Vauvan kasvu ja kehitys

Meillä tulee edelleen ehkä kaksi ymmärrettävää sanaa. Omaa höpötystä on sitäkin enemmän. En ole ollut huolissani kun tyttö kuitenkin ymmärtää ihan kaiken. Uskoisin että puhetta alkaa pian tulla.
 
Meillä ainoa täysin selkeä sana on äiti. Lamppu on ampu ja taulu au-u, töö yhdistettynä käden ojennukseen on anna, työ on syömään. Ja osoittelee kaikkea koko ajan ja toistelee sanoja perässä. Muuten tämäkin pölöttää paljon omaa kieltään ja oppii varmasti puhumaan sitten kun se aika on...
 
Meillä osataan sanoa: äiti,lamppu,iti(isi), auto,butti(bussi), yömään(syömään) maito, kakka,hauhau(koira),mau(kissa),kukka,kukkaa(suklaa),kakkii(karkki),eipää(leipää)
 
Muokattu viimeksi:
Yllätti kyllä täälläkin miten paljon nää ymmärtää vaikka eivät ite vielä sanoisi mitään!Täytyy jo varoa sanomisiaan. :D
 
Äiti on meidän tytön sana jonka tällä hetkellä kaikki ymmärtää :) Omaa puhetta tulla pulppuaa ja välillä yhä kiljutaan tosi lujaa!

Ruokailut on "kerrasta poikki" tilanteita tytön mielestä eli kun ei enää maistu, lentää lautanen ja lasi äkkiarvaamatta ellei ole valppaana... ja itse pitää syödä ja juoda, auttaa ei sovi :rolleyes:
 
Täällä on kuultu ekoja simppeleitä lauseita kuten "ei oo poppaa/kuuaa" ja "ei oo kakka". :D Muutenkin sanat alkaa enemmän olla jonkun asian ilmaisua kuin vain kirjasta osoiteltuja eläimiä tai muita.
 
Meillä kans on nyt muutamassa viikossa oppinu sanoja kunnolla. Piimä, leipä, äiti, kenkä, lamppu, Iita (koira), traktori (kakko).. Ja sit jos jotain tippuu/läikkyy/kaatuu ni o-ou.. :D pihalla tykätään olla paljon ja stiga on kovassa käytössä kun mäkeä lasketaan. :)

Kuinka monella on vielä tutti käytössä? Ite tunnen vähän huonoa omaatuntoa, kun meillä sitä käytetään nukkuessa ja pitkillä automatkoilla. Yöllä ei tutti ole suussa, putoaa kohta nukahtamisen jälkeen pois, eikä tartte sitä ennen aamua. Nyt yritin nukuttaa päikkäreille ilman, mutta ei siitä mitään tullu. Vetäsin sitte heti nukahdettua pois. Pitäisi nyt ottaa ihan asiaksi siitä eroon pääseminen.
 
Meillä on vielä tutti käytössä ihan liikaa. Olen vähän suunnitellu, että pääsiäisenä, kun puolisokin on useamman päivän kotona, vieroitetaan molemmat tutista vauva ja tuo 1,5 vuotinen
 
Muokattu viimeksi:
Taaperoiden o-ou kuulostaa hauskalta. :D Meillä ei oo enää tutti käytössä,jätettiin pois viime vuoden lopulla kun haluttiin se pois ennen päikyn alkua.Oli kyllä jäänyt tosi vähälle käytölle jo muutenkin niin oli meillä helppo homma.
 
Meillä on edelleen tutti käytössä ja tuttipullokin vielä! Tutin kanssa ei ole niin kiirettä luopua, poikakin jätti sen pois 2-vuotiaana. Ensin siirryttiin vain yötuttiin ja sitten sekin jäi pois. Meidän tytölle tutti on myös tosi tärkeä juttu. Ensin pitäisi saada tuttipullo pois eikä tule olemaan helppo juttu sekään.
 
Onpa tääl ollu hiljasta. Joko teidän pienet osaa puhua? Meillä ei tuu ku muutama sana. Pappa, kakka jne.
Mitä uusia juttuja on opittu? Meidän pojalla sujuu itse syöminen ja mukista juominen. Osaa avata ovia. Kiipeilee tosi ketterästi.
 
