Vauvojen neuvolakuulumiset

Palatakseni viela noihin rutikuiviin ja halkeileviin ranteisiin ja nilkkoihin... Sain aivan mahtavan neuvon mun anopilta, joka on synnyttanyt 6 lasta ja tietaa siis kaikesta kaiken maan ja taivaan valilta eli vauvan kadet ja jalat valellaan oliivioljylla, minka jalkeen sille laitetaan puuvillasukat kasiin ja jalkoihin, jotta ne oikein imeytyvat ja muhivat siella kosteudessa. En nyt sattumoisin ole kokeillut. o_O
 
Toihan on yli 5 senttia kolmessa viikossa! Ohhoh, mita sa oot sille oikein syottanyt? :laughing002

Ihan pelkkää rintamaitoa (paljon!) sikskin on vähän ihme, ei yhtään ees korviketta. Mut isänsä on lähemmäs 190 cm, naureskelin, et vauvalla on tavoitteena kasvaa isin kokoseks. :D
Mistä se mun maito on tehty, pari ekaa viikkoo tuli herkuteltua tavallista enemmän ja syötyä suklaata, mitä en yleensä ikinä tee.. Mut niinhän se lorukin menee, tytöt on tehty sokerista, kukkasista.. :wink

Meillä oli tota kuivuusongelmaa pikkasen kans ihan aluks, hieroin kuiviin kohtiin kaupassa myytävää onkse ny vauvan hoitoöljy -nimikkeellä. Meillä auttoi sit ihan se.
 
Meillä oli tänään neuvola, ikää 4 viikkoa ja 2 päivää. Edellisellä käynnillä 25.10 oli pituus 51,5 cm ja paino 3605g, nyt 53,8 cm ja tasan 4 kiloa. Jäntevä tyttö ja ihon kunnosta saatiin kehuja. :)
 
Yksi ystäväni on jo pitkään puhunut, että haluaisi lapsen ja ilmeisesti (?) nyt sitten ovat jättäneet ehkäisyn pois ym. Viimeksi kun juteltiin niin kysyi vauva-kuulumisia, no kerroin tietenkin, että kuukausi nukuttiin puolentoista tunnin pätkissä, seuraava kuukausi noin 3 tunnin pätkissä ja nyt saa yöllä nukuttua jo jopa 6 tuntia. Vauva nukkuu 7-8 tuntia putkeen, mutta on kaikki lypsyt ja pullojen pesemiset ym.

Kaksi viikkoa rasvailin pyllyä, kun vaipat vei ihon, sitten viikon laittelin silmätippoja, seuraava viikko meni omassa räkätaudissa ja sen jälkeinen vauvan kröhässä. Sitten on alkanut nuo taipeiden rasvaamiset ja tällä hetkellä vauvan käsiä saa pestä useasti, kun on alkanut niitä ihan urakalla imemään. Iltaitkut kestävät pahimmillaan kolme tuntia ja oikeastaan mitään ei saa kotona tehtyä, jos vauva on hereillä, koska vaatii koko ajan huomiota. Nyt olen saanut muksun jo kolme kertaa nukahtamaan omaan sänkyynsä!! Oikea erävoitto, koska tähän asti on aina alkanut kauhea huutokonsertti kun tajuaa, että on poissa sylistä :D

Ystävä sitten totesi, ettei taidakkaan olla ihan vielä valmis tuohon. :D Toisaalta olen kaverin puolesta iloinen, että sai nyt kuulla yhdenlaisesta vauva-arjesta, ettei sitten ala kaduttamaan myöhemmin.. Toisaalta taas surullinen, kun ei sitten hankikkaan vielä lapsia. :D
 
Meillä sälli kasvaa hurjasti. Käytiin 1 kk neuvolalääkärissä 7. Päivä ja poika oli 4810g ja 56,2cm. Syntymäpaino oli 3915g ja pituus 49,5cm. Kaikki oli hyvin ja hän on kovin jäntevä, päätänsä nostelee iha hurjasti. Ihan kamalaa miten nopeesti nää vauvat kasvaa! vaatteet jää nopsaa pieneksi myös tuntuu että vaipatkin.
 
