Vauvojen neuvolakuulumiset

6 vk lääkärintarkastus tänään. Pojalla painoa 5555g ja pituutta 58 cm. Rotaa ei saatu vielä kun terveydenhoitaja epäili että olisi allergiaa. :sad001 Nyt tarkkaillaan syömisiä kahden viikon ajan ja sitten mietitään josko mentäisiin yksityiselle kun neuvolalääkärinmielestä ihottuma kasvoilla oli vain hormoninäppyjä. Tiedä sitten, itse nimittäin olen huomannut että välillä tuo ihottuma kasvoilla pahenee, kakka muuttuu vihertäväksi ja sitten tulee niitä runsaampia pulautuksia. Onneksi muuten lääkärintarkastuksessa kaikki hyvin. Motorisesti ja kielellisesti lahjakas lapsi lääkärin mukaan.
 
Meilläkin oli poikasen neuvola tänään (3 vkoa ja 3 päivää), ja huh, miten onkin kasvanut! Pituutta 57,5cm ja painoa, joskin täydellä masulla 5190g :grin Lähtömitat olivat 4080g ja 52cm. No, hyvä etten ole ainut jonka mielestä toinen kasvaa hirveää tahtia :) Muutenkin kaikki oli oikein hyvin, poika oli parhaalla, rauhallisella tuulellaan (myös neuvolan jälkeisen kauppareissun, mahtavaa!) ja sai paljon kehuja. Äiti oli tietysti haljeta ylpeydestä :)

Noonis, toivottavasti ei ole allergiaa teillä! Meillä on myös näppylää välillä, mutta en ole huomannut yhteyttä syömisteni ja pilkkujen välillä. Joku kerta olivat myös koko päivän kakat vihreitä, mutta en ollut silloinkaan syönyt pariin päivään oikein mitään, minkä erityisesti luulisi allergisoivan, joten en ole kovasti noita oireita stressannut.
 
Perjantaina oli vauvan (tänään 6vkoa ja 5pvää) lääkärintarkastus ja neuvola. Pituutta on nyt 57cm ja painoa 4920g, lähtömitat oli 51cm ja 3935g, eli aika maltillinen painonnousu mun mielestä, muttei nyt millään alakäyrllä kuitenkaan mennä. Vertasin esikoiseen joka tais olla samanikäisen jo yli kuusikiloinen, eli aika eri puusta veistetyt sisarukset! Huomaan kyllä syömisessäkin eroja, tai ehkä se on toi tutti joka korvaa tissin?
Jokatapauksessa neiti sai kehuja ja oli oikein kiltisti ja valppaana. Ja maanantaina mennään hakemaan rotavirusrokote, seuraava neuvola onkin sit vasta tammikuussa 3kk-kontrolli ja rokotukset!
 
3kk neuvola oli viime tiistaina. Painoa oli 5488g ja pituutta 56.5cm pollan ympärys oli 40cm. Muksu oli koko käynnin ajan hyperaktiivinen.. Pomppi ja viuhtoi koko ajan :D Neuvolakorttiin oli kirjoitettukin "hymypoika" ja "aktiivinen vauva".

Rokotteita tuli myös.. Kamalaa touhua.. Onneksi seuraava neuvola on lääkärineuvola ja seuraavat piikit tulee 2kk päästä..
 
Jaa voisin hieman aktivoitua täällä jälleen. :)

Eilen 2kk neuvola. Paino 5130g pituutta ei ole mitattu syntymän jälkeen lonkkaluksaation hoidon vuoksi. Painon puolesta poika on kasvanut komeasti.. Olisi mukava kuulla onko muilla kokemuksia lähipiirissä lonkkaluksaatiosta. Itselläni on ollut sama vika vauvana ja hoitona ollut tuo samainen von rosenin lasta.
 
