mitään. Ei me olla ainakaan ennen kunnalta saatu mitään. Tänä vuonna saadaan.
Meillä tulee torstaina neuvola täti käymään.
 
Meillä oli eka neuvola kotikäyntinä silloin kotiutumista seuranneella viikolla. Silloin juuri muuta tehty, kun punnittiin ja tutkittiin vauvaa ulkoisesti. Ja tietty juteltiin siitä miten on mennyt.

Eilen oli sitten ensimmäinen varsinainen käynti neuvolassa, pojalla ikää tasan 4 vkoa. Pituutta oli 55,4 cm (50 cm) ja painoa 5065 g (4058g). Sulkeissa syntymämitat. Pipo 38 cm. Eli hyvin on kasvanut, minkä on kyllä huomannut vasemmassa kädessäkin, kun en oikein osaa hyvin pitää kehtoasennossa tuolla oikealla kädellä. Mutta hyvä vaan, että sitä heikompaakin kättä tulee näin huomaamatta nyt treenattua.

Täällä tuntuu, että mitä enemmän ulkoillaan päivällä, sitä paremmin ja pidempiä pätkiä nukkuu yöllä. Eilen tehtiin pari vaunulenkkiä ja illalla nukahti kahdeksan aikoihin ja heräsi vasta yhden jälkeen ekalle tankkaukselle! Näitä öitä lisää kiitos.
 
Mulle sanottiin tänään neuvolassa, että eka käynti on sitten kotikäyntinä. Voihan se ehkä olla helpompi niin ja on hyvä, että neuvoloista käydään vähän tsekkaamassa millasta kenenkin kotona on, mutta mua jotenkin vähän etukäteen jo ahdistaa. Siis se, että "vieras" henkilö pitää päästää omaan kotiin, en yhtään tykkää ajatuksesta.

Onko muilla paikkakunnilla sama juttu eli eka käynti on kotikäynti?
 
Meillä ainakin kotikäyntinä vauvan eka neuvola. Saa nähä miten sujuu kun jännittää jo koirien vastaanotto vauvaa kohtaan, saati et siihen tulee vielä koirille tuntematon ihminen paijaan vauvaa... :oops::nailbiting:
 
Meilläkin on eka käynti kotikäyntinä mut samalla sanottiin, että jos ei missään nimessä halua kotikäyntiä niin siitä voi kielyäytyä ja mennä sitten itse käymään neuvolassa vauvan kanssa. Mut mua ei kyllä se kotikäynti ahdista ja oon ihan tyytyväinen ettei heti synnytyksen jälkeen tarvii lähteä neuvolaan :)
 
Kyllä meilläkin eka käynti tehdään kotona... jostain syystä ahistaa hirveesti ku aluks fiilikset oli hyvät terkasta, mutta näin loppua kohden välillä meinaa vähä loksahtaa leuka auki sen kommenteille ja kysymyksille... sitte pitäis vielä päästää se kotiin....jos hommataan lisää lapsia ni en kyllä mene samalle tädille! toisaalta on tietenkin hyvä, ettei tartte lähteä het pois kotoa vauvan kanssa.
 
Eipä siis mullakaan ole periaatteessa mitään sitä kotikäyntiä vastaan, mutta en vaan pidä ajatuksesta, että tänne tulee vieras ihminen. Meilläkin kaksi koiraa, jotka häslää aina ihan riittävästi vieraiden tullessa...Mulla ei edes ole neuvolaan kuin noin 500 m kävelymatka, että lähellä olisi.
 
Meillä on sen verran kiva neuvolantäti, joka on pysynyt samana esikoisen raskaudesta asti, että minua ei siksi haitannut yhtään että tulee kotiin. :)
 
Meillä myös eka käynti niin että terkka tulee kotiin. Tosin kun aloin sitä kyseleen niin sanoi heti että saa tulla vastaanotollekin jos haluaa. Itse oon mielissäni että tulevat kotiin, ei tarvii heti pakosti lähtee vauvan kanssa mihinkään :)
 
Veikkaan et täälläki eka käynti on kotona mut toivoisin kuitenkin et saisin ennemmin vauvan kanssa käydä tossa ihan lähellä neuvolassa. Esikosta asuttiin eri kunnassa ja siellä oli kotikäynti eikä siinä muuten mitään vikaa ollu paitsi koira otti sen tosi stressaavana kun muutenkin porukka käy katsomassa vauvaa niin sitten vielä täysin vieras (joka pelkäsi koiria) tuli meille. Nyt meillä on kaksi koiraa niin en kyllä tahtoisi että tulisi täällä käymään ja asutaan tosiaan myös ihan lähellä neuvolaa.
 
Onkohan toisenkin lapsen kanssa kotikäynti? Se oliskin kiva, niin ei tarttis itse lähteä paikan päälle. Meillä on kiva neuvolantäti, sama kun esikoisella, että senkun tulee vaan taas käymään. Yleensä olen kodista tosi suojeleva, mut ne on ammattilaisia ja käy kymmenissä kodeissa kotikäyntipäivinä, niin ei kai niille yksittäiset jää edes mieleen, työtä se niille vaan on...
 
Meillä jokaisen lapsen kohdalla koti käynti tehty viikon ikäisenä. Nyt oli9 vrk.
Tänään kävi, ja tyttö oli tosi rauhallinen. Meillä kissa vähän häiritsi tarkastuksia mut muuten kaikki oli hyvin. Imemis ote,iho,ensi askeleet,napa, paino 70g alle syntymä painon. Mut lasketttiin et sairaalasta kun päästiin et noin 34g päivässä noussu paino. Mikä oli hyvä.
 
Täälläkin on kotikäynti neuvolasta. Tai en tiedä kuinka täällä omassa kunnassa menetellään, itse olen käynyt neuvolassa naapurikaupungissa ja sieltä tullaan käymään kotona. Mulla on aivan ihana neuvolatäti, en osais kivempaa toivoa mutta silti muakin ahdistaa päästää se meille käymään.
 
Mulle kanssa sanottiin, että syntymän jälkeen terkkari tulee käymään kotona. Tosiaan mieluusti otan hänet vastaan, koska ei tarvitse sitten lähteä heti vauvan kanssa liikenteeseen ja mun terkkari on tosi mukava ja osaava. Täytyy vaan siivota hyvin ennen laskettua aikaa niin kehtaa päästää vieraita taloon :grin Mulle tulee vaan heti mieleen, että keitänkö kahvit ja leivonko pullaa tarjolle? Onko ne yleensä kauan vai piipahtavatko vaan? Ei mitään hajua käytännöstä.
 
Yleensä neuvolatäti on maksimissaan sen 45 tai tunti. Eikä niille tarvi tarjota mitään.
Ja siitä siivouksesta. Yleis siisteys on ok, eihän ne periaatteessa kotia sillä silmällä kato,ne tulee kattoo ja mittaamaan vauvan ja äidin voinnin.
Mä tarjoin omatekemää marja mehua. Kun samalla lapsille laitoin välipalaa.
 
Takaisin
Top