Vauvan kasvu ja kehitys

Meillä taidettiin oppia tänään kääntymään selältään mahalleen (ikää yhdeksän viikkoa). Oltiin pojan kanssa baby pilateksessa. Laitoin hänet viltille selälleen vierelleni, kun teimme liikkeitä ilman vauvaa. Hetken kuluttua käännyin katsomaan ja hän oli lattialla mahallaan. En nähnyt mitä tapahtui, mutta ei siinä ainakaan kukaan ollut auttamassa käännöksessä.

Ollaan jo aiemmin tehty käännöksiä mahaltaan selälleen, mutta oon pitänyt niitä vahinkoina, kun painava pää on vienyt poikaa. Toiseen suuntaan ei kai ihan vahingossa voi kääntyä vaan pitää olla omaa yritystä. Toinen viime viikolla keksitty juttu on matoliike. Poika makaa mahallaan ja nostaa takamuksensa ilmaan. Vielä siitä ei liikuta mihinkään suuntaan, mutta halu on kova.
 
Meidän pikkuprinsessa on ruvennut yltiösosiaaliseksi ja hymyilee kaikille. Lisäksi on ruvennut viihtymään sitterissä ja leikkimatolla. Huitoo niitä leikkimaton leluja käsillään ja sitten ihmettelee kun ne liikkuu. :) Ihana pieni! :Heartred Mä oon niin täynnä rakkautta näitä mun pikkusia kohtaan! Toi Kuopion juttu sai tunteet pintaan.
 
Ihanaa kyllä huomata miten siitä pienestä koko ajan rääkyvästä mytystä on tullut tuollainen hymyilevä prinsessa joka tarkkailee jo kovasti ympäristöään..
 
Hienoa Aamu että teilläkin aletaan viihtyä vähän jo itsekseenkin. :) Helpottaa tätä arkea kummasti! Ja vauvan intoilua leluistaan on hauska seurata. :grin
 
Tyttö on kyllä kuin eri lapsi nyt. Ehkä se tosiaan sit oli koliikkia.
 
Meidän poika ei tykkää leluista, kääntää katseen pois jos tuo leluja näytille tai alkaa jopa itkeä. Sen sijaan on yltiökiinnostunut tietokoneesta ja sen näppäimistä, pianon koskettimista ja abstrakteista maalauksista. Noita nähdessään kiljahtelee riemuissaan, hymyilee ja jalat ja kädet sätkii innoissaan.

Ihme tyyppi :grin
 
Meillä naurettiin tänään ekaa kertaa ääneen. :Heartred Tosin vain kerran ja sen jälkeen taas vaan hymyiltiin.

Täällä taidetaan tehdä ensimmäistä hammasta. Löysin nimittäin ikenistä selvästi kovan kohdan. Enpä olisi uskonut että näin aikaisin, mutta pakko se on tuntoaistia uskoa. Ilmankos on jonkin aikaa kuolattu paljon ja käsien syönti on ollut kivaa. Olin ajatellut että ne maistuu ihan vaan koska ne on löytyneet vähän aikaa sitten.
 
Meillä on kanssa kovempi kohta yläikenessä, mutta voiko se olla vielä hammas?! Mites niiden hampaiden tulo normaalisti menee? Eikö alas tule ensin? Ja alkaa normaalisti 6kk jälkeen?
 
Mä oon kuullut, että joillain voi olla jo syntyessään hampaita, toiset saa parin kuukauden jälkeen ja jotkut vasta reilusti yli puolen vuoden iässä. Kaipa niitä voi siis tulla milloin vaan. :)
 
Minkä väriset silmät teidän vauvoilla oli syntyessä ja onko värissä tapahtunut muutosta? Mä muistan lukeneeni, että väri voi muuttua kaksivuotiaaksi asti. Meillä oli tosi tumman siniset silmät syntyessä eikä värissä ole tapahtunut suurta muutosta.
 
