Vauvan liikkeet

Nyt on ollut tämä ja eilinen päivä hiljaisempaa liikkeiden suhteen. Yleensä tyyppi liikkuu muutaman kerran päivässä tosi aktiivisesti. Ehkä hän on kääntyneenä selkään päin, mutta silti vähän huolestuttaa. Onko teillä muilla liikkeiden suhteen hiljasempia päiviä?
 
Välillä on niin hiljaisia päiviä että kerkee huolestua. Mut illalla kun itse rauhottuu ja asettuu makaamaa nii kyllä se sit liikehtii. Nyt oon huomannu sen et tyty reagoi tiettyinä kellonaikoina,yleensä sillo ku itse on tottunu syömää. Reagoi myös siihe kun varovasti tunnustelee vatsaa,ihan niiku vastais kosketuksee :Heartred
 
Nanna_h: täällä oli viime vai toissa viikolla muutama päivä aika hiljaisia,että itekki vähän huolestuin. Sitte jossain vaiheessa tunsin niinkun olis pyörähtäny eri suuntaan ja siitä lähtien maha on pomppinu entistä kovemmin :) eli todnäk sullakin masuasukki on vaan tällä hetkellä selkään päin kääntyneenä. Ite hoksasin myös sen että oikeelle kyljelle kun käännyin niin silloin alkoi myös hiljasina päivinä liikkeet tuntua kyljessä. Riippuen tietenki missä suunnassa on,voi tuntua vas.kyljelläkin vas.kääntyneenä.
 
Joo, tiedän tunteen.. joskus illalla miettii et onko tullut mitään liikettä, mut sit ku rauhottuu nii rupee liikettä tuntumaan. Mulla on onneks toi kotidoppler, et jos oikein rupeaa huolestuttamaan/panikoitumaan :grin, niin kuuntelen sillä sitten ja sit rupeaa viimeistään yhdistämään kohdun ääniä pienee liikkeeseen.
 
Minut sai kyllä neuvolatäti huolestumaan liikkeistä, kun sanoin viimeksi (rv 25+6) että liikkeitä tuntuu mutta ei mitenkään usein, niin täti oli sitä mieltä että kyllä nyt täytyy rueta tarkkailemaan että vauva liikkuu ja neuvoi laskemaan liikkeitä. En itse ollut vielä asiasta huolestunut kun ajattelin vain, että vauva vielä niin pieni että hänellä on vielä hyvin tilaa + istukkani on etuseinässä. Mutta nuo neuvolatädin kommentit sai sitten itsenikin huolestumaan ja nyt on sitten pitänyt kytätä päivittäin miten usein ja paljonko liikkeitä tuntuu...
 
Mullakin oli pari hiljasempaa päivää mutta tänään on taas potkutellut vähän väliä. :)Vaavia voi herätellä esim. Makealla mehulla ja asettua istumaan/makaamaan ja seurata alkaako potkimaan. Heräteltynä pitäs tulla väh.10 liikettä/30min.
Jos epäilyttää liikkeet niin kannattaa soittaa päivystykseen ja käydä varmuuden vuoksi näytillä vaikka doppler olisikin. Maallikko ei osaa doppleria kuuntelemalla vauvan sydänkäyrää tulkita vaikka toki antaa varmuuden että elossa ollaan.
 
Mulle sanoi neuvolassa että liikkeitä täytyy olla 10 tunnissa ja jos jo 30min aikana tulee 5 niin se riittää. Tämä siis silloin kun on juonu/ syönyt jotain ja menee kylkimakuulle.
 
Niinpäs olikin tunti eikä puol tuntia tuol HUS:in ohjeissa kanssa. No jos liikkeet epäilyttää niin saa ohjeet kun soittaa päivystykseen. Joskushan liikkeiden vähentyminen kielii ongelmista mitkä lääkäri havaitsee sit ultralla vain. Eli pointti oli se et älkää luottako doppleriin vauvan voinnin tarkastajana. Aina jos kiikkeitä ei tuu kunnolla pitää käydä näytillä! :)
 
Mulla oli tänään sokerirasitus, ja jonkin aikaa sokerilitkun juomisen jälkeen tyyppi rupesi venkoilemaan. :grin
Hyvä vinkki tuo 5 liikettä/30 min. Pitääkin alkaa tarkkailla silloin tällöin. Monesti varmaan liikkeet jäävät vielä huomioimatta, kun on keskittynyt muihin asioihin.
 
