Vauvojen neuvolakuulumiset

Kotikäynnin pituus on noin 45min-1h.
Tarjottavaa ei tarvita, itse tosin tarjoin juotavaa kun pojat tuli koulusta ni niillä oli välipala just.
Siivouksesta sen verran. Et ei ne kovin tarkkaa kato et onks kaikki paikat siistit. Semmoinen yleis siisteys on ok. Ja ne tulee kattoo sitä vauvaa ja äitiä pääasiassa. Ei siis tarvi esitellä koko taloa. Älkää stressatko kotikäyntiä. Se on nopeesti hoideltu alta pois.
 
Viimeeksi taisin tarjota kahvia, mutta ei ehtinyt jäädä kun oli niin kiire seuraavaan paikkaan...eli en tälläkään kertaa järjestä mitään suurtarjoiluja, max keksejä jos ehtiikin kahvit vetäistä...
 
No niin tytön 2viikon neuvolassa käyty. Meidän tyttö oli hienosti. Painoa nyt 3.280 eli 20g yli syntymäpainon ja pituutta tullut puoli senttiä lisää. Juteltiin synnytyksestä, kotona olosta lasten neuvola tädin kanssa. Tytön toinen silmä rähmii ja saa kokoajan olla pyyhkimässä. Ei kuulemma tulehtunut ole. Varattiin seuraava aika. Ja nyt tullut ongelmaksi syönnin jälkeen maidot oksennetaan kaaressa ulos,niin että vaatteet iha märkinä. Mietittiin tädin kanssa että tyttö syö ahnaasti rintaa et ylimääräiset tulee ulos. Jos tuo jatkuu jokapäiväiseksi käydään lääkärissä. Kovin pirteä kuitenkin vauva on ja ķakkakin on hyvän näköistä.
Huomenna mennään sairaalaan röntgeniin tytön lonkan takia joka on hiukan löysä.

Vaikka yöt ollu vaihtelevia. Välillä nukutaan pitkiäkin välejä toisinaan taas heräillään tunnin välin.

Nyt 2viikon ikäisenä aloitetaan d vitamiinit. Oon vähän seuraillut et mikä vois olla sopiva neidille ni täytyy vaan kokeilla. Jostain luin et kannattaa antaa tipat aamulla jos muuten oireilee niistä. No katsotaan. Muuten tää vauva arki on kyl ihanaa aikaa.
 
Nane, jos tuntuu tosi paljon rähmivän niin tiputa silmään ihan rintamaitoa, sillä menee usein ihan silmätulehduksetkin ohi. :)

Täällä oli eka käynti ihan neuvolassa, niin oli esikoisenkin aikana. Kotikäynnin muistaakseni sai jos halusi/pyysi. Meillä neuvola ihan tossa vieressä (reilu 500m) niin kävin siellä.

Viime viikolla 5pv iässä oli eka lyhyt aika/käynti vapaana lähinnä punnitus ja paperien vienti sinne.
Nyt 8pv iässä uusi aika, tyttö oli jo 100g yli syntymäpainon, maitoa riittää ja se maistuu. :) Sentti oli tullut mittaa lisää mut ne nyt on aina epämääräisiä kun se eka mittaus voi heittää. Kyseli paljon TENS-laitteesta oli hoitajalle ihan uusi asia, oli kolleegaltakin kysynyt muttei sekään ollut kuullut. Oli siis synnytyskertomuksessa ainoa ruksi kivunlievityskohdassa.

Seuraavan ajan olisi antanut vasta n.5vk iässä lääkärille, ilmeisesti kun vauva sekä itse niin hyvävointisia. Mitä se hoitaja sanoikin et ei ikinä uskoisi et viikko synnytyksestä ei voi muuta kuin ihailla. Mut halusin siihen väliin yhen niin saa itselleen/näkee hiukan mittoja.
Muistelen et esikon kanssa siellä sai/joutui parin viikon välein käymään, vaikkei painossa koskaan mitn häikkää ollut. Kai uudelleensynnyttäjiä kohdellaan erilailla?

