Vauvaelämää

Mariannu

Puuhakas puhuja
Jokohan jo vauvansa saaneet heinäkuiset jaksaisivat pikkuhiljaa kirjoitella myös vauvajuttuja? Mä olen monta päivää miettinyt että pitäisi jotain kirjoittaa, mutta aikaa on niin hurjan vähän. Kolme lasta ja elämä puuhakasta...

Nyt on pakko alkaa laittaa lounasta perheelle, mutta laitan nyt edes ketjun alkuun.
 
No mullahan tätä aikaa ainaki on ku ollaa vielä sairaalassa. :) Mä sain toissailtana kauheen itkukohtauksen ku vauvan iho oli tosi pahana ja toki alko hormonimyrskyissä ajattelee et täällä menee koko kesä ja miehen koko loma ja et me ei päästä elämään sitä normaalia vauva-arkea jne.... Ja eilen toinen itkukohtaus kun vauvan iho oli aivan karmeessa kunnossa aamulla. Mut onneks täällä on tosi mukavat ja hyvät lääkärit, ja tyttöä katso eilenkin sekä lastenlääkäri että ihotautilääkäri. Tänään iho jo tositosi paljon parempi, ja: HUOMENNA ME EHKÄ PÄÄSTÄÄN KOTIIN!!!!! :smiley-bounce005 Huomenna kattoo viel sekä lasten- että ihotautilääkäri ja jos on tilanne parempi tai tällänenkin ku nyt ni päästää kotiin ja tullaa tänne sit kontroleihin ja tarvittaessa jatkossa mennää sit lastenklinikalle jos ei ala menee ohi.
Tyttö on tosi rauhallinen tyyppi. Niin kauan ku saa nukkuu sillooin kun haluaa ja ruokaa ku on nälkä ni on kaikki hyvin. Yöt tuntuis onneks hänenki mielestä olevan nukkumista varten, joten yöt nukutaan ja päivällä ollaa sit vähän enemmän hereillä. :)
 
Täällä alkaa imetys sujua jo aika hyvin vaikka rintakumin avulla vielä pääasiassa ruokaillaan. Sintti ei jotenki saa kunnon otetta tosta tissistä nii sit sillä palaa käpy ku ei saa evästä.. :) Oletan sen johtuvan siitä, kun syöttivät sielä teho-osastolla pullosta nii ei oo oikein tottunu pelkkään rintaan. Eilen tosin jo muutamia imaisuja otti ilman kumiakin.. :) Miten vois varmistaa, että imemisote on oikee? Siis tissiä pitäs olla suussa tyyliin puolet koko rinnasta ja alahuuli kääntyä alaspäin..mut mistä sen tietää et nää kriteerit täyttyy? Mulla on sen verran isot ryntäät, että hyvä kun Sintin naama näkyy ku se on tissillä.. :laughing002

Minttu Ihan loistavaa, kohta pääsette kotiarkea pyörittämään! :gen014
 
Täällä taas rintapumppu laulaa :). Luojan kiitos mies osti tuon Aventin sähkökäyttöisen, joka on ihan loistava. Soitin kotiinpääsypäivänä synnäriltä ja sanoin että kotona on oltava pumppu kun tullaan kotiin :).

Mäkin taidan kokeilla tota rintakumia, josko meidänkin neiti kelpuuttaisi sen paremmin.

Minttu, voin vaan kuvitella miten kamala on katsella omaa pikkuista ihottumassa. Ja ihan mahtavaa jos pääsette kotiin! Kotona on NIIN paljon mukavampi olla, vaikka jotuisikin vielä kontrolleissa käymään.
 
Mä en ikinä kerkeä kirjoittamaan tänne kunnolla! Päivät on varsin kiireisiä kolmen lapsen kanssa ja melkein joka päivä on käynyt vieraitakin, niin hommaa riittää. Kaikki on mennyt paremmin kuin loistavasti neidin kanssa, hän on hyvin tyytyväinen tapaus. Kunhan saa maitoa silloin kun sitä haluaa (eli tällä hetkellä 1-3 tunnin välein), niin ei juuri itkeskele. Maitoa kyllä haluaa IHAN HETI herättyään ja saattaa nykyään jo vähän vinkaistakin, jos on sitä mieltä että kestää liian pitkään. Mahan vääntöä on välillä, mutta kun kunnolla röyhtäyttää, se helpottaa ja käsivarrella mahallaan kanniskelu tuntuu aina mukavalta :). Yöt nukkuu hyvin, syö kyllä noin 3 tunnin välein, mutta syötän pimeässä ja jos vaipassa on kakka, samoin vaihdan vaan nopsaan pimeässä ja nukahtaa aina heti taas kun saa masun täyteen. Yöt on meillä tällä hetkellä noin välillä 22-08. Päivään mahtuu yhä enemmän virkeitä hetkiä, yleensä illansuussa yksi pitkä (1-2 tuntia) ja päivän mittaan pari vähän lyhyempää pätkää. Muuten syö ja nukkuu.