Tänään 2 kk neuvola, paino reilu 5,7 kg, pituus 58 cm. Edellisen neuvolan jlk 11 päivässä siis oli tullut 300 gr ja 1,3 cm. Se rotarokote osa 1 annettiin, tyttö viekkaasti virnuili ja naureskeli tädille ja valutti vaivihkaa kaiken toisesta suupielestä pois.. Hups.. Vaikka en piikeistä välitä itselle/lapsellenikaan (säälistä), taitaa se olla paras keino toimittaa tavara oikeesti perille. :D
Siinä parikin neuvolantätiä ihasteli, kuinka kaunis ja suloinen tyttö on kaikkine leukoineen. Toki he varmasti sanovat niin joka vauvasta, mutta on se silti omiaan kohottamaan äidin itsetuntoa ja saa ylpeäksi. ;'D
Taaskin neiti nukkui kaikki matkat, bussissakin ja kaupassa oli myös hiljaa, vaikka mulkoilikin takaisin vaunujen kuomun kurkistusaukosta. Juuri ja juuri pysyi hereillä vastaanotolla, mutta melko uneliaasti. Rytmi kun on vieläkin vähäsen hukassa..
 
Huomenna pojan 2 kk laakaritapaaminen. Jannityksella odotellaan kuinka paljon pieni painaa talla kertaa. Ressukka kun oli aika pieni syntyessaan, 2905gr ja 49cm. Toki pienta lapsenpyoreytta on tullut matkan varrella, mutta edelleenkin han on sellainen laiha ja pitka tikku. Kasvot ovat sirot ja kauniit, tukkaa on paljon ja nappisilmat, mutta kuitenkin vauva on kuin pieni linnunpoikanen. Viimeeksi kun oltiin terveydenhoitajan punnitustunnilla niin samaan huoneeseen tuli toinen nainen riisumaan omaa poikaansa kun ma puin omaani, niin tan toisen naisen poika oli vain pari paivaa vanhempi ja ihan eri nakoinen, oli pullukkanaama ja jalkamakkarat.
Noh, jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, minkas teet. Ja kuitenkin seka sen terveydenhoitajan etta laakarin mielesta poika on kasvanut normaalisti. Itse vain olin aina kuvitellut, etta kaikki vauvat ovat pulleita. :rolleyes:
 
Me kaytiin eilen 2 kk laakaritapaamisessa. Nyt pituus 59cm ja paino vain 4900gr. :smiley-ashamed008
Aika laihahan tuo on, mutta silti kasvanut pituutta hurjasti (10cm 2 kk:ssa). Laakarin mielesta poika terve, virkee ja hyvin ravittu. Ei mitaan merkkia aliravitsemuksesta. Johtuu kuulemma ruumiinrakenteesta, toiset vaan ovat kevyempia. Kylla me ihan oikeesti ruokitaankin sita, mutta tuo paino nyt ei vain ollut suurempi. :smiley-ashamed008

Taytyy kuitenkin myontaa, etta olin aika pettynyt, ettei me oltukaan ylitetty 5 kiloa, mutta en nyt jaksa
olla huolissani, koska laakarin mielesta kaikki on kuitenkin OK.

Rokotuksia me ei saatukaan talla kertaa vaikka niin oli aikaisemmin sovittu, silla erehdyin kertomaan meidan joulumatkasta. Laakarin mielesta on parempi antaa nuo 2 kk:n rokotteet vasta sen jalkeen kun me ollaan tultu Suomesta ja me saatiin aika terveydenhoitajalle heti uuden vuoden jalkeen ja saadaan rokotukset silloin. Harmi vain, etta isi on silloin jo toissa. Nyt olisi ollut mukana hoivaamassa pikkuista. :sad001
 
Älä huoli Littlred, ei vauva kasva pituutta jos on aliravittu. Mulle lääkäri sanoi eka käynnillä, että vauva on kasvanut liikaa pituutta! Oli pakko kysyä, että miten mä sen estän? :laughing002
 
Latteaiti, ihan mielenkiinnosta kysyn, etta mitkas teidan pikkuisen mitat ovatkaan kun laakari on noin sanonut? :)

Synnarilla meilla oli huonetoverina nigerialainen aiti, joka halusi ottaa meidan vauvoista yhteiskuvat. Kuvista tuli ihan tosi hassut. Yli 4-kiloinen, iso ja pulska tosi tummaihoinen vauva ja meidan pikku-hyypio, joka oli valkoinen kuin lakana ja naytti ihan silta, kuin istuisi toisen vauvan sylissa. :laughing002 Isikin naureskeli, etta poika paasi heti istumaan tyton kainaloon.
 
