Vanhempain vapaan jälkeen; töihin, hoitovapaa,opintovapaata?

Me on otettu asuntolainaan lyhennysvapaata hoitovapaan ajaksi. Ei todellakaan olla talousneroja. Toisen lapsen kohdalla mies oli vuorotteluvapaalla töistä ni se oli taloudellisesti ihan ok aikaa, mutta jotenkin me pärjättiin silloinkin, kun mies 9 kk hoitovapaalla esikoisen aikaan. Ehkä on pärjätty, koska noi pätkät on kuitenkin noin lyhkäisiä. En tiiä sit jos sinne 3v asti yrittäis ni saattais joutua turvautumaan leipäjonoon näillä taloustaidoilla :)
 
Jos saadaan tämä lapsi niin haaveissa olisi jäädä lomalle heinäkuuksi ja siitä äitiyslomalle. Minulla ei ole vakipaikkaa vaan haen sitä nyt tässä keväällä. Tarkoitus olisi jäädä kotiin vielä äitiysloman jälkeenkin ja alkaa pian yrittämään toista lasta. Aiomme kans ottaa lyhennysvapaata lainaan, kun äitiysloma loppuu ja jään kotiin. Mies pystyy hieman tekemään ylimääräistä ja on luottavaisin mielin, että pärjätään. Aika näyttää :)
 
Millä kikoilla pärjäätte taloudellisesti pelkällä kotihoidontuella useamman vuoden? Onko teidän puolisoilla normaalia isommat tulot vai ootteko vaan talous ninjoja? :grin tuntuu mahottomuudelta pärjätä ilman toisen tuloja vaikka mielellään itekin oisin sinne 2v asti lapsen kanssa kotona :sad001

Ei siinä muutakun pienet tulot niin pienemmät menot... miehellä ei mitkään kummoset tulot oo mutta kaikkien laskujen jälkeen käteen jää semmoinen tonni (yhteensä molemmilta) millä sitten on vaan pärjättävä... ruuat,bensa jne jne jne... mitään turhaa ei osteta, jos pitää jotain kalliimpaa miettiä niin sit katotaan eka käytettynä, osamaksulla/pikavippinä/lainarahalla ei koskaan mitään osteta kun siinä ei oo mitään järkee kun sit pitää maksaa isompi summa takasin... tarkallahan tää kulutus on mutta kyllä sitä sen aikaa jaksaa kun tietää että se on ihan hyvästä syystä:wink
 
Mä oon tällä hetkellä hoitovapaalla esikosta ja tarkotus oli mennä heinäkuussa töihin,mut sehän ei nyt onnistu. Luulisin,et palaan töihin joskus syyskuussa 19,jos kaikki menee suunnitellusti. Mies pitänee siihen sit isyysvapaat ja sit lapset päivvähoitoon. Kunpa sais ne vaikka johkin sisarusryhmään!

Tosin riippuu ihan lapsen kehityksestä,haluan,että lapsi osaa kunnolla kävellä ennen tarhaan menoa. Esikko lähti käveleen 10kk iässä,mutta sehän ei tarkota,et kakkonen olis samanlainen.

Ja hoitovapaalla pärjäämisestä. Itse säästettiin rahaa ennen äitiyslomalle jääntiä,että on puskurirahasto,mikä on sen suuruinen et sieltä voi maksaa asuntolainan+vastikkeen,jos muuten on tiukkaa. Mies on tehny enempi hommaa,niin on saanu myös enempi rahaa. Ja menoja karsittu tarvittaessa. Nyt saan köteen sen 250€ /kk et ei sillä juhlita ja tampereella ei oo ees kuntalisää. Melko shokkina kyl tuli,et niin vähän saa. Mutta halutaan äiteet nopeeta töihin,minkäs teet.
 
Millä kikoilla pärjäätte taloudellisesti pelkällä kotihoidontuella useamman vuoden? Onko teidän puolisoilla normaalia isommat tulot vai ootteko vaan talous ninjoja? :grin tuntuu mahottomuudelta pärjätä ilman toisen tuloja vaikka mielellään itekin oisin sinne 2v asti lapsen kanssa kotona :sad001
No ei todellakaan oo hyvät tulot. Mä tienaan paremmin kun hän. Mut kyllä sitä pärjää ihan hyvin kun on pakko. Mielummin tiukemmin kun lapsi päiväkotiin. Kummatkin siellä työskennelleenä niin ei haluta omaa lasta sinne hulluuteen. Mä teen osa-aikatyötä niin saan vähän sit sieltä kompensoimaan kht.
 