Kovasti ollaan myös oltu menossa, neiti on ehtinyt käydä jo Hoplopissa, kirjastossa, Jumbossa shoppailemassa ja huomenna mennään Korkeasaareen :). Pojat pitävät vauhtia yllä ja neiti on onneksi toistaiseksi hyvin helppo reissaaja. Ensi viikolla Särkänniemeen ja hotelliin pariksi yöksi.

Tänään neiti pääsi ekaan kylpyyn kotona ja tykkäsi kovasti. Meillä oli tuo kylpeminen kielletty aikaisemmin, kun napatynkä tihkutti verta, mutta nyt on pari päivää näyttänyt jo niin hyvältä että uskallettiin kylvettää. Napatynkä onkin jo melkein irti, ei varmasti mene enää kuin pari päivää niin irtoaa kokonaan.

Kakkaa neiti on tähän asti vääntänyt noin 10 kertaa päivässä, mutta nyt näyttää tahti hidastuneen, viime yönä ei tullut yhtään kakkaa ja tänäänkin tainnut tulla vain 4 tai 5. Toivottavasti ei ole vatsavaivat alkamaisillaan. Parin päivän päästä pitäisi aloitella d-vitamiinikin. Keskostipoista ei onneksi tullut mitään vatsavaivoja, toivottavasti ei d-vitskustakaan.

Pojat on vieläkin ihan pikkusiskon pauloissa, mutta saa nähdä mitä tuumaavat kun mies reilun kahden viikon päästä menee takaisin töihin ja he joutuvatkin vähän enemmän menemään myös siskon ehdoilla.
 
Hah, eipä olisi taas pitänyt sanoa että meillä nukutaan hyvin :). Viime yönä syötiin puolentoista tunnin välein... Mies onneksi hoiti yhden syötön välistä, niin että sain nukkua, muuten tänään Korkeasaaressa vaeltelisi eläinten lisäksi yksi zombie.
 
Mariannu: meiän Hepsullekkaan ei tullut vatsanväänteitä keskostipoista eikä D-vitamiinista.Meillä on käytössä Rela D-vitamiini valmiste ja pitää hyvin vatsan kunnossa.Nyt on rautaa annettu isompi annos kun kiloja on noussut tasaiseen tahtiin niin on annettu luumusosetta siltä varalta,jos rauta pistää vatsan liian kovaksi.Esviikolla on neuvola ja saapi nähdä miten iso neiti jo on.Aika menee tosi nopsaan 6kk meni,että hurahti. :flower
 
Mariannu Mie onneton oon yölläki menny kakkapyllyn pesemään ja siitäkös neiti sitten virkistyy eikä malta jatkaa uniaan millään... :sad001 Alkaa univaje vaivata kun päivällä ei jostain syystä sit saa nukuttua vaikka väsyttää.. :sad001
 
Minkä kokoisiin vaatteisiin puette vauvan? Sintti oli syntyessään 52cm ja ainaki sairaalassa näytti että hukkuu 56cm vaatteisiin..Onko isoista vaatteista jotain "haittaa"? 52cm ja 54cm vaatteita ei vaan tunnu löytyvän oikein mistään..Tehdäänkö niitä ees? :) Entäs miten paljon pidätte vauvalla vaatetta päällä yöllä ja onko minkälainen peitto lisänä? Kauheesti kysymyksiä...Tuntuu, että noikin pitäs jo tietää tässä vaiheessa ku vauva on maailmassa.. :smiley-ashamed008
 
Olen ostanut 54 koon vaatteita Lindexiltä ja heidän mitoituksensa on kuulemani mukaan pieni muutenkin. Minuakin kiinnostaa vinkit vauvan pukemiseen ja peittelyyn, olen "vähän" hukassa näiden asioiden kanssa. Lämpötila tuppaa nousemaan sisällä kesäisin ainakin aikuisille liikaakin.
 
Suhwi, mä vaihdan vaipan yöllä pinniksessä pimeässä. Jos on kakka, pyyhkäisen kosteuspyyhkeillä, pissavaipan vaihdan vain jos on tosi täynnä pissaa.

Vauvan (ja lasten)vaatteita ei ole joka senttikoossa, vaan vauvanvaatteet menee tyyliin 50cm-56cm-62cm jne. Liian isoista vaatteista ei ole mitään haittaa, jos ne ei tunnu ikävältä vauvaa käsitellessä, jos kädet ja jalat katoilee liian isoihin vaatteisiin. Meillä käytössä on pienimmät 50-senttiset vaatteet, eri merkeillä on tosi isoja kokoeroja "samankokoisissa" vaatteissa. Meillä menee nyt Lindexin ja H&M:n vaatteet, mutta esim Tutalla on aina jättikokoja.