D-vitamiinistakin oli puhe, mut sanoin itse syöväni reippaasti enkä aloittavani vauvalla kun se niin usein aiheuttaa niitä vatsavaivoja, hoitaja vain totesi et hyvä, pääasia et vauva saa ei väliä miten. :)
 
Meillä oli tänään likan kanssa käynti äitiysneuvollassa. Käytiin paikan päällä kun en koirien takia halunnut häntä meille ja sinne sopi tämä hyvin koska kuulemma pelkää koiria. Painoa oli tullut nyt 50g lisää siihen mitä maanantaina synnärillä oli mitattu. Uusi ja ensimmäinen aika lastenneuvolaan on sitten 31.3 ja saadaan sitten kunnon mittoja tytön kasvusta. En ymmärrä tota neuvolan tyyliä kun ensin juteltiin imetyksestä ja kerroin että maito on hyvin noussut ja tyttö syö tasaisin väliajoin maximissaan kolmen tunnin välein, ja kun tyttö oli punnittu niin sanoi ensin että hyvä kun on tullut painoa ja heti siihen perään että olisihan sitä saanut kyllä enemmänkin tulla vaikka nyt meneekin siellä rajojen sisällä (eli ei ole tullut liian vähän tai tippunut). Tuo ns. lannistaminen on todella kurjaa mitä tekevät. Itse en jaksa kiinnostua tuosta enää kun esikosta jo siihen totuin mutta ensi synnyttäjille on todella kurjaa ja stressaavaa kuulla tuollaista ja siitä tulee vaan turhaan huono olo.
 
Me kotiuduttiin vaavin kanssa tiistaina. Tänään neuvolatäti kävi kotikäynnillä. Vauvan syntymäpaino oli 3730g, kotiin lähdettäessä 3505g ja tänään punnituksessa 3590g, kuulemma tosi hyvin noussut tuo paino ja kehui että tyttö on jäntevä ja rauhallinen. Tuo tytön keltaisuus huolestuttaa, sitä seurattiin sairaalassa kun se keltaisuusarvo nousi koko ajan, tiistaina saatiin lupa lähteä sairaalasta mutta eilen piti käydä vielä labrassa ottamassa verikoe että nähdään nouseeko se keltaisuusarvo vielä. Se oli noussut, tiistaiaamuna se oli 260, eilen 287, joudutaan huomenna taas verikokeeseen. Valohoidon raja on täällä 300. Onneksi tänään tyttö on ollut jo paljon pirteämpi ja mielestäni hän ei ole enää niin keltainen kuin oli eilen vielä. Neuvolatätikin sanoi että todennäköisesti keltaisuusarvo on lähtenyt laskuun, toivotaan parasta ettei tarvitsisi pientä lähteä valohoitoon viemään. Olen koittanut tyttöä pitää auringossa ja ruokkinut 2-3h välein, imettänyt ja antanut korviketta kuten sairaalassa neuvoivat, toivottavasti se on auttanut.
 
Meillä oli myös tänään neuvola ja tyttö nyt siis 6pv vanha. Syntymäpaino oli 3495g, kotiutus paino 4pvää sitten sen 3200g ja nyt siis tuossa 4pvässä paino noussut nyt 250g :Heartred eli lähes syntymäpainoon päästy jo. Rintaruokinnalla niinkuin aiemmatkin vauvat.

Meillä nää nyt ollu nopeakasvuisia kaikki, se kasvuhan on hyvin yksilökohtaista eikä ole riippuvainen äidin maidosta tai paremmuudesta vaan geeneistä pikälti. Tuo on tosiaan perseestä kuinka monet neuvolatädit ei osaa nähdä asioita kuin mustavalkoisesti välillä. Ei pitäisi liikaa tuijottaa käyriä.

Jep, meilläkin kun kolmas beibi niin neuvolajutut ei niin tarkkoja. Kyllähän se vauvan käsittelytaito näkyy kun ei ole eka vauva:) tuo d-vitamiini on kyllä yks kiistanaihe ollu meidän neuvolassa, useampikaan täti ei oo uskonut että ÄM:sta saisi deetä...en ole sitten jaksanut väitellä ja perustella enää kantaani vaan jättänyt asiasta keskustelun sikseen. En siis ole antanut dee tippoja vauvoilleni enkä anna. Sitä ihan tutkitusti saa äidinmaidosta. Ja tätähän ei kaikki neuvolatädit usko. Ne tipat on monille vauvoille vatsavaivoja aiheuttavia, eikä ihme kun katsoo mitä ne sisältää.
 
No niin nyt on röntgenissä käyty ja ultrattu lonkat. Tää lääkäri joka ultras sanoi et näyttäis hyvältä. Mut saa nähä mitä oma lastenlääkäri sit on mieltä.

Tänään ollu muuten kiva päivä. Ollaa ulkoiltu. Ja nyt tuntuu et hereillä pysytään vähän kauemmin ja vauva puhetta on tullut. Se on jotenki niin suloisen kuulosta.