Piti oikein tarkastaa, en mä muista kuin viimeisimmät mitat. Se oli siis reilun kuukauden iässä, pituutta oli silloin 56,5 cm kun syntyessä oli 49 cm. Mulle jäi vähän hämärän peittoon että mitä se tarkoitti, mutta meidän huippukiva neuvolatäti arveli, ettei lääkäri tajunnut, että vauvan jalat on syntyessä sykkyrällä, ja siksi syntymämitta on tosiasiassa lyhyempi. Ja tuohon mennessä jalat olivat sitten auenneet, ja saatiin parempi mitta. Eli kaikki tuo ei ollut pituuskasvua. Paino oli kasvanut ihan normaalisti, siihen oli lääkärikin tyytyväinen. Mutta siis se sama lekuri sanoi mulle, ettei ole tutkinut paljon vauvoja (herätti paljon luottamusta... not!), niin en osannut huolestua. :grin
 
Nuo mitat taitavat aina olla suuntaa antavia, riippuu mittaajasta kuinka paljon hän vauvaa suoristaa ja venyttää. Meidän viimeisin mitta oli sentin vähemmän kuin oli ollut kaksi viikkoa aikaisemmin, vaikka tuskin poika oli kutistunut :)
 
2kk neuvola tänään. Hyvin terve poika, lääkäri kutsui jättiläiseksi vaikka mielestäni ihan normaali kokoinen 5,6/58 (syn. 4,7/52). Pää hilseilee ja siihen määrättiin erikoisshampoota. Rokotuksia tuli myös ja mamman sydäntä oikein riipaisi, tästä enemmän toiseen ketjuun.
 
Meillä oli tänään 6-viikkoisneuvola, vähän jälkijunassa joulunpyhien takia, eli ikää nyt 7 vkoa ja 3 päivää. Melkoinen järkäle on tämäkin mies jo, 6300g ja 60,2 cm :D Muuten kaikki ok, rotakin saatiin ja nyt odotetaan niitä sivuvaikutuksia...
 
3kk neuvola, meidän pikkumies reippaat 7690g ja 61.3cm.... :D Toka rota saatiin, samaten ku toinen hirmu vaikean niminen pistettävä rokote. Pistosta poika ollut moksiskaan, isin sylissä oli hyvä köllötellä sen aikaa :)
 
Jestas, meidan poika on taalla ainoa, joka on painanut 2kk neuvolassa alle 5 kiloa (4,9kg/59cm). :sad001 Pituutta onneksi oli kasvanut, vaikka itse epailenkin lekurin mittausvirhetta. :rolleyes:
 
Meilläkin oli tänään 3 kk neuvola, mitat nyt 63 cm ja 6,7 kg. Meille tuli samat rokotteet kuin Kyumin tuossa yllä kirjoitteli, mutta meillä ne kyllä sai aikaan aika kovaäänisen itkun, onneksi harmistus meni sitten nopsaan ohi kun vähän sylitteli ja rauhoitteli. Kahden pistoksen lisäksi antoivat jotain nestemäistäkin, ja kuten ekallakin kerralla, se valutettiin ovelasti toisesta suupielestä ulos... :D
 
Littlered, meidän neiti oli viime neuvolakäynnillä 7 viikon ikäinen ja painoi 4,5 kiloa. Itse olen ollut samanikäisenä kilon painavampi. Seuraava neuvola meillä on parin viikon päästä.
 
Takaisin
Top