Meillä neidillä on yleensä päällä pitkähihainen body ja puolipotkarit. Meillä ei ole nyt sisälläkään ollut kovin kuuma, välillä on otettu pöksyt pois jos tuntuu liian kuumalta. Mutta toisaalta tuo meidän neiti on pelkkää luuta ja nahkaa, joten lämmönsäätely ei ehkä toimi ihan yhtä hyvin kuin vähän isommalla vauvalla. Eilen Korkeasaaressa piti vielä vetää puuvillainen kokopuku noiden vaatteiden päälle, sen verran viileä tuuli kävi, kun oli sylissä.
 
Juu, siis 56 kokoisia ne taisikin olla. Vaatteiden käyttäjä on vielä masun puolella, niin muistin vähän väärin. :-)
 
Meillä Sintti on nyt nukkunu paremmin pelkällä pitkähihaisella bodyllä peiton alla sängyssä. Ulos jos vie vaunuihin, nii sit on vielä puolipotkarit, tumput ja myssy päässä ja äippäpaketin makuupussin sisällä.. :)

Jännä että laitoksella sanovat että aina kakan jälkeen pitää pylly pestä veellä, mut mun mielestä se just yöaikaan ei oikein toimi ku sit tyttö tosiaan piristyy siitä ihan liikaa..
 
Suhwi, kai se vesipesu olisi kakkapyllyyn aina paras, mutta jos oman vauvan iho kestää puhdistuspyyhkeet, musta ne on näppäriä yöllä ja liikenteessä. Mä en aina jaksa lähteä metsästämään lastenhoitovessaa, vaan vaihdan vaipan vaunuissa tai sylissä. Meidän neiti (kuten esikoinenkin aikanaan) saa myös yöllä ja reissussa huoneenlämpöistä korviketta, jos ei ole jääkaapissa avattua purkkia/pumppumaitoa. Ja hyvin maistuu vaikka ei ole lämmitetty.

Ylihuomenna lähdetään Tampereelle ja Särkänniemeen, poikien kovasti odottama reissu. Päädyttiin varaamaan kalustettu kahden makuuhuoneen huoneisto kahdeksi yöksi, kun ajateltiin että on helpompi reissata kun pojat saa rauhassa nukkua yhdessä huoneessa eikä neidin yösyömiset häiritse heitä. Reissussa olisi kyllä helpompi jos neiti saisi ruokansa tissistä, kun nyt pitää raahata mukaan pullot ja sitten vielä pumppailla ettei tissit räjähdä. No, Korkeasaaressakin vetäydyin vessaan eilen kahteen otteeseen pumppailemaan... Meneehän se niinkin.
 
Vielä näin vauvaelämään "pääsemättömänä" täytyy kyllä sanoa, et "luojalle" kiitos tästä heinäkuisten palstasta! :cheers Vaikka olen ollut koko elämäni enemmän ja vähemmän tekemisissä lasten/vauvojen kanssa, niin silti tuo oman saaminen tuo kehiin uusia juttuja, mitä pitää huomioida, kun vauveli onkin mukana sen 24/7 ja se kaipaa juurikin sinun läsnäoloa. Ihana, kun täällä on muitakin ummikkoja, jotka vielä opettelevat ja ihmettelevät uutta tulokasta ja siihen sitten vastapainoksi ihania, avuliaita "konkareita", joilta vinkkejä pyytää! Tokkiinsahan sitä tulee varmaan sitten ohjeita pyytämättäkin ihan näiltä omilta perheen/suvun jäseniltä, mutta täältä on hyvä ottaa vinkkiä ja vähän eri näkemyksiä asioihin, niin saa itsekin näyttää, et hei mä osaan kyllä ja et aina ei ole vain yhtä "oikeaa" tapaa tehdä asioita, vaan ihan luvalla saa käyttää omaa päätä!:)

Sitä kyllä odottaa jo niin innoissaan, että pääsisi sen oman "pienen" nyytin jo tapaamaan ja aloittamaan tuon samalla rankan, mutta niin ainutlaatuisen, antoisan ja ihanan vauvaelämän :Heartred
 
Mariannu siis aivan mahtavaa kuulla, että teidän perhe reissaa noin paljon! Itse olen jotenkin ajatellut, että en halua jäädä kotiin lapsen kanssa, koska se on helppoa. Mielummin vähän otan mutkat suoriksi ja teen mahdollisimman paljon asioita, joita olen aiemminkin tehnyt. Nyt meillä vaan on mukana siinä vauva, jonka tarpeet tulee tietenkin ottaa huomioon.