Huomenna onkin mummolapäivä. Saa vähän relata.
 
Meillä oli eilen 2vko neuvola. Painoa oli tytölle tullut syntymäpainosta jo 250 grammaa ja pituuttakin oli jo 51,5(syntyes 49). Ainakin on hyvin syönyt ja kyllä tyttö tahtookin tissillä asua taajaan tahtiin:happy:.

Meillä on nyt muutamana päivän tytöllä on ollut hirveät vatsakivut. Huutaa koko ajan ja kipristelee vatsaansa. Hommasin jo cuplaton -tipat mutta ei tunnu auttavan. Onko jotain hyviä vinkkejä? Oon koittanut hieroa ja pumppailla jalkoja vatsan päälle, mutta ei mitään vaikutusta siitä. Tuntuu lohduttomalta kun toinen huutaa kivuista ja mitään ei pysty tekeen:sad001
 
Tuli mieleen sama että koita poistaa omasta ruokavaliosta jos nyt syöt niin ainakin kahvi, suklaa, sipuli ja mitähän näitä oli muita.. Entä onko vauvalle jo alotettu d-vitamiini? Nehän voi aiheuttaa vatsavaivoja myös...
 
Meillä ainakin d-vitamiinien aloitus aiheutti kovat vatsavaivat, kävin ostamassa nyt d-vitamiinit missä myös maitohappobakteeri, tänään pitäisi aloittaa. Cuplaton-tipat jo hankittu mutta en halua niitä vielä aloittaa. En haluisi koko d-vitamiini aloittaa kun syön itekki imetysvitamiineja missämyös d-vitamiini, mut neuvolan mukaan vauva tarvitsee oman d-vitamiinin. Meillä vatsavaivojen itku auttaa kun kävelee vauvelinkaa edes takas ja hellästi taputtaa pyllylle.
Eilen käydiin neuvolassa. Tytöllä painoa nyt 3798g (syntymäpaino 3550g) ja pituus oli 52,7cm (syntyessään 51cm) eli hienosti kasvaa pikkuinen. :) Vauvalla ikä nyt 2,3viikkoa
 
Meillä ensimmäinen käynti oli neuvolassa. Esikoisen kohdalla tekivät kotikäynnin, nyt sellaisesta ei ollut puhetta. Käytiin neuvolassa tällä viikolla tytön ollessa 5 vrk vanha. Paino oli noussut kuulemma hyvin (syntymäpaino 3400, 2 vuorokauden iässä 3168, nyt 3240). Rintamaidolla oltu sairaalasta paluun jälkeen ja maidot nousseet.

Tissillä on viihdytty, yleensä iltaisin pitkiä imutussessioita. Eilen illalla oli syöty putkeen jo varmaan puolitoista tuntia ja vielä vaan oli imemistarvetta. Maitoahan minulta kyllä tulee ja eilen illalla sitä tuli jo vähän väliä ulos puklautuksinakin, joten näytti siltä, että täynnä ollaan, mutta ei osata vaan lopettaa. Kello oli jo puoli yksi, eikä vauva pystynyt rauhoittumaan oikein nukkumaan, vaan havahtui aina puklautukseen ja sitten hamusi taas rintaa suuhun. Mahaakin tuntui vauvalla vääntävän, oli välillä kippurassa ja vähän itkuinen. Lopulta päädyin antamaan kokeeksi tutin, koska ajattelin, että jos tarjoan aina vaan tissin suuhun, vetää toinen itsensä ihan ähkyyn ja joutuu kohta taas pulauttamaan ylimääräisiä ulos. Siihen vauva sitten rauhoittui ja nukkuikin aamun puoli kuuteen saakka (!). Ja tutin olin siis ottanut häneltä pois jo alkuyöstä, jotta osaisi sitten pyytää ruokaa, kun on nälkäinen, eikä tyytyisi vain tutin imemiseen (periaatteeni on ollut, että en vielä tässä vaiheessa ota tuttia käyttöön, ettei se häiritse lapsentahtista imetystä ja imuotetta, mutta näin niille periaatteille joskus käy...). Onko teillä muilla ollut vastaavanlaista ja miten olette tehneet niissä tilanteissa?