Meilläkin tulee yksittäisiä sanoja, mutta paljon! Ja koko ajan oppii uutta, melkone papukaija tuo tyttö. Osaa syödä ja juoda mukista itse, availee (ikävä kyllä) ovia.. Potalla käydään kakalla useimmiten, pissatki saadaan vähintään kerran päivässä sinne. :) kova on kiipeilemään, mutta jos nostaa korkealle niin sillo iskee pelko. Harjoitellaan pukemaan itse päälle ja pois.. Auttaa kotitöissä, tyhjennetään astianpesukone yhdessä, samoin pyykkikone täytetään ja tyhjennetään yhdessä. Siivoillaan yhdessä (kerää lelut pois, jos pyytää). Mitähän vielä..
 
Meil ei poika jaksa vieläkään potalla istuu. Välillä haluaa potalle mit nousee samantien pois
 
Ei tuu puhetta vieläkään. Yksittäisiä sanoja toistelee, eilen tuli kaksi uutta sanaa. Ymmärrys on erittäin hyvä mutta sanat ei vaan tuu ulos.
 
Oho meillä ei onneksi vielä ovia ole keksinyt availla ite!Enkä kyllä usko että pukemisestakaan tulisi yhtään mitään,housut tykkää kyllä vetää alas yhtäkkiä aina välillä. :D

Meiän tytön puhe on kehittynyt lyhyessä ajassa ihan hirveästi,toistelee kaikkea (pitäis vihdoin lopettaa kiroilu...) ja paljon pieniä lauseitakin tulee.Niin hauskan kuuloista!Aina ei ihan kyllä saa selvää mitä yrittää kertoa. :D Tykkää myös kuunnella paljon kirjoja.

Liikkeissään meiän neiti onkin sitten taas rauhallisempi,ei esimerkiksi juurikaan kiipeile.Mikä on tietysti helpotus äidille mut toivottavasti ei kauhean araksi tule!Oon ite aikamoinen arkajalka ja köntys,joten oon yrittänyt välttää liikaa kauhistelua ettei tytöstä tulisi samanmoinen.
 
Meilläkin tulee pojalta jo paljon yksittäisiä sanoja, muttei vielä yhdistele niitä. Kovasti kiipeilee (asutaan kuudennessa kerroksessa, ekat pari kerrosväliä haluaa kiivetä portaita ja tietty annan sen tehdäkin kun mahdollista) mutta ovia toistaiseksi vain sulkee mielellään, ei availe. Juo lasista ja syö lusikalla. Auttaa myös astianpesukoneen ja pyykin kanssa ja kerää leluja hyllyyn kun pyydän (yleensä).

Tänään tuli 1,5 v täyteen ja sen kunniaksi oli neuvolakin. Mittaa oli 80,7 senttiä ja painoa 10,625.
 
Täällä poika kiipeilee jo varsin ketterästi. Alkoi kiipeillä ehkä vähän myöhemmin kuin monet muut, mutta kehittyi siinä nopeasti kun aloitti. Syö jossain määrin lusikallakin ja juonut on jo pitkään itse riippumatta millainen astia on. Ovia avaa ja sulkee. Jokin aika sitten oppi kantamaan ja nostamaan tavaroita käsien välissä. Pikkuinen on meidän ahkera pikkuapulainen: auttaa pyykin kanssa, kattaa pöytää, pyyhkii tuoliaan, vie pyydettäessä roskan roskiin (ja välillä noukkii itse roskan lattialta ja vie roskiin. Tuntuu muutenkin tykkäävän siisteydestä ja komentelee siivoamaan :D )... Harjoittelee pukemaan ja riisumaan vaikka tarvii vielä paljon apua, mutta esim. kaulurin saa itse ja vetoketjuja avaa ja sulkee.

Yksittäisiä sanoja on jonkinverran, mutta ei vielä kovin paljoa. Paljon enemmän tulee vielä omaa kieltä. Mutta kyllä se puhe sieltä tulee. Ymmärtää kaiken mitä sanotaan (vaikka välillä tuntuu että sellaiset sanat kuin 'ei', 'älä', 'pois verhoista' ja 'päästä irti' on täysin käsittämättömiä) ja aina välillä huomaa että on oppinut uuden sanan.
 
Takaisin
Top