Owen mä oon huomannut nyt vasta, kuinka pallo hukassa oon. Vauva ei ole vielä täällä, mutta kaikkien hankintojen tekeminen ei todellakaan ole ollut mitenkään helppoa. Mitä eroa on eri rintapumpuilla, tissikumeilla, vaipoilla, harsoliinoilla, LASTENVAUNUILLA, turvaistuimilla... jne jne... Miehen kanssa ollaan googlettamalla selvitetty, mitä kaikkea vauva tarvitsee :dance011
 
'Luojalle kiitos' myös googlesta :D Olen oppinut niin kovasti myös tältä palstalta, että kiitos myös kanssaeläjille. Ja meillehän on tulossa kolmas eikä edes millään valtavilla ikäeroilla :hello Aika kuultaa muistot (onneksi). Mies tuossa ihmetteli pari päivää sitten, että ai niin, vauvoillahan käytetään niitä vaippoja... pienempi (kohta toivottavasti keskimmäinen) on ollut tasan kaksi vuotta ilman vaippoja.
 
Asteroidi, meilläkin vaipat meinasi unohtua... Kaiken pikkusälän kyllä muistin (kun lueskelin erilaisia listoja :)), mutta tosiaan meilläkin kun oltu jo pitkään ilman vaippoja, niin tuli sellainen ahaa-elämys, että vauvahan ei tosiaan vielä käy pöntöllä :).

Nonnuli, ei me esikoisen kanssa näin paljon oltu liikenteessä, vaikka oikeasti olisi pitänyt! Nyt "isot" pojat pitää vauhtia yllä ja pakko on tehdä muutakin kuin kökkiä kotona tai kotipihalla. Vauvan kanssa on kuitenkin oikeasti todella helppo liikkua, kun ei tarvitse edes vielä mistään päiväunirytmistä pitää kiinni. Kunhan on vaippoja ja ruokaa mukana, niin ei ole niin väliä missä ollaan, etenkin näin kesäaikaan. Tässä kotona kun ollaan, niin mä kyllä jään välillä ihan mielelläni sisälle vauvan kanssa, teen ruokaa ja siivoilen (ja roikun koneella...), sillä välin kun mies käy poikien kanssa metsäretkillä ja pyöräilemässä yms. Yritän hyödyntää nämä pienet lepuutteluhetket nyt kun mies on vielä kaksi viikkoa kotona, sen jälkeen pitää jaksaa täydet päivät kolmen lapsen kanssa.
 
Meillä tytön paino ei ole oikein lähtenyt nousuun. Syntymäpaino oli 3160 g, sairaalassa punnittiin lähtöpäivänä (hieman vajaa 2 päivää ikää) 2940 g. Keskiviikkona neuvolan kotikäynnillä 2950 g, minkä jälkeen saatiin uusi punnitusaika perjantaille: 2940 g. Maitoa tuntuisi nousevan ihan hyvin ja välillä neiti syökin oikein hyvin. Mutta sitten taas välillä ei onnistu oikein millään. Hän joko raivoaa tissin vieressä tai jopa tissi suussa tai sitten nukahtaa. Voi myös nukahtaa suoraan kesken raivoamisen. Turhauttaa ja huolestuttaa... Onko muilla jotain kikka kolmosia, miten noissa tilanteissa saisi vauvan keskittymään syömiseen?

Imetän rintakumin avustuksella, koska muutoin nännit tuntuvat olevan niin pienet, ettei pieni saa niistä kunnon otetta, paitsi toisinaan sen jälkeen, kun rintakumilla on niitä ensin vähän venyttänyt.

Menemme huomenna jälleen neuvolaan punnitusta varten.
 
Suusi On varmasti turhauttavaa..Mie kans imetän kumin kans ja välillä tyttö huutaa suoraa huutoa tissillä ollessa. Tää kyl rauhottuu ku juttelen matalalla rauhallisella äänellä ja pidän nänniä/kumia ihan nenän eessä että tyttö saa sen napattua suuhunsa ku rauhottuu. Väkisin en oo työntäny tissiä suuhun, siitä tuntuu hermostuvan vaan lisää..

Jälleen tyhmä kysymys: Missä vaiheessa vaihatte vauvalle vaipan? Siis ennen syöntiä vai syönnin jälkeen heti vai vähän ajan päästä? Menee vaippoja aika paljon jos vaihtaa vaipan ennen syöntiä, nii tää meidän tyttö ainaki turauttaa kunnon hutut syödessä vaippaan. Sit ku Sintti yleensä tissille nukahtaa, nii jos vaihtaa vaipan vasta syönnin jälkeen nii se herää sit siihen..ööö..Help? :wtf
 
Takaisin
Top