Edellisen kohdalla toteutin parhaani mukaan lapsentahtista imetystä odottamalla, että vauva itse luopuu rinnasta, kun haluaa lopettaa. Annoin rintaa myös luonnollisesti aina, kun vauva ilmaisi sitä haluavansa. Mutta esikoinenpa ei yleensä koskaan luopunutkaan rinnasta, vaan nukahti se suussa! Ja osasi unissaankin imeä rinnanpään takaisin suuhun, kun sitä yritti irroittaa. :) Hänellä oli myös paljon pulauttelua ja taipumus vetää itsensä ihan ylitäyteen (mulla maitoa myös tuli todella paljon). Lopulta päädyin hänen kohdallaan jaksottamaan syömistä noin neljän tunnin välein ja se toimi sitten hyvin. En kylläkään tehnyt sitä hänen ollessa vielä vastasyntynyt, vaan vähän isompi (en vaan muista, miten iso).

Entä onko teillä muilla ollut tapana herätellä vauvaa syömään yöllä, jos vauva muuten nukkuisi pitkiä pätkiä putkeen? Minulla on ollut nyt öisin kello soimassa neljän tunnin välein siltä varalta, että vauva ei heräisi itse syömään riittävän tiheästi, mutta neuvolassa meille nyt sanottiin, että välin voi pidentää jo viiteen tuntiin, ensi viikolla kuuteen ja sitten siirtyä ihan lapsentahtiseen imetykseen (jos siis lapsi syö hyvin ja on virkeä). Tätäkään asiaa ei varmaan tule edes ajatelleeksi, jos lapsi heräilee vähän väliä syömään muutenkin, mutta kun esikoisemme oli sellainen läpiyön nukkuja vastasyntyneestä asti ja hänen kohdallaan jouduin aluksi vahtimaan, että nouseen syömään yölläkin, niin nyt tämän toisenkin kohdalla tulee tehtyä samaa. Synnärillä siis neuvottiin herättelemään vastasyntynyttä 3-4 tunnin välein, jos vauva itse ei herää.

Me muuten emme saaneet Pampersin tai Ainun lahjapaketteja vauvalle neuvolasta. Saatiin vain se Liberon kassi synnäriltä. Taitaa olla kuntakohtaista, mitä lahjoja annetaan. Jostain syystä sen sijaan meille on alkanut tulla paikallinen sanomalehti (?!). Luultavastihan sen on tilannut meille joku tuttava, mutta kukaan ei ole kyllä tunnustanut ja meillä on hämärä mielikuva siitä, että myös esikoisen syntymän aikohinn olisi saattanut tapahtua samanlaista... no, jospåa tämäkin arvoitus joskus vielä ratkeaa.
 
Joo mä oon kAns kuullu et paikallinen lehti tulee viikoks tai pariksi ilmatteeksi kun lapsi syntyy. Niin oli meillä kun sai vauvankuvan lehteen silloi kun synnärillä kuvattiin. Nyt ei keretty kuvaan niin ei lehteäkään tuu.

Mä yleensä lopetan imetyksen jos vauva nukahtaa rinnalle. Mut muuten oon huomannu et neiti ei viihdy muutenkaan kuin noin 20min rinnalla ja se riittää. Ja yöt jos vauva nukkuu hyvin yön heräämättä ni turha sitä herätellä,mut tosin onhan toi vauva kohtaista. Jos kasvaa muuten tasaisesti ni ei pitäis olla ongelmana. Ja onhanse jännä kun puhutaan lapsentahtisesta imetyksestä. Eli annetaan rintaa kun vauva tarvii. Sit neuvoloissa kuitenkin kysytään et mikä se imetys väli on. Sehän voi olla tunti tai 4tuntia.

Mä huomasin kans reippaammat pulautukset/oksentelu imetyksen jälkeen, sit mä aloin pumppaamaan rintoja alkumaidon pois ni loppui pulautukset.

Meillä on hätä tutti kans.tosin se pysyy muutaman sekan suussa sit se lähtee . En kyllä aijo pitää muuten sitä tuttia. Et ei totuteta muuten sitä.
 
Vatsanväänteistä sen verran, että meidän neiti oli alkuun aika vaativa ja itkuinen ja halusi usein tissille, ja luulen että saattoi johtua d-tipoista tai mun ruokavaliostakin. En koskaan tullut kokeilleeksi esim cuplatonia. Enkä toisaalta todellakaan muuttanut omaa ruokavaliotani! Vauvan suolisto on vielä pitkään niin kehittymätön, että vähän mikä vaan voi aiheuttaa 'kiusaa', mutta kyllä se pieni masu sitten ajan kanssa tottui, eikä ole ainakaan mitään allergioita tai muita. Ja omaa elämää se rajoitti lähinnä nukkumisen osalta, mutta ruoka on mulle niin pyhä asia, etenkin raskausajan rajoitusten jälkeen, että se unen puute on paljon pienempi paha kun omien syömisten jatkuva tarkkailu...