Me kaytiin tanaan terveydenhoitajan punnitustunnilla. Ihan mielenkiinnosta menin. Sain samalla polttaa kaloreita 6 kilometrin vaunulenkilla. Hikoilin kuin pieni sika. Ihan rapakunnossa olen kun lantiotakin alkoi juilia loppumetreilla ja nyt on selka ihan tulessa. :sad001 Meilla keskipaivan lampotila edelleen +25 astetta ja mulla oli ihan liikaa vaatetta paalla! Vauva onneksi nukkui koko lenkin ajan, mutta oli ihan hikinen sekin, kun paastiin perille ja riisuin sen vaatteet. Takaisin tultiinkin sitten bussilla. Ainakin sain vahan ulkoiltua, meikata ja laittaa hiuksiin kiharat. Siita on muutes aika pitka aika kun olin viimeeksi kunnolla laittanut hiukset. Kotosalla kun mennaan ihan loysalla nutturalla. :)

Ja itse asiaan. Pojan syntymapaino 2905gr. Paino 14 vrk 3475gr ja nyt tanaan paino 23 vrk 3980gr.
Eli nyt reippaassa kolmessa viikossa poika on lihonut 1075gr. :love017
Pituudesta ei tietoa.

Itse en oikeastaan ole edes huomannut, etta poika olisi kasvanut, mutta mummi sanoi, etta pojan posket ovat pyoristyneet sitten viime nakeman. Puhumme kerran viikossa skypessa ja han paasee myos nakemaan pojan sita kautta.
 
Mun isän suvun puolelta kaikki miehet ovat yli 180cm ja myös pojan isän suvun miehet ovat pitkiä espanjalaisittain. Joten aika pitkä kaveri tulossa, en mitenkään osaa kuvitella tuota rääpälettä 180 senttisenä hujoppina!!! :)

Lääkäri tosiaan sanoi ettei vauva voi mitenkään kasvaa 2cm viikossa, epäili mittausvirhettä. Mutta poika oli syntyessään 52cm, 10 pv ikäisenä 54cm ja 18pv 56cm. Eli vaikka ei oltaisikaan noissa mitoissa tarkalleen, niin kyllä pojan raajat ovat ainakin venähtäneet niin että pienempiä vaatteita saa koko ajan pakata pois (jostain syystä kaikki hihat ovat jäänet lyhyeksi kuluneen viikon aikana!?) :)
 
Meillä käytiin kotikäynnillä vauvan ollessa viiden päivän ikäinen. Syntymäpaino oli ylitetty 200g:lla mikä on kuulema tosi harvinaista. Vissiin aika ravinteikasta maitoo tuottaa tämä meijeri, kun tuommosen kasvuspurtin ottanu :grin Ens perjantaina mennään käymään neuvolassa niin saapa nähdä mitä vaaka silloin näyttää :) Meiän vauvalla kans todettiin kielijänne hieman lyhyeksi, mutta ei oo haitannut syömistä, joten sille tuskin koskaan tarvitsee mitään tehdä.
 
Jos viimeksi neukku kehui, kun poika oli saanut painoa kahdessa viikossa 320g, oli painoa tullut nyt kahdessa viikossa 800g :eek: Sanoi, ettei ole koko vuoden aikana nähnyt tälläistä painonnousua ja koko urallaankin vain korvikelapsilla törmännyt noin suureen painonnousuun. Siinä oli tämä äiti vähän ylpeänä, että täysimetyksellä ollaan saatu noin hieno painonnousu :) Pituutta pojalla on jo 59cm ja ikää pari päivää yli kuukausi!
 