Ei siinä muutakun pienet tulot niin pienemmät menot... miehellä ei mitkään kummoset tulot oo mutta kaikkien laskujen jälkeen käteen jää semmoinen tonni (yhteensä molemmilta) millä sitten on vaan pärjättävä... ruuat,bensa jne jne jne... mitään turhaa ei osteta, jos pitää jotain kalliimpaa miettiä niin sit katotaan eka käytettynä, osamaksulla/pikavippinä/lainarahalla ei koskaan mitään osteta kun siinä ei oo mitään järkee kun sit pitää maksaa isompi summa takasin... tarkallahan tää kulutus on mutta kyllä sitä sen aikaa jaksaa kun tietää että se on ihan hyvästä syystä:wink
Tuo on jo aika hyvin jos jää tonni laskujen ja kaiken jälkeen. Meil jää joku muutama satanen ja sillä pötkitään. Kyl sitä tietenki enemmän sais jos ois töissä, mutta mulla ei oota mitään niin ihan mieluusti tässä kotona. Aina sitä jotenki pärjätty.
 
Minä olen varustautunut palaamaan töihin aikaisintaan tammikuussa 2020. Esikoinen on ollut päivähoidossa heti 1-vuotiaasta ja vaikka olikin pieni ja kaikki asiaa kauhisteli, niin hyvin pikkuinen sinne porukkaan sujahti mukaan.

Pojan päiväkoti on ihana! Aivan mahtavat kasvattajat, vain kolme ryhmää (joista yksi on aloitteleva eskariryhmä) ja jatkuvasti keksitään kivoja juttuja lapsille. Nytkin viime viikolla lapsella oli viikonmittaiset talviolympialaiset, joista joka päivältä oli vanhemmille taltioitu paljon kuvia. Lopuksi lapset saivat mitallit ja kunniakirjat :) tällä viikolla oli puolestaan laskiaisrieha, leipomista ja isovanhempienpäivä. Vaikka meillä pyritään toteuttamaan lempeämpiä kasvatusotteita niin päivähoidon aloitus ajoissa oli meidän kohdalla välttämätön. Nyt voimme onneksi joustaa :) mutta päivähoitoa ei voi suoraan leimata olevan suoraan saatanasta, koska molempia ääripäitä löytyy tarjonnasta. Eikä kaikilla ole valinnanvaraa kotihoitoon. Joskus vain joutuu tekemään myönnytyksiä ja pitää toivoa että se on kokonaisuudessa kaikille paras vaihtoehto :)
 
Nyt ainakin suunnitelmana jäädä siihen asti kotiin, että tämä uusin tulokas täyttää 2v, eli 2020 syksyyn. Jään siis hoitovapaalle ja teen keikkatöitä ohella. Mutta aika näyttää, voi olla että palaan aiemminkin jo töihin, jos siltä tuntuu.. :)
 
Mulla loppui työt -15 syksyllä, just kun olin tullut raskaaksi. Olin äitiyslomaan asti ansiosidonnaisella, tyttö syntyi keväällä -16. Oon ollut siis n.2,5v kotona, ja tarkoitus olis olla sitten ainakin syksyyn 2020. Kun ei ole töitä, mitkä odottaa, niin olen rauhassa kotona. Sittenkin olisi töiden sijaan toiveena alkaa opiskelemaan, jos sitten joskus olisi hyvätuloinen duuni. Jos pääsee opiskelemaan..

