Vauvakirja

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Oletteko jo katselleet vauvakirjoja tai hankkineet sellaisen? Tietty kun ei sukupuolta vielä tiedä niin voi hankinta jäädäkin myöhemmälle mikäli haluaa tyttö-/poikavärisen kirjan.

Tuli itelle mieleen, että täytyis varmaan alkaa metsästää mieluista jo nyt. Monissa vauvakirjoissa on raskausajalle omia sivuja, niitä on vaikea täytellä jälkeenpäin, kun ei enää muista mitään... Esikoiselle tuli Vaun Vauvakirja ja se on ihana! Olisin halunnut sen kakkosellekin, mutten tajunnut, että sen ois voinut tilata (se esikoisen kirja tuli siis ilmaiseksi). :/ Kakkosella on sellanen tylsä nalle puh-kirja, jonka täyttelemminenkin on jäänyt pahasti puolitiehen. Tietty jos tilais PikkuPikulle sen Vau-kirjan niin vois tilata samalla kakkosellekin ja täytellä sitä vanhan kirjan tietojen perusteella... Niin ois sitten kaikille samanlaiset. :) Ja se on sukupuolineutraali. Kannen taustakartongin voi vaihtaa mieleisensä väriseksi.
 
Mulla on kunnianhimoinen suunnitelma toteuttaa vähän erilainen "vauvakirja" :D Tykkään värkätä tietokoneen kanssa, ja oon jo nyt kuvaillu videoita omista fiiliksistä plussasta lähtien. Tätä olis tarkotus jatkaa ihan älyttömän kauan, ja koota sitten pätkistä vauvalle oma leffa elämänsä alusta ja sen taustoista. Ehkä annan sen sille vasta kun se täyttää 20 tai jotain :D

Kovasti haluaisin sille dokumentoida tätä aikaa varmasti senkin takia, että musta ittestäni ei ole ku pari hassua kuvaa vauva-ajalta. Mulla onkin paljon sisaruksia, niin eipä oo ollu äitillä intoa pitää vauvakirjaa kuin neljälle ensimmäiselle..

Vois kyllä olla kiva tähän rinnalle ihan perinteinenkin vauvakirja, kuvaan vaikka sitten sen täyttämistäki jos en muuta keksi :D
 
Mä kuolaan sen muumikirjan perään mut en oo vielä shopannu...
 
Meillä ensimmäiselle tuli täytettyä useampikin kirjanen ja valokuva albumi (..mut vain 2v saakka, hups!). Toisen kanssa aika tuntui liitävän ja olikin hirmuinen helpotus, kun huomasin, että lahjaksi saatu vauvakirja loppui kun lapsi tuli 12kk :) Ensimmäisen "vauvakirjassa" ois ollu viel eskari ajan sivutkin :O Sen jälkeen oon täytelly vaan valokuva albumeita :)
 
Mulla esikolla koiramäen vauva kirja ja näillekki ajattelin samallaiset hommata jos semmosia enää saa. :)

Raskaus ajasta kirjottelen johonkin muuhun kirjaan kun ostan kirjat sit kun syntyyvät että saa oman väriset. :)
 
Oon raskausajasta kirjoitellut masuasukkaalle erilliseen pieneen muistikirjaan samalla tavalla tein esikoisellekin. Ajattelin antaa kirjat heille sitten kun joskus alkavat odottaa omia lapsia. Esikoinen on tyttö, joten ainakin hän voi halutessaan vertailla omaa odotusaikaansa äitinsä muistiinpanoihin :) Vauvakirjana meilä Mauri Kunnaksen vauvakirja. Sopii kummalle vaan ja on minusta ollut mukava täyttää vaikkei kovin "järjestelmällinen" olekaan
 
Mullakin on toi mauri kunnaksen vauvakirja ja sitten tuo kulta-aika lapsuuden. Täytyy kyllä tunnustaa, että mä olen ollut aika laiska kirjottelija, en oikeen tiiä mikä siinä onkin niin vaikeaa.. Ja jaksaako niitä kukaan koskaan lukea. Tää voi kuulostaa kauheelta, mutta kun anoppi antoi luettavaksi mieheni vauvakirjaa, niin voi haukotus, en jaksanut sitä lukea (eikä kyllä mies itsekään). Sen sijaan paaaaaljon hauskempaa oli katsoa niitä vanhoja kuvia :) !
 