Meilläkin oli tänään eka neuvola, tai neuvolan kotikäynti. Lähinnä juteltiin mukavia ja käytiin vielä läpi synnytystä ja lapsen tietoja.

Huvittavaa oli poikasen punnitus, sairaalasta lähtöpaino perjantaina oli 3998g ja tämän päivän paino 4280g. Ja minä kun olen ollut huolissani, että riittääkö mulla maito ja saako hän tarpeeksi ruokaa! :grin Ei vissiin tarvitse antaa sitä pientä määrää korvikettakaan enää :p
 
Poika tänään 3 vk+6 pv ja neuvolakäynnillä saatiin mitoiksi 56 cm pituutta ja painoa 4830 g. Syntymämitat siis 51 cm ja paino 3590 g. Hyvin on siis pikkumies kasvanut. Neuvola on kyllä loistava tuki ja turva kaikissa asioissa, ainakin oma terveydenhoitajamme osaa asiansa täydellisesti. Imetykseen ja alakuulonkin saanut apua tarvittaessa.
 
Tänään käytiin neuvolassa ja edelliskerrasta on painoa tullut lisää 485 g ja pituutta puolitoista senttiä. Neiti sai rotarokotteen ja nyt orastavalla kauhulla odottelen mitä se aiheuttaa ja kuinka paljon, saako sitä enää nukkua ollenkaan tms.. Onko teillä muilla kokemuksia? Vaikka kai nuo rokotteiden aiheuttamat reaktiot on aika yksilöllisiä, jotkut ei tiedä niistä mitään ja jotkut on tosi kipeitä.
 
Kävimme tänään lääkärissä, poika viisi viikkoa. Paino nyt 4770g, kg syntymäpainosta ja viikossa tullut 600g :) poika oksenteli siellä taas ja lääkäri sanoi että todennäköisesti refluksi, mutta koska oksentelu ei häiritse poikaa ja paino noussut kahdessa viikossa tuplasti normaalin nähden niin neuvoi vain että häntä tulisi pitää pää koholla ruokailun jälkeen ja nukkuessa. Ottavat kuitenkin pissanäytteen, ja sitä tässä nyt odotellaan pussi vaipassa..

Muoks: 600g tullut siis KAHDESSA viikossa :)

PS. Hyvin meni sen pissan kerääminen... ekaan pussiin tuli kolmen päivän kakat (miten tuo voi aina ajoittaa kakkaamisensa niiiiin huonoihin hetkiin?!), toinen oli irronnut kun pissa VIHDON tuli ja kolmanteen saatiin pari tippaa joka riitti analyysiin. 3h odoteltiin... Pissa ok, joten ei tarvitse huolestua tuosta oksentelusta. Pitänee varmaan yrittää rajoittaa annoksia, mutta minkäs teet kun toinen huutaa pää punaisena lisää!?
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli tänään 2kk neuvola. Painoa 6308g ja pituutta 57cm, kuukaudessa tullut taas parisen kiloa lisää :) Kaikki oli ok, ei edes keuhkoista keksinyt sivuääniä vaikka jäpikkä hengitteleeki välillä aika jännästi. Eka rota saatiin kans, vaikutusta odotellessa... :S Sanoinki neuvolatätille että jos reagoi kovin voimakkaasti niin ei oteta enempää. Nyt en varmaan vaan saa yöllä nukuttua ku kyttään tuota ettei vaan kuole, terveisin eksyin eilen lukemaan tohtori googlesta rokotusten ja kätkytkuolemien yhteydestä.... :angry1"
 
2 kk neuvolassa tänään käytiin. Poika painoi 5630g ja pituutta oli 59,9cm. :) rotarokote saatiin suun kautta, oli ilmeisen hyvää ku poika innoissaan sitä maiskutteli ja välillä hymyili. :D vatsanväänteitä odotellessa.... Toivotaan, ettei tulis mitään oiretta! :/


Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top