Me pärjätään ihan ok, vaikka vaan toinen on töissä. Ja ihan perusduunia mies tekee, tulot ei ihmeelliset. Meillä alkoi raksa samaan aikaan kuin tyttö syntyi, asuminen on suurin kulu. Lisäksi on kaksi autoa, niistä ei velkaa, mutta meneehän niihin silti, varsinkin kun asutaan kauempana keskustasta.
Eli pienet menot. Meillä menee kauppaan (siis ruoat, vaipat, hygieniajutut ym) 400-450€/kk, jos miettisin tarkemmin niin varmasti menisi vielä vähemmän, kun nyt ostan fiiliksen mukaan. Töihin mies ottaa eväät, ei mene ulkona syömiseen rahaa. Mä tykkään alennusmyynneistä ja kirppiksistä. Ja merkkivaatteista.. tytön vaatehankinnat saa nyt rahoitettua vanhojen myymisellä lähes kokonaan. Ei kotona ollessa kauheesti kuluta. Hiukset värjäytän kampaamokoulussa, muutaman kerran vuodessa. Mä käyn tytön kanssa muutaman kerran kuussa lounaalla kaupungilla, koko perhe yhdessä käydään ehkä kerran kuussa ulkona syömässä. Mä käyn salilla, 18€/kk, mies silloin tällöin pelaamassa sulkapalloa. Aika vaatimatonta elämää, mutta riittää tällä hetkellä meille, eikä kaikkea kuitenkaan ole tarvinnut karsia. Kaukomatkoista voi nyt vaan haaveilla, ehkä joku miniloma euroopassa ennen vauvan syntymää.
Pari tonnia vielä säästössä, jos sieltä otan niin laitan takaisinkin. Nyt vauvan hankintoihin menee kyllä osa säästöistä. Mun vanhemmat saattaa ostaa kengät, villahaalarin tms (pyytämättä, mutta kysyy ensin millainen) tai antaa vähän vaaterahaa, pientä mutta kaikki auttaa :)
 
Tuo on jo aika hyvin jos jää tonni laskujen ja kaiken jälkeen. Meil jää joku muutama satanen ja sillä pötkitään. Kyl sitä tietenki enemmän sais jos ois töissä, mutta mulla ei oota mitään niin ihan mieluusti tässä kotona. Aina sitä jotenki pärjätty.

Juu mut meillä on 2 vaippa ikästä, 1korvikeella ja 5 lasta +2 aikuista kuluttamassa et ruoka kauppaan menee sievoinen summa vaikka halvinta usein ostetaan...
eikä meillä oo kun asunto ja autolaina... kaikki muu ostetaan käteisellä:) tuntu muuten hyvälle kun saatiin viimevuonna maksettua miehen opintolaina pois! Siitäkin irtos sitten arkeen kivasti rahaa...
 
Juu mut meillä on 2 vaippa ikästä, 1korvikeella ja 5 lasta +2 aikuista kuluttamassa et ruoka kauppaan menee sievoinen summa vaikka halvinta usein ostetaan...
eikä meillä oo kun asunto ja autolaina... kaikki muu ostetaan käteisellä:) tuntu muuten hyvälle kun saatiin viimevuonna maksettua miehen opintolaina pois! Siitäkin irtos sitten arkeen kivasti rahaa...
Jep meil on nyt kummallakin opintolainan maksu nyt se vähän jänskättää ja asuntolaina. Mut kai täs jotenki sit.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kertynyt velkaa sinne ja tänne. Jos ne olis aikoinaan saanut pois, voitais elää aika luksuselämää. Yllätyksiä sattunut ja parin tonnin laskuja varten saanut keksiä keinot. Huolestuttaa pystyykö töissä olemaan raskausajan loppuun työmatkojen vuoksi. Yritän kestää, koska haluan saada työnantajan maksaman palkan äitiyslomalle jäädessä. Siitä jää parin kk aikana lähes pari tonnia extraa, koska työmatkoja ei enää tarvi kustantaa. Laskeskelin, että äitiysloman ja opintovapaan aikuiskoulutustuen käteen jäävä osuus olisi n. 1500-1600e. Aika sama joka nytkin vaikka palkkaa jää +500e enemmän käteen mutta tämä ylimääräinen osuus menee puhtaasti työmatkojen kustannuksiin. Tuella meidän pitäis pärjätä ihan hyvin kun elintaso säilyy aikapitkälti samana, mutta minun osuus menee meidän lainojen hoitoon. Hoitovapaalle on aivan mahdoton ajatus jäädä, ei pärjättäis millään ainakaan vielä parin vuoden aikana. Jos opintovapaan ei ole mahdollista, on vain hyväksyttävä duuniin paluu.
 