Meidän mahanvaltaajalla alkaa olla jonkinlainen aikataulu, minkä mukaan riehutaan. Aamulla alkaa noin 5 ja kuuden välissä. Sitten aamupalan jälkeen ja muutenkin aina kun ruokaa on tarjolla niin kaveri saa pienen energiakohtauksen. Iltaisin on pisin jumppatuokio ja se alkaa kun rauhotun sohvalle ennen nukkumaan menoa :) Sillon saattaa hyvinkin tunnin verran tulla yhteen menoon liikkeitä ihan koko vatsan alueella. Nukkumaan mennessä tulee vielä viimeset venytykset ja sit kaveri vetäytyy levolle. Ja heti jos tästä aikataulusta poiketaan eli ei tunnu liikkeitä niin kyllä siinä vaan sydän syrjällään mietitään, että onko joku hätänä... Onneks nyt on pysytty aikataulussa ja mama saa hermoilla ihan muista asioista :happy:
 
Nanna_h sama taalla, istun taalla sairaalalla parhaillaan ja tyyppi sai hepulin kun litku oli juotu. :grin Tunti viela lusittavana..
 
Meidän valoittaja on noudattanut aika samaa päiväohjelmaa kuin teidän salo84. Varsinkin iltaisin ennen nukkumaanmenoa alkaa yleensä kunnon iltashow. Nyt parina iltana show on jäänyt kuitenkin välistä, ja sen takia olen ollut vähän huolestunut. Kokeilin äsken laskea liikkeitä, niin puolen tunnin aikana tuli ainakin 7 liikettä, eli eiköhän kaikki ole kuitenkin ok.
 
Mulla oli reilu viikko sitten pari hiljasempaa päivää ja kyllä siinä ehti huolestua :sad001 Vatsa oli vielä vähän sekasin niin mietin vaan kaikkea mitä olin syönyt ja ettei missään vaan voi olla listeriaa... Kaikkea sitä mieleen tuleekin. Onneks sitten normalisoitu juurikin parin päivän jälkeen. Ehkä vauva oli eri asennossa. 7 liikettä puolessa tunnissa kuulostaa kuitenkin hyvältä :) Jos asia kovasti vaivaa mieltä, niin puhelin käteen ja näytille.
 
Neuvolassa tänään mulle ainakin sanottiin,kun kerroin että kaveri ollut vähän hiljaisempi,että liikelaskenta alotetaan 30vk jälkeen. Sanoi että jos oon tuntenut kuitenkin niin kuulemma hyvä. Silti huolestuttaa,ollu eilen ja tänään hiljasempi :sad001
 
Niin kyllä kai virallisesti alotetaan vasta ns loppuraskaudessa mutta jos selvästi tuntee ettei liiku samoin kun aiemmin niin menisin ite ainakin näytille. Kyllä siihen pienemmilläkin viikoilla reagoidaan jos on joku vikana ja valitettavasti on noita alle 30 viikkoisiakin kohtukuolemia ollut. o_O
 
Ajeltiin tänään mukulakivikadulla ja pikkunen heräsi ja alkoi potkimaan. Nyt rv24+1. Muuten aika rauhallinen vauva ja välillä on sellainen olo onko edes raskaana. Ja välillä on NIIN RASKAANA! että oikein lääh olo.
 
Osa odottajista vasta rupeaa erottamaan potkuja/liikkeitä 24-25 viikolla, joten en ottaisi kummoista stressiä, jos ei 10 liikettä tunnu joka tunti..
 
Joo eihän se vauva joka tunti liikukaan kun nukkuu välillä mutta jos on selvästi tuntenut liikkeitä jo tiettyihin aikoihin päivästä ja ei saa liikkeitä tolla makealla heräteltynäkään tuntumaan niin sillon kannattaa toki tilanne tarkistuttaa. Kyllä jokainen varmaan tunnistaa jos liikkeiden tuntumisessa tulee selkeä muutos aiempaan verrattuna. Se on tietty eri asia jos ei vielä potkuja tunne muutenkaan.
 
Itse olen samaa mieltä Angiin kanssa että jos tietää itse jo päivärytmiä kuulostella (joka alkaa jo toisen kolmanneksen loppuvaiheessa vauvalla olemaan) ja siihen tulee selkeästi poikkeamaa niin voi olla hyvä tarkistaa! Toki voi vielä käydä niin että vauva kääntyy esim. selkä masua vasten jolloin liikkeet tuntuu sisäänpäin eikä niitä välttämättä tunne/huomaa mutta ylimääräinen tarkistus ei tee pahaa! Minä jouduin viime raskaudessa käymään tarkistuksilla synnytyssalin puolella pari kertaa liikkeiden vähyyden ja pari kertaa vesien menoepäilyn (super runsaat valkovuodot loristen) takia niin aina sanoivat siellä että parempi on tarkistaa ja se on iloinen uutinen että käynti on turha kuin että jää tarkistamatta!
 
Takaisin
Top