Meillä esikoisella Tatu ja Patu vauvakirjana :) lisäksi paksumpi kirjanen joka aloitettu ristiäisistä. Eli kirjaan kirjoitettu erikoisemmista päivistä: mökki reissusta ,meidän häistä ,synttärit yms. Kirjaa tarjottu vieraille myös mahdollisuutena kirjoittaa viestejä mutta pääasiassa sinne vain nimet ilmestyneet. Välissä muutama ihan "arkipäivinä "kirjoitettu viesti. Pyritään miehen kanssa vuorottelemaan kirjoitusvuoroista ,mutta huomaan olevani innokkaampi. Tuo koiramäen kirja kiinnostaisi tälle seuraavalle.
 
Mä mietin tuota kulta-aika lapsuuden kirjaa. Itsellä se on ja mun äiti on ollut todella ahkera täyttämään sitä. Siellä on vaikka mitä tekstiä ja kuvia syntymästä 7-vuotiaaksi asti.

Onneks tässä on vielä aikaa pohtia et millaisen vauvakirjan haluaa. Hirveesti en oo vielä raskaudesta muistiin kirjoittanut mitään, kun jotenkin haluaa olla turvallisilla viikoilla ennen kuin innostuu liikaa :)
 
Mä oon aatellut hankkia anne geddesin ensimmäiset vuoteni vauvakirjan :) siinä oli täytettävää raskausajalta ja oisko ollu viis vuotiaaksi asti tai jotain. .vaikutti kivalta kun kävin selailemassa eri kirjoja
 
Tarkoitus olis hommata jo tässä raskausaikana sellainen, johon olis sivuja myös raskausaikaan. Vielä en oo päässyt niin pitkälle et olisin hommannut.

Jossain vaiheessa meinasin sen odotusajan 280 päivää hommata mut onneks lainasin sen kirjastosta koska se olikin tylsä.

Tosin meille on tulossa postista toi Vaun vauvakirja et ehkä tsekkaan sen eka ja sit katotaan :)
 
En oo ees miettinytkää vielä. Tarkoitus kyllä jossain vaiheessa hankkia, jotta saa kirjoiteltua ylös ensimäiset sanat jne.
 
Tulipa tässä lukiessa tunnon tuskat ja pitää kaivaa se kirja tuolta hyllystä ja täydennellä... :)
 
Hyppään tänne teidän ketjuun kommentoimaan, vaikka meillä nyytti on jo kotona ja 2 kk vanha :) AIhe oli niin ajankohtainen, käytiin kanssa läpi vähän kaikenlaisia vauvakirjoja, kun halusin, että sitä olisi tosi helppo täyttää (ettei jää puolitiehen) ja tietenkin kivannäköinen. Olin hiukan huolissaan, tuleeko kuvia kehitettyä ja liimattua... Ja se olis sääli, kun niitä kuitenkin ottaa koko ajan! Mutta nyt ei tarttekaan kehittää! Päädyin siis KiDMEMO-kirjaan (www.kidmemo.com), jota voi täyttää netissä tietokoneella tai puhelimella. Kuvat voi siirtää suoraan puhelimesta tai koneelta, oon tykännyt tästä ominaisuudesta tosi paljon! Tekstejä voi helposti muunnella ja lisäillä matkan varrella. Vielä pitäisi saada tuo toinen puolisko innostumaan... Kirjaa voi siis täyttää muutkin, sähköpostilla voi kutsua täyttäjiä, vaikka isovanhemmat ja kummit. Niin ja siis kun kirja on netissä valmis, sen voi tilata lopuksi kovakantisena kotiin eli se siis näyttää ihan tavalliselta vauvakirjalta. JA kysymykset on ainakin mun mieleen, aika hauskoja:)

Pari kuukautta oon nyt täytellyt ja tosi kivalta vaikuttaa!
 
Oho, olipa fiksun oloinen tuo kidmemo. Täytyy laittaa muistiin. Jotenkin kuitenkin haluan, että jää myös ihan se konkreettinen muisto lapselle, joten tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto.
 
Mitkäs kirjat on sellassia joissa kysellään jo odotusajalta asioita? Mitkä alkaa vasta syntymästä? Osaako joku lonkalta heittää?
 
Ainakin joku muumikirja oli semmonen missä oli aukeama raskausajalle, loput syntymän jälkeen
 
Pitänee mennä shoppaan kun sitä mä juuri kuolaan!!
 
Takaisin
Top