En osaa yhtään vielä sanoa kuinka kauan sitä tämän uusimman tulokkaan kanssa tulee oltua kotona. Kaksi edellistä ovat aloittaneet päiväkodissa vuoden täytettyään, en olisi henkisesti kestänyt kotona yhtään pidempään. Mutta koska tämä raskaus tuli täysin yllätyksenä ja suunnittelematta, en ole vielä osannut ajatella ja sisäistää tuota kotona olemisen kestoa... Vuosi vähintään, mutta jää nähtäväksi josko pidempäänkin viihtyisi...
 
Juuri laskeskelin, milloin voisi jäädä mammalomalle. Yritettäisiin sillein, että esikoisen ei enää kesäloman jälkeen tarvitsisi mennä pariksi viikoksi hoitoon, joten jäisin mammikselle noin 43 päivää ennen laskettua (päivät laskettu ma-la).
Jos omat kesälomatoiveet menisivät läpi, niin olisin itse töissä kesäloman jälkeen viikon tai kaksi :)
Aiotteko te jäädä mammikselle vasta tasan 30 työpäivää (ma-la laskettuna) ennen laskettua vai varhaistatteko poisjääntiä?
 
Juuri laskeskelin, milloin voisi jäädä mammalomalle. Yritettäisiin sillein, että esikoisen ei enää kesäloman jälkeen tarvitsisi mennä pariksi viikoksi hoitoon, joten jäisin mammikselle noin 43 päivää ennen laskettua (päivät laskettu ma-la).
Jos omat kesälomatoiveet menisivät läpi, niin olisin itse töissä kesäloman jälkeen viikon tai kaksi :)
Aiotteko te jäädä mammikselle vasta tasan 30 työpäivää (ma-la laskettuna) ennen laskettua vai varhaistatteko poisjääntiä?
Minä harkitsen varhennetua. Kakkosesta jäin varhennetulla, koska esikoinen syntyi vajaa viikko sen jälkeen, kun jäin äippälomalle. Halusin kakkosen kaa ottaa lopun iisisti. Todennäköisesti siis nytkin jään aiemmin pois.
 
Itse toivoisin että pystyisin olemaan ihan sinne viimeiseen asti töissä. Eli se 30 päivää ennen olisi tarkoitus jäädä. Tuo osuu todennäköisesti juuri siihen kun olis kesäloma suunnitelmien mukaan alkamassa eli näin ollen ei vaikuttaisi muiden kesälomiin tms...
 
Juuri laskeskelin, milloin voisi jäädä mammalomalle. Yritettäisiin sillein, että esikoisen ei enää kesäloman jälkeen tarvitsisi mennä pariksi viikoksi hoitoon, joten jäisin mammikselle noin 43 päivää ennen laskettua (päivät laskettu ma-la).
Jos omat kesälomatoiveet menisivät läpi, niin olisin itse töissä kesäloman jälkeen viikon tai kaksi :)
Aiotteko te jäädä mammikselle vasta tasan 30 työpäivää (ma-la laskettuna) ennen laskettua vai varhaistatteko poisjääntiä?

Tarkoitus olisi jäädä 30pvää ennen, niin saa mahdollisimman pitkän ajan sitten olla vauvan kanssa vanhempainvapaalla.
 
Ajattelin jäädä sen 30 pvää ennen (=30.7.) Ja sitä ennen pidän 3 viikkoa kesälomia. Kunhan nyt ensin asiasta työnantajalle kerron, niin sitten katsotaan että olsinko sen 3 vkoa heinäkuun alusta ja sitten vielä viikko töissä vai jäänkö lomalle niin, ettrn enää palaa. Mulla on siis määräaikainen, eli en voi jättää lomia säästöönkään.
 
Mä jään sen 30 pv ennen, vaikka olen siis hoitovapaalla jo muutenkin... vaikka eipä tää mitään vapaata oo nähnykkään:p noi termit äitiysLOMA, vanhempainVAPAA, hoitoVAPAA ärsyttää suunnattomasti! Töissä pääsis helpommalla :D
 
En muista joko kirjoitin. Nyt olen töissä ja kesälomalle jään 10.7 ja siitä suoraan mammalomalle. Eli jään siis töistä pois 2kk ennen laskettua aikaa mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin. Kerkee rauhottua ja laitella kotia valmiiks ennen vauvan tuloa. :) oon vähä remppahommiakin suunnitellu kun olohuoneen seinään pitäs tapetti vaihtaa niin eiköhän se odotusaika sit nopeesti hujahda kun on puuhaa :P
 
Takaisin
Top