En varmaankaan aio tälle yrittääkään tuttia, kun esikoiselle ei koskaan kelvannut...ja eipähän ollu sitten sitä vieroittamisongelmaa. Kaiken kaikkiaan tuntuu, että esikoisen kanssa on mennyt niin kivasti, että pääpiirteissään mennään samoilla jutuilla tämänkin kanssa, ottaen tietysti lähtökohdat huomioon jos ovat hyvin erilaiset keskenään.
 
Tuo syömisväli hommeli on tosiaan hyvin yksilökohtaista ja jos kasvaa vauva ihan ok niin mun mielestä turhaa lähteä herättelemään ainakaan öisin...meillä vedellään nyt yöunta niin että n.22-23 vauva yöunille ja herää 1-2krt yöllä syömään ja aamulla ylös n.klo.7-8. Eli ihan unelmasti nukutaan ja erotetaan päivä yöstä. Nukun vauva kainalossa, niinkuin aiempienkin kanssa, ja nukun itsekin sikeästi. Esim.viime yönä vauva nukahti 22:30, söi kerran n.4:15(+vaihdoin kakkavaipan), ja heräsi lopulta n.7:30. Päivisin ei nuku pitkiä pätkiä putkeen vaan syö tiheämmin ja on hereillä ja tutkailee ympäristöä :)
On varmasti omaksunut meidän perheen rytmin jo masussa kun näin selkeä ero päivällä/yöllä.
 
Meillä oli eilen neuvola typy 13pvää vanha: kasvanut viikossa 325g ja 2,1cm. Aikamoinen tahti tytöllä, ei ihan yllä veljiensä tasolle mutta isosti kasvaa. Nyt oli siis 3785g/52,1cm.

Ruokavaliosta: meillä esikoinen reagoi selkeästi kun söin sipulia(raakaa varsinkin) ja join kahvia. Ruisleivänkin jätin pariksi kk pois. Sitten kun oli muutaman kk ikäinen niin kesti jo äidin ruokavaliossa kaiken! Kannattaa siis ihmeessä kokeilla jos auttaisi vahvojen juttujen poisto ruokavaliosta, edes hetkeksi. Vastasyntyneen masu on usein hyvin herkkä. Kakkosen kanssa ei ollut samaa ongelmaa eikä vaikuta olevan tällä kolmosellakaan. Eikä sillä esikollakaan ole allergioita tms. mutta vauva-aika onkin niin eri asia kuin esim.taaperon/leikki ikäisen suoliston bakteerifloora ja immuniteetin kehittyminen.
 
Meillä oli pikku likan kanssa tänään eka lasten neuvola käynti ja paljon saatiin kehuja kun on niin "hieno" tyttö :happy: Syntymäpaino on ylitetty ja painoa oli muutenkin tullut 12 päivässä 400g ja pituutta 2cm. Nyt on tyttö 3970g ja 52cm.
Ei oo kuulemma paha ainakaan tuo meidän nuha kun koko sen ajan kun oltiin neuvolassa niin hengitti ihan normaalisti eikä rohissut. :) seuraava aika onkin sitten kahden viikon päästä.
 
Meillä kävi eilen neuvola kotona. "Meinas" vähän hermostua kun oli melkein kolme varttia myöhässä ja piti vielä lähtee kauppaan sen jälkeen... mutta kävi kuitenkin vaikka mietin jo et olinko laittanu väärän ajan ylös (ei vastattu puhelimeenkaan silloin).
Poika oli syntyessään 3545g, kolmantena eli lähtöaamuna 3340g ja eilen 10pv ikäisenä 3450g, neukkutäti oli tyytyväinen. Muutenkin pojalla kaikki kunnossa. Ainoa asia mitä mainitsi oli että pikkasen keltaisuutta masussa ja silmien alueella. Antoi lapun sanoen että d-vitamiinit aloitetaan kahden viikon ikäisenä, se ei ollu mikään kysymys vaan tietona sen meille syötti... antoi suorilta myös ensi viikolle seuraavan ajan joten ensi perjantaina punnitaan taas.
Saatiin Ainun lahjapaketti ja kyläläisten kutomat villasukat :) eikä muuten sairaalasta saatu Liberon hoitolaukkua. Harmittaa kamalasti kun nyt ei ole lainkaan hoitolaukkua, olin niin luottanu sen varaan että se saadaan sairaalasta...
 
Takaisin
Top