Meilläkin oli tumman siniset,ehkä vähän ovat vaalentuneet mutta ei juuri muutosta ja tuskin tuleekaan koska me vanhemmat olemme molemmat sinisilmäisistä perheistä.
 
Meillä oli tummansiniset ja nyt vähän vaalentuneet. Eiköhän niistä siniset tule. kuinka pian vauvan silmistä mahtaa huomata jos niistä tulee ruskeat? Tai siis että kun nuo nyt näyttää ihan sinisiltä niin eikai ne enää niin radikaalisti voi muuttua?
 
Meillä oli hyvin tumman siniset, huonossa valossa näytti mustilta. Nyt niitä voisi sanoa harmahtavan ruskeiksi. Ruskeiksi siis muuttumassa. Musta viimeistään kahden kuukauden iässä niistä näki että ruskeat tulee, jos ei aiemminkin. Neuvolantäti tais sanoa jo ekalla käynnillä (viikon ikäisenä) että kyllä näistä näkee että muuttuu ruskeiksi, mutta itse en silloin vielä nähnyt mitään siihen viittaavaa. :D
 
Meidän tytöllä oli ihan tummansiniset silmät vastasyntyneenä, jotenkin tuntuvat kyllä muuttuneen vähän tummemmiksi mutta vaikeeta sanoa silti... tämä silmien väri on tosi mielenkiintoinen juttu kyllä :) esikoisella on kirkkaansiniset silmät, taitavat tytöt tulla kummatkin isäänsä jolla siniset silmät , mulla ruskeat.
 
Esikoisella on ruskeat silmät, oli syntyessä aivan mustan siniset. Tää meidän vauva saa siniset silmät. Oli syntyessä selkeästi siniset ja nyt on vaalentunut ja kirkastunut väri viekäkin sinisemmäksi. Olis voinu tyttökin saada isänsä ruskeat silmät ja upeat ripset mut eeeeiii. Otti äitinsä siniset tihrut
 
Meillä kun aikaisemmin ei olla paljoo yksinään viihdytty.. Niin tänään mietin että miten se viihtyy noin hyvin yksinään, menin kattomaan niin siellä se nosteli jalkojaan ylös alas ylös alas ja niitä tuijotteli :D tais löytää pikkuinen ekan kerran omat jalkansa/varpaat :Heartred
 
Nyt kun vauva vasta viime viikolla alkoi tajuta kääntyä kyljelleen ja koittaa ympäri mahalleen niin nyt tekee sitä jatkuvasti, kätevä vaihtaa vaippaa kun koko ajan yrittää ähertää itseään ympäri ja samaten kun yrittää syöttää makuultaan :Dd

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Iness, tulit mieleen, kun katsoin Imettäjiä maanantaina. Ootko kuullut sellaisesta imetysapulaitteesta? Siinä on säiliö, johon laitetaan pumpattua maitoa ja letku, joka ujutetaan vauvan suuhun nännin lisäksi. Silloin maito tulee kuin tuttipullosta, mutta vauva imee myös rintaa samalla, ettei tuotanto ehdy. Voisiko siitä olla teille apua, jos vauva ei malta odottaa maidon herumista iltaisin?
 
Täällä tuntuu, että vauvan pään kannattelu ja pyrkimykset kääntyä kyljelleen ovat taantuneet :sad001 Ekoina viikkoina pidin sitä paljon rinnan päällä vatsallaan, ja jossain vaiheessa se kannatteli jo päätään ikäänsä nähden hyvinkin, mutta nyt, kun se alkaa olla liian iso viihtymään siinä pitempään, en ole varmaan tajunnut antaa sille tarpeeksi aikaa treenata vatsallaanoloa. Heti jos sen laittaa vatsalleen lattialle, alkaa kitinä tyyliin "miksi mua kiusataan?". Miten paljon te olette antaneet vauvalle sitä kuuluisaa "tummy time'a"?
 
Takaisin
Top